Το μερίδιο των δεξαμενόπλοιων από το Καμερούν στον ρωσικό «σκιώδη» στόλο αυξάνεται. Σχεδόν όλα τα πλοία που φέρουν σημαία Καμερούν, έχουν αμφισβητούμενες δομές ιδιοκτησίας.
Επί του παρόντος, ο ρωσικός «σκιώδης» στόλος αποτελείται από 443 δεξαμενόπλοια με νεκρό φορτίο άνω των 10.000 τόνων.
Την ίδια στιγμή, ο αριθμός των δεξαμενόπλοιων που μπορούν δυνητικά να βοηθήσουν τη Ρωσία να παρακάμψει τις κυρώσεις (σ.σ. που της επιβλήθηκαν λόγω Ουκρανίας), φτάνει τα 1.900 πλοία, τα περισσότερα εκ των οποίων είναι ελληνικής ιδιοκτησίας και καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα νηολογίων σημαιών από τα Νησιά Μάρσαλ, τη Λιβερία και τον Παναμά!
Η ελληνική συμμετοχή
Αυτό αναφέρθηκε από το Splash247.com με αναφορά σε έκθεση της S&P Global Market Intelligence, η οποία ανέλυσε τις τακτικές και τις μεθόδους που χρησιμοποιούν ρωσικά και μη πλοία, για να αποφύγουν τους περιορισμούς.
Μεγάλοι όγκοι ρωσικού πετρελαίου αποστέλλονται σε πλοία ελληνικής ιδιοκτησίας και πολύ σημαντικός αριθμός ρωσικών πλοίων είναι ασφαλισμένα μέσω του International Group of P&I Clubs με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο.
Η έκθεση επισημαίνει το ανώτατο όριο της τιμής του πετρελαίου της G7 που ανακοινώθηκε τον Σεπτέμβριο του 2022, ως βασική ημερομηνία και χρησιμοποιεί την πώληση πλοίων που πουλήθηκαν με οντότητες ιδιοκτησίας που λείπουν, ή με άγνωστο ή «απόρρητο» αγοραστή από τον Αύγουστο του 2022, ως σημείο εκκίνησης για τον εντοπισμό σκαφών που εισέρχονται στον «σκιώδη» στόλο.
Από τα δεξαμενόπλοια που επισκέφθηκαν τα ρωσικά λιμάνια για πρώτη φορά το 2023, περισσότερα από 60 πλοία αναγνωρίζονται ως πλοιοκτήτες ελληνικής κατοικίας. Η Ελλάδα αποτελεί τη μεγαλύτερη ομάδα ιδιοκτητών και ακολουθούν οι «άγνωστοι», η Τουρκία και η Κίνα.
Η δραστηριότητα STS (ship-to-ship transfer) έχει αυξηθεί από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, με τον ισπανικό θύλακα της Θέουτα να παρουσιάζει κατά μέσο όρο μηνιαία 18 STS, μεταξύ Οκτωβρίου 2022 και Ιανουαρίου 2023.
Ο δεύτερος αναπτυσσόμενος κόμβος STS αναγνωρίστηκε από την S&PGMI ως η υπεράκτια Ελλάδα και ειδικότερα η περιοχή της Πελοποννήσου, με δεξαμενόπλοια από τους τερματικούς σταθμούς φόρτωσης της Μαύρης Θάλασσας.
«Άνθισε» το Καμερούν
Η συγκεκριμένη έκθεση επικεντρώνεται στη σημαία του Καμερούν. Σύμφωνα με αυτή, ήταν το Καμερούν που έγινε ο κύριος ενδιάμεσος στη διακίνηση εμπορευμάτων που υπόκεινται σε κυρώσεις.
Έτσι, από τα 43 δεξαμενόπλοια που είναι νηολογημένα στο Καμερούν, μόνο τρία έχουν πλήρως τεκμηριωμένη και διαφανή ιδιοκτησιακή δομή. Από το 2021, ο αριθμός των δεξαμενόπλοιων που πλέουν υπό τη σημαία της χώρας έχει διπλασιαστεί.
«Μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, τα πλοία φέρουν τη σημαία του Καμερούν. Αυτός είναι ο τρόπος με τον οποίο οι πλοιοκτήτες ελπίζουν να αποφύγουν τις ανεπιθύμητες επιθεωρήσεις», αναφέρει η μελέτη.
Η ίδια η έρευνα του Splash, βασισμένη σε δεδομένα ακριβώς πριν από έναν μήνα, ανέφερε τον αριθμό σε 421 πλοία, ενώ η Lloyd’s List Intelligence υποστήριξε ότι ο αριθμός ήταν 440 πλοία στις 10 Μαρτίου.
Δείτε ολόκληρη την έκθεση της S&PGMI:
Russias-Shadow-Fleet_Understanding-its-Size-Activity-and-Relationships_Whitepaper_March2023
Διαβάστε ακόμα:
- Έλληνες πλοιοκτήτες ο κύριος μεταφορέας της Rosneft
- Στη ουκρανική «μαύρη λίστα» των κυρώσεων πέντε πλοιοκτήτες από την Ελλάδα!