Ακόμα και τα 400.000.000 ευρώ μπορεί να φτάσει το κόστος του σχεδίου διάσωσης των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛ.ΤΑ.) που επεξεργάζεται η κυβέρνηση, καθώς ο οργανισμός βρίσκεται εδώ και καιρό στα πρόθυρα στάσης πληρωμών, με μηνιαίο έλλειμμα κοντά στα 6.000.000 ευρώ και ληξιπρόθεσμες οφειλές που αγγίζουν πλέον τα 100.000.000 ευρώ!
Σημαντικότατο ποσοστό των κεφαλαίων, τα οποία αναζητεί το υπουργείο Οικονομικών, φαίνεται πως θα κατευθυνθεί στη χρηματοδότηση σχεδίου εθελουσίας. Σήμερα το μέσο κόστος των μόνιμων υπαλλήλων στα ΕΛ.ΤΑ. προσεγγίζει τα 2.850 ευρώ τον μήνα, σύμφωνα με κυβερνητικά στελέχη. Εκτός της εθελουσίας, το σχέδιο διάσωσης θα στηριχθεί σε άλλους δύο πυλώνες: στην είσπραξη των οφειλομένων κυρίως από Καθολική Υπηρεσία, δηλαδή την υποχρέωση των ΕΛ.ΤΑ. να διακινούν επιστολές σε ολόκληρη τη χώρα, για την οποία έως τα τέλη του 2019 είχαν εισπραχθεί 105.000.000 ευρώ, καθώς και στη χρηματοδότηση από προγράμματα ΕΣΠΑ για τον εκσυγχρονισμό των υπηρεσιών.
Την τελευταία δεκαπενταετία, αν και είχαν ενταχθεί στα κοινοτικά προγράμματα διάφορα φιλόδοξα έργα, δεν προχώρησε καμία σημαντική επένδυση, ειδικά στον τομέα του τεχνολογικού εκσυγχρονισμού των ΕΛ.ΤΑ. Ετσι, τα ΕΛ.ΤΑ., που σήμερα απασχολούν περίπου 5.800 υπαλλήλους, βρέθηκαν από κέρδη των 15.000.000 ευρώ το 2014 σε ζημιές άνω των 30.000.000 ευρώ το 2019. Η περσινή χρήση έκλεισε, όπως έχουν ενημερωθεί τα αρμόδια κυβερνητικά στελέχη, με συσσωρευμένες ζημιές, που προσεγγίζουν τα 115.000.000 ευρώ.
Δείτε επίσης: Υπερ-μειωμένος συντελεστής ΦΠΑ για τα αντικαρκινικά φάρμακα!
Η οικονομική κατάσταση των ΕΛ.ΤΑ. χειροτερεύει όχι μόνο εξαιτίας του σημαντικού περιορισμού του κύκλου εργασιών, αφού, όπως συμβαίνει και παγκοσμίως, περιορίζεται το επιστολικό ταχυδρομείο. Ενώ ήταν σαφής η διεθνής τάση, τα Ελληνικά Ταχυδρομεία δεν αναζήτησαν εναλλακτικές πηγές εσόδων, για παράδειγμα μέσω της ισχυροποίησης της θέσης τους στον τομέα της διανομής δεμάτων, ώστε να επωφεληθούν από την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου. Επιπλέον, δεν προχώρησαν σε ουσιαστική μείωση του κόστους λειτουργίας και μισθοδοσίας. Κερασάκι στην τούρτα ήταν τα γνωστά προβλήματα του Δημοσίου με τις πολιτικές παρεμβάσεις, τη γραφειοκρατία κ.λπ., που δεν επέτρεψαν να ληφθούν οι απαραίτητες αποφάσεις.
Για το ζήτημα του κλεισίματος καταστημάτων στην κυβέρνηση υποστηρίζουν ότι «δεν είναι η πρώτη φορά που κλείνουν με γρήγορους ρυθμούς». Την περίοδο 2001-2019 έκλεισαν 270 καταστήματα, τα 70 από τα οποία κατέβασαν ρολά την τετραετία 2015-2019. Ειδικά στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη έχουν κλείσει έως σήμερα μόνο εννιά καταστήματα, ενώ και η απόσταση μεταξύ των καταστημάτων στις δύο περιοχές παραμένει σήμερα «μικρότερη του 1 χιλιομέτρου».
Για το γνωστό θέμα που έχει προκύψει με τη λήξη των συμβάσεων 1.500 εργαζομένων στη διανομή / διαλογή, στην κυβέρνηση απαντούν ότι «πρόκειται για λήξη συμβάσεων εργασίας ορισμένου χρόνου “δανεικών εργαζομένων”, δηλαδή εργαζομένων μέσω παρένθετων εταιριών. Πρακτική που έχει καταγγελθεί στο παρελθόν από κόμματα, συνδικαλιστές».
Προσθέτουν ότι υπάρχουν σοβαροί λόγοι νομιμότητας που απαγορεύουν τη συνέχιση αυτής της πρακτικής και για αυτόν τον λόγο έχει προκριθεί η λύση του ΑΣΕΠ. Έτσι, τα ΕΛ.ΤΑ. θα προχωρήσουν σε προσλήψεις 520 εποχικών εργαζομένων (με δίμηνη σύμβαση) μέσω ΑΣΕΠ στο πλαίσιο του γενικότερου σχεδιασμού για τη διάσωσή τους.