Το εβδομαδιαίο κύριο άρθρο της City A.M. (εφημερίδα του Λονδίνου με επίκεντρο τις επιχειρήσεις) υπό τον τίτλο «The Debate», φιλοξενεί τις πιο σκληρές και επίκαιρες συζητήσεις και φέρνει αντιμέτωπους δύο υποψηφίους, πριν εκδώσει την τελική ετυμηγορία.
Αυτή την εβδομάδα η στήλη ασχολείται με τα Γλυπτά του Παρθενώνα, η συζήτηση για τα οποία «φούντωσε» κι άλλο, μετά το διπλωματικό φιάσκο του Κυριάκου Μητσοτάκη, σε συνδυασμό με τη διπλωματική απρέπεια του Ρίσι Σούνακ, κατά την ιδιωτική επίσκεψη του Έλληνα Πρωθυπουργού στο Λονδίνο.
«Πρέπει η Βρετανία να επιστρέψει τα Γλυπτά του Παρθενώνα στην Ελλάδα;» είναι το ερώτημα προς συζήτηση.
Debate week 3! It's just basic manners to return the parthenon sculpture (elgin marbles) says the City AM verdict. Or is it?https://t.co/a6AygbrlRF
— Sascha O'Sullivan (@saschaosullivan) November 29, 2023
«Ναι», ψηφίζει ο Λόρδος Εντ Βέιζι, Πρόεδρος του Parthenon Project
«Σε αντάλλαγμα για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα, θα μπορούσαμε να λάβουμε άλλα πετυχημένα ελληνικά αντικείμενα».
Ο Λόρδος Βέιζι εξηγεί γιατί είναι υπέρ της επιστροφής:
«Τόσο η Βρετανία όσο και η Ελλάδα θα ωφεληθούν από ένα λογικό, ρεαλιστικό ψήφισμα για αυτό το θέμα και έχει σημαντική δημόσια υποστήριξη, μεταξύ των συντηρητικών ψηφοφόρων, των υποστηρικτών του Brexit και σε κάθε περιοχή του Ηνωμένου Βασιλείου.
Αλλά υπάρχει δρόμος προς τα εμπρός σε αυτή τη συζήτηση, που θα αποφέρει τεράστια πολιτιστικά οφέλη τόσο στο Ηνωμένο Βασίλειο όσο και στην Ελλάδα. Και οι δύο πλευρές απομακρύνονται από τις κυκλικές συζητήσεις του παρελθόντος, συμφωνούσαν ότι διαφωνούν για το θέμα της ιδιοκτησίας και αντ’ αυτού, κοιτούν ένα συνεργατικό μέλλον.
Μια ευφάνταστη συμφωνία, που θα μπορούσε να παραδοθεί εντός του τρέχοντος νομικού πλαισίου, θα μπορούσε να δει τα Γλυπτά να επανενώνονται στην Αθήνα, ενώ άλλα πετυχημένα ελληνικά αντικείμενα θα σταλούν στο Βρετανικό Μουσείο για έκθεση.
Αυτό αποτελεί επίσης μια ευκαιρία να δημιουργηθεί ένα Ίδρυμα που θα συγκεντρώνει κεφάλαια για πολιτιστικές και εκπαιδευτικές ευκαιρίες για νέους και στις δύο χώρες και για να υποστηρίξει τον επαναπροσδιορισμό της Πινακοθήκης Duveen του Βρετανικού Μουσείου σε μια σύγχρονη, Ελληνική Πινακοθήκη αιχμής.
Το Εργατικό Κόμμα κατέστησε σαφές ότι τα Γλυπτά του Παρθενώνα παραμένουν θέμα του Βρετανικού Μουσείου. Αυτή ήταν η μακροχρόνια θέση της κυβέρνησης μέχρι αυτή την εβδομάδα. Το Εργατικό Κόμμα έχει πει τώρα ότι δεν θα σταθεί εμπόδιο σε μια συμφωνία που θα είναι εφικτή βάσει νόμου.
Αυτό συνάδει με τις απόψεις του βρετανικού κοινού, που όχι μόνο δεν αντιτίθεται στην επιστροφή των Γλυπτών, αλλά υποστηρίζει συντριπτικά την ιδέα της δημιουργίας πολιτιστικών συνεργασιών.
Οποιαδήποτε κυβέρνηση θα έκανε καλά να μην εμποδίσει μια συμφωνία που θα ωφελούσε αυτή τη χώρα – βοηθώντας να δώσει νέα πνοή στο υπέροχο Βρετανικό Μουσείο, ενώ θα ανανέωνε την πολιτιστική σκηνή στο Ηνωμένο Βασίλειο για την επόμενη γενιά».
«Όχι», ψηφίζει ο Δρ Μάριο Τραμπούκο ντε λα Τορέτα, αρχαιολόγος
«Τα γλυπτά λένε την ιστορία της Βρετανίας και γι’ αυτό ανήκουν στο Βρετανικό Μουσείο».
Ο Δρ. Τορέτα εξηγεί γιατί είναι αντίθετος με την επιστροφή:
«Ήταν ένας Έλληνας, ο Αριστοτέλης, που είπε ότι ‘μεταξύ φιλίας και αλήθειας πρέπει πάντα να προτιμάς την αλήθεια’.
Και έρχεται η στιγμή που πρέπει να εμμείνεις στις αρχές σου και να κάνεις αντιδημοφιλείς επιλογές. Δεν πρόκειται για τέχνη. Πρόκειται για την υπεράσπιση του κράτους δικαίου και της κυριαρχίας του κοινοβουλίου.
Ένα κοινοβούλιο που αποφάσισε δύο φορές, μέσω μιας Επίλεκτης Επιτροπής και στη συνέχεια μιας ψηφοφορίας της Βουλής των Κοινοτήτων (κέρδισε 82 έναντι 30), ότι τα Ελγίνεια Μάρμαρα αποκτήθηκαν νόμιμα.
Η ακούραστη δουλειά των ιστορικών σε όλο τον κόσμο έχει αποκαλύψει πολλά έγγραφα και μαρτυρίες αυτόπτων μαρτύρων για να επιβεβαιώσουν και να αποδείξουν, πέρα από εύλογη αμφιβολία, ότι τα μάρμαρα είναι δικά μας.
Αλλά ακόμα κι έτσι, δεν μπορούμε απλώς να είμαστε υπεράνω και να τα στείλουμε πίσω;
Αν ήταν ασήμαντα για εμάς, ναι. Αλλά στη μακρά ιστορία τους στο Βρετανικό Μουσείο, αυτά τα Γλυπτά έχουν διαμορφώσει τον τρόπο με τον οποίο σκεφτόμαστε εμείς (και ολόκληρος ο δυτικός πολιτισμός) για τον αρχαίο κόσμο, φεύγοντας από την εξιδανικευμένη τελειότητα της νεοκλασικής περιόδου, προς τον σκληροτράχηλο ρεαλισμό των ρομαντικών.
Ο διαρκής αντίκτυπός τους είναι εμφανής στο Λονδίνο και στη χώρα γενικότερα. Απλά κοιτάξτε τη ζωφόρο του Atheneum Club ή τις βεράντες της εκκλησίας του St Pancras στο Euston.
Μια ιστορία που πρέπει να εξηγηθεί, να κατανοηθεί και να διατηρηθεί. Και αφού είναι η ιστορία μας, δεν υπάρχει καλύτερο μέρος για αυτό το έργο από το Βρετανικό μας Μουσείο.
Οι Έλληνες θα ήθελαν να εγκαταλείψουμε αυτό το κομμάτι του εαυτού μας για να υποστηρίξουμε τον μύθο ότι το σύγχρονο ελληνικό κράτος είναι σε συνέχεια με την κλασική Ελλάδα και ότι είναι οι μοναδικοί νόμιμοι κληρονόμοι αυτής της κληρονομιάς, ενός μύθου που γράφτηκε από τους Γερμανούς όταν ανέλαβαν την Βασίλειο.
Λυπάμαι, αλλά με τον Ισοκράτη και τη Σέλευ πρέπει να τους πω για άλλη μια φορά: ‘Είμαστε όλοι Έλληνες’ και κρατάμε το μερίδιό μας».
Also today: The Debate which tackles the Parthenon sculptures. Thanks to @edvaizey and @Mario_Trabucco for opining on this one.
Ultimately @cityam’s Judge decided that hoarding artefacts is just not a good look 😬
Read in full: https://t.co/yXkyrdYHpi pic.twitter.com/3e1b3xZO75
— Lucy Kenningham (@lucykenningham) November 29, 2023
Η ετυμηγορία της City A.M.: «Η αποθησαύριση αγαθών που προέρχονται από φίλους, δεν είναι ποτέ καλή»
Αναλύει η εφημερίδα την ετυμηγορία της υπέρ της Ελλάδας:
«Αλίμονο, η ιστορία δεν μπορεί να βοηθήσει στην επίλυση της διαμάχης που καίει από το 1835, όταν η Ελλάδα ζήτησε για πρώτη φορά πίσω τα σφυρήλατα, λευκά μαρμάρινα γλυπτά της του πέμπτου αιώνα. Τα έγγραφα δεν είναι επαληθεύσιμα.
Επιπλέον, η ετυμηγορία του βρετανικού κοινοβουλίου από το 1816, στην οποία στηρίζεται ο Δρ. Τορέτα, προέρχεται από μια εποχή που τα εργαστήρια ήταν μια νόμιμη και συνιστώμενη πορεία δράσης για τους ‘φτωχούς’. Οι καιροί αλλάζουν. Ο νόμος και η ερμηνείες του, αλλάζουν.
Πρέπει λοιπόν να στραφούμε στην ηθική. Δεν φαίνεται ηθικό επιχείρημα ότι η Βρετανία θα μπορούσε να επωφεληθεί από τη συλλογή άλλων, καλύτερων κομματιών σε αντάλλαγμα για την επιστροφή των Γλυπτών.
Τα αντικείμενα θεωρούνται εθνικό σύμβολο στην Ελλάδα, όπου τα υπόλοιπα Γλυπτά περιμένουν τα χαμένα ξαδέρφια τους. Ίσως το να δείξουμε χάρη και γενναιοδωρία να μην ήταν λάθος;
Πολιτικά, ο Λόρδος Βέιζι έχει ένα δίκιο. Το 58% των Βρετανών θα έστελνε τα Γλυπτά πίσω. Θα το έκανε και η εφημερίδα. Η αποθησαύριση αντικειμένων δεν είναι καλή ματιά. Το να αρπάζεις θησαυρούς ενός συμμάχου του ΝΑΤΟ και να φεύγεις είναι απλά άθλιο, ειδικά όταν το όλο θέμα συνεχίζεται για τόσο καιρό.
Οπότε: Δώστε πίσω τα Γλυπτά. Είναι θέμα ευγένειας».
📢 DEBATE 📢 Should Britain send back the Parthenon Sculptures?
🟢@EdVaizey says yes: a deal could see new treasures displayed in the UK
🔴@Mario_Trabucco says no: the sculptures tell the story of Britain and thus belong here
Both arguments in full: https://t.co/135RuGxuvn
— City A.M. (@CityAM) November 29, 2023
Δείτε επίσης:
- Ο Μητσοτάκης βρήκε «θετική» την απαξίωση του Σούνακ και χαρακτήρισε «ατυχές το γεγονός»
- «Η επανένωση των Γλυπτών είναι αίτημα που προκύπτει από το δίκαιο, από την ιστορία και από τις οικουμενικές πολιτιστικές αξίες»
- Το φιάσκο Μητσοτάκη στο Λονδίνο και οι… δήθεν διαρροές από ανώνυμη πηγή του Βρετανικού Μουσείου για «πιθανή μελλοντική συμφωνία»
- Η διπλωματία του «καλού παιδιού»
- Αντεγκλήσεις από Μέγαρο Μαξίμου και Ντάουνιγκ Στριτ για την ακύρωση της συνάντησης Σούνακ – Μητσοτάκη