Το πλαίσιο για τον «Ευρωπαϊκό Χώρο Εκπαίδευσης» ενέκρινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο οποίος επικεντρώνεται σε ένα οικοσύστημα ψηφιακής εκπαίδευσης υψηλών επιδόσεων με ενισχυμένες ικανότητες για τον ψηφιακό μετασχηματισμό.
Ο «Ευρωπαϊκός Χώρος Εκπαίδευσης» βασίζεται σε έξι διαστάσεις: την ποιότητα, την ένταξη και ισότητα των φύλων, την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση, τους εκπαιδευτικούς, την τριτοβάθμια εκπαίδευση και μια ισχυρότερη Ευρώπη στον κόσμο, με το σχέδιο δράσης για την ψηφιακή εκπαίδευση (2021-2027) να προτείνει μια σειρά πρωτοβουλιών για υψηλής ποιότητας και προσβάσιμη σε όλους ψηφιακή εκπαίδευση στην Ευρώπη.
Καλεί τα κράτη να αναλάβουν δράση για την ενίσχυση της συνεργασίας, ώστε να καταστούν τα συστήματα εκπαίδευσης και κατάρτισης πραγματικά κατάλληλα για την ψηφιακή εποχή. «Η κρίση του κορωνοϊού έχει θέσει την εξ αποστάσεως εκπαίδευση στο επίκεντρο των εκπαιδευτικών πρακτικών. Ως αποτέλεσμα, έχει καταδειχθεί η επιτακτική ανάγκη να βελτιωθεί η ψηφιακή εκπαίδευση ως βασικός στρατηγικός στόχος για υψηλής ποιότητας διδασκαλία και μάθηση στην ψηφιακή εποχή. Καθώς απομακρυνόμαστε από τη φάση έκτακτης ανάγκης, που επιβλήθηκε λόγω της έξαρσης της πανδημίας, χρειαζόμαστε μια στρατηγική και πιο μακροπρόθεσμη προσέγγιση ως προς την ψηφιακή εκπαίδευση και κατάρτιση», αναφέρει η Επιτροπή.
Ευρωπαϊκός κόμβος ψηφιακής εκπαίδευσης
Το σχέδιο δράσης έχει δύο μακροπρόθεσμες στρατηγικές προτεραιότητες: την προώθηση της ανάπτυξης ενός οικοσυστήματος ψηφιακής εκπαίδευσης υψηλών επιδόσεων και την ενίσχυση των ικανοτήτων για τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Προκειμένου να ενισχυθεί η συνεργασία και η ανταλλαγή στον τομέα της ψηφιακής εκπαίδευσης σε επίπεδο Ε.Ε., η Επιτροπή θα δημιουργήσει έναν ευρωπαϊκό κόμβο ψηφιακής εκπαίδευσης.
Ο ευρωπαϊκός κόμβος ψηφιακής εκπαίδευσης θα προωθήσει τη συνεργασία και τις συνέργειες μεταξύ τομέων πολιτικής που άπτονται της ψηφιακής εκπαίδευσης, θα δημιουργήσει ένα δίκτυο εθνικών συμβουλευτικών υπηρεσιών και θα ενισχύσει τον διάλογο μεταξύ των ενδιαφερόμενων μερών του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα.
Και οι δύο πρωτοβουλίες θα τροφοδοτήσουν, επίσης, την τρίτη ευρωπαϊκή σύνοδο κορυφής για την εκπαίδευση, την οποία η Επιτροπή θα φιλοξενήσει διαδικτυακά στις 10 Δεκεμβρίου, για να φέρει σε επαφή τους υπουργούς και τα βασικά ενδιαφερόμενα μέρη, με σκοπό να συζητήσουν πώς θα κάνουν την εκπαίδευση και την κατάρτιση κατάλληλες για την ψηφιακή εποχή.
«Η μαζική χρήση της τεχνολογίας έφερε στο φως κενά και αποκάλυψε αδυναμίες. Το γεγονός αυτό αποτελεί, επίσης, μια ευκαιρία για τον επαναπροσδιορισμό της εκπαίδευσης και της κατάρτισης για την ψηφιακή εποχή. Το 95% όσων απάντησαν στη δημόσια διαβούλευση σχετικά με το σχέδιο δράσης για την ψηφιακή εκπαίδευση θεωρούν την κρίση σημείο καμπής, για τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιείται η τεχνολογία στην εκπαίδευση και την κατάρτιση. Είναι η στιγμή να δώσουμε ώθηση, ώστε να διαμορφωθεί και να εκσυγχρονιστεί η εκπαίδευση για την ψηφιακή εποχή», σχολίασε η εκτελεστική αντιπρόεδρος, αρμόδια για μια Ευρώπη έτοιμη για την ψηφιακή εποχή, κυρία Μαγκρέιτε Βέστεϊγιερ.
Online εκπαιδευτικά εργαλεία
Εν τω μεταξύ, νέα έρευνα δείχνει ότι, μετά το ξέσπασμα της πανδημίας του νέου κορωνοϊού, στη ζωή των Ευρωπαίων πολιτών έχει εισέλθει για τα καλά, πλέον, η εξ αποστάσεως εκπαίδευση, με -σχεδόν- 4 στους 10 Ευρωπαίους χρήστες του Διαδικτύου άνω των 18 ετών να έχουν κάνει χρήση κάποιου site ή application on line εκπαίδευσης, στη διάρκεια του καλοκαιριού.
Πάντως, η χρήση online εκπαιδευτικών εργαλείων στην Ευρώπη δεν αυξήθηκε με ρυθμούς ανάλογους αυτών με τους οποίους ενισχύθηκαν οι ηλεκτρονικές πωλήσεις ή το online gaming. Σε σύγκριση με κατηγορίες όπως το διαδικτυακό παιχνίδι (online gaming), το ποσοστό των χρηστών του Διαδικτύου που επισκέφτηκαν διαδικτυακούς ιστότοπους εκπαίδευσης, είναι αισθητά χαμηλότερο. Η χρήση εργαλείων τηλε-εκπαίδευσης τον Ιούλιο του 2020 αυξήθηκε κατά 0,4% σε σχέση με έναν χρόνο νωρίτερα.
«Υπάρχουν πολλές πιθανές εξηγήσεις για αυτό, όπως το γεγονός ότι η διαδικτυακή εκπαίδευση είναι μια προσπάθεια έντασης χρόνου και πόρων, που απαιτεί ένα επίπεδο συγκέντρωσης, το οποίο ίσως δεν υπήρχε σε αυτούς τους αγχωτικούς καιρούς. Έχουμε δει, για παράδειγμα, ότι η επισκεψιμότητα σε ιστότοπους λιανικής πώλησης αυξήθηκε κατά τα πρώτα στάδια του lockdown. Αυτό θα μπορούσε να είναι ένα σημάδι ότι η εκπαίδευση στην Ευρώπη συνεχίζεται προς το παρόν με τα παραδοσιακά μέσα», αναφέρουν οι αναλυτές της εταιρείας Comscore σε σχετικό report.
Στη Γαλλία το ποσοστό των χρηστών του Διαδικτύου άνω των 18 ετών, που κάνουν χρήση online εκπαιδευτικών εργαλείων, ανήλθε τον Ιούλιο σε 33,6, στη Γερμανία έφθασε το 26,7%, στην Ιταλία κινήθηκε στο 47%, ενώ σε Ισπανία και Μεγάλη Βρετανία διαμορφώθηκε σε 48,2%.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, το ποσοστό χρήσης εργαλείων online εκπαίδευσης τον Ιούλιο ήταν σαφώς χαμηλότερο λόγω των θερινών διακοπών, σε σχέση με τα αντίστοιχα ποσοστά χρήσης την περίοδο των lockdowns, που επιβλήθηκαν στην Ευρώπη για τον περιορισμό της διάδοσης του ιού.
Κατακερματισμένο εκπαιδευτικό τοπίο
Οι καλοκαιρινές διακοπές σίγουρα εξηγούν τη μείωση της κίνησης που σημειώθηκε τον Ιούλιο του 2020 σε σύγκριση με τον Ιούνιο του 2020. Ωστόσο, η πανδημία του νέου κορωνοϊού δεν φαίνεται να έχει μεταφραστεί σε απότομη αύξηση της κυκλοφορίας σε εκπαιδευτικούς ιστότοπους σε όλες τις χώρες της περιοχής, καθώς το εκπαιδευτικό τοπίο στην Ευρώπη εμφανίζεται εξαιρετικά κατακερματισμένο.
Να σημειωθεί ότι τα σχετικά στοιχεία περιλαμβάνονται σε report της εταιρείας Comscore και αφορούν τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ιταλία, την Ισπανία και τη Μεγάλη Βρετανία. Η σχετική μελέτη εξετάζει την επισκεψιμότητα σε ιστότοπους και εφαρμογές για κινητά, που παρέχουν σεμινάρια, περιεχόμενο εκπαίδευσης και κατάρτισης, καθώς και υπηρεσίες, που βοηθούν τους ανθρώπους να προωθήσουν την καριέρα τους ή να λάβουν επίσημη εκπαίδευση.
Επίσης, εξετάζει την επισκεψιμότητα σε ιστότοπους και εφαρμογές για κινητά, που προσφέρουν πληροφορίες σχετικά με τη φοιτητική ζωή, τα εκπαιδευτικά ιδρύματα, τα προγράμματα σπουδών και τις υποτροφίες.