Λίγες μέρες πριν από το τρομακτικό πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, το οποίο έχει στοιχίσει τη ζωή σε τουλάχιστον 57 ανθρώπους, σύμφωνα με την πιο πρόσφατη επίσημη ενημέρωση, η Κομισιόν είχε παραπέμψει τη χώρα μας στο Ευρωδικαστήριο για το σιδηροδρομικό δίκτυο.
Συγκεκριμένα, στις 15 Φεβρουαρίου 2023, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να παραπέμψει την Ελλάδα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, αναφορικά με τη μη σύναψη συμβατικής συμφωνίας μεταξύ της εθνικής ρυθμιστικής αρχής σιδηροδρόμων και του διαχειριστή σιδηροδρομικών υποδομών (ΟΣΕ). «Η σύναψη και δημοσίευση μιας τέτοιας συμφωνίας αποτελεί απαίτηση βάσει της ευρωπαϊκής νομοθεσίας. Αυτή η συμφωνία είναι πολύ σημαντική για τη διαφάνεια των επερχόμενων έργων στο δίκτυο των σιδηροδρομικών υποδομών. Είναι σημαντικό για τη διαφάνεια, όσον αφορά τη χρήση των δημόσιων πόρων και αυτό δεν είναι κάτι που σχετίζεται ειδικά με την ασφάλεια των σιδηροδρόμων», διευκρινίζει ο Ανταλμπέρ Γιανς, εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αρμόδιος για θέματα μεταφορών.
Ειδικότερα, ο Γιανς εξηγεί ότι η διαδικασία επί παραβάσει κατά της Ελλάδας, αφορά τη μη πλήρη συμμόρφωση των εθνικών αρχών με την Οδηγία για τον ενιαίο ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό χώρο, η οποία χρονολογείται από το 2012 και η οποία περιέχει συγκεκριμένες υποχρεώσεις. Σύμφωνα με την εν λόγω Οδηγία, όλα τα κράτη-μέλη έπρεπε να εξασφαλίσουν τη σύναψη συμβατικής συμφωνίας μεταξύ της εθνικής αρμόδιας αρχής και του διαχειριστή σιδηροδρομικής υποδομής το αργότερο έως τις 16 Ιουνίου 2015 και τη δημοσίευσή της εντός ενός μηνός.
Our flags are lowered at half-mast in front of our headquarters in Brussels following the terrible train accident that claimed so many lives last night near Larissa, Greece.
The whole of Europe is mourning with you. pic.twitter.com/Fq5QeAqnjk
— European Commission (@EU_Commission) March 1, 2023
Ερωτηθείς, εξάλλου, για το τίνος αρμοδιότητα είναι η διερεύνηση των συνθηκών υπό τις οποίες έγινε το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, απάντησε: «Δεν θα είμαστε σε θέση να πούμε υπό ποιες συνθήκες θα μπορούσε να είχε αποτραπεί το δυστύχημα. Αυτό είναι το καθήκον των ερευνών που πρέπει να διεξαχθούν τώρα και αυτό είναι αρμοδιότητα των εθνικών αρχών. Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Σιδηροδρόμων είναι διαθέσιμος κατόπιν αιτήματος για να υποστηρίξει τις εθνικές αρχές εάν το ζητήσουν. Ωστόσο, η πρωταρχική ευθύνη ανήκει στις εθνικές αρχές».
Aναβάθμιση των σιδηροδρομικών υποδομών μέσω του Μηχανισμού Ανθεκτικότητας και Ανάκαμψης της Ε.Ε.
«Δεν εξετάζουμε τις συμβάσεις έργων, αλλά τη μεταφορά της ευρωπαϊκής νομοθεσίας στο εθνικό δίκαιο», τόνισε από την πλευρά του ο εκπρόσωπος της Επιτροπής, Ερίκ Μαμέρ. Σημείωσε δε ότι η Ευρωπαϊκή Ενωση στηρίζει με κοινοτικούς πόρους την αναβάθμιση των σιδηροδρομικών υποδομών. Συγκεκριμένα, ανέφερε ότι από το 2014 η Ε.Ε. έχει χρηματοδοτήσει 16 έργα μεταφορών στην Ελλάδα, με περίπου 700 εκατομμύρια ευρώ, το 90% των οποίων αφορούν τις σιδηροδρομικές μεταφορές. Επίσης, στο πλαίσιο του Μηχανισμού Ανθεκτικότητας και Ανάκαμψης, τρία έργα αναβάθμισης των σιδηροδρομικών υποδομών προβλέπεται να χρηματοδοτηθούν με 130 εκατ. ευρώ.
- Δείτε επίσης: Λίγες μέρες πριν το δυστύχημα η Κομισιόν παρέπεμψε την Ελλάδα στο Ευρωδικαστήριο για το σιδηροδρομικό δίκτυο!