Οι πολεμικές δυνατότητες της τουρκικής Αεροπορίας αντιμετωπίζουν μια σοβαρή δοκιμασία τις επόμενες δύο δεκαετίες, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση του Can Kasapoğlu, διευθυντή του προγράμματος ασφάλειας και άμυνας στο τουρκικό think tank EDAM.
Τα F-16 της τέταρτης γενιάς και τα F-4 τρίτης γενιάς, πλησιάζουν στο τέλος της διάρκειας ζωής τους και τα σχέδια της Τουρκίας να αναβαθμιστεί με 100 μαχητικά F-35A πέμπτης γενιάς κατέρρευσαν μετά το διώξιμο της χώρας από το πρόγραμμα F-35 από τις Ηνωμένες Πολιτείες, εξαιτίας της αγοράς των ρωσικών αντιαεροπορικών πυραύλων S-400.
«Οι stealth ικανότητες του F-35 είναι σημαντικές. Το σύστημα S-400 δεν έχει ακόμη επιτυχία μάχης», προειδοποίησε ο Kasapoğlu και υπενθύμισε ότι η Τουρκία ήταν μέλος της κοινοπραξίας κατασκευαστών.
«Για την Τουρκία, το F-35 δεν ήταν απλώς ένα μαχητικό αεροσκάφος, αλλά ένα πρότζεκτ στο οποίο το τουρκικό αμυντικό οικοσύστημα θα είχε χαρτοφυλάκιο εκατοντάδων εκατομμυρίων δολαρίων και θα απασχολούσε χιλιάδες ανθρώπους. Ως εκ τούτου, δεν είναι σκόπιμο να αξιολογηθεί η απώλεια της Τουρκίας μόνο από τα στρατιωτικά υπέρ και κατά της πλατφόρμας. Οι βιομηχανικές απώλειες κάθε συμμετέχουσας τουρκικής εταιρείας θα πρέπει επίσης να ληφθούν υπόψη».
«Το F-35 μπορεί να αλλάξει το παιχνίδι, όπως ένας ακριβός αλλά ταλαντούχος παίκτης σταρ σε μια ομάδα ποδοσφαίρου», σημείωσε.
Μια πιθανή απώλεια της Τουρκίας σχετίζεται με το TCG Anadolu και τη ναυτική αεροπορία, σύμφωνα με τον Kasapoğlu, ο οποίος είπε ότι η Τουρκία ενδιαφέρεται για το F-35B για το αεροπλανοφόρο TCG Anadolu.
«Επί του παρόντος δεν υπάρχει καμία λύση στον κόσμο που να μπορεί να χρησιμοποιηθεί αντί του F-35B, που δεν αντιμετωπίζει απόσυρση και δεν έχει περιορισμούς μαζικής παραγωγής», είπε.
Συνοπτικά, ο αποκλεισμός της Τουρκίας από το πρόγραμμα F-35 αποτελεί σοβαρή απώλεια για τη χώρα, σύμφωνα με τον Kasapoğlu.