Ενώπιων της δικαιοσύνης αναμένεται να βρεθούν 7 γενικοί γραμματείς Υπουργείων καθώς ο ειδικός εφέτης-ανακριτής που έχει αναλάβει η διερεύνηση του εγκλήματος στα Τέμπη, ετοιμάζεται να ασκήσει διώξεις σε βάρος των υπουργικών στελεχών.
Σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας «Ελευθερία», ο Σωτήρης Μπακαΐμης ζήτησε από τα ονόματα των προσώπων που διατέλεσαν γενικοί γραμματείς στα υπουργεία Υποδομών, αλλά και Μεταφορών εξετάζοντας το ενδεχόμενο αξιόποινων πράξεων. Σε αυτή την περίπτωση αναμένεται να ασκηθούν διώξεις μετέπειτα από την Εισαγγελία Εφετών Λάρισας.
Υπενθυμίζεται ότι για τους πολιτικούς προϊσταμένους των γενικών γραμματέων, δηλαδή τους υπουργούς Μεταφορών, αρμόδια για την άσκηση πολιτικών ευθυνών είναι η Βουλή.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, οι διώξεις αναμένεται να ασκηθούν σε βάρος συνολικά επτά γενικών γραμματέων, εκ των οποίων τριών Υποδομών και άλλων τεσσάρων Μεταφορών, οι οποίοι διαδοχικά θήτευσαν επί κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ στο Υπουργείο Μεταφορών και ειδικότερα για το χρονικό διάστημα από την 1η Ιανουαρίου 2016 έως και την 28η Φεβρουαρίου 2023.
Υπενθυμίζεται ότι στο διάστημα 2016 έως 2023 έπρεπε να είχε υλοποιηθεί η Σύμβαση 717 με διαδοχικές παρατάσεις να φρενάρουν το έργο, το οποίο αν είχε ολοκληρωθεί, θα είχε αποφευχθεί η σύγκρουση των τρένων που οδήγησε στον θάνατο 57 επιβάτες. Μάλιστα σε αυτό το χρονικό διάστημα όχι μόνο δεν υλοποιήθηκε η Σύμβαση 717 αλλά ο σιδηρόδρομος εγκαταλήφθηκε πλήρως χωρίς συντήρηση των συστημάτων ασφαλείας και χωρίς να γίνει αποκατάσταση των ζημιών στην Τηλεδιοίκηση της Λάρισας μετά τη φωτιά που εκδηλώθηκε το 2019 στις εγκαταστάσεις του ΟΣΕ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο ΟΣΕ απαξιώθηκε πλήρως, ενώ δεν υπήρχε καμία χρηματοδότηση αλλά ούτε προσλήψεις καταρτισμένου προσωπικού.
Κατάθεση-«φωτιά»
Την ίδια στιγμή, η εφημερίδα «δημοκρατία» αναφέρει ότι στελέχη του υπουργείου Μεταφορών στις καταθέσεις τους παραδέχονται ότι το σιδηροδρομικό δίκτυο λειτουργούσε με ελλιπή χρηματοδότηση και υποστελεχωμένο, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται σοβαρά προβλήματα στη συντήρηση των υποδομών, στα δρομολόγια και στην εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού. Ωστόσο, αν και ήταν γνώστες της κατάστασης, υποστηρίζουν πως η ασφάλεια ήταν ευθύνη μόνο του ΟΣΕ και της ΡΑΣ.
Η διευθύντρια Σιδηροδρομικών Μεταφορών, με τα αρχικά ονόματος Δ.Α., ανέφερε μεταξύ άλλων στην απολογία της στον εφέτη ανακριτή:
«Η εικόνα που έχω επιμερίζεται ως εξής:
- Υφίστατο μόνιμη υποχρηματοδότηση του ΟΣΕ, με αποτέλεσμα την μη επαρκή συντήρηση των υποδομών, η οποία σε κάθε περίπτωση δεν ήταν προληπτική και η οποία στόχευε μόνο στο να συντηρηθεί η γραμμή για ό,τι δεν μπορούσε να αποφευχθεί μέσα στα πλαίσια της χρηματοδότησης του ΟΣΕ.
- Ο διαχειριστής της υποδομής ήταν υποστελεχωμένος. Το προσωπικό έβαινε συνεχώς μειούμενο, καθώς από τους 3.882 υπαλλήλους το 2010, έφτασε να έχει σήμερα 540 υπαλλήλους. Η έλλειψη του προσωπικού συνετέλεσε στη μείωση της χωρητικότητας του δικτύου και, άρα, στη συχνότητα των δρομολογίων, στην ταχύτητα και την καθυστέρηση εξυπηρέτησης του κοινού.
- Η έλλειψη του προσωπικού συνέτεινε στην έλλειψη συντονισμού μεταξύ των υπηρεσιών του ΟΣΕ».
Η κατηγορουμένη ανέφερε πως είχε επικοινωνήσει με τον τότε διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΣΕ, καθώς υπήρχε μόνο ένα άτομο για να καταρτίζει τα δρομολόγια των τρένων σε όλη την Ελλάδα…
«Έκανα επανειλημμένες, προφορικές οχλήσεις στον εκάστοτε διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΣΕ για την υποστελέχωση και ιδίως για την υποστελέχωση της Διεύθυνσης Κυκλοφορίας, καθώς υπήρχε ένα μόνο άτομο για τον καθορισμό των δρομολογίων σε όλο το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο» αναφέρει στην απολογία της.
Ελλιπής εκπαίδευση
Από την πλευρά του ο κατηγορούμενος αναπληρωτής προϊστάμενος της Γενικής Διεύθυνσης Μεταφορών, με τα αρχικά ονόματος Π.Α., είναι γνώστης της κατάστασης στο σιδηροδρομικό δίκτυο.
Ήταν υπάλληλος του αρμόδιου υπουργείου από το 1986, ενώ από το 2013 είχε διατελέσει διευθυντής της Διεύθυνσης Επιβατικών Μεταφορών. Από το 2022 μέχρι το 2024, δηλαδή κατά το επίδικο διάστημα της τραγωδίας στα Τέμπη, ασκούσε καθήκοντα αναπληρωτή προϊσταμένου της Γενικής Διεύθυνσης Μεταφορών, υποστηρίζοντας πως οι αρμοδιότητές του ήταν μόνο διοικητικές ως προς τον ΟΣΕ και δεν ασχολούνταν με θέματα ασφαλείας.
«Όταν ανέλαβα καθήκοντα, η πρώτη μέριμνά μου ήταν να ενημερωθώ για τις αρμοδιότητες της Γενικής Διεύθυνσης Μεταφορών και ειδικότερα της Διεύθυνσης Σιδηροδρομικών Μεταφορών, και διαπίστωσα ότι η Γενική Διεύθυνση Μεταφορών, διά της Διεύθυνσης Σιδηροδρομικών Μεταφορών, είχε καθήκοντα διοικητικής εποπτείας επί του διαχειριστή υποδομής ΟΣΕ και επί της ΡΑΣ, αποκλείοντας κάθε αρμοδιότητα για θέματα ασφάλειας, για την οποία αποκλειστική αρμοδιότητα είχε και έχει ως σήμερα η ανεξάρτητη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), η οποία υπόκειται μόνο σε κοινοβουλευτικό έλεγχο» ανέφερε.
Σε άλλο σημείο της απολογίας του ο αναπληρωτής διευθυντής της Γενικής Διεύθυνσης Μεταφορών αποκάλυψε ότι όλοι γνώριζαν για την ελλιπή εκπαίδευση του προσωπικού, αλλά το πρόβλημα διαπιστώθηκε 16 ημέρες μετά την τραγωδία των Τεμπών.
Μάλιστα, ο κατηγορούμενος υπέβαλε στον ανακριτή «την υπ. αριθμόν 24/16-03-2023 απόφαση της Ολομέλειας της ΡΑΣ, με την οποία διαπιστώνεται ότι η εκπαίδευση και η εξέταση των σταθμαρχών και του λοιπού προσωπικού δεν πραγματοποιήθηκε σύμφωνα με τις επιταγές της οδηγίας 798/2016 και του Ν. 4632/2019».
Γραφειοκρατία και… βαβέλ στον καταμερισμό αρμοδιοτήτων
Στη… βαβέλ καταμερισμού αρμοδιοτήτων για τον ελληνικό σιδηρόδρομο και στη γραφειοκρατία ανάμεσα στις υπηρεσίες του υπουργείου Μεταφορών αναφέρθηκε ο κατηγορούμενος αναπληρωτής προϊστάμενος της Γενικής Διεύθυνσης Μεταφορών, ρίχνοντας τις ευθύνες στη Γενική Γραμματεία Υποδομών, στην ΕΡΓΟΣΕ και τον ΟΣΕ.
«Σε ό,τι αφορά την κατάσταση του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου, τα συστήματα ασφαλείας ΕRTMS ήταν στην αποκλειστική αρμοδιότητα της Γενικής Γραμματείας Υποδομών του υπουργείου. Η Διεύθυνση Σιδηροδρομικών Μεταφορών έχει την αρμοδιότητα ενημέρωσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του ERA για το πλάνο εφαρμογής του ΕRTMS στην Ελλάδα, κατόπιν σχετικού ερωτήματος από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Δεν είχαμε καμία αρμοδιότητα να παρέμβουμε στην ΕΡΓΟΣΕ και στη Γενική Γραμματεία Υποδομών του υπουργείου για επιτάχυνση του χρονοδιαγράμματος ολοκλήρωσης των έργων» παρατήρησε, ρίχνοντας το… μπαλάκι των ευθυνών στις συναρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Μεταφορών αλλά και τον ΟΣΕ.
«Σε κάθε περίπτωση, η λειτουργία του σιδηροδρόμου, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή και την εθνική νομοθεσία, ανήκει στα βασικά καθήκοντα του Διαχειριστή Υποδομής ΟΣΕ. Εχει πλήρη αυτοτέλεια στη λήψη αποφάσεων για τη σιδηροδρομική κυκλοφορία στην Ελλάδα, όπως προβλέπεται στον Ν.4632/2019» πρόσθεσε.
Επίσης, παραδέχτηκε πως κατά τη διάρκεια της θητείας του δεν είχε καμία επαφή με τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) σχετικά με τα ζητήματα ασφάλειας για τη σιδηροδρομική κυκλοφορία μέχρι την ημέρα του δυστυχήματος.
Συναντήσεις πραγματοποιήθηκαν «κατόπιν εορτής», μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα… «Τέτοιες συναντήσεις υπήρξαν μετά το δυστύχημα στο υπουργείο, υπό την εποπτεία του γενικού γραμματέα Μεταφορών και τη συμμετοχή του ERA, από τον οποίο ζητήθηκε να επεξεργαστεί σχέδιο δράσης για τη βελτίωση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων στην Ελλάδα» ανέφερε απολογούμενος.
Όπως ισχυρίστηκε, η μόνη ενημέρωση που είχε ως αναπληρωτής διευθυντής αφορούσε θέματα συντήρησης και ελλιπούς χρηματοδότησης. «Επί της αναπληρώσεώς μου ξεκίνησε η υπογραφή της σύμβασης μεταξύ ΟΣΕ και Ελληνικού Δημοσίου, με ισχύ από 1/1/2023, αυξάνοντας τη χρηματοδότηση του ΟΣΕ από 45.000.000 ευρώ στα 75.000.000 ευρώ ετησίως, για πέντε έτη» σημείωσε.
Δείτε επίσης:
- Πρόεδρος Μηχανοδηγών: Δύο χρόνια μετά τα Τέμπη δεν λειτουργεί πουθενά το Ευρωπαϊκό Σύστημα Ελέγχου
- Αηδίασε το πανελλήνιο από το «γλείψιμο» του ΣΚΑΪ στον Μητσοτάκη!
- Συνήγορος της Hellenic Train ο Γιώργος Φλωρίδης!
Δηλαδή, θέλετε νά πείτε ότι ό ΑΡΧΗΓΌΣ καί τά Υπαρχηγακια τής ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΚΉΣ ΟΡΓΆΝΩΣΗΣ, πού είναι οι ΚΎΡΙΟΙ ΥΠΕΎΘΥΝΟΙ του ΕΓΚΛΉΜΑΤΟΣ
Με 57 ++ΝΕΚΡΟΎΣ δεν σφίγγει ο κλοιός;;;;;;;;;;;;;;;
Πηγαίνετε νά δείτε ρε ΑΛΉΤΕΣ “”δημοσιογράφοι “””” πόσα μέτρα τού χώρου Απέκλεισε ή Αστυνομία για ΕΝΑΝ Νεκρό ΜΑΦΙΟΖΟ !!!!!!!!!!
Καί δείτε τί Έκανε ό ΑΡΧΗΓΌΣ τού ΕΓΚΛΉΜΑΤΟΣ, με 57++ Νεκρά παιδιά από τήν Πρώτη ώρα στον χώρο τού ΕΓΚΛΉΜΑΤΟΣ.
Πέρα από τόν ΕΓΚΛΗΜΑΤΊΑ καί τά τσιράκια του.
Για πρώτη φορά στα ΠΑΓΚΌΣΜΙΑ Χρονικά
ΣΥΝΕΡΓΟΊ σέ ΕΝΑ ΤΈΤΟΙΟ ΕΓΚΛΗΜΑ με 57++ΝΕΚΡΟΎΣ είναι καί ΑΝΏΤΑΤΟΙ “”δικαστές “”, πού Εκτελούν Με ΧΑΡΆ τις Εντολές τού ΑΡΧΗΓΟΎ τής Πολιτικής και Ποινικής ΜΑΦΙΑΣ.
Τήν ίδια ΔΟΥΛΕΙΆ κάνουν
καί ΕΛΕΕΙΝΟΊ. Ανθελληνες ΠΕΤΣΟΜΕΝΟΙ “” δημοσιογράφοι “”.
Μας κατάντησατε νά ζούμε στο ποιο ΔΙΕΦΘΑΡΜΈΝΟ ,””κράτος “” στον κόσμο , πού ακόμη καί η ΒΟΥΛΓΑΡΊΑ μας Έχει Παράδειγμα προς Αποφυγή.
Όταν όμως λέμε ΙΣΌΒΙΑ εννοούμε ΙΣΌΒΙΑ.
.