Σε μια κίνηση που έχει ήδη χαρακτηριστεί ως ορόσημο για την ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία, η Honda και η Nissan αναμένεται να ξεκινήσουν διαπραγματεύσεις για τη συγχώνευσή τους την επόμενη εβδομάδα.
Οι δύο εταιρείες, οι οποίες έχουν… φάει τη σκόνη της κινεζικής BYD και οι οποίες μαζί πωλούν λιγότερα από τα τρία τέταρτα οχημάτων από την Toyota, ελπίζουν σε ανάκαμψη συνδυάζοντας τις τεχνολογίες τους και επιτυγχάνοντας μεγαλύτερες οικονομίες κλίμακας.
Αλλά, όπως σχολιάζει το asiatimes.com, το σχέδιο μοιάζει με μια αναδρομή στη συρρίκνωση των ιαπωνικών βιομηχανιών κατά τις προηγούμενες δεκαετίες και μια σπασμωδική εθνικιστική αντίδραση στο ενδιαφέρον της Foxconn να αποκτήσει μερίδιο ή ακόμα και να αναλάβει τη Nissan. Η Foxconn είναι η διεθνής επωνυμία της Hon Hai Precision Industry από την Ταϊβάν.
Όταν μιλούν οι αγορές και οι αριθμοί
Η… ετυμηγορία του χρηματιστηρίου ήταν γρήγορη και ξεκάθαρη:
Η προτεινόμενη συγχώνευση ήταν πρώτη είδηση το πρωί της Τετάρτης 18 Δεκεμβρίου. Όταν έκλεισε η αγορά, η τιμή της μετοχής της Honda μειώθηκε κατά 3%, ενώ της Nissan σημείωσε άνοδο 24%.
Με λίγα λόγια, αυτό είναι ένα πακέτο διάσωσης: ένα απροσδόκητο κέρδος για τη Nissan, άσχημα νέα για τους μετόχους της Honda.
Η τιμή της μετοχής της Renault, η οποία κατέχει το 17,0% της Nissan άμεσα και το 18,7% μέσω καταπιστεύματος, αυξήθηκε κατά 5%. Η μετοχή της Hon Hai υποχώρησε 1%.
Η Honda και η Nissan έχουν μείνει πολύ πίσω από την Toyota, την Tesla και την BYD στις αγορές ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων.
Τα στοιχεία για τους τρεις μήνες έως τον Σεπτέμβριο, δείχνουν ότι η BYD ξεπέρασε τη Honda και τη Ford και έγινε η έκτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο από άποψη αριθμού πωληθέντων οχημάτων.
Ίσως ακόμη πιο ταπεινωτικό, είναι ότι η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία Geely (η οποία κατέχει τη Volvo) ξεπέρασε τη Nissan και κατέλαβε την ένατη θέση στη σχετική λίστα.
«Ιαπωνικό μεγαθήριο 52 δισεκατομμυρίων δολαρίων»!
Φυσικά, η συγχώνευση παρουσιάζεται ως μελλοντική. Η NikkeiAsia, η αγγλόφωνη έκδοση της κορυφαίας καθημερινής επιχειρηματικής εφημερίδας της Ιαπωνίας, ανέφερε ότι οι δύο εταιρείες θα διαπραγματευτούν μια συγχώνευση «για να ανταγωνιστούν καλύτερα την Tesla και τους Κινέζους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων σε μια ταχέως μεταβαλλόμενη αυτοκινητοβιομηχανία».
Οι Financial Times, που ανήκουν στην Nikkei, ανέφεραν ότι οι δύο εταιρείες «βρίσκονται σε διερευνητικές συνομιλίες για μια συγχώνευση των δύο αυτοκινητοβιομηχανιών που θα δημιουργήσει ένα ιαπωνικό μεγαθήριο 52 δισεκατομμυρίων δολαρίων».
Αλλά ο τίτλος στο πρωτοσέλιδο της Πέμπτης στην ιαπωνική Nikkei ήταν «Εξαγορά από τη Hon Hai, αίσθηση κρίσης». Η Honda, η οποία είχε αρχίσει να συζητά μια «στρατηγική συνεργασία» με τη Nissan τον περασμένο Μάρτιο, είπε ότι αυτή θα ακυρωνόταν εάν η Nissan «συνδεόταν» με την Hon Hai.
Τι εστί Hon Hai;
Η Hon Hai δημιουργεί τη δική της επιχείρηση ηλεκτρικών οχημάτων, αυξάνοντας την πίεση στη Honda και τη Nissan. Το 2020, ίδρυσε την Κοινοπραξία Mobility in Harmony (MIH) με την ελπίδα να γίνει το «σύστημα Android της βιομηχανίας EV» και «να δημιουργήσει ένα καθορισμένο από λογισμικό ανοιχτό οικοσύστημα για τη βιομηχανία κατασκευής EV».
Η Hon Hai έχει επίσης μια κοινοπραξία με την ταϊβανέζικη αυτοκινητοβιομηχανία Yulon, η οποία παράγει ηλεκτρικά οχήματα σχεδιασμένα από την Hon Hai.
Η Κοινοπραξία MIH, η οποία αναπτύσσει σχέδια αναφοράς και ανοιχτά πρότυπα, έχει πλέον περισσότερα από 2.700 μέλη, συμπεριλαμβανομένων περισσότερων από 100 στην Ιαπωνία.
Ο Διευθύνων Σύμβουλός της είναι ο Ιάπωνας Jun Seki, ο οποίος στο παρελθόν διετέλεσε πρόεδρος της Dongfeng Nissan (κοινοπραξία της Nissan με την Dongfeng Motor στην Κίνα), διευθύνων σύμβουλος της Nissan, διευθύνων σύμβουλος της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας Nidec και, πιο πρόσφατα, επικεφαλής στρατηγικής για Λειτουργίες ηλεκτρικών οχημάτων της Hon Hai.
Ο Seki φέρεται να βλέπει πιθανές συνέργειες με τη Nissan, η οποία κυκλοφόρησε το πρωτοποριακό ηλεκτρικό της όχημα, το Nissan LEAF, το 2010 και λέγεται ότι ενδιαφέρεται να αποκτήσει το μερίδιο της Renault στη Nissan.
Η Renault έχει υποχωρήσει από τη συμμαχία της με τη Nissan και τη Mitsubishi Motors, ενώ η Honda και η Nissan εξετάζουν το ενδεχόμενο να φέρουν τη Mitsubishi Motors σε μια νέα, αποκλειστικά ιαπωνική, τριμερή συμμαχία.
Μια τέτοια συμμαχία θα ήταν περίπου το 80% του μεγέθους της Toyota σήμερα, αλλά πιθανώς όχι περισσότερο από 70% τόσο μεγάλη, μετά τη μείωση της παραγωγής βενζινοκίνητων αυτοκινήτων.
Όμως, ακόμη κι έτσι, πιθανότατα θα είχε περίπου το ίδιο μέγεθος με το Hyundai Motor Group, το οποίο αυτή τη στιγμή βρίσκεται στην τρίτη θέση μετά την Toyota και τη Volkswagen.
Αμείλικτα τα στοιχεία
Να σημειωθεί ότι μόνο τρεις από τις 10 κορυφαίες αυτοκινητοβιομηχανίες στον κόσμο ανέφεραν αύξηση των πωλήσεων μονάδων από έτος σε έτος, κατά τους τρεις μήνες έως τον Σεπτέμβριο του 2024:
- BYD (+38%),
- Geely (+20%) και
- Ford (+1%).
Οι υπόλοιπες ανέφεραν μονοψήφια πτώση, εκτός από την GM (-13%) και τη Honda (-12%).
Σύμφωνα με τις τρέχουσες τάσεις, η BYD μπορεί σύντομα να ξεπεράσει την GM και τη Stellantis, ενώ η Geely θα πλησιάσει τη Honda.
- Οι συνολικές πωλήσεις μονάδων οχημάτων Nissan μειώθηκαν μόνο κατά 3% το περασμένο τρίμηνο, αλλά τόσο οι παραδόσεις όσο και οι τιμές έχουν καταρρεύσει στην Κίνα. Ως αποτέλεσμα, τα καθαρά κέρδη της εταιρείας μειώθηκαν κατά περισσότερο από 90% στο πρώτο εξάμηνο αυτού του οικονομικού έτους, το οποίο λήγει τον Μάρτιο του 2025.
- Τα καθαρά κέρδη της Honda μειώθηκαν κατά 20% την ίδια περίοδο, για τον ίδιο λόγο.
Ενώ και οι δύο εταιρείες ανέφεραν «προσωρινά ζητήματα» για την πτώση της κερδοφορίας, το πρόβλημά τους ήταν ορατό στους ιστορικούς όγκους παραγωγής και εξαγωγών.
- Η Honda παρήγαγε 5,4 εκατομμύρια μονάδες το ημερολογιακό έτος 2018, τα οποία μειώθηκαν στα 4,2 εκατομμύρια το 2023.
- Οι εξαγωγές από την Ιαπωνία μειώθηκαν από 1.76.715 σε μόλις 85.299 στην ίδια διάρκεια.
- Η παραγωγή της Nissan ήταν 5,7 εκατομμύρια το οικονομικό έτος που έληξε τον Μάρτιο του 2018.
- Αυτό μειώθηκε στα 3,4 εκατομμύρια τα οικονομικά έτη 2022, 2023 και 2024.
- Οι εξαγωγές από την Ιαπωνία μειώθηκαν επίσης από 5.83.671 το 2018 σε 4.40.140 το 2024.
«Οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων συνεχίζουν να αυξάνονται και θα μπορούσαν να φτάσουν περίπου τα 17 εκατομμύρια το 2024, αντιπροσωπεύοντας περισσότερα από ένα στα πέντε αυτοκίνητα που πωλούνται παγκοσμίως», σημείωσε η πρόσφατη έκθεση Global EV Outlook 2024 της Διεθνούς Υπηρεσίας Ενέργειας.
Οι πωλήσεις αυτοκινήτων EV ξεπέρασαν το 1 εκατομμύριο μονάδες για πρώτη φορά το 2017. Αυξήθηκαν εκθετικά για να φτάσουν σχεδόν τα 14 εκατομμύρια το 2023. Το μερίδιο στη συνολική αγορά αυτοκινήτου επίσης αυξήθηκε από 1,4% το 2017 σε 18% το 2023.
Η συντριπτική πλειονότητα των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων το 2023 ήταν στην Κίνα (60%), στην Ευρώπη (25%) και στις Ηνωμένες Πολιτείες (10%).
Αξιοσημείωτο είναι ότι ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν μόνο 2% μερίδιο αγοράς στην Ινδία και 4% στην Ιαπωνία.
Όλα τα στοιχεία δείχνουν ότι υπάρχει ακόμα πολύς χώρος για τα EV να εξαπλωθούν και να… αποσταθεροποιήσουν περαιτέρω τους «γερασμένους» γίγαντες της αυτοκινητοβιομηχανίας, προκαλώντας μια γρήγορη ανάγκη μετασχηματισμού.
Αναζήτηση εναλλακτικής για τα αυτόνομα οχήματα
Η Honda χρειάζεται επίσης μια εναλλακτική λύση για τη συνεργασία στα αυτόνομα οχήματα με την GM – η οποία εγκατέλειψε το ρομποταξί Cruise την περασμένη εβδομάδα, αφήνοντας τη Honda στα κρύα του λουτρού.
Η Honda και η GM σχεδίαζαν να εμφανίσουν το Cruise στο Τόκιο το 2026. Η εναλλακτική όμως μπορεί να είναι ήδη καθ’ οδόν.
Στις αρχές Αυγούστου, η Honda και η Nissan ανακοίνωσαν σχέδια για τη διεξαγωγή κοινής έρευνας για οχήματα που ορίζονται από λογισμικό επόμενης γενιάς, αυτόνομη οδήγηση και τεχνητή νοημοσύνη, καθώς και μπαταρίες, φόρτιση μπαταριών και συστήματα κινητήρα και μετάδοσης ηλεκτρικών οχημάτων (e-axles). Εν καιρώ, αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε αυτόνομα ταξί.
Η Honda σχεδιάζει επίσης να διπλασιάσει τις πωλήσεις της σε υβριδικά οχήματα, ακολουθώντας την Toyota και την BYD στο ισχυρότερο τμήμα της αγοράς επιβατικών αυτοκινήτων.