Η πτήση πάνω από το Αιγαίο σε ύψος 91,4 μέτρων, με ταχύτητα περί τους 450 κόμβους (835 χλμ./ώρα), σε διθέσιο μαχητικό F-16D Block 50 της 347 Μοίρας (347Μ), επικεφαλής τριάδας μαχητικών που πρόκειται να προσβάλουν από χαμηλό ύψος το αεροδρόμιο της Σκύρου, με κυβερνήτη τον αντισμήναρχο (Ι) Αντώνη Σταμάτη, διοικητή της 347Μ, αποτελούσε μέρος των εκδηλώσεων για την εορτή του προστάτη της Πολεμικής Αεροπορίας (ΠΑ) Αρχαγγέλου Μιχαήλ, αλλά και μοναδική εμπειρία ζωής για τον επιβαίνοντα της δεύτερης θέσης, τον γράφοντα.
- Από τον Περικλή Ζορζοβίλη
Οπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας (ΓΕΑ) έδωσε τη δυνατότητα σε εκπροσώπους μέσων ενημέρωσης, συμπεριλαμβανομένης της «κυριακάτικης δημοκρατίας», να συμμετάσχουν σε πτήσεις μαχητικών. Την περασμένη Πέμπτη, από την αεροπορική βάση της Νέας Αγχιάλου, όπου εδρεύει η 111 Πτέρυγα Μάχης (111 ΠΜ), η μεγαλύτερη μονάδα της ΠΑ, που, σύμφωνα με ανοιχτές πηγές, επιχειρεί με 70 μαχητικά F-16C/-D, δύο διαφορετικών εκδόσεων, έγιναν σε τρία «κύματα» συνολικά 15 πτήσεις για εκπροσώπους μέσων ενημέρωσης, εν ενεργεία και εν αποστρατεία αξιωματικούς της ΠΑ άλλων ειδικοτήτων, πλην ιπταμένων.
Η «αποστολή»
Ο σχηματισμός με τον οποίο πέταξε η «κυριακάτικη δημοκρατία» ανήκε στο δεύτερο κύμα και αποτελούνταν από δύο διθέσια μαχητικά F-16D Block 50 της 347Μ και ένα διθέσιο Mirage 2000-5 Mk. 2 της 331 Μοίρας Παντός Καιρού (331ΜΠΚ) ΘΗΣΕΑΣ. Με κωδικό κλήσης «Περσέας-Τ», θα εκτελούσε τυποποιημένη προσχεδιασμένη αποστολή CPM (Combat Profile Mission), χωρίς όμως οι επιταχύνσεις της βαρύτητας (g) να υπερβούν τις φυσικές αντοχές των επιβατών. Εξάλλου, οι οικοδεσπότες μας, από τον διοικητή της 111 ΠΜ, τον σμήναρχο (Ι) Ευθύμιο Γρεβεντόπουλο, μέχρι τους υπολόγους που μας βοήθησαν με τη φόρμα, την αντι-g, το harness αλεξιπτώτου, το σωσίβιο, την κάσκα, ομόφωνα μας προέτρεψαν «ευχαριστηθείτε την πτήση».
Η CPM, μετά την απογείωση, περιελάμβανε ναυτιλία σε χαμηλά ύψη 300 έως 500 ποδιών (91,4 έως 152,4 μέτρα) από τη βόρεια Εύβοια προς τη Σκάντζουρα (ακατοίκητο νησί, νοτιοανατολικά της Αλοννήσου), με ταχύτητα 450-500 κόμβους, και στη συνέχεια εικονική προσβολή από χαμηλό ύψος (μέχρι 2.500 πόδια – 762 μέτρα) του αεροδρομίου της Σκύρου.
Προσβολή – στόχος
Ο σχηματισμός προσέγγισε τον στόχο και εκτέλεσε την προσβολή με συμβατικά όπλα, πραγματοποιώντας συνεχώς απότομους ελιγμούς για την αποφυγή των απειλών εδάφους. Κατά τη διάρκειά τους καταγράφηκαν επιταχύνσεις της βαρύτητας 5 έως 5,5 g.
Στη συνέχεια ο σχηματισμός κινήθηκε προς τον Αγιο Ευστράτιο και εκτέλεσε διελεύσεις υπεράνω του ακρωτηρίου Νικόλαος Σιαλμάς, στο μνημείο που κατασκευάστηκε προς τιμήν του υποσμηναγού ο οποίος στις 18 Ιουνίου 1992 έδωσε τη ζωή του για να αναχαιτίσει τους Τούρκους εισβολείς. Το μνημείο που απεικονίζει σπαρτιατική ασπίδα με δόρυ, το έμβλημα της 342 Μοίρας Παντός Καιρού, και φέρει την επιγραφή «Μολών Λαβέ», εκφράζει την αταλάντευτη δέσμευση των ιπταμένων και του συνόλου του προσωπικού της ΠΑ στην υπεράσπιση της πατρίδας.
Στη συνέχεια ο σχηματισμός εκτέλεσε διέλευση υπεράνω της Λήμνου και, ακολουθώντας πορεία παράλληλη στις ακτές του Αθως και νότια της Κασσάνδρας, μετέβη σε δεσμευμένη περιοχή. Εκεί, εκτελέστηκε εικονική αναχαίτιση σε χαμηλό ύψος. Τον στόχο απεικόνιζε το Mirage 2000-5 Mk. 2 του σχηματισμού, και κατά την αναχαίτιση, στο αεροσκάφος όπου επέβαινε ο γράφων, καταγράφηκαν επιταχύνσεις έως και 6,5 g. Η CPM ολοκληρώθηκε με την προσγείωση στην αεροπορική βάση της Νέας Αγχιάλου, περίπου 45 λεπτά μετά την απογείωση.
Η αποβίβαση από το αεροσκάφος για τον γράφοντα σήμαινε το τέλος της πτήσης του. Ομως, γύρω του είχε ήδη αρχίσει η πολύπλοκη χορογραφία διαδικασιών, που κάθε μέρα σχεδιάζουν και εκτελούν οι ιπτάμενοι και πολλές άλλες ειδικότητες εδάφους, ώστε 24 ώρες το 24ωρο, 365 ημέρες τον χρόνο, άνθρωποι και μηχανές της ΠΑ να είναι σε πλήρη ετοιμότητα για να εξασφαλίσουν την ασφάλεια της χώρας.
H 347 Μοίρα «Περσέας» και το σύστημα LANTIRN
Η 347Μ συγκροτήθηκε στις 14 Ιανουαρίου 1977 ως 347 ΜΒ (Μοίρα Βομβαρδισμού), με έδρα την 110 Πτέρυγα Μάχης (110 ΠΜ) στη Λάρισα, με δύναμη 19 μαχητικών Α-7H Corsair II. Στις 31 Ιουλίου 1992, η 347ΜΒ έπαψε να λειτουργεί, και τα αεροσκάφη της εντάχθηκαν στην 115 ΠΜ, στη Σούδα. Στις 22 Φεβρουάριου 1995 αποφασίστηκε η επαναλειτουργία της 347Μ με F-16C/D Block 50 (Fighting Falcon), που συγκροτήθηκε και οργανώθηκε στην 111 ΠΜ στη Νέα Αγχίαλο, με δυνατότητα και στους δύο ρόλους, Δίωξης Βομβαρδισμού – Αναχαίτισης (Δ/Β – ΑΝΧ).
Η μοίρα υπήρξε η πρώτη στην ΠΑ που απέκτησε τη δυνατότητα νυχτερινής κρούσης με τη χρήση του συστήματος ναυτιλίας χαμηλού ύψους και σκόπευσης LANTIRN. Σήμερα, 48 χρόνια από την ίδρυσή της και 30 χρόνια από την επαναλειτουργία της, η 347Μ παραμένει σημαντική συνιστώσα της εθνικής αεροπορικής ισχύος, έτοιμη να υπερασπιστεί την εθνική ακεραιότητα και τα ζωτικά συμφέροντα της χώρας σε ειρήνη και πόλεμο.
Το διθέσιο μαχητικό με κωδικό «083»
Ο γράφων είχε την τύχη η πτήση στην οποία συμμετείχε να πραγματοποιηθεί με το διθέσιο F-16D Block 52, με αριθμό κατασκευής (CN) TD-7, αριθμό σειράς FMS 93-1083 και κωδικό «083» – το ίδιο αεροσκάφος στο οποίο επέβαινε στις 26 Φεβρουάριου 2008 για νυχτερινή πτήση διάρκειας 70 λεπτών με τη χρήση του συστήματος ναυτιλίας χαμηλού ύψους σκόπευσης LANTIRN. Οπως την πρώτη φορά που το είχα δει, 16 χρόνια πριν, το «083» ανέμενε αγέρωχο, έξω από τα καταφύγιό του, την έναρξη της πτητικής δραστηριότητας.
Οπως ανέφερε σε σύντομες δηλώσεις του κατά την παρουσία του στην 347Μ ο αρχηγός ΓΕΑ, αντιπτέραρχος (Ι) Δημοσθένης Γρηγοριάδης, η πολιτική ηγεσία έχει αποδεχθεί την εισήγηση για τον εκσυγχρονισμό των 38 μαχητικών F-16C/-D Block 50 στη διαμόρφωση Viper και η σχετική χρηματοδότηση έχει διασφαλιστεί. Στο άμεσο μέλλον αναμένονται από τις αρμόδιες κρατικές Αρχές των ΗΠΑ το σχέδιο της διακρατικής σύμβασης και η επιστολή προσφοράς και αποδοχής (LOA: Letter of Offer & Acceptance) προς αξιολόγηση.
Με τον εκσυγχρονισμό τους σε διαμόρφωση Viper τα 38 F-16C/-D Block 50 μαζί με τα υπόλοιπα μαχητικά 82 F-16, που ήδη εκσυγχρονίζονται στο ίδιο επίπεδο, θα αποτελέσουν τον κορμό του μελλοντικού στόλου μαχητικών της Πολεμικής Αεροπορίας.
*πηγή: εφημερίδα «κυριακάτικη δημοκρατία»