Ούτε ντροπή, ούτε τσίπα έχει η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού, όπως άλλωστε και η Κυβέρνηση την οποία υπηρετεί.
Λίνα Μενδώνη και Ιάσονας Φωτήλας, στην αγωνιώδη προσπάθειά τους να αποποιηθούν των ευθυνών τους για το φιάσκο με την επιλογή της ελληνικής ταινίας που θα σταλεί στα Όσκαρ, ψάχνουν ενόχους και φταίχτες και φαίνεται ότι επέλεξαν το «θύμα» τους.
Όπως κατήγγειλαν ο Ενιαίος Σύλλογος Υπαλλήλων ΥΠΠΟ Αττικής, Στερεάς και Νήσων, αλλά και η Ενωτική Αγωνιστική Κίνηση, υπήρξε συστηματική προσπάθεια της πολιτικής ηγεσίας να φορτώσει όλο φιάσκο με την επταμελή επιτροπή επιλογής της ταινίας σε μία υπάλληλο του Υπουργείου.
Μάλιστα, διατάχθηκε και Ένορκη Διοικητική Εξέταση (ΕΔΕ) σε βάρος της υπαλλήλου. Μια διαδικασία «προκάτ», όπως καταγγέλλεται από τις ενώσεις εργαζομένων «για να αποσείσει τις ευθύνες της η πολιτική ηγεσία».
Όπως περιγράφει η ΕΑΚ σε σχετική ανακοίνωση, «το θέμα ορισμού της Επιτροπής που θα γνωμοδοτήσει για την ελληνική συμμετοχή στη διαδικασία επιλογής για τα βραβεία Όσκαρ στην κατηγορία ‘Διεθνής ταινία’, εξελίχτηκε σε μία αυγουστιάτικη φαρσοκωμωδία που θα ήταν για Όσκαρ (σεναρίου μάλλον;), αν δεν ήταν πλέον επικίνδυνη για όλους εμάς, τους υπαλλήλους του ΥΠΠΟ, έτσι όπως εξελίσσεται. Μπροστά στην αντίδραση του κινηματογραφικού κόσμου της χώρας, η πολιτική ηγεσία αποφάσισε να ξεκινήσει ΕΔΕ κατά υπαλλήλου, ‘καρφώνοντάς’ την ως υπεύθυνη για το ‘φιάσκο’!»
- Αναφέρει ακόμα η Ενωτική Αγωνιστική Κίνηση:
Τι συνέβη; Ο Υφυπουργός σύγχρονου πολιτισμού Ιάσων Φωτήλας – που αναβαθμίστηκε σε υφυπουργό έχοντας πρώτα θητεύσει στο μπάζωμα της υπόθεσης των Τεμπών, κατά κόσμον «Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής»- άλλαξε την πλειοψηφία των μελών της Επιτροπής (4 από τα 7 μέλη), που είχε προταθεί από την αρμόδια Διεύθυνση και συγκροτούνταν από αξιόλογους ανθρώπους του κινηματογράφου, διορίζοντας ως μέλη αυτούς που θα ψήφιζαν τα «σωστά». Μεταξύ αυτών και τον Δημήτρη Δανίκα (ως αντιπρόεδρο), τα τελευταία χρόνια περισσότερο αρθρογράφο του Πρώτου Θέματος και σχολιαστή του ΣΚΑΪ, παρά κριτικό κινηματογράφου, που προκαλεί συνεχώς με τις ακραία ρατσιστικές και σεξιστικές απόψεις του και έχει διαγραφεί από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου.
Μέχρι εδώ, βέβαια, καμία έκπληξη. Δεν είναι η πρώτη φορά που γίνονται αυτά, που ορίζονται επιτροπές-συμβούλια-διαβούλια για να αποτελέσουν τον φερετζέ σε προειλημμένες αποφάσεις (ένα ΚΑΣ το έχετε ακουστά;), ούτε είναι η πρώτη φορά που ευνοούνται καλλιτέχνες που έχουν -ή φροντίζουν να αναπτύξουν- ιδιαίτερες σχέσεις με την κυβέρνηση. Και βέβαια δεν συμβαίνουν μόνο στην χώρα μας αυτά (αν δει κανείς πχ κατά Γαλλία μεριά…). Τι ήταν αυτό που συνέβη για πρώτη φορά; Για πρώτη φορά Υφυπουργός προσπαθεί να πετάξει την ευθύνη σε έναν απλό υπάλληλο, για να μην αναλάβει την πολιτική ευθύνη για τις επιλογές του!
Τι συνέβη μετά; Οι κινηματογραφιστές και η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου αντέδρασαν άμεσα και έντονα, 21 ταινίες αποσύρθηκαν από την διαγωνιστική διαδικασία -μόνο δύο έμειναν να «διαγωνιστούν»- και δύο μέλη της Επιτροπής που διόρισε ο Φωτήλας ήδη παραιτήθηκαν. Αναρωτιόμαστε βέβαια, αν υπάρχει πιθανότητα να βρεθεί Επιτροπή που θα γνωμοδοτήσει υπέρ της μίας από τις μόλις δύο ταινίες που έχουν απομείνει, σε μία διαδικασία παρωδία. Η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου, μετά από όσα έχουν συμβεί, πρότεινε να μη σταλεί καμία ταινία από την Ελλάδα στα Όσκαρ. Καλό είναι βέβαια να έχουμε κατά νου ότι όποια ταινία προταθεί για τα Όσκαρ από μία χώρα, έχει καλύτερες πιθανότητες να έχει διανομή στο εξωτερικό -και διανομή σημαίνει και έσοδα από εισιτήρια.
Έχοντας όμως απέναντί του όλο τον κόσμο του κινηματογράφου, για να μη «φταίει» η πολιτική ηγεσία, ο Υφυπουργός Ι. Φωτήλας και η ΓΓ Ε. Δουνδουλάκη βρήκαν μια ευφάνταστη λύση: ότι φταίει μια υπάλληλος του αρμόδιου Τμήματος, συγκεκριμένα η υπάλληλος που συνέταξε την Υπουργική Απόφαση! Αυτό ναι, πρέπει να αποτελεί πρωτοτυπία στα παγκόσμια χρονικά!
Έγινε ολόκληρη συνέντευξη τύπου στην οποία ο Φωτήλας κάρφωσε την «δαιμόνια» υπάλληλο ότι μόνη της διάλεξε τα μέλη της Επιτροπής (!), μόνη της διόρισε πρόεδρο και αντιπρόεδρο (!), παρακάμπτοντας τον Υφυπουργό! (και δεν την κάρφωσε απλώς, αλλά, όπως μάθαμε, έλεγε συνεχώς και το όνομά της, ενώ στο τέλος ζήταγε από τους δημοσιογράφους να μην το γράψουν το όνομα!). Ανήγγειλε ότι διέταξε και ΕΔΕ εναντίον της υπαλλήλου -και η ΓΓ Ε. Δουνδουλάκη υπερθεμάτισε.
Αυτά και άλλα φαιδρά -όπως ότι η σύνθεση της Επιτροπής ήταν «παράνομη» επειδή την έκανε μόνη της η υπάλληλος και «αναγκάστηκε» ο καημένος ο Υφυπουργός να την αλλάξει για να είναι νόμιμη (!) -είναι προφανές ότι χωρίς τον Δανίκα καμία επιτροπή για κινηματογράφο δεν είναι «νόμιμη» άλλωστε…- μπορείτε να τα ακούσετε από τον ίδιο τον Ι. Φωτήλα εδώ:
Σε αυτή τη συνέντευξη στον ΣΚΑΪ ο Υφυπουργός μπερδεύει την Σοφία Εξάρχου (δημιουργό του «Ανιμάλ») με την Ασημίνα Προέδρου (δημιουργό του «Πίσω από τις θημωνιές»), ενώ παραδέχεται -χωρίς να ντρέπεται- ότι τον πήραν τηλέφωνο για να αλλάξει την Επιτροπή. Ουπς…
Τι πραγματικά συνέβη; Όπως όλοι οι υπάλληλοι γνωρίζουμε, για να φτάσει το σχέδιο οποιαδήποτε Υπουργικής Απόφασης να ανέβει στο ψηφιακό πρωτόκολλο, έχουν προηγηθεί γραπτές και προφορικές συνεννοήσεις με την πολιτική ηγεσία για το περιεχόμενό της απόφασης που θα υπογράψει. Το ίδιο συνέβη και εδώ: η πολιτική ηγεσία ήταν ενήμερη. Και δεν υπάρχει τίποτα παράτυπο ή παράνομο σε ένα σχέδιο Υπουργικής Απόφασης που έχει ανέβει στο ψηφιακό πρωτόκολλο του ΥΠΠΟ. Μπορούσε ο Υφυπουργός να την υπογράψει στις 11, στις 12 ή στις 13/8 χωρίς κανένα απολύτως πρόβλημα. Μόνο που… κάποιος τον πήρε τηλέφωνο και την άλλαξε. Αλλά δεν περίμενε την αντίδραση σύσσωμου -πλην Λακεδαιμονίων- του κόσμου του κινηματογράφου.
Μετά πέρασε στο -γνώριμο στο Υπουργείο μας- μοτίβο «δεν φταίω εγώ, με εξαπάτησαν» (τα έχει κάνει και η Μενδώνη με μεγάλη επιτυχία, γιατί όχι και ο Φωτήλας;) και «έδειξε» ως υπεύθυνη την… «δαιμόνια» και «παντοδύναμη» υπάλληλο που προσπάθησε να τον εξαπατήσει. Προφανώς κανείς δεν τον πίστεψε (εκτός ίσως από τον δημοσιογράφο του ΣΚΑΪ, θα κάνει καριέρα κι αυτός με τόση άγνοια σε βασικά θέματα). Μάλιστα η Ακαδημία Κινηματογράφου, μετά από αυτή την εξέλιξη, ζήτησε να μη σταλεί καμία ελληνική ταινία ως προτεινόμενη στα Όσκαρ.
Όμως η ΕΔΕ δεν είναι ανέκδοτο. Είναι αληθινή και απειλεί συνάδελφό μας. Ο Ενιαίος Σύλλογος Υπαλλήλων ΥΠΠΟ Αττικής, Στερεάς και Νήσων έβγαλε ανακοίνωση, όμως όλοι και όλες πρέπει να σταθούμε αλληλέγγυοι και αλληλέγγυες στη συνάδελφο. Να γίνει σαφές με δυναμικό τρόπο ότι δεν θα είμαστε τα εξιλαστήρια θύματα της πολιτικής ηγεσίας κάθε φορά που θέλει να καλύψει τις πομπές ή τα ατοπήματά της!
Στην ίδια συνέντευξη στον ΣΚΑΪ ο Ιάσων Φωτήλας ανέφερε ότι είναι και «λίγο καλλιτέχνης». Αυτό δεν αποτελεί επιχείρημα, όμως, ιδίως αν θυμηθούμε ότι, πριν λίγα χρόνια, στην εποχή της πανδημίας και της καραντίνας, οι καλλιτέχνες αναγκάστηκαν να βγουν στον δρόμο για να αποδείξουν ότι είναι εργαζόμενοι και όχι χομπίστες, απέναντι σε ένα Υπουργείο που δεν τους αναγνώριζε καν ως επαγγελματίες! Είναι αναγκαίο ο Υφυπουργός να αντιμετωπίσει με σοβαρότητα και υπευθυνότητα τους επαγγελματίες κινηματογραφιστές, που δικαιούνται να ζουν από το επάγγελμά τους, όπως και τους/τις υπαλλήλους που επίσης δεν είναι χομπίστες αλλά σοβαροί επαγγελματίες με εμπειρία και υπευθυνότητα.
Αυτό πρέπει να σταματήσει εδώ, να βρει τοίχο απέναντί του. Η υπόθεση μας αφορά όλους και όλες.
ΥΓ1. Η παρουσία της Υπουργού Πολιτισμού και οι εναγκαλισμοί της με τους συντελεστές στις 10 Αυγούστου, σε ειδική προβολή της ταινίας «Φόνισσα» (της μίας από τις δύο ταινίες που δεν έχουν αποσυρθεί από τις υποψηφιότητες για τα Όσκαρ) στο Μικρό Θέατρο Επιδαύρου –μία μέρα πριν αποφασίσει ο Υφυπουργός να αλλάξει τα 4 μέλη της Επιτροπής- προφανώς είναι απολύτως συμπτωματική και δεν έπαιξε κανένα ρόλο σε όλα αυτά να φανταστούμε, σωστά;
ΥΓ2. Είναι πραγματικά κρίμα για την «Φόνισσα», μία από τις καλύτερες φετινές κινηματογραφικές παραγωγές, που οι συντελεστές της αποδεικνύονται τόσο κατώτεροι των περιστάσεων και του ίδιου του καλλιτεχνικού τους έργου.
ΥΓ3. Αξίζει να υπενθυμίσουμε για μία ακόμη φορά ότι η Επιτροπή για την οποία γίνεται η φασαρία αποτελεί γνωμοδοτικό όργανο, το οποίο εισηγείται προς την πολιτική ηγεσία.
Η ανακοίνωση του Ενιαίου Συλλόγου Υπαλλήλων ΥΠΠΟ Αττικής, Στερεάς και Νήσων
Στην συνέντευξη τύπου του Υφυπουργού Σύγχρονου Πολιτισμού κ. Φωτήλα και της ΓΓ κ. Δουνδουλάκη υπήρξε προσπάθεια όλο το «φιάσκο» με την επταμελή επιτροπή επιλογής της ταινίας που θα αποσταλεί στα βραβεία Όσκαρ να φορτωθεί σε μια συνάδελφό μας.
Ξεκαθαρίζουμε ότι:
1. Σύμφωνα με την υπηρεσιακή πρακτική και τις κείμενες διατάξεις, η εν λόγω Επιτροπή προτείνεται από την αρμόδια Διεύθυνση και σε καμία περίπτωση «από μία υπάλληλο», όπως αναφέρθηκε. Κατά γενική ομολογία, η Επιτροπή που προτάθηκε από τα υπηρεσιακά στελέχη ήταν μια άψογη επιτροπή, καθολικής αποδοχής από τον κόσμο του ελληνικού κινηματογράφου, με μέλη εγνωσμένου κύρους από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου.
2. Η συγκρότηση της Επιτροπής σε καμία φάση της διαδικασίας δεν ήταν «παράτυπη», όπως είπε στη συνέντευξη τύπου ο Υφυπουργός κ. Φωτήλας. Δεν «αναγκάστηκε» να αλλάξει τη σύνθεση της Επιτροπής, επειδή ήταν «παράτυπη». Το επιχείρημα αυτό δεν ισχύει και δεν απαντά γιατί κράτησε ίδια δύο μέλη της προτεινόμενης Επιτροπής (το τρίτο μέλος ήταν ex officio και ήταν υποχρεωμένος να το κρατήσει). Ο Υφυπουργός επέλεξε να αλλάξει αιφνιδιαστικά τη σύνθεση της Επιτροπής και με την επιλογή του οδήγησε σε απόσυρση ταινιών από την διαδικασία και σε παραίτηση μελών της Επιτροπής. Η εξέλιξη με την απόσυρση 23 υποψήφιων ταινιών, που ναρκοθετεί κάθε έννοια αξιοκρατίας στην διαδικασία επιλογής της ελληνικής υποψηφιότητας για τα Όσκαρ, αποτελεί αποκλειστικά ευθύνη της πολιτικής ηγεσίας.
3. Οι διεργασίες για την επιτροπή από τους αρμόδιους υπαλλήλους είχαν ξεκινήσει εγκαίρως, πολύ πριν την καταληκτική ημερομηνία της 15/8/2024. Πριν συνταχθεί το σχέδιο της Υπουργικής Απόφασης, που στάλθηκε για υπογραφή, δεν είχε υπάρξει καμία αντίρρηση από την πλευρά της πολιτικής ηγεσίας, που ήταν ενήμερη. Αντί να ψάχνουν να βρουν «εξιλαστήρια θύματα» ανάμεσα στους υπαλλήλους της αρμόδιας Διεύθυνσης, καλό είναι ο Υφυπουργός κ. Φωτήλας και η ΓΓ κ. Δουνδουλάκη, να αναλάβουν την ευθύνη που τους αναλογεί χωρίς να την μετακυλίουν σε εργαζόμενους, οι οποίοι εκτέλεσαν με υπηρεσιακή επάρκεια τα καθήκοντά τους, με ευσυνειδησία και ευαισθησία για την αξιοκρατία και την διαφάνεια.
Δεν θα ανεχθούμε καμία «προκάτ» πειθαρχική διαδικασία, για να αποσείσει τις ευθύνες της η πολιτική ηγεσία. Στεκόμαστε δίπλα στους συναδέλφους-ισσες της αρμόδιας Διεύθυνσης και την υπάλληλο που στοχοποιείται άδικα, ώστε να μην αποδοθούν οι ευθύνες εκεί που πραγματικά ανήκουν.
Δείτε επίσης:
- Αλέξανδρος Λογοθέτης: Ξέσπασε μετά την απόσυρση ελληνικών ταινιών από την διαδικασία επιλογής για τα Όσκαρ
- Διαμάχη Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου με ΥΠΠΟ: Αίτημα ακύρωσης της ελληνικής συμμετοχής για τα Όσκαρ
- Ο Φωτήλας απαντά για το φιάσκο με την επιτροπή επιλογής ελληνικής ταινίας στα Όσκαρ
- Με βολές κατά της Μενδώνη αποσύρουν τις ταινίες τους από τη διαδικασία επιλογής για τα Όσκαρ 20 Έλληνες σκηνοθέτες
Μα με κάποιον παλιο υπουργό ονοματι Ασημάκη Φωτήλα καμιά συγγένεια? Μπα…αξιοκρατία…