Guardian: «Xρυσά deal» Ελλήνων εφοπλιστών με τη Ρωσία – Πουλήθηκαν 127 τάνκερ

Κέρδος 120 εκατομμύρια για δύο ελληνικά δεξαμενόπλοια

Must Read

Όσο συνεχίζεται το «παιχνίδι» των κυρώσεων κατά της Ρωσίας, με βαρύ αντίκτυπο στις οικονομίες των χωρών, κάποιοι επωφελούνται βγάζοντας εκατομμύρια… Ο λόγος για ορισμένους Ευρωπαίους αλλά και Αμερικανούς εφοπλιστές, οι οποίοι σύμφωνα με το αποκαλυπτικό ρεπορτάζ του Guardian, πούλησαν γερασμένα τάνκερ προκειμένου η Μόσχα να χτίσει τον «γκρίζο στόλο» της.

Όπως αναφέρει το δημοσίευμα, πλοιοκτήτες πούλησαν τουλάχιστον 230 τάνκερ στη Ρωσία, τα οποία χρησιμοποιούνται στις εξαγωγές πετρελαίου προκειμένου να αποφευχθούν οι κυρώσεις της Δύσης.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Guardian, οι εφοπλιστές έχουν βγάλει κέρδος άνω των 6 δισ. δολαρίων από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία το 2022 και έπειτα, μέσω πώλησης πλοίων σε αγοραστές από χώρες όπως η Ινδία, το Χονγκ Κονγκ, το Βιετνάμ και οι Σεϋχέλλες που δεν συμμετέχουν στις οικονομικές κυρώσεις κατά της Μόσχας.

Όπως αναφέρεται στην έρευνα του πρακτορείου Follow the Money (FTM) οι Έλληνες πλοιοκτήτες πούλησαν στους Ρώσους τον μεγαλύτερο αριθμό τάνκερ, συνολικά 127 πλοία, τα οποία σε λίγα χρόνια θα κατέληγαν… παλιοσίδερα. Παράλληλα, όπως αναφέρει το δημοσίευμα, Βρετανοί πούλησαν 22 δεξαμενόπλοια, Γερμανοί 11 και Νορβηγοί 8 τάνκερ.

Επίσης, η έρευνα αποκάλυψε ότι συνολικά ιδιοκτήτες από 21 εκ των 35 χωρών που έχουν επιβάλει κυρώσεις στο εμπόριο πετρελαίου με τη Ρωσία, έχουν πουλήσει δεξαμενόπλοια, τα οποία συνθέτουν τον σκιώδη στόλο που ελέγχει η Μόσχα.

Όπως τονίζεται στο ρεπορτάζ, δυτικές κυβερνήσεις λένε ότι τα πλοία αυτά, ενδέχεται να διεξάγουν επίσης δραστηριότητες κατασκοπείας για λογαριασμό της Μόσχας, να χαρτογραφούν -και μερικές φορές να καταστρέφουν- ζωτικής σημασίας υποθαλάσσιες υποδομές, όπως καλώδια.

Η συγκεκριμένη ομάδα, σε συνεργασία με την ανεξάρτητη Σχολή Οικονομικών Επιστημών του Κιέβου (KSE), οι ερευνητές της οποίας πιστεύουν ότι ο «γκρίζος στόλος» των 600 πλοίων πραγματοποιεί περίπου το 70% όλων των εξαγωγών πετρελαίου της Ρωσίας, ανέλυσε εκατοντάδες αρχεία θαλάσσιων εμπορευμάτων και νηολογίων.

Κέρδος 120 εκατομμύρια για δύο ελληνικά δεξαμενόπλοια

Η έκθεση καταγράφει την περίπτωση δύο ελληνικών δεξαμενόπλοιων ηλικίας 15 ετών που πουλήθηκαν σε εταιρεία με έδρα το Ανόι, η οποία μετονομάστηκε και μετεγκαταστάθηκε από τη Μάλτα στον Παναμά, αργότερα συγκέντρωσαν 120 εκατομμύρια λίτρα ρωσικού πετρελαίου από το λιμάνι Ουστ-Λούγκα της Βαλτικής, κοντά στα σύνορα με την Εσθονία.

Αφού η G7 και η ΕΕ εισήγαγαν ανώτατο όριο στην τιμή του πετρελαίου στα τέλη του 2022, απαγορεύοντας σε εταιρείες που είναι εγγεγραμμένες στην επικράτειά τους να διευκολύνουν τις πωλήσεις ρωσικού πετρελαίου πάνω από μια συγκεκριμένη τιμή, η αξία των πλοίων που θα μπορούσαν να νηολογηθούν σε μη δυτικές δικαιοδοσίες, εκτοξεύτηκαν στα ύψη.

«Πολλοί Ευρωπαίοι πλοιοκτήτες είχαν παλιά πλοία που πίστευαν ότι δεν άξιζαν πραγματικά πολλά (χρήματα)», ανέφερε ένας αναλυτής της Lloyd’s List, της ειδικής ναυτιλιακής εφημερίδας. «Ξαφνικά, διπλασιάστηκε η αξία τους -και έτσι επιχείρησαν να τα πουλήσουν», πρόσθεσε.

Ο βελγικός όμιλος θαλάσσιων μεταφορών CMB.Tech πούλησε πέντε δεξαμενόπλοια έναντι 135 εκατομμυρίων δολαρίων, τα οποία κατέληξαν στον «γκρίζο στόλο» της Ρωσίας το 2022 και στις αρχές του 2023.

Ένας εκπρόσωπος (της εταιρείας) ανέφερε στη βελγική εφημερίδα De Tijd (ένα από τα εννέα Μέσα που συμμετείχαν υποστηρικτικά στην έρευνα) ότι δεν ήταν υπεύθυνη για τα πλοία μετά την πώλησή τους.

Στα τέλη του 2023, η ΕΕ εισήγαγε νέους κανόνες που απαιτούσαν από τις εταιρείες που πουλούσαν πλοία σε τρίτες χώρες, να διασφαλίσουν ότι αυτά δεν θα χρησιμοποιηθούν για την παράκαμψη των κυρώσεων. Ωστόσο, 32 τάνκερ που ανήκαν σε Ευρωπαίους εφοπλιστές, πουλήθηκαν έκτοτε για να αποτελέσουν μέλος του «γκρίζου στόλου».

Πιο πρόσφατα, η ΕΕ και οι ΗΠΑ προχώρησαν σε λήψη πιο αυστηρών μέτρων, εν μέρει επειδή πολλά δεξαμενόπλοια του «γκρίζου στόλου» της Ρωσίας θα μπορούσαν να προκαλέσουν περιβαλλοντική καταστροφή και για το λόγο αυτό δεν τους επιτρέπεται η είσοδος σε δυτικά λιμάνια.

Τα μεμονωμένα δεξαμενόπλοια αποκλείονται πλέον από τα λιμάνια και τις υπηρεσίες της ΕΕ, εάν διαπιστωθεί ότι μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο, ή εμπλέκονται σε «επικίνδυνες ναυτιλιακές πρακτικές». Σε περίπου 70 από αυτά έχουν επιβληθεί κυρώσεις από το μπλοκ (ΕΕ και ΗΠΑ), με αναφορές να ακολουθήσουν άλλα 74.

Ωστόσο, δεν υπάρχουν αναφορές περί εισαγωγής συγκεκριμένων μέτρων που να απαγορεύουν την πώληση δεξαμενόπλοιων για λογαριασμό του «γκρίζου στόλου» της Ρωσίας, εν μέρει λόγω των αντιρρήσεων που εξέφρασαν κράτη-μέλη (της ΕΕ) με σημαντικούς ναυτιλιακούς τομείς, όπως η Ελλάδα, η Κύπρος και η Μάλτα, καταλήγει το δημοσίευμα του Guardian.

Δείτε επίσης:

Η Ελλάδα ηγείται της Ευρώπης στις εισαγωγές ιρακινού πετρελαίου

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις τελευταίες & σημαντικές ειδήσεις.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο YouTube για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο Viber για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο newsbreak.gr

Κάθε σχόλιο δημοσιεύεται αυτόματα. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να αφαιρέσουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

  1. Επί ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΚΗΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΝΕΑΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ, οι Έλληνες ολιγάρχες θησαύριζαν από τον πόλεμο στην Ουκρανία, ενώ οι Ελληνες αγρότες και καταναλωτές πλήρωναν την λυπητερή.
    Αυτά θα γράψει η ιστορία για τους γαλάζιους κατσαπλιάδες και την ολιγαρχία με την οποία διαπλέκονται.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

εισάγετε το σχόλιό σας!
Πληκτρολογήστε το όνομα σας

Περισσότερα Βίντεο

Διαβάζονται τώρα

More Articles Like This