Έξι τάνκερ που μετέφεραν σχεδόν 5 εκατομμύρια βαρέλια ρωσικού πετρελαίου (βαθμού Sokol) δεν κατάφεραν να φτάσουν στους προορισμούς τους στην Ινδία, με κάποια εξ αυτών να πλέουν μακριά από την ακτή για εβδομάδες, χωρίς να αναφέρουν λόγο, μετέδωσε το Bloomberg.
Οι πρόσφατες κυρώσεις των ΗΠΑ που στοχεύουν όσους παραβιάζουν το ανώτατο όριο τιμής των 60 δολαρίων ανά βαρέλι, μπορεί να είναι εν μέρει ο λόγος, εικάζει το ειδησεογραφικό πρακτορείο.
The US sanctioned a Russian-owned ship and several oil traders it said were violating the price cap on Russian oil https://t.co/pIIYwgoTK3
— Bloomberg (@business) December 20, 2023
Το Υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ επέβαλε κυρώσεις στο πλοίο NS Century, που ανήκει στη ρωσική ναυτιλιακή εταιρεία Sovcomflot, στις 16 Νοεμβρίου για παραβίαση του ανώτατου ορίου τιμής.
Δύο ημέρες αργότερα, το πλοίο σταμάτησε νότια της Σρι Λάνκα ενώ μετέφερε ρωσικό πετρέλαιο στο ινδικό λιμάνι Vadinar, έγραψε το Bloomberg.
Την περασμένη εβδομάδα, το NS Century φέρεται να «συναντήθηκε» αργότερα με δύο άλλα δεξαμενόπλοια που ανήκουν στη Sovcomflot και που επίσης μετέφεραν πετρέλαιο στο Vadinar.
Δύο ακόμη δεξαμενόπλοια που κατευθύνονταν προς ένα άλλο λιμάνι της Ινδίας, το Paradip, σταμάτησαν επίσης ξαφνικά πριν φτάσουν στους προορισμούς τους και ένα άλλο πλοίο ενδέχεται να ενταχθεί σύντομα σε αυτά, σύμφωνα με το Bloomberg.
Almost five million barrels of Russia’s Sokol grade crude is stuck on tankers en route to India https://t.co/BVwnVGQixn
— Bloomberg (@business) December 20, 2023
Πέντε από τα καταγεγραμμένα πλοία ανήκουν στη Sovcomflot (σ.σ. σύμφωνα με ανώτερο στέλεχος της εταιρείας, οι οικονομικές επιδόσεις της το 2023 θα είναι ρεκόρ. Για τους 9 μήνες του 2023, τα έσοδα και τα κέρδη της εταιρείας έχουν ήδη υπερβεί τους ίδιους δείκτες για 12 μήνες του 2022).
Τόσο οι ΗΠΑ όσο και η ΕΕ άρχισαν να επιτείνουν τις κυρώσεις για να επιβάλουν το ανώτατο όριο τιμών στο ρωσικό θαλάσσιο αργό. Το μέτρο επιβλήθηκε πέρυσι για να περιορίσει τα έσοδα της Μόσχας από το πετρέλαιο, χωρίς να αποσταθεροποιήσει τις παγκόσμιες αγορές.
Αν και η Ρωσία κατάφερε να αποφύγει σε μεγάλο βαθμό το ανώτατο όριο τους τελευταίους μήνες, χρησιμοποιώντας έναν στόλο ανασφάλιστων δεξαμενόπλοιων «φαντάσματα» (σ.σ. ο λεγόμενος σκιώδης στόλος με πλούσια ελληνική «συμμετοχή»), τα ρωσικά κέρδη πετρελαίου και φυσικού αερίου μειώθηκαν κατά 41% το 2023 εν μέσω αυστηρότερων κυρώσεων.
Με τη Δύση να «απογαλακτίζεται» από το ρωσικό πετρέλαιο, η Μόσχα στράφηκε σε νέες αγορές όπως η Κίνα και η Ινδία, προσφέροντας εκπτωτικές τιμές.
Η Ινδία είναι ένας ιδιαίτερα σημαντικός πελάτης για τη Ρωσία, καθώς αγοράζει περισσότερο από το 60% του θαλάσσιου πετρελαίου της, καθιστώντας την τον δεύτερο αγοραστή ρωσικού θαλάσσιου αργού μετά την Κίνα.
*φωτογραφία αρχείου
Δείτε επίσης:
- Το «ματ» του Πούτιν: Πώς η Ρωσία αντιμετωπίζει στρατηγικά τη δυτική οικονομική πίεση
- Πώς η Ρωσία με ελληνική βοήθεια άνοιξε μια «τρύπα» 11 δισεκ. δολαρίων στις δυτικές κυρώσεις για το πετρέλαιο