«Κοράκια» πάνω από τη Γάζα: Ποια είναι η αμερικανική Fogbow και τι ορέγεται

Πρώην στρατιωτικοί και πρώην μέλη της CIA στην ηγεσία της - Όλο το παρασκήνιο και η κυπριακή «εμπλοκή»

Must Read

Μια ιδιωτική αμερικανική εταιρεία που διευθύνεται από πρώην στρατιωτικούς και πρώην μέλη της CIA, η Fogbow, πιέζει και προωθεί σχέδια για την κατασκευή μιας κινητής προβλήτας στα ανοικτά των ακτών της Γάζας, υπό το πέπλο της διευκόλυνσης της ανθρωπιστικής βοήθειας στο μαρτυρικό παλαιστινιακό έδαφος.

Ωστόσο, αξιωματούχοι του ΟΗΕ, εθελοντές και αρκετοί Ευρωπαίοι κυβερνητικοί αξιωματούχοι, έχουν εκφράσει αμφιβολίες για το πρότζεκτ και εξέφρασαν σκεπτικισμό σχετικά με την προέλευση και τα κίνητρα της Fogbow.

Η Jessica Le Masurier, έμπειρη ανταποκρίτρια του France24, έγραψε σχετικά:

«Η προσπάθεια παροχής ανθρωπιστικής βοήθειας στη Γάζα μέσω θαλάσσιας οδού έπεσε σε… ταραγμένα νερά τους τελευταίους μήνες, αλλά μια αμερικανική εταιρεία που διοικείται από πρώην αξιωματούχους του στρατού και της CIA, προωθεί το αμφιλεγόμενο σχέδιό της να εξασφαλίσει θαλάσσια πρόσβαση για την παροχή βοήθειας, στον πολιορκημένο παλαιστινιακό θύλακα».

Η προβλήτα ως μέσο για τι;

Θυμίζουμε ότι η αμερικανική στρατιωτική προβλήτα στη Γαζα, αξίας 230 εκατομμυρίων δολαρίων, είχε αποσπαστεί επανειλημμένα από την ακτή λόγω καιρικών συνθηκών από την αρχική της εγκατάσταση στα μέσα Μαΐου.

Προ ημερών το Πεντάγωνο ανακοίνωσε ότι ο αμερικανικός στρατός εγκαταλείπει τις προσπάθειες για την επανεγκατάσταση της προβλήτας, η οποία αποκολλήθηκε τον περασμένο μήνα λόγω της ανοιχτής θάλασσας.

Παρά τα επανειλημμένα προβλήματα με την προβλήτα, η ιδιωτική εταιρεία Fogbow προχωρά με το σχέδιό της, το οποίο αποκαλεί «Blue Beach», να παραδώσει βοήθεια στη Γάζα μέσω θαλάσσιας διαδρομής.

Η ιστορία της Fogbow είναι γεμάτη με βαθιά στρατιωτικά, μυστικά και οικονομικά συμφέροντα, σε μια περιοχή που καταστράφηκε από τον πόλεμο της Γάζας και ο αριθμός των νεκρών της οποίας, συνεχώς αυξάνεται.

Ο Mick Mulroy, στέλεχος της εταιρείας Fogbow, είπε πρόσφατα στο FRANCE 24 και στο PassBlue ότι η εταιρεία συνεργάζεται με την USAID, το Παγκόσμιο Επισιτιστικό Πρόγραμμα του ΟΗΕ, τον αμερικανικό στρατό και μια φιλανθρωπική οργάνωση που συνδέεται με τη Fogbow, για να συνεχίσει το πρότζεκτ Blue Beach παρά την αποτυχία της αμερικανικής προβλήτας.

Η Fogbow απέστειλε τις πρώτες παλέτες βοήθειας, με τη βοήθεια του αμερικανικού στρατού, στις 27 Ιουνίου, σύμφωνα με τον Mulroy.

Περίπου 1.100 τόνοι αλεύρι αξίας «σχεδόν 1 εκατομμυρίου δολαρίων» – που αγόρασε η Fogbow από κυπριακό μύλο – μεταφέρθηκαν από το λιμάνι της Λάρνακας στη Γάζα.

Η αμερικανική εταιρεία δεν επιδιώκει μόνο να πραγματοποιήσει επιχειρήσεις βοήθειας στη Γάζα, αλλά και να παίξει ρόλο στην ανοικοδόμησή της, σύμφωνα με πολλές πηγές του ΟΗΕ και της κυβέρνησης των ΗΠΑ.

Όμως, οι ασυνέπειες στα μηνύματα της εταιρείας και στους δηλωθέντες στόχους, έχουν κάνει ορισμένους από αυτούς τους ειδικούς να αμφισβητούν την ατζέντα της.

Το PassBlue και το FRANCE 24 μίλησαν με δύο από τους διευθυντές της Fogbow, τον Mulroy και τον Chris Hyslop μέσω Zoom στα τέλη Ιουνίου και τουλάχιστον 30 άτομα στις κυβερνήσεις των ΗΠΑ, της Κύπρου και άλλων ευρωπαϊκών χωρών, καθώς και τον ΟΗΕ και άλλες ΜΚΟ, για να ρίξουν φως στα σχέδια της Fogbow για τη Γάζα.

Το μυστηριώδες τηλεφώνημα

Η κλήση σήμανε τον κώδωνα του κινδύνου. Όπως περιγράφει το France 24, ήταν 8 το πρωί και η Τζούλια* (σ.σ. αλλαγμένο όνομα για λόγους ανωνυμίας), μια ειδική στα ανθρώπινα δικαιώματα, της οποίας η φημισμένη ΜΚΟ έχει ένα γραφείο κοντά στα κεντρικά γραφεία του ΟΗΕ στη Νέα Υόρκη, μόλις είχε βγει από το ντους όταν χτύπησε το τηλέφωνο. «Θα ήθελα να μιλήσω με τον υπεύθυνο εκδηλώσεών σας», είπε η καλούσα.

«Συγγνώμη, δεν έχουμε διοργανωτή εκδηλώσεων. Πώς μπορώ να σας βοηθήσω;» ρώτησε. Η καλούσα είπε ότι ήταν από τη Fogbow, μια ομάδα που η Τζούλια δεν είχε ακούσει ποτέ και για την οποία, η γυναίκα είπε πως εξερευνούσε εναλλακτικούς τρόπους μεταφοράς ανθρωπιστικής βοήθειας στη Γάζα.

«Εξήγησα στη γυναίκα στο τηλέφωνο ότι ενδιαφερόμαστε επίσης να πάμε βοήθεια στη Γάζα και πρότεινα να μπορέσουμε να συνεργαστούμε», είπε η Τζούλια.

«Δεν υπήρξε κάποιο ‘ω, καλά, ας εργαστούμε όλοι μαζί’ –που τείνει να είναι αυτό που κάνει η ανθρωπιστική κοινότητα», είπε η Τζούλια. «Όχι», είπε απερίφραστα η γυναίκα από τη Fogbow σε προτάσεις συνεργασίας. «’Είμαστε μια ιδιωτική εταιρεία’. Αυτό που ήθελε ήταν να φιλοξενήσει μια εκδήλωση μαζί μας στον χώρο μας στη Νέα Υόρκη».

Αφού η Τζούλια έκλεισε το τηλέφωνο, έψαξε στο Google τη «Fogbow» και είδε ότι αποτελείται κυρίως από πρώην στρατιωτικούς και υπαλλήλους πληροφοριών των ΗΠΑ. «Σκέφτηκα: ‘Γιατί ενδιαφέρονται να συνεργαστούν μαζί μας’» Τι κάνουν;»»

Αυτή είναι η ίδια ερώτηση που έκανε στον εαυτό του ένας εθελοντής της πρώτης γραμμής του ΟΗΕ, όταν ένα πρώην μέλος του Γραφείου του ΟΗΕ για τον Συντονισμό Ανθρωπιστικών Υποθέσεων εμφανίστηκε στο γραφείο του στις αρχές Φεβρουαρίου σε μια επίθεση γοητείας.

Ο Chris Hyslop, αξιωματούχος της Fogbow, ήρθε «οπλισμένος» με μια παρουσίαση PowerPoint της πρότασης της εταιρείας του, του πρότζεκτ Blue Beach, για μια κινητή προβλήτα. Συνοδευόταν από τον Eric Oehlerich, πρώην μέλος των Navy Seals των ΗΠΑ.

πηγή: France24

Η ανθρωπιστική βοήθεια, είπε ο Hyslop, θα αγοραστεί από την Fogbow και θα αποσταλεί μέσω της θαλάσσιας διαδρομής της Αμάλθειας από το λιμάνι της Λάρνακας στην Κύπρο στη Γάζα, που προωθείται από την κυπριακή κυβέρνηση.

Η παρουσίαση που παρουσίασαν αποκλειστικά το FRANCE 24 και το PassBlue, είχε λεπτομερή σχέδια για μια «αποβάθρα» στην ακτογραμμή της Γάζας.

Η παρουσίαση αφορούσε ακόμη και σχέδια για «διαχείριση ελέγχου πλήθους» στην «περιοχή αποθήκης».

Υπήρχε καλός λόγος να τονιστούν τα σημεία για τα πλήθη: Περισσότεροι από 100 άνθρωποι σκοτώθηκαν σε ταραχές στην πόλη της Γάζας τον Φεβρουάριο, καθώς προσπαθούσαν απεγνωσμένα να πάρουν μερικά σακιά αλεύρι από μια συνοδεία τροφίμων και οι ισραηλινές δυνάμεις πυροβόλησαν εναντίον τους.

«Αυτοί (Hyslop και Oehlerich) ισχυρίστηκαν ότι συναντήθηκαν σε ένα είδος επαρχιακής έκθεσης, κάπου στη μέση του πουθενά στην Αμερική», είπε ο εθελοντής σε δήλωσή του στο PassBlue και το FRANCE24.

πηγή: France24

Αλλά για όσους εμπλέκονται στη διανομή βοήθειας, το σχέδιο φάνηκε σχεδόν κωμικά άσχετο με την πραγματικότητα στη Γάζα, όπου οι ανηλεείς βομβαρδισμοί του Ισραήλ ως αντίποινα για τη σφαγή της Χαμάς της 7ης Οκτωβρίου, περιέπλεξαν, αν όχι σταμάτησαν, τις παραδόσεις καθώς πλησιάζει ο λιμός.

«Γελάσαμε ειρωνικά, γιατί τίποτα από όλα αυτά δεν είχε νόημα», συνέχισε ο εθελοντής του ΟΗΕ. «Ήταν τόσο απομακρυσμένο από την πολιτική πραγματικότητα. Ακουγόταν σαν ένα τρελό σχέδιο, για να είμαι ειλικρινής». Και πρόσθεσε: «Υπήρχε κάτι ύποπτο από την αρχή».

Η ομάδα της Fogbow είπε στον εργαζόμενο του ΟΗΕ ότι είχε οικονομική υποστήριξη από «πλούσιους ανθρώπους» και την κυβέρνηση των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων.

Είπε ότι είχαν εξασφαλίσει επίσης την υποστήριξη των ισραηλινών αμυντικών δυνάμεων (IDF) και ένα προσωρινό πράσινο φως από την COGAT – τον πυρήνα συντονισμού βοήθειας του Ισραήλ στα παλαιστινιακά εδάφη – για να προχωρήσουν με το σχέδιο.

πηγή: France24

Ποιος διευθύνει τη Fogbow;

Στους βετεράνους στρατιωτικούς της Fogbow που διευθύνουν την εταιρεία, περιλαμβάνονται οι Sam Mundy και Mulroy. Ο τελευταίος είναι πρώην ειδικός ναυτικού της CIA που υπηρέτησε στην κυβέρνηση Τραμπ ως αναπληρωτής βοηθός υπουργός Άμυνας για τη Μέση Ανατολή.

Ο Mulroy ήταν επίσης διευθυντής του Yemen Steering Initiative, «ένα πρόγραμμα 50 δισεκατομμυρίων δολαρίων που σχεδιάστηκε για να ξεκινήσει τη διαδικασία για να αποτρέψει την Υεμένη από το να γίνει ένα αποτυχημένο κράτος», σύμφωνα με τη σελίδα του στο LinkedIn. Η πρωτοβουλία επινοήθηκε πριν από τέσσερα χρόνια, από την εταιρεία RAND, μια δεξαμενή σκέψης στενά συνδεδεμένη με τον αμυντικό μηχανισμό πληροφοριών των ΗΠΑ.

Η RAND έκανε επίσης μια μελέτη για το λεγόμενο «Τόξο της Γάζας» το 2005, η οποία περιελάμβανε σχέδια για μια πλωτή θαλάσσια αποβάθρα.

Ο Mundy υπηρέτησε ως διοικητής της Κεντρικής Διοίκησης Δυνάμεων Πεζοναυτών (MARCENT), η οποία είναι υπεύθυνη για τους Πεζοναύτες που αναπτύσσονται στη Μέση Ανατολή και συμμετείχε σε ένα Πρόγραμμα JINSA του 2022 στο Ισραήλ που επικεντρώθηκε στην υπογράμμιση της σημασίας της αμυντικής σχέσης ΗΠΑ-Ισραήλ για την εθνική ασφάλεια των ΗΠΑ .

Ο Χίσλοπ έφερε τις διασυνδέσεις με τον ΟΗΕ στη Fogbow. Το βιογραφικό του στο LinkedIn λέει ότι ασχολήθηκε με την «ασφάλεια» του ΟΗΕ όταν εργαζόταν για το Γραφείο Συντονισμού Ανθρωπιστικών Υποθέσεων.

Ο Mulroy είπε στο Passblue και στο FRANCE 24 ότι η Fogbow ανήκει σε τρεις Αμερικανούς επιχειρηματίες: τον Steven Fox, τον Robb Fipp και τον Brook Jerue.  Ο ιστότοπος της  Fogbow αναφέρει τους τρεις άνδρες ως ιδρυτές της.

Ο Fox είναι επίσης ο ιδρυτής της εταιρείας εταιρικών πληροφοριών Veracity Worldwide, η οποία εδρεύει στη Νέα Υόρκη και όπου ο Jerue είναι διευθύνων σύμβουλος. Ο Fipp, στο παρελθόν με τη Veracity, είναι στα επιχειρηματικά κεφάλαια.

Ο Φοξ εργαζόταν στο παρελθόν για το Στέιτ Ντιπάρτμεντ, ειδικευόμενος στις ισραηλινές και παλαιστινιακές υποθέσεις, μεταξύ άλλων περιοχών, σύμφωνα με τον ιστότοπο της Fogbow.

Η ηγεσία (print screen). Από την επίσημη ιστοσελίδα της Fogbow

Ωστόσο, σύμφωνα με το «Broker, Trader, Lawyer, Spy» (μτφ. Μεσίτης, έμπορος, δικηγόρος, κατάσκοπος) του Eamon Javers, ένα βιβλίο του 2011 για τον μυστικό κόσμο της εταιρικής κατασκοπείας, ο Fox εργάστηκε επίσης στο παρελθόν για τη CIA.

Ο Mulroy είπε ότι ο Fox, ο Fipp και ο Jerue προσέγγισαν αυτόν και τον Hyslop το 2022 για να συγκροτήσουν μια «διεθνή ομάδα ανθρωπιστικής βοήθειας και ανακούφισης από καταστροφές για την παροχή βοήθειας σε χώρες που έχουν πληγεί από την κρίση, που έχουν καταστραφεί από φυσικές καταστροφές ή πόλεμο».

Αυτό ήταν το αρχικό σχέδιο, μέχρι που «ξεκίνησε ξαφνικά η Γάζα. Άλλαξαν και είπαν: «Μπορείτε να δείτε τι θα μπορούσατε να κάνετε τώρα στη Γάζα;»

Οι λεπτομέρειες σχετικά με την ιστορία και τις λειτουργίες της Fogbow είναι ελάχιστες στον ιστότοπό της, ακόμα και καθώς προωθεί το έργο της χωρίς να αναφέρει παραδείγματα «εκτέλεσης περίπλοκων υλικοτεχνικών προκλήσεων για την παροχή βοήθειας».

Ο ιστότοπος αναφέρει επίσης ότι η Fogbow «υποστηρίζει την Πρωτοβουλία Συνδεόμενων Επιχειρήσεων του ΟΗΕ». Η πρωτοβουλία του ΟΗΕ, ωστόσο, είπε στο FRANCE 24 και στο PassBlue ότι δεν είχε καμία σχέση με τη Fogbow και είχε ζητήσει επανειλημμένα να αφαιρεθεί ο ισχυρισμός από τον ιστότοπο του οργανισμού, χωρίς επιτυχία.

Η Fogbow περιγράφεται –από τα μέλη της- ως πάροχος υλικοτεχνικής υποστήριξης ανθρωπιστικής βοήθειας. «Δεν προσποιούμαστε ότι είμαστε μια ανθρωπιστική οργάνωση», είπε ο Hyslop στην κλήση Zoom μαζί με τον Mulroy, λέγοντας ότι η εταιρεία λειτουργεί απλώς ως «μεταφορέας».

https://fogbow.ch/

Ο Hyslop είπε στο FRANCE 24 και στο PassBlue ότι η χρηματοδότηση για το σχέδιο κινητής προβλήτας της Fogbow θα προέλθει από το Maritime Humanitarian Aid Foundation (MHAF), ένα φιλανθρωπικό ίδρυμα με έδρα τη Γενεύη και τις ΗΠΑ, που διευθύνεται από έναν πρώην διπλωμάτη των ΗΠΑ, τον Cameron Hume, ο οποίος είναι επίσης σύμβουλος στη Veracity.

Το MHAF έχει εξασφαλίσει δεσμεύσεις χρηματοδότησης «που υπερβαίνουν» τα 50 εκατομμύρια δολάρια «ως αρχική χρηματοδότηση από τις κυβερνήσεις χορηγών», είπε ο Mulroy.

«Με βάση το έργο της Fogbow βάσει σύμβασης με το ίδρυμα, υπάρχει η προσδοκία εξασφάλισης σημαντικής πρόσθετης χρηματοδότησης από το GCC (Συμβούλιο Συνεργασίας του Κόλπου) και άλλους χορηγούς».

Άλλοι κορυφαίοι σύμβουλοι στη Veracity περιλαμβάνουν τον Richard Dearlove, ο οποίος ήταν επικεφαλής της βρετανικής υπηρεσίας πληροφοριών γνωστής ως MI6 (ένας ρόλος γνωστός ανεπίσημα ως “C”) από το 1999 έως το 2004, συμπεριλαμβανομένης της αμερικανο-βρετανικής εισβολής στο Ιράκ.

Η ανατομία μιας προβλήτας

Ο Mulroy και ο Hyslop είπαν ότι πήγαν στον Λευκό Οίκο δύο φορές, στις αρχές του 2024, για να συζητήσουν το πρότζεκτ Blue Beach.

Δεν αποκάλυψαν ποιον συνάντησαν, αλλά μια αμερικανική κυβερνητική πηγή είπε στο FRANCE 24 και στο PassBlue ότι οι συναντήσεις οργανώθηκαν από τον Curtis Ried, Επιτελάρχη του Συμβουλίου Εθνικής Ασφαλείας των ΗΠΑ και βοηθό του Brett McGurk, Ανώτερο Σύμβουλο του Προέδρου των ΗΠΑ για Θέματα Μέσης Ανατολής.

Τον Μάιο, ο Ried προήχθη ως εκπρόσωπος των ΗΠΑ στον ΟΑΣΕ (Οργανισμός για την Ασφάλεια και τη Συνεργασία στην Ευρώπη), με το βαθμό του πρεσβευτή. Φέρεται να συναντήθηκαν επίσης με τον Terry Wolff, έναν απόστρατο στρατηγό.

Ο Τζο Μπάιντεν ανακοίνωσε στην ομιλία του στις 7 Μαρτίου ότι έδωσε εντολή στον αμερικανικό στρατό να δημιουργήσει μια προσωρινή προβλήτα στη Μεσόγειο κοντά στη Γάζα, για να πάει περισσότερα τρόφιμα και άλλα απαραίτητα στον παλαιστινιακό θύλακα.

Το χρονοδιάγραμμα ήταν επείγον: Τρεις ανώτεροι αξιωματούχοι του ΟΗΕ προειδοποίησαν το Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ στις 27 Φεβρουαρίου, για «επικείμενο λιμό στη Λωρίδα της Γάζας», πιέζοντας για «άμεση δράση για την αποφυγή ανθρωπιστικής καταστροφής σε μια περιοχή όπου πολλά μέλη του Συμβουλίου ισχυρίστηκαν τη χρήση της πείνας ως όπλο πολέμου».

Η προβλήτα Trident που χτίστηκε στην ακτή της Γάζας ως τρόπος μεταφοράς ανθρωπιστικής βοήθειας στην περιοχή, 16 Μαΐου 2024. Η προσωρινή προβλήτα κατασκευάστηκε από τον στρατό των Ηνωμένων Πολιτειών.

Ωστόσο, ανθρωπιστικές οργανώσεις και άλλοι, επέμειναν ότι οι χερσαίες διαδρομές προς τη Γάζα που έχουν αποκλειστεί από τη στρατιωτική επιχείρηση του Ισραήλ, παραμένουν ο καλύτερος τρόπος για να φτάσει βοήθεια στον θύλακα.

Ο ταγματάρχης του αμερικανικού στρατού Χάρισον Μαν περιέγραψε την προβλήτα των ΗΠΑ ως κόλπο δημοσίων σχέσεων, λέγοντας:

«Η προβλήτα και τα αεροσκάφη μοιάζουν σαν να είχαν σκοπό να ικανοποιήσουν τους Αμερικανούς που ανησυχούσαν για τα δεινά των Παλαιστινίων, αλλά δεν είμαι σίγουρος για ποιο τμήμα του πληθυσμού ενδιαφέρονται βαθιά και για την ευημερία των Παλαιστινίων, αλλά και δεν ασχολούνται αρκετά για να δουν την αποτυχία τόσο της προβλήτας όσο και των έργων αεροδρομίου», είπε στο FRANCE 24 και στο PassBlue.

Ο ταγματάρχης Μαν ήταν ο πρώτος αξιωματικός του στρατού και των πληροφοριών των ΗΠΑ που παραιτήθηκε δημόσια, λόγω της υποστήριξης της κυβέρνησης Μπάιντεν στον πόλεμο του Ισραήλ στη Γάζα.

Εν τω μεταξύ, η Fogbow διαπραγματευόταν έναν ρόλο στη θαλάσσια διαδρομή από την Κύπρο στη Γάζα. Η εταιρεία προσπάθησε να συνάψει συμβόλαια με την USAID και το Στέιτ Ντιπάρτμεντ, αλλά απέτυχε – εν μέρει επειδή δεν είχε ιστορικό παροχής βοήθειας στην περιοχή, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές που δεν ήθελαν να μιλήσουν επίσημα.

Η Stacy Gilbert, η οποία εργάστηκε για πάνω από δύο δεκαετίες για το Γραφείο Πληθυσμού, Προσφύγων και Μετανάστευσης του Στέιτ Ντιπάρτμεντ, είπε ότι τα σχέδια θαλάσσιας βοήθειας ελάχιστα θα κάνουν για να ανακουφίσουν τα δεινά στη Γάζα.

«Για τους ανθρώπους που ξέρουν τα σχετικά για την ανθρωπιστική βοήθεια, η προβλήτα των ΗΠΑ δεν έχει κανένα νόημα γιατί ο λόγος που το κάνουμε είναι επειδή ο σύμμαχός μας Ισραήλ εμποδίζει την ανθρωπιστική βοήθεια», είπε, προσθέτοντας ότι τα χρήματα που χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή της προβλήτας θα μπορούσαν να είχαν δαπανηθεί καλύτερα.

Η Gilbert παραιτήθηκε από την κυβέρνηση Μπάιντεν μετά από μια αμφιλεγόμενη έκθεση στην οποία συνέβαλε (η έκθεση NSM-20 που δημοσιεύθηκε στις 10 Μαΐου) και η οποία κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το Ισραήλ δεν παρεμπόδιζε την ανθρωπιστική βοήθεια στη Γάζα, παρά τα αξιόπιστα στοιχεία για το αντίθετο.

Ένα υποκατάστημα της USAID που ονομάζεται Γραφείο Ανθρωπιστικής Βοήθειας πρωτοστατεί στην παγκόσμια βοήθεια σε καταστάσεις κρίσης, με μια κυβερνητική πηγή των ΗΠΑ να λέει, «Όταν υπάρχει διεθνής καταστροφή αυτό είναι ο επικεφαλής».

Η πηγή είπε ότι η έλλειψη σεβασμού από τη Fogbow  για την κύρια υπηρεσία (USAID) και η έλλειψη ιστορικού, μυρίζει «κερδοσκοπία».

«Όταν το DoD (Υπουργείο Άμυνας) καλείται να υποστηρίξει μια απόκριση, τότε μπορούν να χρησιμοποιήσουν τους πόρους που διαθέτουν (όπως πλοία) για να επιταχύνουν τα πράγματα. Όταν πρόκειται για συνεργασία με μια ιδιωτική εταιρεία όπως η Fogbow, πρέπει να ανατεθεί με σύμβαση από το Υπουργείο Άμυνας», είπε η αμερικανική κυβερνητική πηγή στο FRANCE 24 και στο PassBlue.

«Συνήθως, οι δικηγόροι του Υπουργείου Άμυνας θα έλεγαν όχι, εκτός και αν επρόκειτο για κάτι συγκεκριμένο για τις ανάγκες τους, όπως η ανάκτηση σκαφών». Η Fogbow είπε ότι έκανε ορισμένα από τα μισθωμένα ρυμουλκά της διαθέσιμα, για να υποστηρίξουν τη λειτουργία της προβλήτας των ΗΠΑ.

Αποφυγή παγίδων

Σε ένα email στο PassBlue, η Ann Wright, μέλος του Freedom Flotilla Coalition, μιας μη κυβερνητικής οργάνωσης που προσπαθούσε να στείλει βοήθεια στη Γάζα, είχε αμφιβολίες για τον ρόλο που προσπαθεί να παίξει η Fogbow στην περιοχή. Η Ράιτ υπηρέτησε ως έφεδρος στον αμερικανικό στρατό για 29 χρόνια, καθώς και 16 χρόνια ως διπλωμάτης. Παραιτήθηκε το 2003 ούσα αντίθετη με τον πόλεμο των ΗΠΑ στο Ιράκ.

«Το γεγονός ότι το μεγαλύτερο μέρος του προσωπικού της Fogbow είναι συνταξιούχοι στρατιωτικοί των ΗΠΑ και αξιωματούχοι της CIA σίγουρα ‘μυρίζει’ μυστική επιχείρηση των ΗΠΑ», έγραψε η Ράιτ στο email της.

Η Γκίλμπερτ από την πλευρά της σημείωσε: «Οι ανθρωπιστικές οργανώσεις χρησιμοποιούν πρώην στρατιωτικούς [ειδικούς] σε διάφορους ρόλους. Νομίζω ότι αυτό που μας κάνει να σταματήσουμε, είναι όταν το Υπουργείο Άμυνας αναθέτει σύμβαση για εργασία στην ανθρωπιστική βοήθεια που δεν θα έπρεπε να κάνει (ο στρατός)».

Στη συνέντευξή του στο FRANCE 24 και το PassBlue στα τέλη Ιουνίου, ο Hyslop δυσανασχέτησε με υποθέσεις σχετικά με τα κίνητρα της Fogbow απλώς και μόνο λόγω του εκτεταμένου υπόβαθρου των επικεφαλής της στη CIA και τον στρατό.

«Δεν άκουσα ποτέ κανέναν ανθρωπιστή να ρωτά τη Maersk ή την APL (logistics) ή τους μεγάλους παγκόσμιους ναυτιλιακούς ομίλους αν έχουν πρώην στρατιωτικούς στο επιτελείο τους», είπε ο Hyslop στην κλήση Zoom.

«Φυσικά και έχουν. Όλοι οι επιμελητές τους προέρχονται κυρίως από παγκόσμιους στρατούς και δεν τίθενται ερωτήσεις. Μας ρωτάνε εμάς όμως. Και το καταλαβαίνω. Αλλά ζητώ επίσης κάποια κατανόηση από την οπτική γωνία των ανθρωπιστών και να δώσουμε στα αγόρια μας την ευκαιρία να εξηγήσουν ότι δεν είναι ενεργοί στρατιωτικοί», πρόσθεσε.

«Έχουν υπηρετήσει σωστά και με σεβασμό τις χώρες τους και τώρα φέρνουν αυτές τις δεξιότητες για να υποστηρίξουν την ανθρωπιστική κοινότητα».

Ο Mulroy είπε στο PassBlue και στο FRANCE 24 ότι η εταιρεία σχεδιάζει να κατασκευάσει την κινητή προβλήτα όπως περιγράφεται στην πρόταση της Blue Beach: μια κατασκευή 20 εκατομμυρίων δολαρίων με έναν γερανό που θα είναι καλύτερα προσαρμοσμένος σε θαλασσοταραχή από την προβλήτα των ΗΠΑ.

Το υπεράκτιο έργο της Fogbow θα συνεπαγόταν την ώθηση των ωκεανοφόρων φορτηγίδων τους από ρυμουλκά από το λιμάνι της Λάρνακας, μεταφέροντας έως και 150 μονάδες ισοδύναμες με φορτηγά.

Η ζώνη προσγείωσης θα έφερνε μια «πρόσθετη διαδρομή» στους χερσαίους δρόμους και θα είναι «αδιαπέραστη από τις καιρικές συνθήκες και τα ύψη των κυμάτων», είπε ο Mulroy, περιγράφοντας πώς θα λειτουργούσε το πρότζεκτ.

Θα υπήρχε ένας «κοντός τοίχος αποβάθρας» και μια «σχισμή με βυθοκόρηση» που οι φορτηγίδες μπορούν να έλκονται στην παραλία. Στη συνέχεια, «τα κοντέινερ απλώς ξεφορτώνονται χωρίς αποβάθρα ή διάδρομο», είπε ο Mulroy.

Η Fogbow τόνισε ότι ο σχεδιασμός της θα αποφύγει τα τεχνικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η στρατιωτική προβλήτα των ΗΠΑ.

Ένας Παλαιστίνιος δισεκατομμυριούχος, ο Bashar al Masri, βρίσκεται σε συζητήσεις για συνεργασία με τη Fogbow για αποθήκευση και διανομή βοήθειας, σύμφωνα με πηγές του ΟΗΕ.

Bashar Al Masri (φωτογραφία του 2012)

Ο Al Masri χρηματοδότησε προηγουμένως την ανοικοδόμηση της Βιομηχανικής Περιοχής της Γάζας μετά την καταστροφή της στην 11ήμερη επίθεση του Ισραήλ στη Γάζα το 2021. Ο Masri έχτισε το πρώτο πολυτελές ξενοδοχείο του θύλακα, το Blue Beach, το οποίο ήταν κοντά στο σημείο όπου κατασκευάστηκε η προβλήτα των ΗΠΑ.

Αλλά ένας φωτογράφος από τη Γάζα, ο Mohammed Hajjar, ο οποίος εδρεύει στον θύλακα, είπε ότι ο Αλ Μάσρι αντιμετωπίζεται με καχυποψία από τον τοπικό πληθυσμό: «Οι περισσότεροι κάτοικοι της Γάζας δεν τον γνωρίζουν. Δεν γνωρίζουμε την πολιτική του, τους στόχους του, ποιο είναι το πολιτικό του πρόγραμμα. Η γνώμη μου [είναι] ότι δεν είναι σε θέση να είναι μέρος οποιωνδήποτε λύσεων στη μεταπολεμική Γάζα».

«Ήρθε μια φορά στη Γάζα και φαινόταν να ενδιαφέρεται για το εμπόριο. Όλες οι λύσεις του ήταν κερδοσκοπικές επιλογές».

Ο Salman Al-Zurai’i, Παλαιστίνιος ερευνητής και αναλυτής πολιτικής με έδρα τη Γάζα, δήλωσε στο FRANCE 24 και το PassBlue για τον Al Masri: «Νομίζω ότι ο Al Masri –και γενικά ο ιδιωτικός τομέας– θα παίξει μεγάλο ρόλο στην επόμενη ημέρα του πολέμου στη Γάζα».

«Η εμπλοκή του παλαιστινιακού ιδιωτικού τομέα, των τοπικών φορέων και των φυλών της Γάζας στη διαχείριση της μεταπολεμικής Γάζας υποδηλώνει ότι ούτε η Παλαιστινιακή Αρχή ούτε η Χαμάς θα παίξουν ρόλο, με αποτέλεσμα ένα πολιτικό κενό στη Γάζα», πρόσθεσε.

«Οι Ισραηλινοί θέλουν να εμποδίσουν τους Παλαιστίνιους πολιτικούς παράγοντες να συμμετάσχουν στη μεταπολεμική Γάζα. Αυτή είναι μια σημαντική ισραηλινή προσέγγιση που συνεχίζεται εδώ και 17 χρόνια και οδήγησε στην παγίωση του πολιτικού διαχωρισμού της Λωρίδας της Γάζας και της Δυτικής Όχθης».

Η ιδέα για ένα σημείο εισόδου στη Γάζα διατυπώθηκε από τον Ισραηλινό πρωθυπουργό Μπενιαμίν Νετανιάχου τον Οκτώβριο του 2023, σύμφωνα με την εφημερίδα «The Jerusalem Post». Δεν ήταν η πρώτη φορά που το Ισραήλ πρότεινε ένα πλωτό νησί στα ανοικτά των ακτών της Γάζας, που υποτίθεται ότι θα διευκολύνει την παράδοση βοήθειας.

Τα ισραηλινά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν τον Μάρτιο το μεταπολεμικό όραμα του Νετανιάχου για τη λωρίδα της Γάζας, γνωστό ως «Γάζα 2035». Το έγγραφο, που δημοσιεύθηκε αργότερα διαδικτυακά από το γραφείο του Νετανιάχου (στις 3 Μαΐου), προωθεί την ιδέα ότι η Γάζα «μπορεί να γίνει ένα σημαντικό βιομηχανικό κέντρο παραγωγής για τις ακτές της Μεσογείου με … πρόσβαση σε… ενέργεια και πρώτες ύλες από τον Κόλπο, αξιοποιώντας παράλληλα την ισραηλινή τεχνολογία».

Από την παρουσίαση του σχεδίου Νετανιάχου
Πηγή: https://ynet-pic1.yit.co.i

Το σχέδιο θα κρατούσε τη Γάζα υπό τον έλεγχο του Ισραήλ – και θα του επέτρεπε να εκμεταλλευτεί τα υπεράκτια ενεργειακά αποθέματα του θύλακα, που υπολογίζονται σε 1,1 τρισεκατομμύρια κυβικά πόδια φυσικού αερίου – ενώ ένας Αραβικός Συνασπισμός (συμπεριλαμβανομένων των ΗΑΕ και της Σαουδικής Αραβίας) θα δημιουργήσει ένα σώμα που θα ονομάζεται Αρχή Αποκατάστασης της Γάζας για την επίβλεψη των προσπαθειών ανοικοδόμησης. Το σχέδιο δεν φαίνεται να δίνει στους Παλαιστίνιους κανένα λειτουργικό ρόλο.

Ο υπουργός Εξωτερικών των ΗΑΕ, Σεΐχης Αμπντουλάχ μπιν Ζαγιέντ Αλ Ναχιάν, κατήγγειλε τα σχέδια του Νετανιάχου στο Twitter (Χ) λίγο μετά την γνωστοποίησή τους, καθιστώντας σαφές ότι ο Ισραηλινός πρωθυπουργός δεν είχε διαβουλευτεί με το Άμπου Ντάμπι.

«Τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα τονίζουν ότι ο Ισραηλινός πρωθυπουργός δεν έχει τη νομική ικανότητα να κάνει αυτό το βήμα και το κράτος μας αρνείται να ενταχθεί σε οποιοδήποτε σχέδιο που αποσκοπεί στην παροχή κάλυψης για την ισραηλινή παρουσία στη Λωρίδα της Γάζας», ανέφερε η ανάρτηση.

Η Fogbow «βλέπει» τη μεταπολεμική ανοικοδόμηση

Ανθρωπιστές εξέφρασαν την ανησυχία τους για την προοπτική η Fogbow  να παίξει ρόλο στην ανοικοδόμηση της Γάζας μόλις τελειώσει ο πόλεμος.

Ο Jamie McGoldrick συναντήθηκε με την Fogbow τρεις φορές νωρίτερα αυτό το έτος, όταν ήταν συντονιστής ανθρωπιστικής βοήθειας του ΟΗΕ για τα Κατεχόμενα Παλαιστινιακά Εδάφη, μαζί με τον David Satterfield, τότε ειδικό απεσταλμένο των ΗΠΑ για τη Μέση Ανατολή.

Ο McGoldrick είπε ότι η εταιρεία δεν ήταν «πολύ διαφανής» σχετικά με τις προθέσεις της, συμπεριλαμβανομένων των πηγών χρηματοδότησης – όπως μπορεί να υποδηλώνει το όνομα της Fogbow, που σημαίνει ουράνιο τόξο ομίχλης.

Κατά τη διάρκεια μιας πρώτης συνάντησης τον Φεβρουάριο με τον McGoldrick και τον Satterfield, οι εκπρόσωποι τη Fogbow παρουσίασαν ένα έργο που δεν σχετίζεται άμεσα με την ανθρωπιστική βοήθεια: έναν θαλάσσιο διάδρομο που θα χρησιμοποιηθεί για την ανοικοδόμηση της Γάζας.

Είπαν ότι ο διάδρομος θα μπορούσε να βοηθήσει με την παράδοση βοήθειας εάν χρειαζόταν, αλλά δεν ήταν αυτός ο αρχικός του σκοπός.

«Αυτό για το οποίο μας είπαν ήταν αυτή η ιδέα να υπάρξει μια οδός ανεφοδιασμού για την ανοικοδόμηση στη Γάζα επειδή είδαν μια ευκαιρία εκεί – αρχικά ήταν σε συνομιλίες με το Κατάρ και στη συνέχεια μεταφέρθηκαν στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα για υποστήριξη», είπε ο McGoldrick.

«Χρειάζονταν περίπου 300 εκατομμύρια δολάρια για να ρυθμίσουν το όλο θέμα», πρόσθεσε. «Και έψαχναν για μνηστήρες, αυτός ήταν ένας από τους λόγους για τους οποίους νομίζω ότι ήταν στο δωμάτιο με τον Σάτερφιλντ και άλλους – για να προσπαθήσουν να τους πείσουν να συνεισφέρουν σε αυτό ή να είναι μέρος του».

Ο McGoldrick είπε ότι οι επιχειρήσεις της Fogbow στην περιοχή μπορεί να είναι ένας τρόπος για τις ΗΠΑ να εισέλθουν στην αγορά ανοικοδόμησης της Γάζας.

Khan Yunis camp

Ένας εκπρόσωπος από την ομάδα της Sigrid Kaag, της υποστηριζόμενης από τις ΗΠΑ ανώτερου συντονιστή ανθρωπιστικής βοήθειας και ανασυγκρότησης του ΟΗΕ για τη Γάζα, ήταν επίσης σε μία από τις συναντήσεις με τη Fogbow. Η ομάδα της δεν έχει απαντήσει στις ερωτήσεις του France 24 που στάλθηκαν μέσω email.

Ο McGoldrick είπε ότι οι συζητήσεις για το μέλλον της Γάζας βρίσκονται τώρα σε εξέλιξη.

Αξιωματούχοι του ΟΗΕ υπολογίζουν ότι η μεταπολεμική ανοικοδόμηση της Γάζας θα μπορούσε να κοστίσει 30 έως 40 δισεκατομμύρια δολάρια, αλλά κανείς δεν λέει από πού θα έρθουν τα χρήματα.

«Εργάστηκα σε πολλά μέρη – συμπεριλαμβανομένης της Υεμένης – όπου συνάντησα αυτές τις ιδιωτικές εταιρείες», πρόσθεσε ο McGoldrick, αναφερόμενος στη Fogbow. «Και, ξέρετε, δεν είναι εκεί για την ανθρώπινη διάσταση των πραγμάτων, είναι εκεί για το κέρδος», είπε.

«Seals του αμερικανικού Ναυτικού, ωραίοι, λαμπεροί, πολιτικά συνδεδεμένοι και με οικονομική δύναμη πίσω τους. Πρέπει πάντα να υπάρχει καχυποψία γι’ αυτό».

Ένα μοντέλο για τη μεταπολεμική Γάζα παρόμοιο με την επιχείρηση ανοικοδόμησης μετά την εισβολή των ΗΠΑ στο Ιράκ, αιωρείται, σημείωσε ο McGoldrick.

Ο Αμερικανός κυβερνητικός αξιωματούχος Πολ Μπρέμερ διηύθυνε την Προσωρινή Αρχή Συνασπισμού μετά την εισβολή των ΗΠΑ το 2003 και ήταν ανεπίσημα κυβερνήτης της Βαγδάτης.

Τόσο ο πρώην πρωθυπουργός της Βρετανίας και διαπραγματευτής του Κουαρτέτου Μέσης Ανατολής, Τόνι Μπλερ – ο οποίος έχει γραφείο στο Τελ Αβίβ – όσο και η Κάαγκ, η οποία είναι επίσης Ολλανδή πρώην πολιτικός, έχουν απορριφθεί ως πιθανοί κύριοι παίκτες στην προσπάθεια μετά την ανασυγκρότηση.

Χρησιμοποιώντας τον κυπριακό θαλάσσιο διάδρομο από τη Λάρνακα προς την ακτή της Γάζας, οι χρυσοθήρες θα μπορούσαν να παραγκωνίσουν «τους Αιγύπτιους στο Πορτ Σάιντ».

Ένα τέτοιο πρότζεκτ, πρόσθεσε ο McGoldrick, θα δημιουργούσε ένα κανάλι «που ελέγχεται περισσότερο από τα Εμιράτα και άλλες χώρες του Κόλπου που θέλουν να αποκτήσουν ένα κομμάτι της Γάζας».

«Το έργο θα μπορούσε να βγάλει τους Παλαιστίνιους από την εικόνα», σημείωσε ο McGoldrick, καθώς «πιθανότατα αυξάνει τον διαχωρισμό της Γάζας από τη Δυτική Όχθη».

«Πιστεύω ότι είναι επικίνδυνο… επειδή χρειάζεται να δημιουργηθεί ένα οικείο περιβάλλον εκεί, εάν πρόκειται να υπάρχει μια προοπτική για ειρήνη στη Γάζα», είπε. «Πρέπει να είναι η Γάζα για τους κατοίκους της Γάζας».

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις τελευταίες & σημαντικές ειδήσεις.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο YouTube για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο Viber για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο newsbreak.gr

Tο newsbreak.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

εισάγετε το σχόλιό σας!
Πληκτρολογήστε το όνομα σας

Περισσότερα Βίντεο

Latest News

Διαβάζονται τώρα

More Articles Like This