Το σχολικό έτος έχει εδώ και μέρες ξεκινήσει και η Δέσποινα Μιχαήλ ζει μία πρωτόγνωρη εμπειρία. Είναι η δασκάλα του μοναδικού μαθητή στην ακριτική Τέλενδο! Ο αγιασμός μόλις πραγματοποιήθηκε και τα μαθήματα άρχισαν για τον Σάββα!
Ο διορισμός της αποτελεί κάτι ξεχωριστό για την ίδια, αλλά και συνάμα μία μεγάλη πρόκληση. Οι δυσκολίες είναι πολλές, αλλά η νεαρή γυναίκα με χαμόγελο φροντίζει να τις ξεπερνάει και να εμβαθύνει στο πώς θα εμφυσήσει στον μικρό Σάββα, μαθητή της Δ’ τάξης, την αγάπη για μάθηση. Για τη Δέσποινα Μιχαήλ αυτός δεν είναι ο πρώτος διορισμός ως δασκάλα, καθώς έχει εργαστεί σε σχολεία στην Χαλκιδική, την Κρήτη κι επίσης και πάλι στα Δωδεκάνησα, σε Καστελλόριζο και Πάτμο. Με καταγωγή από Μακεδονία, Σέρρες και Φλώρινα, αλλά γεννημένη και μεγαλωμένη στην Γερμανία, ήρθε στην Ελλάδα σε ηλικία 18 ετών για να σπουδάσει στο παιδαγωγικό τμήμα της Αλεξανδρούπολης.
Όταν ολοκλήρωσε τις σπουδές της, ξεκίνησε να συμπληρώνει αιτήσεις και αφού ήρθε ο πρώτος διορισμός ξεκίνησε ένα μίνι tour στην Ελλάδα, με έμφαση στα Δωδεκάνησα, με τον δρόμο να την βγάζει φέτος στην Κάλυμνο. «Είχα επισκεφτεί μια φορά στο παρελθόν την Κάλυμνο, όχι όμως την Τέλενδο», είπε στο makthes.gr και εξήγησε τους λόγους που την οδήγησαν στο να επιλέξει αυτό το μικρό νησί των Δωδεκανήσων: «Δεδομένου ότι είμαι παντρεμένη στην Πάτμο, ήθελα να διοριστώ σε ένα μέρος όπου θα έχω πρόσβαση στο σπίτι μου. Αφού δεν μπόρεσα να διοριστώ στη Δ’ Δωδεκανήσων, ήθελα να πιάσω τη Γ’ Δωδεκανήσων και κάπως έτσι βρέθηκα στην Κάλυμνο. Ήταν η καλύτερη επιλογή που θα μπορούσα να κάνω. Όταν, λοιπόν, πήγα στο νησί ρώτησαν από την υπηρεσία ποιος θα ήθελε να πάει στην Τέλενδο».
Ήταν εύκολη η απόφασή της; «Η Τέλενδος θεωρείται δυσπρόσιτο μέρος, επομένως ως δασκάλα παίρνεις περισσότερα μόρια. Επίσης, σκέφτηκα ότι εφόσον θα είμαι ούτως ή άλλως μακριά από το σπίτι μου, θα ήταν μία μοναδική εμπειρία και θέλησα να τη ζήσω». Πρόκειται για ένα μικρό νησάκι, το οποίο έχει 25 μόνιμους κατοίκους τον χειμώνα και κυρίως «ζει» το καλοκαίρι από τους τουρίστες που καταφθάνουν από την γειτονική Κάλυμνο. Στην ουσία πρόκειται για ένα βραχώδες κομμάτι στεριάς στο νοτιοανατολικό άκρο του Αιγαίου Πελάγους, που για πολλούς αιώνες υπήρξε ενιαίο κομμάτι της Καλύμνου, πριν αποκοπεί από το νησί εξαιτίας μεγάλης σεισμικής δόνησης γύρω στον 6ο αιώνα μ.Χ.
Το καθημερινό της πρόγραμμα περιλαμβάνει ξύπνημα νωρίς το πρωί και αναχώρηση στις 7:15 από την χώρα της Καλύμνου για τις Μυρτιές, όπου παίρνει το καΐκι για να περάσει απέναντι στην Τέλενδο. «Μέχρι τώρα οι καιρικές συνθήκες ήταν πολύ καλές και δεν υπήρξε κάποιο πρόβλημα στη μετάβασή μου. Όταν ο καιρός, όμως, είναι άσχημος, βγάζει απαγορευτικό. Μου έχουν πει ότι αυτό συμβαίνει κάποιες φορές τον χειμώνα».
Στην όμορφη Τέλενδο με το γραφικό λιμάνι την περιμένει ο Σάββας, ο μοναδικός μαθητής του νησιού. Την περσινή χρονιά, ο μικρός παρακολούθησε κανονικά τα μαθήματά του μέχρι τον Νοέμβριο στην Τέλενδο, αλλά από εκεί και μετά μετακόμισε στην Κάλυμνο και συνέχισε εκεί την φοίτησή του. Ωστόσο, φέτος θέλησε να συνεχίσει στο νησί του, γιατί του έλειψε.
«Ο Σάββας είναι ο μοναδικός μαθητής που έχουμε και τον προσέχουμε», λέει η Δέσποινα Μιχαήλ και συμπληρώνει: «Είναι ένα πολύ καλό παιδί, ελεύθερο, που του αρέσει πάρα πολύ το ψάρεμα. Η ζωή του όλη είναι οι βάρκες. Πέρυσι ήταν στην Κάλυμνο, αλλά δεν του άρεσε καθόλου. Η Τέλενδος είναι η ζωή του».
Ακριβώς λόγω της ιδιομορφίας που φέρει ένα μονοθέσιο σχολείο, η δασκάλα της Τελένδου έχει προσαρμόσει τον τρόπο διδασκαλίας της: «Ο τρόπος διαχείρισης είναι διαφορετικός. Είναι δύσκολο και για μένα, αλλά και για εκείνον. Σε ένα μονοθέσιο σχολείο δεν είναι το παν η διδασκαλία, τα βιβλία και η ύλη, αλλά πάνω απ’ όλα να χτίσουμε μια σχέση όμορφη και μια σχέση εμπιστοσύνης, ώστε μέσα από αυτή να αγαπήσει τη μάθηση» σχολιάζει και εξηγεί πως «προσαρμόζω το μάθημα με διάφορα κόλπα, χρησιμοποιώντας για παράδειγμα κείμενα με βάρκες και ψάρια. Είναι σημαντικό να μάθει να ονειρεύεται. Είναι ένα κοινωνικό παιδί, που το ‘μειονέκτημά’ του είναι ότι δεν έχει άλλους φίλους για να παίξει. Έτσι καλούμαι πολλές φορές να παίξω εγώ μαζί του» και προσθέτει: «Ξέρει πολύ καλά ότι πρέπει να κάνει μάθημα όταν πρέπει να κάνουμε μάθημα στην τάξη, με αποτέλεσμα να είμαι και γω πιο αυστηρή, ενώ όταν μένει χρόνος κάνουμε διάφορες δράσεις και κατασκευές».
Όσο για το τι παίρνει η ίδια από τον μικρό Σάββα, η απάντησή της είναι κατατοπιστική: «Η αγάπη του για την Τέλενδο είναι τόσο μεγάλη, που είναι σαν να σου την μεταδίδει. Όλα του τα όνειρα είναι αυτό το μικρό νησί». Η σχολική χρονιά δεν ξεκίνησε στην Τέλενδο ακριβώς όπως σε άλλα μέρη της Ελλάδας, αφού λίγο πριν από τον αγιασμό γίνονταν μικροεργασίες στο σχολείο του νησιού, με αποτέλεσμα η διδασκαλία να μεταφερθεί σε αίθουσα που τους παραχώρησε η εκκλησία. «Σίγουρα υπάρχουν ακόμα κάποιες ελλείψεις, αλλά πέραν αυτών είναι ένα πολύ καλό σχολείο. Ο Δήμος Καλυμνίων φρόντισε ώστε να καλυφθούν όποια κενά υπήρχαν και να φτιαχτεί ό,τι έπρεπε, όπως για παράδειγμα ο προαύλιος χώρος του σχολείου».
Ωστόσο, η Δέσποινα Μιχαήλ φροντίζει πέρα από το καθαρά εκπαιδευτικό κομμάτι, να συμμετέχουν μαζί με τον Σάββα σε άλλες δραστηριότητες. «Ήδη έχουμε μπει σε ένα πρόγραμμα του Πανεπιστημίου Αιγαίου, που σχετίζεται με την καθαριότητα των παραλιών», εξηγεί. Στο ερώτημα εάν θα ήθελε να είναι και του χρόνου στην Τέλενδο, η δασκάλα του νησιού απαντά με ειλικρίνεια πως «εάν και είναι πολύ νωρίς ακόμα, σίγουρα θα μου άρεσε. Γενικότερα, μου αρέσει να έχω μια συνέχεια με τους μαθητές που αναλαμβάνω».