Ένα μαρμάρινο άγαλμα του Ερμή, του αγγελιοφόρου των θεών στην ελληνική μυθολογία ανακαλύφθηκε κατά τη διάρκεια των ανασκαφών στην αρχαία πόλη της Ασπένδου, που πραγματοποιούνται στο πλαίσιο του προγράμματος «Κληρονομιά για το Μέλλον» του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού της Τουρκίας.
Το άγαλμα εντοπίστηκε κοντά στη μνημειακή κρήνη (νυμφαίο) που βρίσκεται νότια της πύλης εισόδου, στην ανατολική πλευρά της Θεατρικής Οδού της Ασπένδου, κατά την ανασκαφική περίοδο του 2024.
Βρέθηκε σε θραύσματα, αλλά σχεδόν ολόκληρο το άγαλμα διατηρήθηκε. Μετά την ανασύνθεσή του στον χώρο των ανασκαφών, υπολογίστηκε ότι, μαζί με τη βάση του, φτάνει σε ύψος 1,65 μέτρων. Χρονολογείται στα τέλη του 2ου έως τις αρχές του 3ου αιώνα μ.Χ., την περίοδο της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας.
Το άγαλμα απεικονίζει τον Ερμή να κρατά στο αριστερό του χέρι το κηρύκειο (το ραβδί του), ενώ στο δεξί του χέρι κρατά ένα πουγκί. Η ροή του μανδύα του είναι φυσική, καθώς πέφτει στον αριστερό του ώμο. Δίπλα στο αριστερό του πόδι υπάρχει μια κεφαλή κριαριού στραμμένη προς τον θεό.
Στηρίζεται σε μια βάση, με το βάρος του σώματός του να πέφτει στο αριστερό του πόδι, ενώ το δεξί είναι ελαφρώς λυγισμένο μπροστά, δίνοντας μια αίσθηση κίνησης στο άγαλμα.
Στην ίδια περιοχή βρέθηκαν επίσης κεφαλές που πιστεύεται ότι ανήκουν στην Αφροδίτη, θεά της ομορφιάς και του έρωτα, και στον Έρωτα, θεό του πάθους. Τα αγάλματα αυτά δημιουργήθηκαν σε τοπικό καλλιτεχνικό ύφος, αντικατοπτρίζοντας την αισθητική της εποχής.
Κατά τις ανασκαφές ανακαλύφθηκαν επίσης θραύσματα αγαλμάτων που πιθανώς ανήκουν στην Άρτεμη, θεά της φύσης και του κυνηγιού, και στη Νέμεση, θεά της δικαιοσύνης και της τιμωρίας.
Zamanın sessiz tanığı Aspendos’ta, yüzyıllardır gömülü kalan figürler gün ışığına kavuştu.
Aspendos Antik Kenti’nde #GeleceğeMiras projemiz kapsamında süren kazılarda, Roma İmparatorluk Dönemi’ne ait Hermes heykeli gün yüzüne çıktı.
Aynı alanda Aphrodite ve Eros’un başları… pic.twitter.com/Cdv4Hd6z5t
— Mehmet Nuri Ersoy (@MehmetNuriErsoy) March 3, 2025
Ο Υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού της Τουρκίας, Μεχμέτ Νουρί Έρσοϊ, εξέφρασε τον ενθουσιασμό του για τις ανακαλύψεις, λέγοντας:
«Οι σιωπηλοί μάρτυρες του χρόνου στην Άσπενδο έρχονται στο φως. Οι μορφές που ήταν θαμμένες για αιώνες αποκαλύπτονται.»
Στο πλαίσιο του προγράμματος «Κληρονομιά για το Μέλλον», οι ανασκαφές έχουν φέρει στο φως όχι μόνο το άγαλμα του Ερμή, αλλά και αγάλματα της Αφροδίτης, του Έρωτα, καθώς και θραύσματα αγαλμάτων της Άρτεμης και της Νέμεσις.
Ο Έρσοϊ, σύμφωνα με τη μετάφραση του himara.gr, ευχαρίστησε την ερευνητική ομάδα και εξέφρασε την ελπίδα ότι αυτά τα ευρήματα θα ενισχύσουν την πολιτιστική και τουριστική κληρονομιά της Τουρκίας.
Η Άσπενδος υπήρξε σημαντική πόλη κατά τη Ρωμαϊκή περίοδο, φημισμένη για τα εντυπωσιακά κτίριά της, όπως το θέατρο και τα υδραγωγεία της. Το ρωμαϊκό θέατρο της πόλης, ένα από τα καλύτερα διατηρημένα της αρχαιότητας, μπορούσε να φιλοξενήσει έως και 15.000 θεατές.
Τα υδραγωγεία της, που εκτείνονται σε μήκος άνω του ενός χιλιομέτρου, μετέφεραν νερό από τα βόρεια βουνά, επιδεικνύοντας την εξαιρετική μηχανική ικανότητα των αρχαίων Ρωμαίων. Τα μνημεία της Ασπένδου αντανακλούν τη μεγαλοπρέπεια της ρωμαϊκής εποχής και παρέχουν πολύτιμες πληροφορίες για τις αρχαίες αρχιτεκτονικές τεχνικές.
Η Άσπενδος ήταν μέλος της Αθηναϊκής Συμμαχίας (Αττικο-Δηλιακής Συμμαχίας) και έκοβε δικό της νόμισμα ήδη από τον 5ο αιώνα π.Χ. Απέκτησε στρατηγική σημασία μετά την ήττα του περσικού στόλου κοντά στην πόλη το 468 π.Χ. Κατά την εκστρατεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου, η Ασπένδος διατήρησε την αυτονομία της, πληρώνοντας φόρο στους Πέρσες.
Αργότερα, το 133 π.Χ., πέρασε υπό ρωμαϊκή κυριαρχία και γνώρισε μεγάλη ανάπτυξη τον 2ο και 3ο αιώνα μ.Χ. Κατά τον 7ο αιώνα μ.Χ., υπέστη αραβικές επιδρομές, ενώ τον 12ο αιώνα καταλήφθηκε από τους Σελτζούκους.
Σήμερα, τα επιβλητικά της μνημεία, όπως το θέατρο, τα υδραγωγεία και άλλες αρχιτεκτονικές δομές, μαρτυρούν τη σπουδαία ιστορία και τον πολιτισμό της.
*Φωτογραφία “X” T.C. Kultur Ve Turizm
Δείτε επίσης:
- Βουλγαρία: Κεφάλι μαρμάρινου αγάλματος της θεάς Τύχης ανακαλύφθηκε στη Φιλιππούπολη
- Η κατάντια της Ευρώπης
- Ο βυζαντινός ναός που ήρθε στο φως από ανασκαφή στην Ακρόπολη Θεσσαλονίκης