Σε νέο γύρο αναταραχής μπαίνει η σχέση του ελληνικού Δημοσίου με τους Κινέζους της Cosco, που ελέγχουν τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά (ΟΛΠ).
Αφορμή δεν είναι μόνο η πρόσφατη υπόθεση με την άρνηση του ΟΛΠ να υπογράψει συμφωνητικό με εκπροσώπους της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης του Περάματος ότι θα προχωρήσει στην ανάπτυξη ναυπηγείου. Το μεγαλύτερο αγκάθι εντοπίζεται στην τεράστια καθυστέρηση του επενδυτικού σχεδίου.
Με βάση τη σύμβαση παραχώρησης του OΛΠ, που εγκρίθηκε από τη Βουλή το 2016, ο οργανισμός είναι υποχρεωμένος να επενδύσει 293.700.000 ευρώ. Οι συγκεκριμένες, υποχρεωτικές επενδύσεις έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το 2021, ώστε στη συνέχεια να αποκτήσει η Cosco και πρόσθετο ποσοστό 16% των μετοχών του OΛΠ, πέραν του 51% που απέκτησε τον Αύγουστο του 2016 έναντι 280.500.000 ευρώ.
Μέχρι στιγμής, όμως, έχουν προχωρήσει ελάχιστες από τις υποχρεωτικές επενδύσεις και ακόμα λιγότερες από αυτές που υποσχέθηκαν οι Κινέζοι (που ξεπερνούσαν τα 600.000.000 ευρώ). Για παράδειγμα, η αναβάθμιση του λιμένα κρουαζιέρας έχει μπλοκαριστεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας, αν και έχει επιλεγεί ανάδοχος.
Τώρα οι Κινέζοι πιέζουν το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων και την κυβέρνηση ώστε να πάρουν το επόμενο καλοκαίρι το πρόσθετο 16% του ΟΛΠ χωρίς να έχουν ολοκληρώσει τις επενδύσεις, όπως προβλέπει η αρχική σύμβαση. Ζητούν, επίσης, να ενταχθεί στο επενδυτικό πρόγραμμα τόσο το ναυπηγείο όσο και η κατασκευή τέταρτου προβλήτα εμπορευματοκιβωτίων (container). Το λιμάνι του Πειραιά είναι ήδη το μεγαλύτερο της Μεσογείου με βάση τον όγκο container που διακινεί και με την κατασκευή του τέταρτου προβλήτα θα είναι ένα από τα μεγαλύτερα της Ευρώπης.
Η διοίκηση του ΟΛΠ βρήκε, πάντως, αφορμή με την πρόσφατη αρνητική απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων (ΡΑΛ) για την ανάπτυξη ναυπηγείου από τον οργανισμό για να ξεσπαθώσει κατά της κυβέρνησης. Σε ανακοίνωσή της υποστηρίζει πως μέχρι σήμερα έχει πραγματοποιήσει σημαντικές επενδύσεις στη ναυπηγοεπισκευή «με πρωταρχικό στόχο την ανάπτυξη της ανταγωνιστικότητας της βιομηχανίας της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης Περάματος». Μάλιστα, οι συγκεκριμένες επενδύσεις αποτελούν «προτεραιότητα του επενδυτικού σχεδίου της».
Στην ίδια ανακοίνωση αναφέρεται πως ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιά επιδιώκει με συνέπεια τη συνεργασία με όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη (επαγγελματικές ενώσεις, συνδικάτα εργαζομένων και όλους τους σχετικούς φορείς) για την αναβίωση της βιομηχανίας επισκευής πλοίων στο λιμάνι του Πειραιά.