Ερυθρά Θάλασσα: Οι ζημιές στα πλοία ελάχιστες, στην οικονομία μεγαλύτερες

Οι πύραυλοι των Χούθι, το εμπόριο, τα σιτηρά και το πετρέλαιο - Πάλι η Ευρώπη «την πληρώνει» - «Κόλλησε» και στη Διώρυγα του Παναμά το εμπόριο!

Must Read

Οι επιθέσεις των Χούθι της Υεμένης στην εμπορική ναυτιλία μέσα και γύρω από τη νότια Ερυθρά Θάλασσα, προκαλούν εκτεταμένη αναστάτωση στο παγκόσμιο εμπόριο — αλλά οι ζημιές σε μεμονωμένα πλοία είναι μέχρι στιγμής σχετικά ελαφριές.

Από τα μέσα Νοεμβρίου, τουλάχιστον 16 πλοία έχουν δεχθεί απευθείας χτυπήματα από drones ή πυραύλους των Χούθι, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας πληροφοριών Ambrey Analytics.

Όλα τα σκάφη που χτυπήθηκαν μπόρεσαν μάλιστα να συνεχίσουν κανονικά τα ταξίδια τους με τη δική τους πρόωση.

«Δεν υπάρχουν αναφορές για σημαντικές ζημιές ή τραυματισμούς πληρώματος ως συνέπεια των πολλών επιθέσεων», δήλωσε ο Mark O’Neil, Διευθύνων Σύμβουλος του Columbia Group, μιας από τις κορυφαίες εταιρείες διαχείρισης πλοίων στον κόσμο.

«Δεν πιστεύουμε ότι αυτό είναι τυχαίο, αλλά μάλλον υποδηλώνει ότι οι Χούθι είναι πολύ προσεκτικοί και σκόπιμοι», πρόσθεσε με νόημα.

Ενώ οι επιθέσεις έχουν κάνει αρκετά για να αναγκάσουν ένα κομμάτι της παγκόσμιας ναυτιλίας να αποφύγει την πλωτή οδό, οι περιορισμένες ζημιές προσφέρουν μια ένδειξη γιατί ορισμένοι ιδιοκτήτες παραμένουν πρόθυμοι να στείλουν τα πλοία τους μέσω της διαδρομής.

Υπογραμμίζουν επίσης τη λεπτή ισορροπία που πρέπει να διατηρήσουν τόσο οι πλοιοκτήτες, όσο και εκείνοι που μισθώνουν πλοία, όταν αποφασίζουν αν θα πλοηγηθούν στην περιοχή.

Από τα 16 πλοία, τα έξι είχαν στάτους «υπό επισκευή» ενώ τα υπόλοιπα έπλεαν ή είχαν φτάσει πρόσφατα σε λιμάνια, καθιστώντας δύσκολο να διακρίνει κανείς αν θα επισκευαζόταν αμέσως ή αργότερα.

Οι Χούθι λένε ότι στοχεύουν πλοία που συνδέονται με το Ισραήλ, τις ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο. Οι περισσότεροι από αυτούς τους μεταφορείς που χτυπήθηκαν στα τέλη του περασμένου έτους, είχαν κάποιου είδους δεσμό με το Ισραήλ.

Από τις αεροπορικές επιδρομές των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου στην Υεμένη πριν από μια εβδομάδα —που σχεδιάστηκαν για να προσπαθήσουν να καταπνίξουν τους αντάρτες— σημειώθηκε αύξηση των επιθέσεων σε πλοία ιδιοκτησίας των ΗΠΑ.

Ενώ οι 16 επιθέσεις είναι ένας μεγάλος αριθμός για να αντέξει η βιομηχανία, υπήρξαν ακόμη περισσότερες αποτυχημένες προσπάθειες.

Από τότε που οι Χούθι ξεκίνησαν τις επιθέσεις τους, έχουν σημειωθεί περισσότερα από 60 περιστατικά κάποιου είδους, μέσα και γύρω από την πλωτή οδό, από παραλίγο αστοχίες έως πειρατείες και παρενόχληση από ένοπλους μαχητές με μικρές βάρκες.

«Αν κοιτάξετε τη ζημιά που σημειώθηκε στα περισσότερα από αυτά τα περιστατικά, δεν ήταν σημαντική», δήλωσε ο Μάρκους Μπέικερ, επικεφαλής ναυτιλίας και φορτίου στη Marsh, έναν από τους κορυφαίους ασφαλιστικούς μεσίτες στον κόσμο. «Μέχρι στιγμής δεν έχουμε δει ολοκληρωτική απώλεια να προκαλείται από επίθεση πυραύλων».

https://www.youtube.com/watch?v=d_yf45imG0A

Σε πτώση οι προμήθειες σιταριού μέσω Σουέζ

Η προσφορά σιταριού μέσω της Διώρυγας του Σουέζ το πρώτο μισό του Ιανουαρίου μειώθηκε σχεδόν κατά 40% σε 0,5 εκατομμύρια τόνους.

Ο λόγος της μείωσης είναι η επιδείνωση της κατάστασης στην Ερυθρά Θάλασσα και στον Κόλπο του Άντεν, σύμφωνα με το Reuters το οποίο επικαλείται τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου.

«Πριν από την έναρξη της στρατιωτικής κλιμάκωσης στην Ερυθρά Θάλασσα, το μερίδιο των εναλλακτικών οδών προμήθειας σίτου ήταν κατά μέσο όρο μόνο περίπου 3%» υπενθύμισε ο WTO.

Υπολογίζεται ότι περίπου 76 εκατομμύρια μετρικοί τόνοι σιτηρών, ελαιούχων σπόρων και προϊόντων ελαιούχων σπόρων, αποστέλλονται ετησίως από την Ευρωπαϊκή Ένωση, τη Ρωσική Ομοσπονδία και την Ουκρανία, στην Ασία και την Ανατολική Αφρική, αντιπροσωπεύοντας το 17% του παγκόσμιου εμπορίου αυτών των προϊόντων.

Τον Δεκέμβριο του 2023, περίπου το 8% των αποστολών σιταριού από την ΕΕ, τη Ρωσική Ομοσπονδία και την Ουκρανία σε επιλεγμένες ασιατικές χώρες και την Ανατολική Αφρική, παραδόθηκαν μέσω δρομολογίων εκτός της Διώρυγας του Σουέζ.

Αυτό συγκρίνεται με ένα μέσο όρο 3% πριν από τον Δεκέμβριο. Κατά το πρώτο μισό του Ιανουαρίου, το μερίδιο των αποστολών που χρησιμοποιούν εναλλακτικά δρομολόγια εκτιμάται ότι αυξήθηκε στο 42%.

Τα νέα στοιχεία δείχνουν επίσης κάποια επιβράδυνση των παγκόσμιων θαλάσσιων εισαγωγών σιταριού τους τελευταίους μήνες, σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, με τον σωρευτικό όγκο στα μέσα Ιανουαρίου οριακά χαμηλότερο από έτος σε έτος. Αυτό συγκρίνεται με μια αύξηση 17% από έτος σε έτος στα τέλη Αυγούστου 2023 και μια αύξηση 6% στα τέλη Οκτωβρίου.

Συνολικά πάντως, όπως αναφέρει ο WTO, το παγκόσμιο εμπόριο σιταριού έχει αποδειχθεί ανθεκτικό έναντι των πρόσφατων «κραδασμών» της αγοράς, συμπεριλαμβανομένης της πανδημίας COVID-19 και των εχθροπραξιών στη Μαύρη Θάλασσα, χωρίς να σημειωθεί σημαντική αναστάτωση στις θαλάσσιες αποστολές χύδην.

Δείτε αναλυτικούς πίνακες ΕΔΩ.

Ελλείψεις πετρελαίου στις ευρωπαϊκές δεξαμενές

Έμποροι, αναλυτές και στοιχεία από το Χρηματιστήριο του Λονδίνου αποκάλυψαν ότι η αγορά αργού πετρελαίου Brent και ορισμένες αγορές πετρελαίου στην Ευρώπη και την Αφρική, αντιμετωπίζουν ελλείψεις, εν μέρει λόγω των καθυστερήσεων στις αποστολές που προκαλούνται από ορισμένα φορτηγά πλοία που αποφεύγουν την Ερυθρά Θάλασσα.

Η διαταραχή συνέπεσε με άλλους παράγοντες, συμπεριλαμβανομένων των διακοπών παραγωγής και της αυξημένης ζήτησης στην Κίνα, οδηγώντας σε έντονο ανταγωνισμό για τις προμήθειες αργού που δεν απαιτούν τη διέλευση της Διώρυγας του Σουέζ. Οι αναλυτές υποστηρίζουν ότι η κρίση έχει γίνει εμφανής στις ευρωπαϊκές αγορές.

Ως ένδειξη έλλειψης προσφοράς, η δομή της αγοράς των συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης αργού Brent έφτασε στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων δύο μηνών την Παρασκευή, καθώς τα πλοία απομακρύνθηκαν από την Ερυθρά Θάλασσα μετά από αεροπορικές επιδρομές των Ηνωμένων Πολιτειών και της Βρετανίας σε στόχους στην Υεμένη.

Πάλι η Ευρώπη «την πληρώνει»…

Ο Victor Katona, επικεφαλής αναλυτής των αγορών αργού πετρελαίου στην Kpler, δήλωσε ότι «τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης του αργού Brent επηρεάζονται περισσότερο από τις διακοπές στην Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Σουέζ».

«Ως εκ τούτου, οι ευρωπαϊκές εταιρείες διύλισης είναι αυτές που υποφέρουν περισσότερο στις πραγματικές αγορές».

Επιπλέον, οι ποσότητες αργού πετρελαίου που κατευθύνονται από τη Μέση Ανατολή προς την Ευρώπη έχουν μειωθεί.

Τα στοιχεία της Kpler δείχνουν ότι ο όγκος του αργού που κατευθύνεται προς την Ευρώπη από τη Μέση Ανατολή μειώθηκε σχεδόν στο μισό, καταγράφοντας περίπου 570.000 βαρέλια την ημέρα τον Δεκέμβριο από 1,07 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα τον Οκτώβριο.

Ένας έμπορος ανέφερε: «Τα προβλήματα στην Ερυθρά Θάλασσα προκαλούν καθυστερήσεις, επομένως οι εταιρείες διύλισης πρέπει να καλύπτουν τις ανάγκες τους από τις τοπικές αγορές». Ένας άλλος πρόσθεσε: «Η αγορά υποφέρει από έλλειψη λόγω της απώλειας των προμηθειών του Κόλπου».

Επιπλέον της Ερυθράς Θάλασσας και άλλες εξελίξεις οδήγησαν επίσης σε ελλείψεις εφοδιασμού στην Ευρώπη, όπως η μείωση των προμηθειών στη Λιβύη λόγω διαμαρτυριών, η πρώτη διαταραχή αυτού του είδους εδώ και μήνες.

Ακόμα, οι προμήθειες αργού πετρελαίου της Νιγηρίας μειώθηκαν, καθώς η χώρα άρχισε να λειτουργεί το διυλιστήριο Dangote, το οποίο απέκτησε ορισμένες αποστολές.

Ένας έμπορος σημείωσε ότι το αργό πετρέλαιο της Αγκόλας, το οποίο επίσης κατευθύνεται προς την Ευρώπη χωρίς να χρειάζεται να περάσει από τη Διώρυγα του Σουέζ, αντιμετωπίζει αυξημένη ζήτηση από την Κίνα και την Ινδία λόγω ζητημάτων που σχετίζονται με το ιρανικό και το ρωσικό αργό.

https://www.youtube.com/watch?v=WwL09hhpsAw

Μέσα σε όλα και η ξηρασία στον Παναμά

Τα… σκούρα για το παγκόσμιο εμπόριο δεν σταματούν πάντως στην Ερυθρά Θάλασσα. Προέρχονται και από τη Διώρυγα του Παναμά, η οποία ακόμα δεν έχει επανέλθει σε κανονικούς ρυθμούς μιας και η ξηρασία εμποδίζει τις διελεύσεις των πλοίων.

Σύμφωνα με τα νεότερα στοιχεία, υπάρχει μείωση κατά 36% των διελεύσεων, το οποίο σημαίνει οικονομικές απώλειες μεταξύ 460 και 650 εκατ. ευρώ μόνο για το 2024, τριπλάσιες δηλαδή σε σχέση με τις αρχικές εκτιμήσεις!

«Αυτό το θέμα της ξηρασίας είναι ένα παγκόσμιο ζήτημα. Αφορά τον Μισισιπή, τον Ρήνο, τον Αμαζόνιο, τον ποταμο Γιανγκτσέ, επηρεάζονται σχεδόν όλες οι βροχοπτώσεις του κόσμου. Και φυσικά, έχουμε και κάτι που λέμε εδώ και αρκετά χρόνια: η Διώρυγα του Παναμά έχει ένα θεμελιώδες μειονέκτημα, είναι η μόνη παγκόσμια ναυτιλιακή διαδρομή στον κόσμο που λειτουργεί με γλυκό νερό», αναφέρει στο Euronews ο Ρικάρντο Βάσκες, διαχειριστής της Αρχής της Διώρυγας του Παναμά.

Δείτε επίσης:

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις τελευταίες & σημαντικές ειδήσεις.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο YouTube για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο Viber για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο newsbreak.gr

Κάθε σχόλιο δημοσιεύεται αυτόματα. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να αφαιρέσουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

εισάγετε το σχόλιό σας!
Πληκτρολογήστε το όνομα σας

Περισσότερα Βίντεο

Διαβάζονται τώρα

More Articles Like This