Οι εταιρείες τεχνολογίας αύξησαν, εν μέσω της πανδημίας COVID-19, την τιμή της «μετοχής» τους στο παγκόσμιο χρηματιστήριο που μετρά την εμπορική αξία των brands, με τη νέα λίστα με τις 100 πολυτιμότερες εμπορικές μάρκες για το 2020 (Best Global Brands 2020) να κυριαρχείται από εκείνες του κλάδου της τεχνολογίας.
Αpple, Amazon, Microsoft, Google και Samsung καταλαμβάνουν τις πρώτες πέντε θέσεις της λίστας «Best Global Brands» της Interbrand με τα πολυτιμότερα brands στον πλανήτη για το 2020. Να σημειωθεί ότι τα brands της τεχνολογίας αντιπροσωπεύουν φέτος το 48% της συνολικής εμπορικής αξίας και των 100 εμπορικών σημάτων της λίστας έναντι μόλις 17% το 2010.
Μάλιστα, σύμφωνα πάντα με την Interbrand, οι Αpple, Amazon και Microsoft όχι απλά βρέθηκαν στην κορυφή της λίστας με τα πολυτιμότερα brands, παγκοσμίως, αλλά κατάφεραν, εν μέσω πανδημίας, να αυξήσουν σημαντικά την εμπορική τους αξία: η Apple κατά 38%, η Amazon κατά 60% και η Microsoft κατά 53%.
Στο μεταξύ, εξίσου ψηλά στην κατάταξη «Best Global Brands» για το 2020, την οποία επεξεργάστηκε ο ΣΕΠΕ, βρίσκονται η Intel (12η θέση), το Facebook (13η), η IBM (14η), η Cisco (16η), η SAP (18η) και το Instagram (19η). Μάλιστα, η πανδημία του COVID-19 φέρνει το 2020 ακόμη περισσότερες εταιρείες τεχνολογίας στην παγκόσμια λίστα με τα πιο πολύτιμα brands στον κόσμο.
Για την ακρίβεια, νέα brands από τον χώρο της τεχνολογίας έκαναν, για πρώτη φορά φέτος, είσοδο στη λίστα με τα πλέον πολύτιμα εμπορικά σήματα διεθνώς, όπως το Instagram (19η θέση), το YouTube (30η), το Zoom (100η) και την Tesla (40η), καθιστώντας την τεχνολογία τον ταχύτερα αναπτυσσόμενο τομέα για το 2020.
Οι εταιρείες μέσων ενημέρωσης έχουν, επίσης, σημειώσει μεγάλη επιτυχία εν μέσω της πανδημίας COVID-19, με τα brands του κλάδου να ενδυναμώνονται. Το Spotify (70ή θέση) σημείωσε αύξηση της εμπορικής του αξίας κατά 52%, πετυχαίνοντας άνοδο 22 θέσεων στην κατάταξη, ενώ το Netflix βρέθηκε στη 41η θέση, με αύξηση 41%.
Εκτός από τις Αpple, Amazon, Microsoft, Google και Samsung, τις υπόλοιπες πέντε θέσεις στο «top 10» καταλαμβάνουν η Coca-Cola (6η θέση), η Toyota (7η), η Mercedes-Benz (8η), τα McDonald’s (9η) και η Disney (10η).
Covid effect
Η κατάταξη των πολυτιμότερων εμπορικών σημάτων το 2020 επηρεάστηκε σαφώς από το «Covid effect», με το κλείσιμο των φυσικών καταστημάτων να προκαλεί, για παράδειγμα, την πτώση της εμπορικής αξίας του σήματος της αλυσίδας Zara (35η θέση) και της H&M (37η) κατά 13% και 14% αντίστοιχα, με αμφότερες να πέφτουν τουλάχιστον έξι θέσεις στη φετινή κατάταξη.
Στον αντίποδα, άλλα brands, ιδίως από την εφοδιαστική αλυσίδα, επωφελήθηκαν από το «Covid effect», καταγράφοντας αύξηση της εμπορικής τους αξίας κατά 5%, κατά μέσο όρο: UPS (24η θέση), FedEx (75η) και DHL (81η). Τέλος, οι PayPal (60ή), Visa (45η) και Mastercard (57η) πέτυχαν, επίσης, αύξηση της εμπορικής αξίας του brand τους και ανήλθαν κατά 12, 10 και 5 θέσεις αντίστοιχα.
Να σημειωθεί ότι η Interbrand αποτιμά την αξία της μάρκας (brand value) και όχι την αξία της ίδιας της επιχείρησης. Η αξιολόγηση γίνεται με βάση μια εκτενή ανάλυση πολλαπλών παραγόντων, όπως οι οικονομικές επιδόσεις, η επιρροή του brand στην αγορά και η ανταγωνιστικότητά της.