Στον δρόμο για το πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού, διασχίζοντας τη λεωφόρο Ποσειδώνος, αντικρίζει κανείς μια… παράταιρη εικόνα. Από την κάτω πλευρά της παραλιακής, προς τη θάλασσα, παρατηρεί μια κατασκευαστική κίνηση, ενώ η αντίστοιχη εικόνα προς το Ελληνικό είναι τουλάχιστον αναιμική.
- Από τον Νίκο Τσακανίκα
Όλοι γνωρίζαμε, ή έτσι νομίζαμε τουλάχιστον, πως όλος αυτός ο ορυμαγδός των έργων που ακούγαμε θα γινόταν στην περιοχή του Ελληνικού με τη δημιουργία του μεγαλύτερου παράκτιου πάρκου στην Ευρώπη, αλλά, αντ’ αυτού, το μεγάλο βάρος έχει πέσει στην παραλία του Αγίου Κοσμά, όπου ξεπάτωσαν χιλιάδες θηριώδη δέντρα και αθλητικές εγκαταστάσεις προσβάσιμες για όλο τον κόσμο για να κατασκευάσουν πολυτελείς βίλες, ουρανοξύστη και εμπορικό κέντρο.
Αυτό αποτέλεσε και το έναυσμα να μπούμε και να δούμε από κοντά όλα τα εργοτάξια που βρίσκονται σε κατασκευαστική λειτουργία τόσο στον Αγιο Κοσμά όσο και στο πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού, που αποτελεί και τη συντριπτικά μεγαλύτερη έκταση αυτού του εγχειρήματος που ονομάζεται συνολικά «Τα έργα στο Ελληνικό» και έχει μετατραπεί σε φιάσκο ολκής.
Αξίζει να υπενθυμίσουμε πως η κυβέρνηση Μητσοτάκη φρόντισε να αλλάξει την αρχική σύμβαση, που υποχρέωνε τη Lamda Development (σε αυτή ανήκει το Ελληνικό) να φτιάξει πρώτα το Μητροπολιτικό Πάρκο στο Ελληνικό και μετά να προχωρήσει στις υπόλοιπες επιχειρηματικές – κατασκευαστικές ενέργειες που είχε προϋπολογίσει, και της επέτρεψε να λειτουργήσει καταπώς τη… βόλευε.
Ετσι, λοιπόν, μπήκαμε αρχικά στον χώρο και περπατήσαμε σπιθαμή προς σπιθαμή την περιοχή όπου θα δημιουργείτο το Μητροπολιτικό Πάρκο, το οποίο, σύμφωνα με τους ιθύνοντες, θα ήταν ένας καταπράσινος παράδεισος -έτοιμος προς χρήση από το 2021-, αλλά αντικρίσαμε μια… κόλαση γεμάτη λόφους από μπάζα και χώματα, χωρίς ίχνος πρασίνου. Το κερασάκι στην τούρτα αυτής της έρευνας, για τις ανάγκες της οποίας η «κυριακάτικη δημοκρατία» μπήκε πρώτη σε όλα τα εργοτάξια, αποτελεί ο Φορέας Διαχείρισης Κοινοχρήστων Ελληνικού του Δημοσίου, ο οποίος θα αναλάβει να διαχειριστεί τη λειτουργία της νέας πόλης που θα δημιουργηθεί στον χώρο του αεροδρομίου δίπλα από το ανύπαρκτο, μέχρι στιγμής, Μητροπολιτικό Πάρκο.
Πού είναι το παράδοξο; Ότι η πόλη (των 30.000 κατοίκων, όπως διατείνονται) που θα δημιουργηθεί για να την… υπηρετήσει ο Φορέας είναι επίσης ανύπαρκτη, καθώς και αυτός ο χώρος, όπως είδαμε με τα μάτια μας, είναι σπαρμένος από λόφους με χώματα και μπάζα. Αυτό, όμως, δεν εμποδίζει τον Φορέα να υπάρχει και να λειτουργεί -από το 2018, παρακαλώ-, να διορίζει στελέχη με σύμβαση αορίστου χρόνου, να πραγματοποιεί εκατοντάδες συμβάσεις παροχής υπηρεσιών κ.ά., χωρίς κανένα απολύτως αντικείμενο!
Αντίθετες εικόνες
Η «κυριακάτικη δημοκρατία», με επιτόπια παρουσία σε όλα τα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη τόσο στον χώρο του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού, όσο και στο παραλιακό μέτωπο του Αγίου Κοσμά, διαπίστωσε τα εξής: η σχετική και πρόσφατη κατασκευαστική λειτουργία η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη στον Αγιο Κοσμά είναι αντιστρόφως ανάλογη με αυτή στο Ελληνικό.
Η ίδια η πραγματικότητα κατέδειξε τελικά πως ενώ η κυβέρνηση και η εισηγμένη στο Χρηματιστήριο Αθηνών Lamda μιλούσαν όλα αυτά τα χρόνια για το πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού, η μεγάλη μπίζνα γίνεται στην παραλία του Αγίου Κοσμά, που είναι και η πιο προνομιακή περιοχή, καθώς είναι μπροστά στη θάλασσα. Εκεί έχει αρχίσει να κατασκευάζεται ο μεγαλύτερος -όπως τουλάχιστον διαφημίζεται- ουρανοξύστης (Riviera Tower) της χώρας, που θα έχει ύψος 200 μέτρα (μέχρι τώρα έχουν πέσει τα μπετά για τους περίπου 13 ορόφους).
Εκεί έχουν αρχίσει να κατασκευάζονται πολυτελείς κατοικίες με πισίνες (βρίσκονται σε σχετικά προχωρημένο στάδιο κατασκευής). Εκεί έχει αρχίσει να κατασκευάζεται κι ένα εμπορικό κέντρο 23.000 τ.μ. με την επωνυμία Riviera Galleria, με τη φιλοδοξία να φιλοξενήσει καταστήματα γνωστών σχεδιαστών, premium boutiques, πολυτελή εστιατόρια και μπαρ, πολιτιστικές εκδηλώσεις κ.ά. (έχουν γίνει ήδη τα θεμέλια και κάποιες ανεγέρσεις).
Εκεί έχει αρχίσει να δημιουργείται και η μαρίνα, για να μπορούν οι πλούσιοι επισκέπτες ή και κάτοικοι να ελλιμενίζουν τα κότερά τους. Δηλαδή, έως τώρα, έχουν αρχίσει να κατασκευάζονται κτίρια, έστω πολυτελή, τα οποία κατασκευάζουν και πολλοί άλλοι μικρότεροι εργολάβοι της χώρας, που δεν σηματοδοτούν κανένα «τσουνάμι» ανάπτυξης.
Το Μητροπολιτικό Πάρκο υπάρχει μόνο στις διαφημίσεις
Το 2016 η Lamda, με σειρά διαφημιστικών σποτ, ενημέρωνε/διαβεβαίωνε πως σε πέντε χρόνια το μεγαλύτερο πάρκο που έγινε ποτέ στην Ελλάδα και το οποίο θεωρητικά θα δημιουργηθεί μέσα στον χώρο του παλιού αεροδρομίου θα ήταν έτοιμο προς χρήση. Μάλιστα, έδειχνε κι ένα κοριτσάκι που έκανε ποδήλατο μέσα σε ένα καταπράσινο τοπίο, ανέμελο μαζί με τους γονείς του, με τη σχετική μουσική υπόκρουση και τα… γλυκά «καταπράσινα» λόγια του παρουσιαστή.
Σήμερα, ο χώρος αυτός -όχι μόνο δέντρο δεν έχει, αλλά ούτε τούφα από χορτάρι- είναι διάσπαρτος από βουνά χώματος και μπαζών. Κι επειδή περπατήσαμε τον χώρο, αν το κοριτσάκι της διαφήμισης έκανε σήμερα ποδήλατο, από τα πρώτα μέτρα θα είχε τσακιστεί και, στην καλύτερη περίπτωση, θα είχε τραυματίσει τα γονατάκια του. Και να σκεφτεί κανείς ότι, σύμφωνα με την αρχική σύμβαση, το Μητροπολιτικό Πάρκο του Ελληνικού θα ήταν το πρώτο που θα είχε δημιουργηθεί και θα ακολουθούσαν όλα τα υπόλοιπα. Αυτά στη διαφήμιση, γιατί στην αντικειμενική πραγματικότητα θα είναι το τελευταίο έργο, και αυτό δεν το εγγυάται πλέον κανείς.
Πηγές μέσα από τον δήμο, με τις οποίες επικοινώνησε η «δημοκρατία», ανέφεραν πως ούτε οι ίδιοι γνωρίζουν αν και πότε θα ξεκινήσει. Μάλιστα, όταν ρωτούν την ίδια την εταιρία για το θέμα διαπιστώνουν… σιγή ασυρμάτου, καθώς ούτε η ίδια είναι σε θέση να απαντήσει συγκεκριμένα.
Αξίζει να σημειώσουμε ότι και για το θέμα του Πάρκου η ανακολουθία λόγων και έργων δεν έχει προηγούμενο από τη Lamda. Αλλη μια διαβεβαίωση που έπεσε στο κενό ήταν αυτή που έδωσε ο CEO της εταιρίας το μακρινό καλοκαίρι του 2021 (τη χρονιά δηλαδή που θα είχε ολοκληρωθεί και παραδοθεί στο κοινό), πως από τα 2.000 στρέμματα του πάρκου, το 1/3 θα είναι έτοιμο εντός του 2025…
Της καθυστέρησης το ανάγνωσμα!
Στο υπόλοιπο κομμάτι του παλιού αεροδρομίου του Ελληνικού, που είναι και το μεγαλύτερο -πέρα από το καζίνο-ξενοδοχείο που κατασκευάζεται στη νοτιοανατολική άκρη και βρίσκεται στη θεμελίωση, είναι σε εξέλιξη μόλις τρία έργα, και αυτά με μεγάλη καθυστέρηση. Η διευθέτηση του χώρου για τα όμβρια ύδατα, η κατασκευή αθλητικών εγκαταστάσεων και η υπογειοποίηση της Ποσειδώνος.
Για να κατανοήσει κανείς την αργοπορία των έργων αρκούν τα εξής: Σε ό,τι αφορά τις αθλητικές εγκαταστάσεις, αυτές, σύμφωνα με δηλώσεις του επικεφαλής της Lamda κ. Αθανασίου τον Ιούνιο του 2021, θα ήταν έτοιμες στα τέλη του 2023. Εναν χρόνο μετά, οι εργασίες βρίσκονται σε σχετικά αρχική φάση.
Αναφορικά με την υπογειοποίηση της παραλιακής έχουμε το 2023 όχι μόνο τις διαβεβαιώσεις της Lamda αλλά και πανηγυρικές δηλώσεις του Αδωνι Γεωργιάδη, όταν ήταν υπουργός Ανάπτυξης, που υπερθεμάτιζε ότι θα είναι έτοιμη στις αρχές του 2025. Σήμερα έχει ολοκληρωθεί περίπου το 70% του έργου και, όπως μας είπαν εργαζόμενοι και υπεύθυνοι, το έργο θα είναι έτοιμο το 2026. Μάλιστα, στις συζητήσεις που είχαμε μαζί τους μας είπαν ότι υπάρχει μεγάλη γκρίνια και εκνευρισμός από την πλευρά της Lamda για τις καθυστερήσεις των έργων (θα εξηγήσουμε παρακάτω γιατί).
Και πώς να μην υπάρχουν καθυστερήσεις όταν η Lamda, που έχει την ευθύνη για την εκτέλεση του έργου, μέχρι πρότινος δεν χρηματοδοτούσε σχεδόν τίποτα; Είναι χαρακτηριστικό ότι πριν από περίπου έναν χρόνο οι Data Journalists, με drone πάνω από την περιοχή, είχαν αποκαλύψει εικόνες «στέπας της ερήμου». Το μοναδικό έργο στο οποίο καταγραφόταν μια εμφανής κινητικότητα ήταν εκείνο της υπογειοποίησης της παραλιακής λεωφόρου σε μήκος 1,5 χιλιομέτρου.
«Ζεστό» χρήμα
Η απροθυμία της Lamda να βάλει δικά της κεφάλαια, σε συνδυασμό, όπως αναφέρεται, με την ανάλογη διστακτική στάση από τις τράπεζες για αύξηση της δανειοδότησης, οδήγησε την εταιρία στην… πατροπαράδοτη λογική της αντιπαροχής. Ετσι, προς το τέλος του 2023, η Lamda, αφού μοίρασε τα έργα στις μεγάλες κατασκευαστικές εταιρίες της χώρας, άρχισε να προπωλεί μαζικά πολυτελή σπίτια από τα σχέδια και να κόβει και να μοιράζει οικόπεδα, προκειμένου να μπει «ζεστό» χρήμα στα ταμεία της.
Μάλιστα, για να κάνει πιο… θελκτική την πρότασή της προς τους υποψήφιους αγοραστές όχι μόνο παρουσίασε μια ειδυλλιακή εικόνα για τα έργα που γίνονται στο Ελληνικό, αλλά υποσχέθηκε και χρόνους αποπεράτωσης των πολυτελών κατοικιών, κυρίως στον ουρανοξύστη, που δεν ανταποκρίνονται πλέον στην πραγματικότητα. Αυτή η ασυνέπεια, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της «δημοκρατίας», έχει προκαλέσει μεγάλο εκνευρισμό και γκρίνια από τους ευκατάστατους αγοραστές προς τη Lamda και την έχουν φέρει σε δύσκολη θέση.
Αυτή η λογική της αντιπαροχής που προκρίθηκε τελικά για να συσσωρευτούν κεφάλαια για την εκτέλεση του έργου αποτελεί και την πιο κλασική απόδειξη για το μέγιστο σκάνδαλο που συντελείται στο Ελληνικό σε βάρος της χώρας. Και αυτό γιατί το Ελληνικό, με έκταση περίπου 6.200.000 τ.μ., πωλήθηκε στα 915.000.000 ευρώ (δεν έχουν εισπραχθεί ακόμη όλα). Αυτό σημαίνει με απλά μαθηματικά ότι κάθε τ.μ. πωλήθηκε 150 ευρώ στο πιο περιζήτητο οικόπεδο της Ελλάδας. Επειδή το περίπου 1/3 είναι οικοδομήσιμο, αυτό σημαίνει 450 ευρώ το τ.μ. Οταν η αντικειμενική αξία για την περιοχή ξεπερνά τα 2.000 ευρώ ανά τ.μ. αλλά η εμπορική ξεκινά από 7.500 ευρώ και ξεπερνά τα 20.000 ευρώ ανά τ.μ., κατανοεί κανείς απόλυτα το μέγεθος της ληστείας σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου και της κερδοσκοπίας υπέρ της… μεσιτικής Lamda.
Συγκοινωνιακή μελέτη δεν υπάρχει και δεν προβλέπεται
Το μέγα θέμα -ένα από τα πολλά- που θα δημιουργηθεί στην ευρύτερη περιοχή του Ελληνικού με την ολοκλήρωση των έργων είναι η ραγδαία αύξηση της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων, χωρίς να υπάρχει (και δεν προβλέπεται) σχέδιο αντιμετώπισής του, καθώς οι υπάρχουσες συγκοινωνιακές δομές θα μείνουν ως έχουν.
Δύο είναι οι κεντρικοί δρόμοι που επικοινωνούν με την περιοχή του Ελληνικού. Στη βόρεια πλευρά είναι η λεωφόρος Βουλιαγμένης και στη νότια πλευρά η λεωφόρος Ποσειδώνος. Και οι δύο δρόμοι είναι ήδη εξαιρετικά επιβαρυμένοι. Οταν θα ολοκληρωθεί η πόλη μαζί με τα εμπορικά της κέντρα, το καζίνο, το ξενοδοχείο και το συνεδριακό κέντρο, τα δεκάδες χιλιάδες, αν όχι τα εκατοντάδες χιλιάδες αυτοκίνητα που θα προστεθούν είναι βέβαιο πως θα δημιουργήσουν μια αφόρητη κατάσταση-συμφόρηση για όσους θα κινηθούν στις δύο λεωφόρους.
Πριν από μερικές εβδομάδες ο περιφερειάρχης Αττικής Νίκος Χαρδαλιάς, με δήλωσή του στο «Πρώτο Θέμα», εξέφρασε σοβαρές επιφυλάξεις, καθώς και την ανησυχία του για τον επικείμενο κυκλοφοριακό φόρτο και την απουσία οποιασδήποτε παρέμβασης, σημειώνοντας χαρακτηριστικά: «Νιώθω την ανάγκη να τονίσω ότι, παρόλο που το έργο προχωρά, παρόλο ότι εμείς είμαστε παρόντες και είμαστε υπέρ της επένδυσης, ανησυχούμε. Διότι παρατηρούμε πως δεν υπάρχει μία συνολική επιτελική προσέγγιση του έργου. Υπάρχουν ζητήματα κυκλοφοριακά, υπάρχουν ζητήματα λειτουργικά, τα οποία πρέπει οπωσδήποτε -τις επόμενες εβδομάδες, τους επόμενους μήνες- να λυθούν. Πρέπει να υπάρχει συνολικός σχεδιασμός. Δεν μπορεί ο κάθε επενδυτής να σχεδιάζει μόνος του και ανάλογα με τις δικές του προσλαμβάνουσες».
Η «δημοκρατία» επικοινώνησε με συγκοινωνιολόγους, τόσο από την πλευρά της Περιφέρειας όσο και από την πανεπιστημιακή κοινότητα. Ολοι επιβεβαίωσαν πως δεν υπάρχει καμία σχετική μελέτη. Μάλιστα, όπως μας ενημέρωσαν πηγές από την Περιφέρεια, σε επικοινωνία που είχαν με τη Lamda, για το αν υπάρχει κάποια σχετική μελέτη από την ίδια την εταιρία, δεν πήραν απάντηση ποτέ…
- Αύριο: Το σκάνδαλο που ακούει στο όνομα Φορέας Διαχείρισης Κοινοχρήστων Ελληνικού
*πηγή: εφημερίδα «κυριακάτικη δημοκρατία»
Μεγάλη απάτη το Ελληνικό μέχρι να αποκαλυφθεί η μεγαλύτερη, δεν υπάρχει κάτι το περίεργο εφόσον κυβερνά μια κυβέρνηση απατεώνων με μεταπτυχιακό.
Θα κλάψουν μανούλες με τα λεφτά που θα φαγωθούν, ελπίζω οι μανούλες να αφορούν ξένα και ντόπια λαμόγια και όχι κάποιους που νόμιμα απέκτησαν τα χρήματα.
έτσι λένε όσοι παρακολουθούν τις δόσεις στον … ΟΔΔΗΧ
” το Ελληνικό Δημόσιο “βάζει πλώρη” για τις αγορές το 2025 επιδιώκοντας να καλύψει τις χρηματοδοτικές του ανάγκες με μακροπρόθεσμο δανεισμό 11 δισ. ευρώ.”
11 ΔΙΣ και μας πτώχευσαν για … 60 ΔΙΣ
απο fortunegreece . com με τιτλο “ΟΔΔΗΧ: Πώς θα καλυφθεί ο μακροπρόθεσμος δανεισμός του Δημοσίου το 2025 “. Αρθρο του προηγουμενου μήνα.
Ξέρετε τι γίνεται μετα τις 20 Ιανουαριου ή να το θυμίσω? Δεν νομίζω να χρειάζεται!
ΠροΕτοιμαCτείτε και … παλι