Η Ουκρανία ζήτησε η συμφωνία που χαλαρώνει τον αποκλεισμό των εξαγωγών σιτηρών της Μαύρης Θάλασσας από τη Ρωσία, να επεκταθεί και σε άλλα προϊόντα, όπως τα μέταλλα, μετά την πρώτη επιτυχημένη χρήση της διαδρομής.
Ο Τάρας Κάτσκα, εμπορικός διαπραγματευτής και υφυπουργός Οικονομίας της Ουκρανίας, δήλωσε αισιόδοξος στους Financial Times ότι η συμφωνία μεταξύ Κιέβου και Μόσχας που επιτρέπει την επανέναρξη της κυκλοφορίας σιτηρών θα διατηρηθεί και πρότεινε ότι θα μπορούσε να χρησιμεύσει ως πρότυπο για άλλα εμπορεύματα επειδή οι έμποροι και οι εξαγωγείς «δοκιμάζουν πάντα τα όρια».
«Αυτή η συμφωνία αφορά τα logistics, την κίνηση των πλοίων μέσω της Μαύρης Θάλασσας. Ποια είναι η διαφορά μεταξύ σιτηρών και σιδηρομεταλλεύματος;» αναρωτήθηκε.
Περισσότερα από δώδεκα πλοία που μεταφέρουν σιτηρά περιμένουν να αποπλεύσουν από τα ουκρανικά λιμάνια, ενώ ένα άλλο πλοίο κατευθύνεται στο ουκρανικό λιμάνι Τσορνομόρσκ.
Σύμφωνα με τη συμφωνία που μεσολάβησε ο ΟΗΕ και η Τουρκία, η Ρωσία συμφώνησε να μην επιτεθεί σε πλοία που μεταφέρουν τρόφιμα και λιπάσματα όσο θα μπορεί- μαζί με αξιωματούχους από την Ουκρανία, τη Ρωσία, την Τουρκία και τον ΟΗΕ – να επιθεωρεί τα πλοία σε μια τοποθεσία στο στενό του Βοσπόρου.
Η Ουκρανία είναι ο πέμπτος μεγαλύτερος εξαγωγέας σιταριού στον κόσμο και ορισμένες ευάλωτες χώρες όπως ο Λίβανος, η Συρία και η Σομαλία βασίζονται σε αυτήν για την πλειοψηφία των εισαγωγών σιταριού τους.
Η προσωρινή επανέναρξη της εμπορικής οδού της Μαύρης Θάλασσας δημιούργησε ελπίδες ότι περίπου 20 εκατομμύρια τόνοι σιταριού, καλαμποκιού και άλλων σιτηρών που έχουν παγιδευτεί στην Ουκρανία θα μπορούσαν να φτάσουν στις παγκόσμιες αγορές και να αποφέρουν έσοδα στους Ουκρανούς αγρότες ενόψει της χειμερινής περιόδου φύτευσης.
Διαβάστε ακόμα: