Οι μεγάλοι των σούπερ μάρκετ συνθλίβουν τους μικρούς και δυναμώνουν ακόμη περισσότερο, αφού μόνο για τη φετινή χρονιά υλοποιούν συνολικές επενδύσεις 165.000.000 ευρώ.
Είναι αξιοσημείωτο ότι οι τέσσερις μεγάλοι του κλάδου, Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος, Μασούτης και My Market, το 2020 έλεγχαν το 80% της εγχώριας αγοράς, δημιουργώντας μονοπωλιακές τάσεις. Υπενθυμίζουμε ότι το πρώτο έτος της πανδημίας, που ήταν το 2020 στον κλάδο των σούπερ μάρκετ, καταγράφηκε ρεκόρ πωλήσεων, με τον επιπλέον τζίρο να φτάνει συνολικά κοντά στο 1 δισ. ευρώ.
Από τη μία πλευρά οι νέες καταναλωτικές συνήθειες που αναδύθηκαν τον τελευταίο χρόνο και φαίνεται να παγιώνονται, με κυριότερη την άνοδο των online αγορών, και από την άλλη πλευρά η προσπάθεια των μεγάλων αλυσίδων να διατηρήσουν μέρος της δυναμικής που απέκτησαν, αναμένεται να οδηγήσουν σε ένα διαφορετικό τοπίο σε σχέση με εκείνο προ πανδημίας.
Στελέχη της αγοράς αλλά και οι επικεφαλής των μεγάλων αλυσίδων στις προβλέψεις τους για την εικόνα του κλάδου τα επόμενα χρόνια εκτιμούν, μάλιστα, ότι θα υπάρξει αύξηση του βαθμού συγκέντρωσης, καθώς και νέες εξαγορές και συγχωνεύσεις.
Όσον αφορά τις επενδύσεις που δρομολογούν στο τρέχον έτος, η αλυσίδα Σκλαβενίτης προγραμματίζει επενδύσεις ύψους 50.000.000 ευρώ σε νέα καταστήματα, ανακαίνιση των υφιστάμενων καθώς και την επέκταση του sklavenitis.gr και στη Θεσσαλονίκη. Για την ΑΒ Βασιλόπουλος προβλέπονται επενδύσεις περίπου 50.000.000 ευρώ με ανάπτυξη του δικτύου των καταστημάτων, ενώ θα συνεχιστεί και η ένταξη των νέων concepts που ξεκίνησε η εταιρία το 2019.
Ανακαινίσεις υφιστάμενων καταστημάτων
Ο όμιλος Metro AEBE (My Market) προγραμματίζει επενδύσεις ύψους 35.000.000 ευρώ με επέκταση του δικτύου των καταστημάτων, του κέντρου διανομής στη Θεσσαλονίκη, καθώς και την ενίσχυση του e-shop. Τέλος, το επενδυτικό πλάνο της Μασούτης περιλαμβάνει πρόγραμμα ύψους 20.000.000 ευρώ με δημιουργία νέων καταστημάτων, καθώς και 30 ανακαινίσεις υφιστάμενων καταστημάτων.
Παράλληλα τα σούπερ μάρκετ στρέφουν το βλέμμα τους και προς το πεδίο των εξαγορών, με στελέχη της αγοράς να επισημαίνουν ότι αυτή την περίοδο γίνονται πολλές διερευνητικές κινήσεις και οι επιχειρήσεις εξετάζουν τις πιθανότητες εξαγοράς μικρότερων τοπικών αλυσίδων.