Με την τεχνολογία να βοηθά τους ανθρώπους να αναπαραστήσουν τις προ lockdown κοινωνικές τους αλληλεπιδράσεις, κάθε άλλο παρά απρόσμενη είναι η απάντηση που δίνουν οι Ευρωπαίοι πολίτες στην ερώτηση «που θα επενδύατε ένα ποσό χρημάτων που περισσεύουν;».
Ειδικότερα, οι ευρωπαίοι καταναλωτές απαντούν πως είναι 10 φορές πιο πιθανό να τα ξοδέψουν σε «έξυπνες» τεχνολογίες ή «έξυπνες» συσκευές για το σπίτι (38%) παρά σε ρούχα επώνυμων σχεδιαστών (4%) ή κοσμήματα (3%). Σε ολόκληρη την Ευρώπη, εξάλλου, σχεδόν τα δύο τρίτα (64%) των ατόμων ηλικίας 25-34 ετών και εκείνων με παιδιά, πιστεύουν ότι η τεχνολογία τούς διευκόλυνε να διατηρήσουν ουσιαστικές σχέσεις με φίλους και συγγενείς. Μάλιστα, σχεδόν 1 στους 3 (31%) κάτω των 35 ετών δήλωσε ότι η τεχνολογία τούς έχει βοηθήσει να κάνουν σχέσεις κατά τη διάρκεια της πανδημίας!
Πλέον, ο τρόπος, με τον οποίο ο κόσμος αλληλεπιδρά με το κοινωνικό του περιβάλλον, μπορεί να έχει αλλάξει για πάντα. Το 50% των Ευρωπαίων που ξεκίνησαν να επικοινωνούν με βιντεοκλήση με φίλους και οικογένεια ή συνήθιζαν να το κάνουν κατά τη διάρκεια της πανδημίας, θέλουν να το συνεχίσουν και μετά την άρση των περιορισμών του lockdown.
Ενδεχόμενο αποτέλεσμα αυτής της εικονικής κοινωνικοποίησης («virtualizing») είναι ότι σχεδόν τρεις στους δέκα (29%) έχουν αρχίσει να χρησιμοποιούν συσκευές με μεγάλες οθόνες για να κάνουν βιντεοκλήσεις από την αρχή της πανδημίας. Επιπλέον, η ευκαιρία να παρευρεθεί κάποιος εικονικά σε μία εκδήλωση και όχι αυτοπροσώπως, μπορεί να τον παρακινήσει να παραστεί πιο εύκολα. Συναντήσεις με φίλους (53%), γενέθλια (50%), εργασιακές συναθροίσεις (41%) είναι εκδηλώσεις στις οποίες, αν δεν ήθελε να παρευρεθεί αυτοπροσώπως, μπορεί να το ξανασκεφτόταν για να παρευρεθεί εικονικά.
«Η τεχνολογία είναι κάθε άλλο παρά μια ανεπαρκής εναλλακτική λύση για να έρθουν οι άνθρωποι πιο κοντά. Η πλειονότητα των ανθρώπων λέει ότι η τεχνολογία τους βοήθησε πραγματικά να διατηρήσουν ουσιαστικές επαφές, ανεξάρτητα από το πού βρίσκονταν», αναφέρουν οι συντάκτες έρευνας, που διεξήχθη από την IPSOS MORI για λογαριασμό της Samsung σε δείγμα 10.000 Ευρωπαίων και από την οποία προέρχονται τα παραπάνω στοιχεία.
Η νέα ψυχολογία του σπιτιού
Η εμπειρία της πανδημίας ενίσχυσε για πολλούς πολίτες τη συναισθηματική τους σχέση με το οικιακό τους περιβάλλον, με το 39% των Ευρωπαίων να βλέπει το σπίτι του, περισσότερο από ποτέ, ως μέρος για να… εκφράζει τον εαυτό του. Μάλιστα, το 37% δηλώνουν ότι ενδιαφέρονται, πλέον, περισσότερο για την εικόνα του σπιτιού τους απ’ ό,τι πριν την πανδημία.
Σχεδόν τα δύο τρίτα (64%) των Ευρωπαίων βλέπουν το σπίτι ως τον «ασφαλή τους χώρο» από τότε που ξέσπασε η πανδημία, μια τάση πιο έντονη σε χώρες όπως η Ισπανία (75%), όπου οι περιορισμοί του lockdown κράτησαν περισσότερο και ήταν πιο αυστηροί.
Αυτή η αλλαγή στη σημασία της έννοιας «σπίτι» αλλάζει και τις καταναλωτικές συνήθειες των ανθρώπων. Ένας στους τρεις (33%) δήλωσε ότι, όταν σκέφτεται τι να αγοράσει για το σπίτι του, η αγορά αγαθών που βελτιώνουν τη συναισθηματική ή ψυχική ευεξία, είναι πλέον πιο σημαντική σε σχέση με πριν την πανδημία. Για το 37% είναι, πλέον, πιο σημαντική η αγορά αγαθών που κάνουν τη ζωή στο σπίτι πιο άνετη.
Στο μεταξύ, δεν έχει αλλάξει μόνο το πώς νιώθουν οι άνθρωποι για το σπίτι τους, αλλά και πώς περνούν το χρόνο τους εκεί, με το 41% των Ευρωπαίων να δηλώνουν ότι κάνουν, πλέον, πράγματα στο σπίτι που δεν είχαν κάνει ποτέ πριν. Πολλά από τα νέα χόμπι και συνήθειες, που υιοθέτησαν οι Ευρωπαίοι κατά τη διάρκεια της πανδημίας, φαίνεται ότι θέλουν να τα διατηρήσουν.
Πάθος για μαγείρεμα και γυμναστική
Οι 8 στους 10 (78%) δηλώνουν ότι θα ήθελαν να συνεχίσουν να μαγειρεύουν περισσότερο στο σπίτι, το 74% θα ήθελε να συνεχίσει να ξεκινά καινούργια χόμπι, όπως ζωγραφική και κηπουρική. Τα 2/3 (66%) θα ήθελαν να συνεχίσουν να αναβαθμίζουν το σπίτι τους και 6 στους 10 (60%) θα ήθελαν να συνεχίσουν τη γυμναστική στο σπίτι μέσω διαδικτύου για ένα χρόνο από τώρα, ακόμα κι αν αρθούν όλοι οι περιορισμοί.
Αυτό το νέο πάθος για το μαγείρεμα κατά την περίοδο του lockdown φαίνεται να δίνει στο χώρο της κουζίνας τη θέση της «καρδιάς» του σπιτιού. Πάνω από τα δύο τρίτα των Ευρωπαίων (68%) δηλώνουν ότι το να έχουν βελτιωμένες εγκαταστάσεις στην κουζίνα είναι σημαντικό για αυτούς, ενώ πάνω από τους μισούς (52%) είναι πιθανό να αγοράσουν μια νέα οικιακή συσκευή τους επόμενους 12 μήνες.
Στον τομέα της φυσικής κατάστασης, η τεχνολογία των wearables παίζει όλο και πιο σημαντικό ρόλο στην παρακολούθηση των επιπέδων δραστηριότητας. Το 2020 παρατηρήθηκε μια τεράστια αύξηση της ζήτησης για διαδικτυακές προπονήσεις, αθλητικό εξοπλισμό για το σπίτι και συσκευές γυμναστικής.
Αυτή η τάση όχι μόνο δεν φαίνεται να είναι παροδική, αλλά η εξάρτηση μας από την τεχνολογία για να συνδεθούμε και να συμμετέχουμε σε ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων, θα συνεχιστεί. Πάνω από το ένα τρίτο (34%) των Ευρωπαίων δηλώνει ότι είναι πιθανό να αγοράσει κάποιο προϊόν τεχνολογίας για την υγεία ή τη φυσική τους κατάσταση τους επόμενους 12 μήνες.