Ο όγκος των εισαγωγών ρωσικού υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) από χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης σπάει ρεκόρ, παρόλο που οι δυτικές κυρώσεις είχαν σκοπό να περιορίσουν την ενεργειακή βιομηχανία της Ρωσίας.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα του 2024, η Ευρωπαϊκή Ένωση εισήγαγε 15,5 εκατομμύρια τόνους ρωσικού LNG, το υψηλότερο ποσοστό από το 2019, γράφει το Bloomberg, επικαλούμενο στοιχεία παρακολούθησης πλοίων.
Το 2022, ο αριθμός αυτός ήταν 13,7 εκατομμύρια τόνοι. Επί του παρόντος, η Ευρώπη αγοράζει καύσιμα από τη Ρωσία, κυρίως από τη Novatek, παρά τις εκκλήσεις για απαγόρευση τέτοιων προμηθειών.
Το νέο ρεκόρ έρχεται καθώς οι εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου της ΕΕ από όλο τον κόσμο μειώθηκαν κατά 20%. Η αυξανόμενη ποσότητα ρωσικού LNG πωλείται τώρα στην αγορά spot γιατί οι έμποροι προτιμούν φθηνότερο ρωσικό LNG αντί να αγοράζουν από τις ΗΠΑ ή αλλού.
Despite calls to ban such supplies, Europe is buying a record amount of the super-chilled fuel from Russia, predominantly from the Novatek PJSC-led Yamal LNG plant.
The volumes have surpassed what Russia was selling through Ukraine before Jan. 1, when Kyiv, refusing to allow… pic.twitter.com/yAi7OQbzzC
— GeoInsider (@InsiderGeo) January 7, 2025
Η στροφή από το φυσικό αέριο αγωγών στο LNG βοήθησε τη Ρωσία να διατηρήσει τη θέση της ως βασικός προμηθευτής ενέργειας στην Ευρώπη, ακόμη και όταν οι παραδοσιακές διαδρομές των αγωγών αντιμετωπίζουν πολιτικές και ρυθμιστικές προκλήσεις. Το μερίδιο του ρωσικού LNG στο σύνολο των εισαγωγών αυξήθηκε από 15% πέρυσι σε 20% το 2024.
Το νέο ρεκόρ θέτει και πάλι υπό αμφισβήτηση την αποτελεσματικότητα των συνεχιζόμενων προσπαθειών της ΕΕ να μειώσει τις εισαγωγές από τη Ρωσία μέσω κυρώσεων, οι οποίες τελικά καταλήγουν να ζημιώνουν το μπλοκ.
Η Ρωσία επιδιώκει να τριπλασιάσει τις εξαγωγές LNG σε 100 εκατομμύρια τόνους έως το 2035, από 33 εκατομμύρια τόνους πέρυσι.
Και ενώ το νεότερο έργο Arctic LNG 2 της Novatek έχει ξεκινήσει περιορισμένες εξαγωγές καυσίμων, οι κυρώσεις που επιβλήθηκαν από τις ΗΠΑ και τους συμμάχους τους έχουν περιορίσει την πρόσβαση του εργοστασίου στα δεξαμενόπλοια κατηγορίας πάγου που απαιτούνται για την πλοήγηση στα παγωμένα βόρεια ύδατα.
Η απαγόρευση της μεταφόρτωσης φορτίων Yamal LNG σε ευρωπαϊκά λιμάνια θα μπορούσε να περιπλέξει την επιμελητεία των ρωσικών προμηθειών στην Ασία όταν κλείσει η διαδρομή της Βόρειας Θάλασσας, αλλά οι κυρώσεις θα μπορούσαν στην πραγματικότητα να οδηγήσουν στην αποστολή περισσότερων από αυτές τις προμήθειες στην Ευρώπη.
It may seem contradictory that the EU is importing LNG, but not pipeline gas from Russia. But it’s quite simple: The EU just imports whatever Russia is willing to export. The EU has not sanctioned any gas. Russia cut off pipeline gas, but it keeps sending LNG. https://t.co/GBi0shTFzO
— Janis Kluge (@jakluge) January 7, 2025
Επί του παρόντος, περίπου το 20% του ρωσικού LNG που φθάνει στην ΕΕ επανεξάγεται σε τρίτες χώρες μέσω των λιμανιών της ηπείρου. Η απαγόρευση μεταφόρτωσης έχει σκοπό να εμποδίσει τη ροή του εξαιρετικά ψυχρού ρωσικού φυσικού αερίου μέσω της Ευρώπης.
Ενώ τα μέτρα θα περιπλέξουν, όπως προαναφέραμε, την ικανότητα της Ρωσίας να εξάγει το προϊόν της σε μακρινές αγορές όπως η Κίνα και η Ινδία, ενέχουν τον κίνδυνο ότι αυτοί οι όγκοι που προηγουμένως επανεξάγονται, θα παραμείνουν απλώς στην ΕΕ.
«Η Ευρώπη θα χρειάζεται ακόμα φυσικό αέριο, καθώς όλες οι προσπάθειές της να απογαλακτιστεί από το ρωσικό αέριο δεν ήταν επιτυχείς. Πιθανώς θα καταλήξει να αγοράζει περισσότερο ρωσικό LNG για να αντισταθμίσει τη μείωση των εισαγωγών φυσικού αερίου από τη Ρωσία», δήλωσε η Τατιάνα Ορλόβα, οικονομολόγος της Oxford Economics.
*ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΑΡΧΕΙΟΥ
Δείτε επίσης:
- Ε.Ε.: Γιατί θα πληρώσει πάλι τον… λογαριασμό
- Τι λένε οι ειδικοί για τις τιμές του φυσικού αερίου: Τα πράγματα θα γίνουν χειρότερα προτού γίνουν καλύτερα
- Bruegel: Η Ρωσία δεύτερος μεγαλύτερος προμηθευτής φυσικού αερίου της ΕΕ το 2024