Η ναυτική οικογένεια από τις Οινούσσες, με τεράστια προσφορά στη ναυτιλία, στην κοινωνία στον αθλητισμό.
“Είναι σημαντικό να συνεχίσουμε να προωθούμε τη ναυτιλία ως βασικό πυλώνα της ελληνικής οικονομίας, επενδύοντας σε νέες τεχνολογίες και υποστηρίζοντας την ναυτική εκπαίδευση. Επιπλέον, η ενίσχυση της κοινωνικής ευθύνης και η προσφορά στους συνανθρώπους μας παραμένουν ουσιώδη στοιχεία της δραστηριότητάς μας”.
Ο λόγος στον εφοπλιστή Νικόλα Πατέρα, ο οποίος πορεύεται με το οικογενειακό δόγμα, το οποίο αποτυπώνεται και στην ιστοσελίδα του Ιδρύματος Πατέρα: “Οι γονείς μου με δίδαξαν ότι τα χρήματα που κερδίζουμε στη ζωή είναι δανεικά και πρέπει να τα επιστρέφουμε στην κοινωνία και τους ανθρώπους του μόχθου, που έχουν ανάγκη βοηθείας”.
Ο Νικόλας Πατέρας, είναι ένας εφοπλιστής, που συνεχίζει την ναυτική ιστορία πολλών γενεών καραβοκύρηδων και εφοπλιστών από το ακριτικό νησί του Αιγαίου, τις Οινούσσες, που έχουν αφήσει το σημαντικό αποτύπωμα τους, στην παγκόσμια ναυτιλία και στην ελληνική κοινωνία.
Είναι ένας άνθρωπος που αγαπάει την Ελλάδα, που εξωτερικεύει τις απόψεις του όταν κρίνει ότι αναγκαίο και απαραίτητο, κάτι που έπραξε στην περίπτωση του σταθμού του Μετρό στην Ρηγίλλης και ήταν ο πρώτος που υπερασπίστηκε τον πράσινο πνεύμονα στο κέντρο της Αθήνας.
Η ναυτιλιακή εταιρεία του, Contships, η οποία ιδρύθηκε το 2015 με μόλις τρία πλοία, κατάφερε μέχρι το 2020 να επεκταθεί και να κατέχει περίπου 50 πλοία μεταφοράς container.
Αυτή η ανάπτυξη κατέστησε την Contships τη μεγαλύτερη ανεξάρτητη εταιρεία ιδιοκτησίας πλοίων μεταφοράς container στον κόσμο (1000-1500 TEU), ενώ παράλληλα δημιούργησε ισχυρές σχέσεις με μεγάλους ναυλωτές όπως η MSC, η CMA CGM, η MAERSK και η COSCO.
Αυτοί οι κολοσσοί της ναυτιλίας εμπιστεύθηκαν τις υπηρεσίες feeder σε μια νέα ελληνική εταιρεία, η οποία παρείχε εξαιρετική εξυπηρέτηση.
Από το 2015 έως το 2024, η Contships απέκτησε 58 πλοία, πούλησε τα 10 και κράτησε 48, διατηρώντας την κυριαρχία της ως ο μεγαλύτερος ιδιώτης πλοιοκτήτης στον τομέα αυτό.
Στο Νικόλα Πατέρα, του θέσαμε το ερώτημα: “αν είναι ελκυστική η ελληνική σημαία και αν όχι, τι πρέπει να γίνει;”
Η απάντηση του, αρκετά ενθαρρυντική και αισιόδοξη:
“Η ελληνική σημαία μπορεί να βελτιώσει την ελκυστικότητά της με μέτρα που θα ενισχύσουν την επάρκεια των Ελλήνων ναυτικών και θα βελτιώσουν τη γραφειοκρατία, ώστε να γίνει πιο ανταγωνιστική και φιλική προς τις ναυτιλιακές εταιρείες”.
Στη συνέχεια, τον ρωτήσαμε “αν υπάρχει θέμα επάρκειας των Ελλήνων αξιωματικών του εμπορικού ναυτικού” και μας απάντησε ευθέως:
“Η έλλειψη Ελλήνων αξιωματικών είναι ένα πρόβλημα που έχει επισημανθεί από τη δεκαετία του 1990. Παρόλο που υπάρχει υψηλό επίπεδο επάρκειας, η ναυτιλιακή εκπαίδευση και η προώθηση του επαγγέλματος πρέπει να ενισχυθούν για να καλυφθούν οι μεγάλες ανάγκες του κλάδου”.
Στη συνέχεια, τον προτρέψαμε να μας πει “ποια μέτρα πρέπει να λάβει η Πολιτεία για να προωθήσει και να διευκολύνει την καθημερινότητα της ελληνικής ναυτιλιακής εταιρείας” και η απάντηση του, άμεση και κατανοητή:
“Η Πολιτεία θα πρέπει να μειώσει τη γραφειοκρατία, και να προωθήσει μέτρα που θα ενθαρρύνουν τη χρήση της ελληνικής σημαίας, διευκολύνοντας τις διαδικασίες και τις επενδύσεις.. Επιπλέον, θα πρέπει να βελτιώσει τις υποδομές στα λιμάνια και να προωθήσει αν όχι να ηγηθεί της βιώσιμης ναυτιλία”.
Όσον αφορά την εταιρεία του και το επενδυτικό πρόγραμμα ανάπτυξης της, μας είπε: “Στόχος μας είναι να παραμείνουμε οι μεγαλύτεροι ανεξάρτητοι πλοιοκτήτες στον τομέα αυτό, διατηρώντας την εστίασή μας στην αγορά των container feeders”.
Στη συνέχεια, τον καλέσαμε να μας πει “αν υπάρχουν δυνατότητες για κάποιον επιχειρηματία να επενδύσει και να εισέλθει στη πλοιοδιαχείριση πλοίων”. Ήταν σαφής και κατηγορηματικός:
“Ναι, υπάρχουν δυνατότητες για νέους επιχειρηματίες να επενδύσουν και να εισέλθουν στον τομέα της πλοιοδιαχείρισης. ιδιαίτερα αν έχουν στρατηγικές σχέσεις με μεγάλους ναυλωτές και την ικανότητα να προσφέρουν αξιόπιστες υπηρεσίες”.
Για το “αν η εταιρεία ακολουθεί τα πρότυπα που ακολουθεί βάσει το ESG”, επισήμανε:
“Η εταιρεία μας δεσμεύεται σε υψηλά πρότυπα ESG (Περιβαλλοντικά, Κοινωνικά και Διακυβέρνησης). Επενδύουμε σε πλοία με χαμηλότερες εκπομπές, διασφαλίζουμε την καλή διαχείριση και τις ηθικές πρακτικές, και συμβάλλουμε στην κοινωνία μέσω φιλανθρωπικών έργων και υποστηρίξεων”.
Αναφερόμενος στα “μέτρα που λαμβάνει η Ευρωπαϊκή Ένωση και στο αν επηρεάζουν προς το θετικότερο ή το αρνητικότερο την ευρωπαϊκή ναυτιλία”, τόνισε:
“Τα μέτρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης μπορεί να έχουν ποικίλες επιπτώσεις στην ευρωπαϊκή ναυτιλία. Οι περιβαλλοντικοί κανονισμοί που εισάγονται μπορούν να αυξήσουν το κόστος λειτουργίας λόγω της ανάγκης για επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες και καθαρότερα καύσιμα. Οι περιβαλλοντικοί κανονισμοί μπορούν να δημιουργήσουν προκλήσεις, καθώς είναι αβέβαιο ποιο καύσιμο θα επικρατήσει στο μέλλον, με αποτέλεσμα να είναι ριψοκίνδυνη η επένδυση σε πλοία με νέες τεχνολογίες”.
Αμέσως μετά τον ρωτήσαμε: “Οι γεωστρατηγικές εξελίξεις θα επηρεάσουν θετικά ή αρνητικά την παγκόσμια ναυτιλίας”
“Οι γεωστρατηγικές εξελίξεις μπορούν να έχουν τόσο θετικές όσο και αρνητικές επιπτώσεις. Η αστάθεια σε ορισμένες περιοχές που αντιμετωπίζουμε προκαλεί διαταραχές στις εμπορικές διαδρομές και αυξάνει το κόστος ασφάλισης και μεταφοράς, ενώ ταυτόχρονα δημιουργήσει νέες ευκαιρίες για ανάπτυξη σε άλλες περιοχές. Οι ναυτιλιακές εταιρείες πρέπει να είναι ευέλικτες και προσαρμοστικές για να εκμεταλλευτούν τις ευκαιρίες και να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις οι οποίες όταν σχετίζονται με πολέμους είναι δυσάρεστες”.
“Για το μέλλον του Έλληνα εφοπλιστή”, απάντησε: “Το μέλλον του Έλληνα εφοπλιστή φαίνεται θετικό, εφόσον συνεχίσει να προσαρμόζεται στις αλλαγές της αγοράς και να επενδύει σε τεχνολογίες και πλοία που ανταποκρίνονται στους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς. Η εμπειρία και η προσαρμοστικότητα των Ελλήνων εφοπλιστών τους καθιστούν ικανούς να συνεχίσουν να διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στη διεθνή ναυτιλία”.
Ο Νικόλας Πατέρας, είχε μια μεγάλη εμπειρία με τον αθλητισμό και από την θέση του ποδοσφαιρικού Παναθηναϊκού.
“Η εμπειρία σας, τον ρωτήσαμε, με την ενασχόληση με το ποδόσφαιρο σας άφησε πικρίες; Σκέφτεστε να επανέλθετε;”.
“Η εμπειρία μου με το ποδόσφαιρο ήταν θετική”, τόνισε και συνέχισε:, “καθώς κατάφερα να συμβάλλω στην επιτυχία του Παναθηναϊκού στην κατάκτηση του Κυπέλλου Ελλάδος του Πρωταθλήματος Ελλάδος και του τερματισμού στους 16 του Champions League (2008-2010). Παρότι δεν έχω άμεσα σχέδια να επανέλθω, η ενασχόλησή μου με το ποδόσφαιρο αποτέλεσε μια σημαντική και αξέχαστη περίοδο στη ζωή μου. Κατάφερα να προσφέρω χρόνο και χρήμα στην ομάδα που αγαπώ και να φέρω επιτυχίες, γεγονός που με ικανοποιεί ιδιαίτερα”.
Τέλος, τον ρωτήσαμε για ένα θέμα, που έχει δείξει μεγάλες ευαισθησίες: “Σε ποια φάση βρισκόμαστε για τον σταθμό του Μετρό στην Ρηγίλλης. Τι προτείνετε ως εναλλακτική λύση;”, τον ρωτήσαμε και η απάντηση: “Γίνονται προσπάθειες να γίνει ο σταθμός της γραμμής 4 με τις λιγότερες περιβαλλοντολογικές επιπτώσεις”.
Για το θέμα αυτό, “δεν σηκώνει μύγα στο σπαθί του”. Με δεδομένη την αυξημένη οικολογική του συνείδηση δίνει καθημερινές μάχες για την διατήρηση του πράσινου θύλακα σε ένα από τα κεντρικότερα σημεία της πρωτεύουσας.
Η ιστορική εξέλιξη της ναυτικής παράδοσης
Η οικογένεια Ν. Δ. Πατέρα έχει μια ιστορία στον εφοπλισμό που χρονολογείται από τη δεκαετία του 1870. Έχει διαδραματίσει ενεργό και εξέχοντα ρόλο στην ελληνική και παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία.
Το 1870, η οικογένεια Μάρκου Πατέρα και οι επτά γιοι του Ιωάννης, Διαμαντής, Μιχαήλ, Δημήτρης, Παναγός, Κωστής και Γιώργος αποκτούν τα ιστιοφόρα: Βασιλική, Ρόδον και Κατίνα.
Το 1905, η οικογένεια αποκτά τα πρώτα ατμόπλοια της: Κωστής και Δίρφυς.
Το 1939, ο στόλος που διαχειρίζεται η ναυτιλιακή κοινότητα των Οινουσίων ξεπερνά τα 65 πλοία. Το ένα τρίτο των ατμόπλοιων των Οινουσίων ανήκε στις οικογένειες Πατέρα και Χατζηπατέρα.
Το 1945, οι Έλληνες πλοιοκτήτες υποστήριξαν τους Συμμάχους συνεισφέροντας τον εμπορικό τους στόλο για την πολεμική προσπάθεια. Λίγα από τα πλοία τους επιβίωσαν από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Η οικογένεια Ν. Δ. Πατέρα έχασε πολλούς συγγενείς και φίλους μεταξύ των αξιωματικών και των πληρωμάτων των πλοίων τους.
Το 1947, μετά το τέλος του Β’ Παγκόσμιου Πολέμου, οι Οινούσιοι αγόρασαν 14 από τα πρώτα 100 πλοία Liberty που πουλήθηκαν από την κυβέρνηση των ΗΠΑ σε Έλληνες πλοιοκτήτες. Οι οικογένειες Πατέρα και Χατζηπατέρα απέκτησαν 8 από αυτά τα πλοία: Άγιος Νικόλαος, Κώστας Χατζηπατέρας, Κωνσταντής, Νικόλας Πατέρας, Αναστάσιος, Δίρφυς, Καλλιόπη και Νικόλαος.
Το 1957, η Pateras Brothers Limited ιδρύεται από τους Ιωάννη και Διαμαντή Ν. Πατέρα, γιους του εκλιπόντος Ν. Ι. Πατέρα. Η εταιρεία διαχειρίστηκε 40 πλοία ξηρού φορτίου μεταξύ 1957-1986.
Το 1986, Νικόλας Δ. Πατέρας ξεκινά την καριέρα του στη ναυτιλία με την Pateras Brothers Limited, και μέσα στα επόμενα δυο χρόνια αγοράζει 11 πλοία.
Το 1989, ο Ν. Δ. Πατέρας, ηλικίας 26 ετών, αναλαμβάνει τον πλήρη έλεγχο της Pateras Brothers Limited.
Το 1993, ο Ν. Δ. Πατέρας, ηλικίας 30 ετών, ιδρύει την Pacific & Atlantic Corporation εστιάζοντας σε bulkers και Multipurpose πλοία.
Το 2003, η Pacific & Atlantic Corporation ξεπερνά την κατοχή 50 φορτηγών και σε bulkers και Multipurpose πλοία.
Το 2007, η Pacific & Atlantic πουλάει τον στόλο της με σημαντικά και εστιάζει σε νέες επενδύσεις.
Το 2008, ο ΝΔ Πατέρας αναλαμβάνει πρόεδρος της ΠΑΕ Παναθηναϊκός και σε συνεργασία με τον Γιάννη Βαρδινογιάννη υπό την προεδρία του η ομάδα κατακτά το Κυπέλλου Ελλάδος, το Πρωτάθλημα Ελλάδος και τερμάτισε στους 16 του Champions League (2008-2010)
Το 2010, ο Ν. Δ. Πατέρας επενδύει σε πλοία που ελέγχονται από τράπεζες με δυσμενή χαρτοφυλάκια.
Το 2015, η Contships Management Inc. ιδρύεται με στρατηγική εστίαση στην επένδυση και διαχείριση πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Το 2018, η Contships Management Inc. ψηφίζεται ως η καλύτερη εταιρεία ξηρού φορτίου της χρονιάς στα βραβεία Lloyd’s List Greek Shipping Awards 2018, με στόλο 33 πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Το 2021, η Contships Management Inc. γίνεται ο κορυφαίος διαχειριστής πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο μεταξύ 900-1500 TEU με στόλο άνω των 40 πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Το 2023, η Contships Management Inc. διαχειρίζεται 47 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μεταξύ 900-1500 TEU, που προσεγγίζουν 4800 λιμάνια, μεταφέροντας 1,7 εκατ. TEU ετησίως, απασχολώντας 800 ναυτικούς και 100 στελέχη ξηράς.
*Αναδημοσίευση από www.mononews.gr
Συνέχιζε να τους τα σπρώχνεται κανονικά εσύ και το σινάφι σου και θα σου φέρουν επενδύσεις αυτοί..
Καταργώντας και την γραφειοκρατία..
Ειδικά οι συγκεκριμένοι.