Μετά τις πρόσφατες επιθέσεις σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, οι ναυτιλιακές εταιρείες αντιμετωπίζουν αυξημένο κόστος λόγω μακρύτερων ταξιδιών γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας.
Ωστόσο, σύμφωνα με έκθεση της Fitch Ratings, αυτά τα πρόσθετα κόστη μπορεί να αντισταθμιστούν περισσότερο από την αύξηση των ναύλων, εάν οι διακοπές συνεχιστούν για περισσότερες από μερικές ημέρες.
Η Fitch Ratings θεωρεί τη ναυτιλία εμπορευματοκιβωτίων ως τον κλάδο που έχει τις περισσότερες πιθανότητες να παρουσιάσει την υψηλότερη αύξηση των ναύλων, λαμβάνοντας υπόψη ότι το 25%-30% του παγκόσμιου όγκου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων βασίζεται στη Διώρυγα του Σουέζ.
Οι εταιρείες μεταφοράς χύδην φορτίου ακολουθούν. Ωστόσο, τα δεξαμενόπλοια, τα οποία κατά κύριο λόγο προέρχονται από τη Μέση Ανατολή και απολαμβάνουν ήδη υψηλούς ναύλους, ενδέχεται να δουν μόνο περιορισμένες αυξήσεις, σύμφωνα με τη Fitch.
Η επαναδρομολόγηση γύρω από την Αφρική μπορεί να αυξήσει σημαντικά τον χρόνο ταξιδιού και να μειώσει την αποτελεσματική παγκόσμια χωρητικότητα μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Ωστόσο, οι διακοπές δεν αναμένεται να έχουν σημαντικό αντίκτυπο στο ισοζύγιο προσφοράς-ζήτησης της παγκόσμιας ναυτιλίας μεσοπρόθεσμα. Η προσφορά πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων εξακολουθεί να αναμένεται να υπερβεί την αύξηση της ζήτησης το 2024.
container_supplydemandΗ Fitch εκτιμά ότι η αλλαγή διαδρομής στην Αφρική, η οποία μπορεί να αυξήσει τον χρόνο ταξιδιού από την Άπω Ανατολή στην Ευρώπη κατά 50%, θα μπορούσε ενδεχομένως να μειώσει την παγκόσμια χωρητικότητα μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κατά 10%-15%.
Ωστόσο, η Fitch Ratings δεν προβλέπει σημαντικές μακροπρόθεσμες διαταραχές στο παγκόσμιο ισοζύγιο προσφοράς-ζήτησης ναυτιλίας και εξακολουθεί να αναμένει ότι η προσφορά πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων θα υπερβεί την αύξηση της ζήτησης το επόμενο έτος κατά περίπου 4 ποσοστιαίες μονάδες.
Αν και οι διακοπές μπορεί να οδηγήσουν σε υψηλότερα ετήσια τέλη συμβολαίου εμπορευματοκιβωτίων για τα επηρεαζόμενα δρομολόγια, η Fitch Ratings θεωρεί απίθανο αυτές οι διακοπές να διαρκέσουν πέραν των δύο τριμήνων.
global_supply_chain_indexΟ οίκος Fitch σημειώνει ομοιότητες μεταξύ των τρεχουσών διακοπών και των προηγούμενων προβλημάτων συμφόρησης των λιμανιών, όπως το απόφραξη της διώρυγας του Σουέζ το 2021.
Ωστόσο, υπάρχουν επίσης ορισμένες βασικές διαφορές, συμπεριλαμβανομένων των υψηλότερων λειτουργικών εξόδων και της αυξημένης βεβαιότητας των ωρών άφιξης. Η ζήτηση για αγαθά στη Βόρεια Αμερική και την Ευρώπη είναι επίσης ασθενέστερη σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια.
Ωστόσο, όταν συνδυάζονται με περιορισμούς λόγω ξηρασίας στη Διώρυγα του Παναμά, οι διακοπές στην Ερυθρά Θάλασσα ενισχύουν τον αντίκτυπο στο παγκόσμιο εμπόριο και τονίζουν τα σημεία συμφόρησης στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού, τα οποία μπορεί να έχουν σημαντικές επιπτώσεις σε διάφορους κλάδους, λέει η Fitch.
*φωτογραφία αρχείου
Δείτε επίσης:
- Κασσελάκης για φρεγάτα: «Η απόφαση της Κυβέρνησης θέτει σε κίνδυνο τις ελληνικές ένοπλες δυνάμεις»
- Κυβέρνηση Μητσοτάκη, το «παιδί» για όλες τις δουλειές… των άλλων
- Έτσι φτάσαμε στην εμπλοκή της Ελλάδας στην Ερυθρά Θάλασσα – Το παρασκήνιο της απόφασης αποστολής ελληνικής φρεγάτας
- Βασίλης Κορκίδης: Πώς επηρεάζουν τα γεγονότα στην Διώρυγα του Σουέζ το εμπόριο στην Ελλάδα