Επιστρέφει από την Ερυθρά Θάλασσα μετά από 97 μέρες η φρεγάτα Ψαρά. Τα συνολικά 194 μέλη της, που έζησαν σε πολεμικό περιβάλλον, ενταγμένα στην Ευρωπαϊκή Επιχείρηση «ΑΣΠΙΔΕΣ», έχουν ήδη πάρει τον δρόμο του γυρισμού.
Από την 19η Ιουνίου, τα στελέχη του πολεμικού ναυτικού αποτέλεσαν πολλές φορές τους πρωταγωνιστές των εξελίξεων, κατά τις συνοδείες εμπορικών πλοίων στον Κόλπο του Άντεν και την Ερυθρά Θάλασσα. Δεκάδες εμπορικά πλοία ή πετρελαιοφόρα στο πλάι τους είχαν την φρεγάτα τύπου ΜΕΚΟ του ελληνικού στόλου, η οποία προστάτευε από οποιαδήποτε απειλή.
Ο «Κένταυρος» και τα Drone-Καμικάζι
Στις 7 Ιουλίου η ελληνική φρεγάτα κατέρριψε Μη Επανδρωμένα Αεροσκάφη- καμικάζι των Ανταρτών της Υεμένης, με διπλό χτύπημα. Τότε έγινε ευρέως γνωστό και το anti-drone σύστημα «Κένταυρος» που κατασκεύασε το τμήμα έρευνας και τεχνολογίας της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας κι έχει τοποθετηθεί στην φρεγάτα ΨΑΡΑ, ακριβώς πάνω από την γέφυρα του πλοίου.
Το έργο της φρεγάτας δεν σταμάτησε στον Κόλπο του Άντεν, αφού παρά τα πιο παλαιάς τεχνολογίας συστήματα που διαθέτει, σε σχέση με άλλες μονάδες της επιχείρησης «ΑΣΠΙΔΕΣ», εισήλθε και στις δύσκολες περιοχές της Ερυθράς Θάλασσας. Κοντά στην λεγόμενη «Πύλη των Δακρύων», όπου η εγγύτητα με τις ακτές της Υεμένης αύξανε ραγδαία τον κίνδυνο, το έμπειρο πλήρωμα της ΨΑΡΑ έφερε εις πέρας όποια αποστολή κι αν του ανατέθηκε από τον εν πλω διοικητή της Ευρωπαϊκής επιχείρησης.
Η ελληνική φρεγάτα ήταν δίπλα και στο δεξαμενόπλοιο SOUNION, ελληνικών συμφερόντων πλοίο, που είχε χτυπηθεί από τους αντάρτες Χούθι, όταν ο καπετάνιος και η εταιρεία ζήτησαν τη συνδρομή από τις «ΑΣΠΙΔΕΣ». Και κατά τη διάρκεια της ρυμούλκησης του φλεγόμενου επί σχεδόν έναν μήνα SOUNION, το ΨΑΡΑ ήταν εκεί.
Η ρυμούλκηση και μεταφορά του φλεγόμενου τάνκερ με τους 150.000 τόνους αργού πετρελαίου, ήταν ένα στοίχημα για την Ευρωπαϊκή επιχείρηση «ΑΣΠΙΔΕΣ», αλλά και για τις Βρυξέλλες, καθώς τόσο σε Πολιτικό επίπεδο, όσο και σε επίπεδο ευρωπαϊκού στρατηγείου στη Λάρισα, υπήρξαν πολλές διαπραγματεύσεις με αξιωματούχους περιφερειακών κρατών ώστε να απομακρυνθεί ο κίνδυνος μιας οικολογικής καταστροφής.
Κι αυτό, γιατί η διαρροή 150.000 πετρελαίου θα σήμαινε μια τεράστια καταστροφή για την βιοποικιλότητα του βυθού στην Ερυθρά θάλασσα και τους κοραλλιογενείς υφάλους.
Σκυτάλη στο ΣΠΕΤΣΑΙ
Πλέον, η ελληνική φρεγάτα Ψαρά πρόκειται να δώσει τη σκυτάλη στην φρεγάτα ΣΠΕΤΣΑΙ, που θα αποπλεύσει από το Ναύσταθμο Σαλαμίνας με προορισμό την Ερυθρά Θάλασσα.
Πρώτα θα ολοκληρωθούν εργασίες στο πλοίο και εν πλω δοκιμές για το anti drone σύστημα «Κένταυρος» που θα βγει από το ΨΑΡΑ για να τοποθετηθεί στο ΣΠΕΤΣΑΙ. Οι εργασίες με τις καλωδιώσεις για την υποδοχή του anti drone συστήματος έχουν ολοκληρωθεί και αναμένεται απλά η μεταφορά.
Και πάλι η ελληνική μονάδα για τρεις μήνες θα βρίσκεται σε αυτή την δύσκολη και πρωτόγνωρη για τα πληρώματα των ελληνικών μονάδων επιφάνειας αποστολή. Ειδικότερα, την πρώτη αποστολή στην καυτή ζώνη είχε κάνει η φρεγάτα ΥΔΡΑ όπου πάνω σε εκείνη την εμπειρία και τα συμπεράσματα, στηρίχθηκε η δεύτερη αποστολή της φρεγάτας ΨΑΡΑ. Τα διδάγματα που έχουν εξαχθεί από το μέτωπο της Υεμένης είναι πολλά για τα πληρώματα των κύριων μονάδων κρούσης του πολεμικού ναυτικού, τα οποία σε επίπεδο Συμμαχίας θεωρούνται από τα πιο έμπειρα και εκπαιδευμένα στελέχη.