Με την εξαγορά του 42,34% της εταιρίας Δίρφυς από τη Λουξ, που σηματοδότησε την είσοδο της αχαϊκής βιομηχανίας αναψυκτικών στην αγορά του εμφιαλωμένου νερού, δόθηκε η εκκίνηση νέων επενδυτικών κινήσεων, ύψους πολλών εκατομμυρίων ευρώ, τόσο από τους παραδοσιακούς όσο και από τους νεότερους «παίκτες» του κλάδου, ενώ εντατικές είναι και οι συζητήσεις για νέες επιχειρηματικές συμφωνίες και πιθανές εξαγορές.
Στην ίδρυση νέας παραγωγικής μονάδας στη Θέρμη προχωρά η εταιρία εμφιάλωσης και εμπορίας μεταλλικού νερού Σουρωτή, συμφερόντων Ιβάν Σαββίδη. Η επένδυση της βορειοελλαδίτικης βιομηχανίας, η οποία εντάχθηκε στον Αναπτυξιακό με απόφαση του προϊσταμένου Γενικής Διεύθυνσης του υπουργείου Εσωτερικών, είναι συνολικού επιλέξιμου και ενισχυόμενου κόστους άνω των 24.900.000 ευρώ.
Ανοιξε το Λουτράκι
Η εταιρία Ν.U. Aqua έχει θέσει ξανά σε λειτουργία το εργοστάσιο εμφιάλωσης νερού στο Λουτράκι, που μέχρι χθες ανήκε στην PepsiCo Hellas, έπειτα από μία οκταετία που αυτό παρέμεινε κλειστό και με τις μηχανές σταματημένες. Ηδη έχουν αρχίσει οι διαδικασίες αδειοδότησης για τις εργασίες εκσυγχρονισμού του εργοστασίου, το οποίο αναμένεται να δημιουργήσει στην πλήρη ανάπτυξή του περί τις 70-80 θέσεις εργασίας. Η επένδυση ύψους 20.000.000 ευρώ σε αρχικό στάδιο, που σε πλήρη ανάπτυξη αναμένεται να υπερβεί τα 55.000.000 ευρώ, περιλαμβάνει την εξαγορά των εγκαταστάσεων στο Λουτράκι και τις εργασίες εκσυγχρονισμού, αλλά, σύμφωνα με πληροφορίες, όχι και το εμπορικό σήμα του γνωστού νερού Ηβη Λουτράκι. Στα τέλη του 2020 συγχωνεύτηκαν η PepsiCo-Ηβη με την Tasty Foods, την έτερη θυγατρική του ομίλου Pepsico στην Ελλάδα, που διατηρεί και εργοστάσιο στον Αγιο Στέφανο, και πλέον η εταιρία ονομάζεται PepsiCo Hellas.
Χήτος και Ζήρεια
Μετά την εξέλιξη αυτή, η «μάχη» του εμφιαλωμένου νερού στην Πελοπόννησο και συγκεκριμένα στην περιοχή της Κορινθίας φουντώνει. Υπενθυμίζεται ότι τον Μάρτιο του 2021 η Χήτος ΑΒΕΕ (γνωστή από το νερό Ζαγόρι) προχώρησε στην εξαγορά της εταιρίας Ζήρεια ΕΠΕ, που βρίσκεται στην Κορινθία, αποκτώντας έτσι πηγή και μονάδα εμφιάλωσης στη Νότια Ελλάδα.
Το 2017 ήταν η Βίκος (η εταιρία που θεωρείται το αντίπαλον δέος για το Ζαγόρι) που είχε προβεί στην εξαγορά μονάδας εμφιάλωσης νερού στην Πελοπόννησο (της Νατούρα Εμφιαλωτική Α.Ε.), επίσης στην περιοχή της Κορινθίας.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει ότι για ορισμένους ομίλους από τη νέα χρονιά αλλάζει η διαπραγματευτική ισχύς τους και δεν αποκλείεται να δούμε ανατροπές στα ανταγωνιστικά λόγω τιμής προϊόντα. Συγκεκριμένα, ο όμιλος Χήτου ανέλαβε από 1η Ιανουαρίου 2022 τη διανομή των αναψυκτικών της Green Cola καθώς και των νερών Evian και Ferrarelle, ενώ δυναμικά στο παιχνίδι θα μπει η εταιρία αναψυκτικών Λουξ.
Οι οδηγοί της κούρσας
Συνολικά στην ελληνική αγορά εμφιαλωμένου νερού δραστηριοποιούνται πάνω από 70 μεγάλες και μικρότερες εταιρίες. Στην αξία πωλήσεων η μεγαλύτερη αύξηση σημειώνεται στο ανθρακούχο νερό με +13,6% στο 11μηνο του 2021, έναντι του αντίστοιχου του 2020 και ακολουθεί το μεταλλικό με +11,9% και ύψος πωλήσεων 75.500.000 ευρώ. Επεται το επιτραπέζιο νερό, με αντίστοιχη αύξηση μόλις +0,5%, αλλά αντιπροσωπεύοντας σε αξία πωλήσεις περίπου 38.200.000 ευρώ.
Με βάση στοιχεία αγοράς της εταιρίας μετρήσεων IRI για τον Οκτώβριο του 2021, την κυριαρχία των πωλήσεων σε όγκο στο εμφιαλωμένο νερό διατηρεί το Ζαγόρι με μερίδιο 21,8%, ενώ ακολουθεί το νερό ιδιωτικής ετικέτας με 14,6% και ο Βίκος με 13,1%. Σημειώνεται ότι το Ζαγόρι διατηρεί ισχυρή παρουσία και στην ιδιωτική ετικέτα, παράγοντας για τον Σκλαβενίτη, ενώ ο Βίκος από την πλευρά του για τη Lidl.
Τέταρτος παίκτης στην ελληνική αγορά σε επίπεδο πωλήσεων σε όγκο με βάση τα στοιχεία του Οκτωβρίου είναι η Θεόνη, που αναπτύσσεται σημαντικά τα τελευταία χρόνια με ποσοστό 10,3%. Ακολουθούν η Κορπή (Nestle) με 9,1%, η Δίρφυς με 4,1%, οι Πηγές Κωστηλάτας με 3,7%, ο Ζαρός με 3,4%, το Aύρα (Coca-Cola) με 3,4% και η Σαμαριά με 2,4%.
Σημειώνεται ότι οι δύο πρώτοι παίκτες της αγοράς στο εμφιαλωμένο νερό, δηλαδή το Ζαγόρι και η ιδιωτική ετικέτα, απώλεσαν κομμάτι του μεριδίου τους τον περασμένο Οκτώβριο σε σύγκριση με περσινό αντίστοιχο μήνα του 2020, κατά 0,8 και 1,7 μονάδες, αντίστοιχα. Βίκος και Θεόνη πρόσθεσαν μερίδιο σε όγκο κατά 1,9 και 1,8 μονάδες, ενώ η Κορπή είδε το μερίδιό της να συρρικνώνεται κατά 1 μονάδα.
Ανατροπή στο ανθρακούχο
Την ίδια στιγμή στο ανθρακούχο νερό εμφανίζεται μία σημαντική ανατροπή στην πρωτιά της κατηγορίας. Συγκεκριμένα, ενώ το 2020 την πρώτη θέση στις πωλήσεις ανθρακούχου σε όγκο είχε η Σουρωτή, με μερίδιο 21,4%, τον Οκτώβριο του 2021 αυτό ανατράπηκε, καθώς η τελευταία κατήλθε στο 18,4% και στην πρώτη θέση βρέθηκε το Ζαγόρι με 20,5%, από 16,7% που ήταν το 2020.
Τρίτος παίκτης στο ανθρακούχο είναι τον Οκτώβριο του 2021 η ιδιωτική ετικέτα με 16,3% και ελαφρά μείωση κατά μία μονάδα, από 17,3% που ήταν το 2020. Επονται το Μιτσικέλι της Ηπειρωτικής Βιομηχανίας Εμφιαλώσεων (Βίκος) με 10,1%, το Ξινό Νερό Φλώρινας με 9,3%, το Ζaros με 6,3%, το Perrier με 5,2%, το San Pellegrino με 2,5%, το Mastiqua με 2,4% και το Acua Carpatica με 1,6%.
Ερχεται η ΕΥΔΑΠ αλλά και αυξήσεις τιμών
Με το μεγαλύτερο κόστος να αφορά τις συσκευασίες, το ενεργειακό και το μεταφορικό, οι εταιρίες εμφιάλωσης νερού καλούνται να λύσουν τον γρίφο της αύξησης της τιμής. Οι αυξήσεις είναι της τάξης των μερικών λεπτών του ευρώ, γίνεται όμως προσπάθεια αυτές να μην περάσουν στους καταναλωτές, αλλά να απορροφηθούν σε πρώτη φάση από τις βιομηχανίες και το λιανεμπόριο, όπου είναι δυνατόν.
Εάν δεν υπάρξει αποκλιμάκωση όσο πλησιάζουμε προς την άνοιξη, οπότε αυξάνεται η κατανάλωση του προϊόντος, δεν αποκλείεται να υπάρξει και δεύτερη αύξηση στα τιμολόγια.
Σοβαρή υποψηφιότητα για είσοδο στον κλάδο θέτει και η ΕΥΔΑΠ, καθώς η διοίκηση της εταιρίας στην τελευταία ενημέρωση προς τους δημοσιογράφους, λίγο προτού εκπνεύσει το 2021, είχε αφήσει ανοιχτό το ενδεχόμενο να εισέλθει στον τομέα του εμφιαλωμένου νερού.