Άφωνοι έμειναν όσοι αντίκρισαν το λογότυπο για το Μετρό Θεσσαλονίκης που παρουσίασαν σήμερα ο Χρήστος Σταϊκούρας και ο Νίκος Ταχιάος, λίγες ημέρες πριν την έναρξη λειτουργίας του μέσου μαζικής μεταφοράς στη συμπρωτεύουσα.
Μάλιστα, ο Χρήστος Σταϊκούρας παρουσίασε το λογότυπο με πανηγυρικό ύφος λέγοντας ότι «το πεζό γράμμα “μ”, αποτέλεσε μία προφανή επιλογή ώστε να παραπέμπει άμεσα στο μετρό, αλλά να διαφοροποιείται από το κεφαλαίο Μ, το οποίο χρησιμοποιείται ευρέως σε διάφορες παραλλαγές σε όλον των κόσμο». Σύμφωνα με τον ίδιο «απλοποιήθηκε το βυζαντινό γράμμα Μ, ώστε να συνδυάζει την αυθεντικότητα με τον καινοτόμο χαρακτήρα που θέλουμε να χαρακτηρίζει τη νέα ταυτότητα του μετρό Θεσσαλονίκης».
Με στοιχεία από τη… Νέα Υόρκη
Όσο για την προϊσταμένη του αρχιτεκτονικού τμήματος της «Ελληνικό Μέτρο» που εμπνεύστηκε και δημιούργησε το λογότυπο, η ίδια υποστήριξε ότι: «Η έρευνα για τη μελέτη είναι στοιχεία που πάρθηκαν και απ’ έξω, δηλαδή από το μετρό της Νέας Υόρκης, του Λονδίνου κτλ. Πάρθηκαν κάποιες απόψεις και σίγουρα η διαδικασία της έρευνας στάθηκε και στο απόθεμα της τέχνης και της αρχιτεκτονικής φυσιογνωμίας της Θεσσαλονίκης» δήλωσε η Χρυσούλα Κρουστένη.
Με τη γνωστή μέθοδο της… απευθείας ανάθεσης
Το λογότυπο που έχει ήδη προκαλέσει σάλο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης κόστισε… 30.000 ευρώ και η εταιρεία που το δημιούργησε ανέλαβε με… απευθείας ανάθεση. Υπενθυμίζεται ότι ακυρώθηκαν δύο διαγωνισμοί που είχαν προκηρυχθεί για τον σχεδιασμό του σήματος/εμβλήματος για το μετρό της Θεσσαλονίκης, με αποτέλεσμα στις 2 Οκτωβρίου 2024 να βγει στη Δι@ύγεια η απόφαση για την απευθείας ανάθεση της σύμβασης «Δημιουργία Λογότυπου και Σήμανσης για το μετρό Θεσσαλονίκης» στην εταιρία MARKETING AND MEDIA SERVICES MON. IKE, με έδρα την Αθήνα.
ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣΗ «Ελληνικό Μετρό» προκήρυξε αρχικά διαγωνισμό στις 28 Φεβρουαρίου 2024 για τον «σχεδιασμό ενός απεικονιστικού σήματος/εμβλήματος, το οποίο θα αποτελέσει το διακριτό σήμα του μετρό στην πόλη της Θεσσαλονίκης», με τη διορία κατάθεσης των προτάσεων να λήγει στις 22 Απριλίου.
Στον διαγωνισμό προβλεπόταν ότι θα δίνονταν χρηματικά έπαθλα στις τρεις πρώτες αξιολογικά προτάσεις, και συγκεκριμένα 8.000 ευρώ στην πρώτη, 4.000 στη δεύτερη και 2.000 στην τρίτη. Ο διαγωνισμός ακυρώθηκε στις 4 Απριλίου 2024, με την αιτιολογία ότι έπρεπε να επανακαθοριστούν οι όροι του και να προβλέπεται η δημιουργία συνολικής οπτικής ταυτότητας και όχι μόνο η δημιουργία λογοτύπου. Της ακύρωσης του πρώτου διαγωνισμού είχε προηγηθεί και επιστολή της Ενωσης Εταιρειών Διαφήμισης & Επικοινωνίας Ελλάδος, η οποία είχε αναδείξει την ανάγκη για ακριβέστερο καθορισμό στους όρους του διαγωνισμού.
Στις 25 Ιουνίου 2024 προκηρύχθηκε ο δεύτερος διαγωνισμός, αυτή τη φορά για «υπηρεσίες γραφικού σχεδιασμού», χωρίς χρηματικά έπαθλα, με την αξία της σύμβασης να προσδιορίζεται στα 30.000 ευρώ, ενώ η διορία για την υποβολή προτάσεων έληγε στις 25 Ιουλίου 2024. Να σημειωθεί ότι στις 16 Ιουλίου 2024 συστάθηκε και η τριμελής επιτροπή που θα αποφάσιζε για το ποιο λογότυπο και οπτική ταυτότητα θα είχε το μετρό Θεσσαλονίκης. Τελικά, στις 2 Οκτωβρίου 2024 αναρτήθηκε στη Δι@ύγεια το έγγραφο για την απευθείας ανάθεση, ύψους 30.000 ευρώ, στην εταιρία MARKETING AND MEDIA SERVICES MON. IKE., της οποίας ο ιστότοπος είναι πλημμελής, κάτι που δείχνει ότι η μονοπρόσωπη ΙΚΕ πήρε την εντολή ξαφνικά. Η επίσημη αιτιολογία για την απευθείας ανάθεση είναι ότι ο δεύτερος διαγωνισμός «απέβη άγονος, επειδή απορρίφθηκαν οι προσφορές όλων των διαγωνιζομένων».
Πάρτι στο X
Όπως ήταν αναμενόμενο, στο X έχει ξεσπάσει σάλος με τους χρήστες να κάνουν λόγο για τρελό «φαγοπότι», με κάποιους μάλιστα να αναφέρουν ότι το «μ» παραπέμπει σε… «μίζες»!
Καλή αρχή στο μετρο Θεσσαλονίκης και στο λογότυπο του αξίας 30.000 €#μετρο_θεσσαλονικης #μετρό pic.twitter.com/kjTxF0G6Dm
— La Mulata🌴 (@LaMulataBlanca) November 13, 2024
Ήθελα να ήξερα πόσα χρήματα ξοδεύτηκαν για αυτή τη σαχλαμάρα που θυμίζει ψητοπωλείο.. #Μετρο_Θεσσαλονικης pic.twitter.com/6i0u3E8TA0
— Dimitris Galano 🇬🇷 (@dimigalano) November 13, 2024
Μετρό Θεσσαλονίκης pic.twitter.com/CdoTkYu9cD
— Δραχμαντινετζάντ (@giopsos) November 13, 2024
Λογότυπο Μετρό Θεσσαλονίκης αξίας 30.000 ευρώ με απευθείας ανάθεση.
Μου αρέσει το Μ γιατι ταιριάζει με το μαλακες που είμαστε. pic.twitter.com/6JSdqZcG66— 𝕋ολκιν𝒪λογος 🧙♂️ (@mitsogrande2) November 13, 2024
το πιο αστείο δεν είναι ότι πληρώθηκε μια τριανταρού
(με απευθείας ανάθεση φυσικά…)
για το λογότυπο του Μετρό Θεσσαλονίκης.το πιο αστείο είναι ότι δικαιολόγησαν το αποτέλεσμα ως εξής:
«Έγινε έρευνα σε μετρό της Νέας Υόρκης, του Λονδίνου κλπ. Σταθήκαμε στο απόθεμα της… pic.twitter.com/As8pGbjYvq— Christos Xanthakis (@ChristosXanthak) November 13, 2024
#μετρο_θεσσαλονικης pic.twitter.com/77d1TpMa00
— Ζυμαρικά Φλωράκη (@pastafloraki) November 13, 2024
Το πάνω είναι το λογότυπο του Μετρό Θεσσαλονίκης. Το λογότυπο για το οποίο δόθηκαν 30.000 ευρώ με απευθείας ανάθεση ενώ ακυρώθηκαν οι προηγούμενοι ανοικτοί διαγωνισμοί.
Το κάτω όποιος ξέρει, ξέρει. pic.twitter.com/bJISa0QpvV— Antonis Galanopoulos (@antonisgal) November 13, 2024
Είχα δει τόσο ωραίες προτάσεις για το σήμα του μετρό της Θεσσαλονίκης! Τις είχαν αναρτήσει οι ίδιοι οι γραφίστες που είχαν λάβει μέρος στους ακυρωμένους διαγωνισμούς. Καταλήξαμε σε αυτό το ερασιτεχνικό έκτρωμα, το οποίο κοστολογήθηκε 30000€! Πόσο Ελλάδα! #μετρο_θεσσαλονικης
— Me (@MaryTeod) November 13, 2024
Το καλύτερο σήμα για το #μετρό Θεσσαλονίκης.
Μ@λακες που περιμένατε 30 χρόνια για 9 χιλ.#μετρο_θεσσαλονικης pic.twitter.com/1ACSej2Qw1— el_ges🍸 (@el_ges) November 13, 2024
Δείτε επίσης:
- Μισόλογα για την ασφάλεια του Μετρό
- Μετρό Θεσσαλονίκης: Και μισοτελειωμένο και… επικίνδυνο!
- Με απευθείας ανάθεση ακόμη και το λογότυπο του Μετρό Θεσσαλονίκης!
Έτσι όπως το κρατάει στο μυαλό μου έρχεται το μαλάκας.
Τέτοιο σήμα κοπια βυζαντινής γραφής του Μ μόνο 30000 ευρώ??