Έντεκα μικρά σκάφη από το Πολεμικό Ναυτικό των Φρουρών της Ισλαμικής Επανάστασης του Ιράν περικύκλωσαν το ελληνόκτητο πολύ μεγάλο πλοίο μεταφοράς αργού (VLCC) Niovi στις 06:30 τοπική ώρα στο Στενό του Ορμούζ, με το δεξαμενόπλοιο να έχει αγκυροβολήσει βόρεια του νησιού Larak (στα ανοικτά των ακτών του Ιράν).
Τα μέλη του πληρώματος είναι 29 (Σρι Λάνκα και Φιλιππίνες) και ένας Έλληνας πλοίαρχος, ο οποίος σύμφωνα με τις πληροφορίες, δεν έχει επικοινωνήσει ακόμα με την Ελλάδα.
Θυμίζουμε ότι υπό σημαία Παναμά ανήκει στην εταιρεία ελληνικών συμφερόντων Altomare των εφοπλιστών Δημήτρη Μπάκου – Ιωάννη Καϋμενάκη και τα ναυτιλιακά νηολόγια δείχνουν ότι το διαχειρίζεται η Smart Tankers of Piraeus.
Το δεξαμενόπλοιο είχε αναχωρήσει από το Ντουμπάι και κατευθυνόταν προς το λιμάνι της Φουτζέιρα στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Greek shipping on high alert after Iran hijacks second tanker in a weekhttps://t.co/M27qCD8tEe
— Lloyd's List (@LloydsList) May 3, 2023
Όπως αναφέρει το lloydslist, συνολικά 53 ναυτικοί κρατούνται πλέον από τις ιρανικές δυνάμεις, μετά την κατάσχεση και του δεύτερου δεξαμενόπλοιου μέσα σε μία εβδομάδα.
Δείτε στον χάρτη που δημοσίευσε η έγκριτη ιστοσελίδα, όλα τα ιδιόκτητα ελληνικά δεξαμενόπλοια άνω των 15.000 dwt στον Κόλπο της Μέσης Ανατολής, την Τετάρτη 3 Μαΐου:
Reuters: Η Ελλάδα προειδοποίησε τους πλοιοκτήτες λίγες μέρες πριν το Ιράν κατασχέσει τάνκερ
Όπως μετέδωσε το Reuters, η Ελλάδα εξέδωσε μια σειρά προειδοποιήσεων προς τους πλοιοκτήτες, να αποφύγουν να πλεύσουν κοντά στα ιρανικά ύδατα, λίγες μέρες πριν η Τεχεράνη κατασχέσει δύο δεξαμενόπλοια μέσα σε μία εβδομάδα, εν μέσω οξυμένης έντασης στην περιοχή, σύμφωνα με έγγραφα και πηγές της βιομηχανίας.
Το Ιράν κατέσχεσε σήμερα ένα δεύτερο πετρελαιοφόρο (σ.σ. το ελληνόκτητο) μέσα σε μια εβδομάδα στα ύδατα του Κόλπου, δήλωσε το αμερικανικό Πολεμικό Ναυτικό, η τελευταία κλιμάκωση σε μια σειρά κατασχέσεων ή επιθέσεων σε εμπορικά πλοία στα ύδατα του Κόλπου από το 2019.
On May 3 at approximately 6:20 a.m. local time, Panama-flagged oil tanker Niovi was seized by Iran’s Islamic Revolutionary Guard Corps Navy (IRGCN) while transiting the Strait of Hormuz.
See video & link to statement below ⬇️https://t.co/sdyxYmAQtO pic.twitter.com/0QcHUwM1Ks
— U.S. Naval Forces Central Command/U.S. 5th Fleet (@US5thFleet) May 3, 2023
Το περιστατικό έρχεται μετά την κατάσχεση από το Ιράν στις 27 Απριλίου, ενός πετρελαιοφόρου με σημαία των Νήσων Μάρσαλ στον Κόλπο του Ομάν, το οποίο κρατείται από τις αρχές της Τεχεράνης στο ιρανικό λιμάνι Μπαντάρ Αμπάς.
Όπως αναφέρει το Reuters, η Ελλάδα φιλοξενεί πολλούς από τους κορυφαίους πλοιοκτήτες, διαχειριστές και την ευρύτερη βιομηχανία ναυτιλιακών υπηρεσιών στον κόσμο.
«Λόγω των πρόσφατων ιρανικών απειλών για πιθανά αντίποινα κατά της ελληνικής ναυτιλίας, συνιστούμε ανεπιφύλακτα, η ναυσιπλοΐα στην παραπάνω περιοχή καθώς και στα Στενά του Ορμούζ και στον Κόλπο του Ομάν, να πραγματοποιηθεί, εάν είναι δυνατόν, εκτός των υδάτων που υπάγονται στη δικαιοδοσία του Ιράν και υπό αυξημένη προσοχή όταν ταξιδεύετε κοντά στις παραπάνω περιοχές», ανέφερε το ελληνικό Υπουργείο Ναυτιλίας σε γνωμοδότηση με ημερομηνία 20 Απριλίου, όπως γράφει ότι είδε το Reuters.
Αξιωματούχοι της ελληνικής κυβέρνησης δεν απάντησαν αμέσως σε αίτημα του πρακτορείου για σχόλιο. Ωστόσο, μια πηγή του κλάδου με γνώση της κατάστασης, είπε ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες ενημερώθηκαν να εγκαταλείψουν την περιοχή κοντά στο Ιράν.
«Η Ελλάδα είχε εκδώσει μερικές άτυπες προειδοποιήσεις για τους ναυτικούς στην περιοχή πριν από μερικές εβδομάδες», δήλωσε στο Reuters ένας άλλος αξιωματούχος της ελληνικής ναυτιλιακής βιομηχανίας που γνωρίζει το θέμα.
Ο αξιωματούχος πρόσθεσε ότι άλλα ελληνικά τάνκερ «απομακρύνονταν από την περιοχή» χωρίς να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες.
Στοιχεία από την εταιρεία αναλύσεων MarineTraffic έδειξαν ότι ο αριθμός των δεξαμενόπλοιων που έφυγαν από χώρες του Κόλπου κοντά στο Ιράν έφτασε τα 107 πλοία και επιπλέον 36 μεταφορείς LNG την περίοδο 19-26 Απριλίου έναντι 60 δεξαμενόπλοιων και 26 μεταφορέων την περίοδο 27 Απριλίου-3 Μαΐου.
Περίπου το ένα πέμπτο του παγκόσμιου αργού πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου διέρχεται από τα στενά του Ορμούζ, ένα στενό σημείο «ασφυξίας» μεταξύ του Ιράν και του Ομάν, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας αναλύσεων Vortexa.
Η εταιρεία ναυτιλιακής ασφάλειας Ambrey είπε μετά την αρχική προειδοποίηση του Υπουργείου Ναυτιλίας της Ελλάδας, ότι «παρατήρησε την έξοδο ενός ασυνήθιστα μεγάλου αριθμού πλοίων υπό ελληνική σημαία από την περιοχή του Κόλπου».
«Η Ambrey εκτιμά ότι ο κίνδυνος για την εμπορική ναυτιλία δεν περιοριζόταν στο κράτος σημαίας, αλλά στις σχέσεις με την Ελλάδα και τις ΗΠΑ».
Déjà vu
Το Reuters ωστόσο δίνει και μία άλλη διάσταση στο όλο θέμα, μία διάσταση που αρχίζει να θυμίζει έντονα το περσινό σκηνικό, όταν οι Ιρανοί κατάσχεσαν δύο ελληνικά τάνκερ, ως αντίποινα στην αντίστοιχη ελληνική κατάσχεση ενός ιρανικού φορτίου πετρελαίου στα ανοιχτά της Καρύστου, από το ρωσικό πλοίο Lana, κατόπιν εντολής των ΗΠΑ.
Όπως γράφει λοιπόν σήμερα το Reuters στο κλείσιμο του ρεπορτάζ του, «η Ουάσιγκτον κατέσχεσε ένα φορτίο ιρανικού πετρελαίου τις τελευταίες εβδομάδες, σε δεξαμενόπλοιο που διαχειρίζεται ελληνική εταιρεία»!
Διαβάστε ακόμα: