Οι συνεταιρισμοί της χώρας, μετά τη συγκρότηση της Εθνικής Ενωσης Αγροτικών Συλλόγων, έχουν κάνει άλματα προόδου, με τελευταίο την ίδρυση εταιρίας εξαγωγών. Πρόκειται για μία από τις σημαντικότερες αποφάσεις από ιδρύσεως συνεταιρισμών στη χώρα μας, η οποία έρχεται να εντάξει την πρωτογενή παραγωγή σε ένα περιβάλλον ουσιαστικής ανάπτυξης και να αντικαταστήσει τις «μεμονωμένες προσπάθειες», που ήταν υπό διαρκή δοκιμασία.
- Του ΜΠΑΜΠΗ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΥ – Εφημερίδα «Έλληνας Αγρότης»
Στην εταιρεία Συνεταιριστικές Ελληνικές Εξαγωγές Α.Ε. συμμετέχουν 33 πρωτοπόροι συνεταιρισμοί οι οποίοι δραστηριοποιούνται στο σύνολο των αγροτικών προϊόντων της Ελλάδας. Σημαντικό ρόλο στη συγκρότηση της εταιρίας έπαιξαν ο Χρήστος Γιαννακάκης της Venus Growers, αλλά και οι επικεφαλής των σημαντικότερων οργανώσεων, όπως της Πίνδου, των Καλαβρύτων και του Αγρινίου.
Οπως έγινε γνωστό, οι συμμετέχοντες θα αποκτήσουν συνεταιριστική μερίδα η οποία θα ξεκινά από το ποσό των 5.000 ευρώ και θα φτάνει στα 30.000 ευρώ ανά συνεταιρισμό. Το μετοχικό κεφάλαιο της εταιρίας ανέρχεται στα 365.000 ευρώ, ενώ η εταιρία, εκτός απροόπτου, θα λειτουργήσει μέσα στο 2024.
Οι κύριοι μέτοχοι
Κύριοι μέτοχοι στο νέο εταιρικό σχήμα είναι ο Πτηνοτροφικός Συνεταιρισμός «Πίνδος», η Venus Growers -με ειδίκευση στην παραγωγή ακτινιδίων-, ο ΑΣΕΠΟΠ Βελβεντού, που παράγει τα ροδάκινα Velvita, ο Αγροτικός Γαλακτοκομικός Συνεταιρισμός Καλαβρύτων, που παράγει τη φέτα Καλαβρύτων, ο Αγροτικός Συνεταιρισμός «Ενωση Αγρινίου», ο οποίος διαθέτει εργοστάσια παραγωγής γαλακτοκομικών και τυροκομικών (ΑΜΦΙΓΑΛ), επεξεργασίας και τυποποίησης ελαιών, πρώτων υλών για ζωοτροφές (μηδική), παραγωγής ζωοτροφών και ξήρανσης καλαμποκιού.
Τα προϊόντα στα οποία θα δοθεί βαρύτητα σε πρώτη φάση θα είναι από τα μεταποιημένα το ελαιόλαδο, η ελιά, τα τυροκομικά και η κομπόστα, και από τα νωπά τα ακτινίδια και τα μήλα.
Μετά τη διάλυση της ΠΑΣΕΓΕΣ και την ίδρυση της ΕΘΕΑΣ το 2021, άρχισε επί της ουσίας η υλοποίηση της ιδέας για την ίδρυση της εξαγωγικής εταιρίας, η οποία πήρε σάρκα και οστά το καλοκαίρι του 2023, όταν ανατέθηκε η μελέτη του όλου εγχειρήματος στην Ernst & Young, η οποία θα παρέχει συμβουλευτικές υπηρεσίες τεχνοοικονομικής και νομικής υποστήριξης σχετικά με τη σύσταση της εξαγωγικής εταιρίας.
Η Ε.Υ., στο πλαίσιο της συνεργασίας της με τους συνεταιρισμούς, χαρτογράφησε τη διεθνή αγορά και μελέτησε αντίστοιχες εταιρίες εθνικού χαρακτήρα στις Ηνωμένες Πολιτείες, στην Ισπανία, στην Ιταλία, στη Δανία και την Ολλανδία.
Άμεση στελέχωση
Αμεσα θα γίνει η στελέχωση της «Συνεταιριστικές Ελληνικές Εξαγωγές Α.Ε.», ενώ το business plan προβλέπει τη στελέχωση, τον προσδιορισμό των προϊόντων και των αγορών, τις επαφές με τις αγορές.
Στη διοίκηση της νεοσύστατης εταιρίας συμμετέχουν ο Θωμάς Κουτσουπιάς, πρόεδρος της ΕΑΣ Αγρινίου, ο Σπύρος Αντωνόπουλος, πρόεδρος της Ενωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών Αργολίδας (ΡΕΑ), ο Θανάσης Σωτηρόπουλος, πρόεδρος της Παναιγειαλείου Ενωσης Συνεταιρισμών με ειδίκευση στην παραγωγή και εμπορία κορινθιακής σταφίδας και την παραγωγή ελαιολάδου. Επίσης, συμμετέχουν ο Χρήστος Γιαννακάκης, αντιπρόεδρος της Venus Growers (ακτινίδια) και πρόεδρος του Δ.Σ. της νέας εταιρίας, ο Nίκος Κουτλιάμπας, πρόεδρος του ΑΣΕΠΟΠ Βελβεντού (Velvita), ο Ανδρέας Δημητρίου της «Πίνδος», ο Λάμπρος Κουμπρίδης, πρόεδρος του Αγροτικού Συνεταιρισμού Δημητριακών Ορεστιάδας, ο Μιχάλης Φαρμάκης, πρόεδρος του Αγροτικού Συνεταιρισμού Πέλλας (ροδάκινο, δημητριακά, πρώτες ύλες ζωοτροφών), ο Στέφανος Διακομής, πρόεδρος του Αγροτικού Συνεταιρισμού Βόλου και της γαλακτοβιομηχανίας ΕΒΟΛ, ο Σάββας Αργυράκης, πρόεδρος του Αγροτικού Συλλόγου Νέστου και μέλος του Δ.Σ. της ΕΑΣ Καβάλας (ελιά), και ο Δημήτρης Λογγιζίδης, πρόεδρος του Αγροτικού Συνεταιρισμού Επισκοπής Νάουσας (ροδάκινα, βερίκοκα, ακτινίδια, κεράσια, αχλάδια).
Εμπλοκή στη χρηματοδότηση της εταιρίας, η οποία ιδρύθηκε στα πρότυπα Ιταλίας και Ισπανίας, θα έχει και η Τράπεζα Πειραιώς.
Οι στόχοι των Ελληνικών Εξαγωγών
Στόχος της νέας εταιρίας, η οποία θα ονομάζεται Συνεταιριστικές Ελληνικές Εξαγωγές Α.Ε. με εμπορικό σήμα COΝGREXPO, είναι να προωθήσει στις αγορές του εξωτερικού όλα τα αγροτικά συνεταιριστικά προϊόντα τα οποία αυτή τη στιγμή είτε απουσιάζουν είτε συμμετέχουν μερικώς σε αυτές τις αγορές.
Οπως έχει ξεκαθαρίσει ο πρόεδρος της εταιρείας Χρήστος Γιαννακάκης, «δεν θα είναι κάποια συλλογικότητα που θα θυμίζει τους συνεταιρισμούς του παρελθόντος, αλλά μια εταιρία με σκοπό το κέρδος. Πρότυπο για τη νέα εταιρία είναι οι εξαγωγικοί οργανισμοί που έχουν δημιουργήσει οι συνεταιρισμοί των δύο άλλων μεγάλων μεσογειακών χωρών, η Ισπανία και η Ιταλία».
Οι μέτοχοι
Με την κίνηση αυτή οι μέτοχοι στοχεύουν να δημιουργήσουν ένα κοινό καλάθι και να καταστούν συνομιλητές των μεγάλων σούπερ μάρκετ και των μεγάλων αγοραστών αρχικά της Ευρώπης και αργότερα πιο μακρινών περιοχών.
Η εταιρία σχεδιάζει την προώθηση εξαγωγών αγροτικών προϊόντων, από ελληνικούς συνεταιρισμούς, με ένα ενιαίο brand, που θα κλείνει απευθείας κεντρικές συμφωνίες με αλυσίδες σούπερ μάρκετ και μεγάλες αγορές του εξωτερικού, προσδίδοντας στα ελληνικά συνεταιριστικά προϊόντα την υπεραξία που τους αναλογεί. Οι δράσεις αυτές κινούνται στα πρότυπα των μεγάλων συνεταιριστικών εξαγωγικών εταιριών, όπως η ισπανική Anecop των 71 αγροτικών συνεταιρισμών με πάνω από 800 εκατομμύρια κύκλο εργασιών και η ιταλική Apo Conerpo των 50 περίπου συνεταιρισμών με κύκλο εργασιών πάνω από 500 εκατομμύρια, που πουλάνε σε χώρες με υψηλά εισοδήματα καταναλωτών, σε καλές τιμές και σε μεγάλες αγορές.
Πρόκειται για μια στρατηγική κίνηση, την οποία πίστευε και πρότεινε ο κ. Γιαννακάκης, εκτιμώντας ότι η ενέργεια αυτή των αγροτικών συνεταιρισμών-μελών της Εθνικής Ενωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών να προβούν στην ίδρυση εξαγωγικής εταιρίας αποτελεί καινοτόμο ιδέα αλλά και στρατηγική κίνηση, η οποία μακροπρόθεσμα θα καρποφορήσει, προς όφελος όλων των συνεταιριστικών οργανώσεων και των προϊόντων που καθεμιά παράγει.
Οι προβλέψεις και ο σχεδιασμός των επόμενων κινήσεων
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό της Ernst & Young, θα υπάρξουν:
-Χαρτογράφηση της διεθνούς αγοράς και μελέτη αντίστοιχων εμπορικών εταιριών που ήδη λειτουργούν σε άλλες χώρες, όπως σε Ισπανία, Ιταλία, Δανία, Ολλανδία, ΗΠΑ κ.α.
-Ανάλυση του μοντέλου των εν λόγω εταιριών.
-Ερευνα σε διεθνείς βάσεις δεδομένων.
-Συνεντεύξεις με επιλεγμένα στελέχη αντίστοιχων εταιριών.
-Ανάλυση βέλτιστων πρακτικών που μπορούν να εφαρμοστούν στην ελληνική πραγματικότητα.
Στόχος της πρωτοβουλίας σύστασης της εξαγωγικής εταιρίας είναι να συμβάλει στην αύξηση της ωφέλειας και της προστιθέμενης αξίας της ελληνικής αγροτικής παραγωγής, στη βελτίωση των εισοδημάτων των παραγωγών και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των συνεταιρισμών.
Παράλληλα, οι συνεταιρισμοί θα συνενώσουν τις δυνάμεις τους, δημιουργώντας οικονομίες κλίμακος και καλάθι προϊόντων για να αυξήσουν την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών προϊόντων στη διεθνή αγορά και τη διείσδυση σε νέες αγορές και αγορές ενδιαφέροντος.
Η ψυχή του εγχειρήματος, ο κ. Γιαννακάκης, από το 1983 που άρχισε να ασχολείται με τα αγροτικά είχε διαπιστώσει ότι κάθε φορά που προσπαθούσε να προσεγγίσει τις μεγάλες αγορές αντιμετώπιζε το πρόβλημα της μικρής παραγωγής αλλά και της ποικιλίας προϊόντων.
Από τότε, πολλές φορές προσπάθησε να «περάσει» στους άλλους την ανάγκη δημιουργίας ανάλογης εταιρίας. Τελικά, το όνειρό του έγινε πραγματικότητα και πλέον σχεδιάζει τα επόμενα βήματα. Στις άμεσες προτεραιότητες είναι η στελέχωση του φορέα, ο οποίος θα έχει τα γραφεία του στην Αθήνα, όπου θα στεγαστεί και η ΕΘΕΑΣ, καθώς το κτίριο της παλιάς ΠΑΣΕΓΕΣ στους Αμπελοκήπους θα πωληθεί.
Στην όλη προσπάθεια άμεσος αρωγός θα είναι η Τράπεζα Πειραιώς, η οποία από την πρώτη στιγμή που ενημερώθηκε για την εταιρία έδειξε τεράστιο ενδιαφέρον. Το επόμενο διάστημα θα ανοίξει σχετικός λογαριασμός για την κατάθεση των συμμετοχών, οπότε αρχίζει και επίσημα η λειτουργία της εταιρίας.
Το διοικητικό συμβούλιο
Πρόεδρος: Χρήστος Γιαννακάκης. Μέλη: Λάμπρος Κουμπρίδης, Σάββας Αργυράκης, Νικόλαος Κουτλιάμπας, Δημήτριος Λογγιζίδης, Αθανάσιος Σωτηρόπουλος, Σπυρίδων Αντωνόπουλος, Στέφανος Διακομής, Θωμάς Κουτσουπιάς, Ανδρέας Δημητρίου, Μιχαήλ Φαρμάκης.
Κοινό καλάθι
Οι μέτοχοι στοχεύουν να δημιουργήσουν ένα κοινό καλάθι και να καταστούν συνομιλητές των μεγάλων σούπερ μάρκετ και των μεγάλων αγοραστών αρχικά της Ευρώπης και αργότερα πιο μακρινών περιοχών.
Χαρτογράφηση διεθνούς αγοράς
Στόχος, η χαρτογράφηση της διεθνούς αγοράς και η μελέτη αντίστοιχων εμπορικών εταιριών που λειτουργούν σε άλλες χώρες, όπως σε Ισπανία, Ιταλία, Δανία, Ολλανδία, ΗΠΑ κ.ά.