Νέες προσπάθειες για τη ρύθμιση του διογκούμενου «σκιώδους» στόλου δεξαμενόπλοιων, θα μπορούσαν να προκαλέσουν παγκόσμιο οικονομικό σοκ, με σχεδόν 800 πλοία να μεταφέρουν πλέον πετρέλαιο που του έχουν επιβληθεί κυρώσεις από τη Δύση, σύμφωνα με την BRS.
Σε νέα ανάλυσή της, η BRS εκτιμά ότι ο «σκιώδης» στόλος είχε αυξηθεί κατά 17% από τα τέλη του 2023 και αρκετά πλοία μετέφεραν ρωσικό πετρέλαιο για να εξυπηρετήσουν πλήρως τις θαλάσσιες εξαγωγικές ανάγκες της.
Θυμίζουμε ότι ο συνεχώς αυξανόμενος «σκιώδης» στόλος της Ρωσίας, είναι η απάντηση της Μόσχας στο ανώτατο όριο τιμής που επιβλήθηκε ως μέρος των δυτικών κυρώσεων για την εισβολή στην Ουκρανία.
Targeting ‘enormous’ tanker shadow fleet with fresh sanctions could spark global economic shock#shipping https://t.co/8FejZNo6Ti
— TradeWinds (@tradewindsnews) May 7, 2024
Το μέτρο απαγορεύει στις δυτικές χώρες να μεταφέρουν, να αγοράζουν ή να ασφαλίζουν θαλάσσιο πετρέλαιο από τη Ρωσία για περισσότερα από 60 δολάρια το βαρέλι, αν και η Μόσχα το έχει παρακάμψει χρησιμοποιώντας έναν στόλο του οποίου η ιδιοκτησία των πλοίων έχει… αναδιοργανωθεί, για να κρύψει τις συνδέσεις τους με τη Μόσχα.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις αναλυτών, ο παγκόσμιος «σκιώδης» στόλος, έχει αυξηθεί σε 787 πλοία, που ισοδυναμεί με το 8,5% του συνολικού αριθμού δεξαμενόπλοιων!
Ταυτόχρονα, η συνολική χωρητικότητα των παράνομων δεξαμενόπλοιων φτάνει τους 93,7 εκατομμύρια τόνους —το 13,7% όλων των πλοίων αυτού του τύπου.
Ένας από τους λόγους για την ανάπτυξη του λεγόμενου «σκιώδους» στόλου φέτος, ήταν η ανανέωση των αμερικανικών κυρώσεων κατά της Βενεζουέλας.
«Παρόλο που οι ρυθμιστικές αρχές και οι κυβερνήσεις παρακολουθούν προφανώς τον ‘γκρίζο’ στόλο, το τεράστιο μέγεθός του, καθιστά πλέον αναμφισβήτητα δυσκολότερη τη ρύθμισή του, καθώς ο ενδεχόμενος αποκλεισμός του 13,7% της παγκόσμιας χωρητικότητας θα οδήγησε τις αγορές των δεξαμενόπλοιων σε ανοδική πορεία, προκαλώντας ενδεχομένως ένα ανεπιθύμητο οικονομικό σοκ», προειδοποίησε η BRS.
Η BRS ισχυρίστηκε ότι η περαιτέρω ρύθμιση πρέπει να είναι σταδιακή και στοχευμένη, ώστε να μην προκαλείται «αδικαιολόγητη αστάθεια» στις αγορές.
Regulating the ‘staggering’ shadow fleet too fast could cause global economic shock https://t.co/cEiWeMVZrP pic.twitter.com/RNl6Un4Vmp
— Splash (@Splash_247) May 7, 2024
Η ιστοσελίδα Splash ανέφερε πρόσφατα πώς τα παράκτια κράτη γύρω από τη Βαλτική, με επικεφαλής το νέο μέλος του ΝΑΤΟ τη Σουηδία, διεξάγουν μια διπλωματική εκστρατεία για να κάνουν άλλες χώρες να υποστηρίξουν μια μεγαλύτερη καταστολή του «σκιώδους» στόλου της Ρωσίας που διέρχεται από την περιοχή, ανησυχώντας για την πιθανότητα περιβαλλοντικής καταστροφής, μετά από μια σειρά… σχεδόν καταστροφών που αναφέρθηκαν μεταξύ του γηρασμένου στόλου των δεξαμενόπλοιων το περασμένο έτος.
«Ο σκιώδης στόλος των ανασφάλιστων δεξαμενόπλοιων που διαλύει τις κυρώσεις, παραμένει μια περιβαλλοντική και πολιτική αιτία ανησυχίας, αλλά είναι σίγουρα εν μέρει υπεύθυνος για τις βελτιωμένες συνθήκες στις νόμιμες αγορές φορτίου δεξαμενόπλοιων», ανέφερε επίσης, η πιο πρόσφατη έκθεση για την αγορά δεξαμενόπλοιων από το Splash Extra.
Ρωσικά πλοία στο στόχαστρο της ΕΕ
Την ίδια στιγμή, όπως μετέδωσε το Bloomberg, η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι έτοιμη να επιβάλει περιορισμούς σε 11 ρωσικά πλοία για παραβίαση των κυρώσεων.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συνέταξε την Δευτέρα του Πάσχα ένα προσχέδιο πρότασης για επέκταση των κυρώσεων κατά της Μόσχας.
Εάν το προσχέδιο εγκριθεί από τα κράτη μέλη της ΕΕ, θα απαγορευτεί στα 11 πλοία η πρόσβαση σε λιμάνια και αγκυροβόλια της ΕΕ, περιπλέκοντας περαιτέρω τις δραστηριότητές τους με το να απαγορεύεται η χρήση ευρωπαϊκών εταιρειών για μια ποικιλία υπηρεσιών επιμελητείας και ασφάλισης.
Στα εν λόγω πλοία συμπεριλαμβάνονται τέσσερα δεξαμενόπλοια καυσίμων, δύο πετρελαιοφόρα, δύο πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και ένα φορτηγό πλοίο.
⚡️ Bloomberg: EU planning restrictions on 11 vessels of Russia's shadow fleet.
The EU has proposed restrictions on 11 ships believed to be part of a shadow fleet of vessels that help Russia evade sanctions, Bloomberg reported on May 7.https://t.co/luEhE7up3n
— The Kyiv Independent (@KyivIndependent) May 7, 2024
Ένα από αυτά τα πλοία, το δεξαμενόπλοιο Andromeda Star (υπό σημαία Παναμά), φέρεται να είχε άκυρη ευρωπαϊκή ασφάλιση.
Σύμφωνα με τους Χούθι, που «χτύπησαν» το πλοίο κοντά στα τέλη του Απρίλη, αυτό ήταν βρετανικής ιδιοκτησίας, αλλά τα ναυτιλιακά στοιχεία (της LSEG και της Ambrey) δείχνουν ότι πουλήθηκε πρόσφατα. Ο σημερινός ιδιοκτήτης του είναι εγγεγραμμένος στις Σεϊχέλες.
Σύμφωνα με το προσχέδιο της Κομισιόν, τα πλοία θα αντιμετωπίσουν επίσης απαγορεύσεις στην ασφάλιση και την τεχνική συντήρηση, συμπεριλαμβανομένων των υπηρεσιών που σχετίζονται με την παροχή πλοίων, τις αλλαγές πληρώματος, τη φόρτωση και εκφόρτωση και τη ρυμούλκηση.
Επιπλέον, οι Ευρωπαίοι προμηθευτές θα απαγορεύεται να συμμετέχουν σε μεταφορές από πλοίο σε πλοίο (STS).
Αυτοί οι περιορισμοί αποτελούν μέρος των μέτρων της ΕΕ για την εξουδετέρωση της παράκαμψης των ανώτατων ορίων τιμών του πετρελαίου από τη Ρωσία μέσω του «σκιώδους στόλου», καθώς και για τον περιορισμό των δραστηριοτήτων των πλοίων που μεταφέρουν αγαθά που χρηματοδοτούν τη ρωσική βιομηχανία όπλων.