Τρεις μεγάλες ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, η Minerva Marine, η Thenamaris και η TMS Tankers, αρνούνται να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο τις τελευταίες εβδομάδες, ελπίζοντας να αποφύγουν τις κυρώσεις των ΗΠΑ, γράφει το Reuters επικαλούμενο traders και στοιχεία για τις αποστολές καυσίμων.
Οι εταιρείες συνεργάστηκαν ενεργά με τη Ρωσία, διακινδυνεύοντας να υποστούν κυρώσεις, αλλά ταυτόχρονα σημειώνοντας κέρδη-ρεκόρ.
Τα ελληνικά τάνκερ μετέφεραν ρωσικό πετρέλαιο και προϊόντα πετρελαίου μέχρι τον Σεπτέμβριο-Οκτώβριο, αλλά τον Νοέμβριο, οι μεταφορείς απέρριψαν όλα τα αιτήματα για προμήθειες, τόσο αυτόν, όσο και τους επόμενους μήνες.
Για τη Ρωσία, η μείωση του αριθμού των μεταφορέων που είναι έτοιμοι να μεταφέρουν καύσιμα παρά τις κυρώσεις σε φιλικές χώρες, είναι ένα πλήγμα, γράφει το Reuters.
Exclusive: Greek shippers exit Russian oil trade as U.S. tightens price cap scrutiny https://t.co/B4Pn7jcXAh pic.twitter.com/3T1y4mamgE
— Reuters (@Reuters) November 23, 2023
Συγκεκριμένα, ο στόλος των ελληνικών εταιρειών που αρνήθηκαν να συνεργαστούν με τη Μόσχα απαριθμεί περισσότερα από 100 τάνκερ — τα πλοία είναι ικανά να μεταφέρουν 2,4 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, από ρωσικά ευρωπαϊκά λιμάνια όπως το Primorsk, το Ust-Luga και το Novorossiysk, που ανέρχονται σε περίπου 10 εκατομμύρια τόνους το μήνα.
Οι τρεις ελληνικές εταιρείες ασχολούνται με την παράδοση ρωσικού πετρελαίου επί δεκαετίες και συνέχισαν να το κάνουν ακόμα και όταν οι περισσότερες άλλες δυτικές εταιρείες σταμάτησαν τη δραστηριότητά τους σε αυτές τις διαδρομές, για να αποφύγουν τους αυξανόμενους κινδύνους κυρώσεων και την επιβολή περιορισμών στις τιμές.
Ένας από τους traders, είπε στο Reuters ότι ο «σκιώδης στόλος» μπορεί να αποδειχθεί «ανεπαρκής» για τη μεταφορά όλου του ρωσικού πετρελαίου.
Κυρώσεις των ΗΠΑ κατά της ρωσικής πετρελαϊκής βιομηχανίας
Η υπουργός Οικονομικών των ΗΠΑ Τζάνετ Γέλεν, δήλωσε πρόσφατα ότι η Ουάσιγκτον ετοιμάζεται να λάβει αυστηρά μέτρα για την παραβίαση του καθορισμένου ανώτατου ορίου τιμής του πετρελαίου.
Σύμφωνα με το Reuters, το Υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ ζήτησε πληροφορίες από ναυτιλιακές εταιρείες σε περίπου 30 χώρες, σχετικά με περίπου 100 πλοία που είναι ύποπτα ότι μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο πάνω από το ανώτατο όριο τιμών.
1. 🚢Three major Greek shipowners – #MinervaMarine, #Thenamaris and #TMS Tankers – have stopped transporting #russianOil in recent weeks after new #US sanctions, – @Reuters.
The departure of these companies will significantly reduce the number⬇️https://t.co/sAJ8m45uuy
— Alf Really 🇺🇦🇺🇲🇬🇧🇨🇦🇪🇺🇮🇱🇩🇪🇵🇱 (@vik8867dn) November 23, 2023
Πρόσφατα, το διεθνές πρακτορείο ειδήσεων, ανέφερε ότι η τιμή του πρωτογενούς ρωσικού βαθμού εξαγωγής πετρελαίου, των Ουραλίων, έχει επιστρέψει στο επιτρεπόμενο επίπεδο που έχουν ορίσει οι χώρες της G7, στα 60 δολάρια το βαρέλι.
Αρκετά δεξαμενόπλοια που εμπλέκονται στη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου κατά παράβαση του ανώτατου ορίου τιμών που έχει θεσπιστεί, έχουν ήδη υποστεί τις νέες κυρώσεις των ΗΠΑ.
Στις 16 Νοεμβρίου, επιβλήθηκαν κυρώσεις στα πλοία Kazan, Ligovsky Prospect και NS Century, που πλέουν υπό σημαία Λιβερίας και σε συναφείς εμπορικές εταιρείες.
Ενεπλάκησαν με την παράδοση πετρελαίου στην Ινδία και ένα από τα δεξαμενόπλοια αναμένεται να φτάσει στο Ινδικό Vadinar αυτή την εβδομάδα. Σε αυτό το πλαίσιο, το δεύτερο μισό του Νοεμβρίου, οι προμήθειες πετρελαίου από ρωσικά λιμάνια μειώθηκαν στο ελάχιστο τους τελευταίους τρεις μήνες.
Στις 19 Νοεμβρίου απεστάλησαν 2,7 εκατομμύρια βαρέλια καυσίμων, με μικρότερο αποτέλεσμα φέτος να έχει καταγραφεί μόνο στις 20 Αυγούστου και στις 6 Ιουνίου.
*φωτογραφεία αρχείου