Κατά 170% έχει αυξηθεί το ποσοστό των διαδικτυακών αγορών από μη συχνούς χρήστες ηλεκτρονικού εμπορίου, εκείνους, δηλαδή, που χρησιμοποιούσαν διαδικτυακά κανάλια για λιγότερο από το 25% των αγορών τους πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας COVID-19, αποδεικνύοντας πως οι αλλαγές στη συμπεριφορά των καταναλωτών είναι πολύ πιθανό να παραμείνουν ή να επιταχυνθούν περαιτέρω.
Επίσης, οι καταναλωτές που έχουν αυξήσει τη χρήση ψηφιακών υπηρεσιών (π.χ. ανέπαφες συναλλαγές, παραγγελία μέσω εφαρμογής και ανέπαφη παραλαβή) και έχουν στραφεί σε ψηφιακά κανάλια εξυπηρέτησης πελατών (π.χ. ιστότοπος ή εφαρμογή για κινητά, συνομιλία με chatbot), αναμένεται να διατηρήσουν ένα αυξημένο επίπεδο χρήσης.
Στη νέα πραγματικότητα το σπίτι μας εξελίσσεται, πλέον, σε έναν πολυχώρο: εκτός από ασφαλές καταφύγιο αποτελεί και χώρο εργασίας, σχολική αίθουσα, μέρος για νέα χόμπι, μέρος για κοινωνικοποίηση. Για παράδειγμα, το 69% των πολιτών αναμένει ότι στους επόμενους έξι μήνες θα κοινωνικοποιείται κυρίως είτε εντός οικίας, είτε σε σπίτια φίλων, είτε διαδικτυακά.
Η αποφυγή των ταξιδιών και της μαζικής παρουσίας σε δημόσιους χώρους, σε συνδυασμό με την αυξανόμενη οικονομική ανασφάλεια, απόρροια της ευρείας μείωσης του εισοδήματος των νοικοκυριών, θα συνεχίσει να κρατά τους ανθρώπους μέσα στο σπίτι. Αυτήν την πραγματικότητα καλούνται να αντιμετωπίσουν οι επιχειρήσεις που θέλουν να επιβιώσουν στην post-COVID εποχή, όπως διαπιστώνει μελέτη της Accenture σε 8.800 άτομα σε 20 χώρες.
Επανεστίαση στην τοπική κοινότητα
Νέα μελέτη τονίζει πώς οι επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου και καταναλωτικών αγαθών πρέπει να προσαρμόσουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους, σε τοπικό επίπεδο. Κι αυτό γιατί η επανεστίαση των ανθρώπων στην τοπική τους κοινότητα, υπό το πρίσμα της πανδημίας, θα είναι μακροπρόθεσμη.
Το 56% των καταναλωτών ανέφερε ότι η πανδημία τους ανάγκασε να ψωνίζουν σε κοντινά καταστήματα, ενώ το 79% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι σκοπεύει να συνεχίσει να το κάνει μακροπρόθεσμα. Επιπρόσθετα, σύμφωνα με τη μελέτη, το 56% των καταναλωτών είπε ότι αγοράζει περισσότερα προϊόντα τοπικής προέλευσης, με το 84% να λέει ότι σκοπεύει να συνεχίσει να το κάνει και στο μέλλον.
Στο μεταξύ, ποσοστό 50% των ερωτηθέντων ανέφερε την οικονομική ασφάλεια ως μία από τις τρεις βασικές ανησυχίες για τους επόμενους έξι μήνες. Εξάλλου, το 54% των καταναλωτών δήλωσε ότι ψωνίζει δίνοντας έμφαση σε θέματα κόστους/τιμής, με τους καταναλωτές να έχουν αυξήσει τις αγορές μεσαίων και οικονομικών brands και να έχουν μειώσει τις αγορές των premium brands από την έναρξη της πανδημίας. Ταυτόχρονα, το 12% των καταναλωτών δήλωσε ότι έχει αυξήσει τις αγορές premium, με το 57% αυτών να μην ανήκουν στην κατηγορία υψηλού εισοδήματος.
Η μελέτη σημειώνει ότι ορισμένα brands αποκομίζουν, ήδη, τα οφέλη από την προσαρμογή των υπηρεσιών τους στις αλλαγές των καταναλωτικών συνηθειών. Ωστόσο, προειδοποιεί ότι η αξιοποίηση αυτών των ευκαιριών απαιτεί συνεχή ανάλυση, ώστε τα brands να προβλέψουν ποιες από αυτές τις νέες καταναλωτικές συμπεριφορές θα παραμείνουν και να προσαρμόσουν ανάλογα τα χαρτοφυλάκια και τα οικονομικά τους μοντέλα.