Μετά τους δασμούς Τραμπ το χάος, μετά το χάος… η Κίνα!

Πολυδιάστατος εμπορικός πόλεμος - Οι χαμένοι και οι κερδισμένοι

Must Read

Την επιβολή επιπρόσθετων τελωνειακών δασμών 25% στα αυτοκίνητα που εισάγονται στις ΗΠΑ ανακοίνωσε την Τετάρτη (26/3) ο Ντόναλντ Τραμπ, προσθέτοντας ένα ακόμη «εύφλεκτο υλικό» στον εμπορικό πόλεμο που έχει ξεκινήσει με δασμούς σε χάλυβα, αλουμίνιο και εν αναμονή του νέου «χτυπήματος» σε ξυλεία για κατασκευές και χαλκό!

Οι δασμοί θα εφαρμοστούν σε «όλα τα οχήματα που δεν είναι κατασκευασμένα στις ΗΠΑ, θα τεθούν σε ισχύ τη 2η Απριλίου και θα αρχίσουν να εισπράττονται από την 3η Απριλίου. Θέλουμε να κάνουμε να πληρώσουν οι χώρες που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας και μας παίρνουν τον πλούτο μας», είπε σχετικά ο Αμερικανός Πρόεδρος.

Το επίπεδο των δασμών που εφαρμοζόταν μέχρι τώρα ήταν 2,5%. Αυτό σημαίνει πως τα οχήματα που θα εισάγονται στις ΗΠΑ στο εξής θα επιβαρύνονται με δασμούς ύψους 27,5% της αξίας τους, καθώς οι νέοι δασμοί θα προστεθούν στους προϋπάρχοντες!

Hyderabad, Pakistan, 25 March 2025. EPA/NADEEM KHAWAR

Οι αντιδράσεις

Αν οι επιπρόσθετοι δασμοί στα προϊόντα που εισάγονται από τον Καναδά και το Μεξικό (υπό αναστολή προς το παρόν) εφαρμοστούν ξανά, τα οχήματα που εισάγονται από αυτές τις δύο χώρες στις ΗΠΑ θα επιβαρύνονται με δασμούς 52,5%!

Ο Καναδός πρωθυπουργός Μαρκ Κάρνι κατήγγειλε «απευθείας επίθεση εναντίον των εργαζομένων» στον Καναδά, διατρανώνοντας ότι «θα αμυνθούμε, θα υπερασπιστούμε τις βιομηχανίες μας, θα υπερασπιστούμε τη χώρα μας».

Από πλευράς Ευρωπαϊκής Ένωσης, η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν τόνισε μέσω X πως «λυπάται βαθιά» για την απόφαση, προσθέτοντας πως οι Βρυξέλλες «θα συνεχίσουν να αναζητούν λύσεις μέσω διαπραγματεύσεων» με την Ουάσιγκτον.

Ο Τραμπ το πρωί της Πέμπτης (27/3) κλιμάκωσε ακόμα περισσότερο τη ρητορική του, διαμηνύοντας πως αν η ΕΕ επιχειρήσει να «κάνει οικονομική ζημιά» στις ΗΠΑ, θα προχωρήσει στην «επιβολή δασμών μεγάλης κλίμακας, πολύ μεγαλύτερη από ό,τι σχεδιάζεται επί του παρόντος, για να προστατευτεί ο καλύτερος φίλος που είχαν ποτέ αυτές οι χώρες».

Έντονη ήταν η αντίδραση της κυβέρνησης της Ιαπωνίας, χώρας οι εξαγωγές της αυτοκινητοβιομηχανίας της οποίας αντιπροσωπεύουν χονδρικά το ένα τρίτο του συνόλου με προορισμό τις ΗΠΑ.

Ο Ιάπωνας πρωθυπουργός Σιγκέρου Ισίμπα ξεκαθάρισε πως το Τόκιο θα ανταποδώσει, με «προσήκοντα» μέτρα, προσθέτοντας πως «φυσικά» θα εξεταστούν «όλες» οι επιλογές.

Η κυβέρνησή του διά στόματος εκπροσώπου της Γιοσιμάσα Χαγιάσι προειδοποίησε εναντίον του «μεγάλου αντίκτυπου» που θα έχει η επίθεση του Αμερικανού προέδρου Τραμπ με την επιβολή επιπρόσθετων τελωνειακών δασμών στις εμπορικές και οικονομικές σχέσεις των ΗΠΑ και της Ιαπωνίας, καθώς και «στην παγκόσμια οικονομία» στο σύνολό της και «το πολυμερές εμπορικό σύστημα».

Σε επίσημη επίσκεψη στην Ιαπωνία, ο Βραζιλιάνος πρόεδρος Λούλα τόνισε πως η χώρα του «δεν μπορεί να μην κάνει τίποτα».

  • «Οι δασμοί Τραμπ πλήττουν και την ελληνόκτητη ναυτιλία»

Αναστάτωση και αμηχανία

«Τα μισά από τα οχήματα που πωλούνται στις ΗΠΑ κατασκευάζονται στο εξωτερικό. Και από αυτά που συναρμολογούνται εδώ, τα μισά αποτελούνται από τμήματα προερχόμενα από το εξωτερικό, που σημαίνει πως λιγότερο από το μισό των οχημάτων που πωλούνται σε αυτή τη χώρα είναι αμερικανικής κατασκευής», ανέφερε κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου ο σύμβουλος του Αμερικανού προέδρου Τραμπ για εμπορικά ζητήματα Πίτερ Ναβάρο.

Αξιοπερίεργο της νέας πολιτικής: τα οχήματα που συναρμολογούνται στο Μεξικό ή στον Καναδά θα δασμολογούνται επιπλέον αλλά όχι για τα τμήματά τους που είναι κατασκευασμένα στις ΗΠΑ.

Η Ουάσιγκτον δεν το κρύβει — οι δασμοί αυτοί έχουν στο στόχαστρο κατά κύριο λόγο «φίλους». Ο κ. Ναβάρο κατηγορεί τη Γερμανία και την Ιαπωνία πως θέλουν να «αποδυναμώσουν» την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία και να «κρατήσουν» αυτές την παραγωγή «υψηλής προστιθέμενης αξίας».

Πάντα σύμφωνα με τον κ. Ναβάρο, μόλις το 19% των κινητήρων που πωλούνται στις ΗΠΑ κατασκευάζονται στη χώρα.

Πρόκειται για νέο βαρύ πλήγμα για την αυτοκινητοβιομηχανία, που κλυδωνιζόταν ήδη έπειτα από προηγούμενες αναγγελίες για επιπλέον δασμούς.

Εμπορικός πόλεμος

Στις αρχές Φεβρουαρίου, η επιβολή επιπρόσθετων τελωνειακών δασμών 25% στα καναδικά και στα μεξικανικά προϊόντα που εισάγονται από τη χώρα προκάλεσε ρίγη στον κλάδο, καθώς η αλυσίδα παραγωγής των μεγαλύτερων αυτοκινητοβιομηχανιών παρουσιάζει μεγάλο βαθμό ολοκλήρωσης καθώς και κατανομής της εργασίας σε αυτές τις τρεις χώρες, που έχουν άλλωστε υπογράψει συμφωνία ελεύθερου εμπορίου.

Η αναβολή τους ως τη 2η Απριλίου έδωσε μια ανάσα στη βιομηχανία, προτού ανακοινωθούν οι δασμοί στον χάλυβα και στο αλουμίνιο, σε εφαρμογή από τα μέσα Μαρτίου, που ανέβασαν ξανά την ένταση.

Περίπου ο μισός χάλυβας και το μισό αλουμίνιο που καταναλώνεται από τις αμερικανικές βιομηχανίες εισάγονται.



Αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν εξάλλου εργοστάσια στο εξωτερικό που τροφοδοτούν την αμερικανική αγορά, ιδίως στον Καναδά και στο Μεξικό.

Η Ford, για παράδειγμα, εισάγει το 20% των αυτοκινήτων που πουλάει στη χώρα. Η General Motors εισάγει κάπου 750.000 μονάδες τον χρόνο, κυρίως από τις δυο γειτονικές χώρες.

Μέγας σύμμαχος και σύμβουλος του Ντόναλντ Τραμπ, ο Ίλον Μασκ, προειδοποίησε από τη δική του πλευρά ότι οι δασμοί θα έχουν «όχι αμελητέο» αντίκτυπο στο κόστος παραγωγής, ιδίως λόγω των ανταλλακτικών.

Οι νέες ανακοινώσεις εγγράφονται στην εκτενή χρήση των τελωνειακών δασμών από τον Αμερικανό πρόεδρο Τραμπ. Το επόμενο βήμα, για πολλούς το πιο σημαντικό, αναμένεται την ερχόμενη Τετάρτη 2η Απριλίου.

Εκείνη την ημέρα —την «ημέρα της απελευθέρωσης», κατ’ αυτόν—, ο Αμερικανός αντιπρόεδρος έχει αναγγείλει πως θα τεθούν σε εφαρμογή οι «ανταποδοτικοί» δασμοί, που θα αφορούν το σύνολο των προϊόντων τα οποία εισάγονται στις ΗΠΑ.

Με άλλα λόγια η κυβέρνησή του θα δασμολογεί είδη που εισάγονται στη χώρα με βάση το επίπεδο των δασμών —ή/και των φόρων— με τους οποίους επιβαρύνονται αμερικανικά προϊόντα που εξάγονται σε αυτές.

Αν και αρχικά μαινόταν πως δεν θα υπάρχουν «ούτε εξαιρέσεις, ούτε απαλλαγές», ο Ντόναλντ Τραμπ διαβεβαίωσε χθες πως οι νέοι δασμοί θα είναι «πολύ επιεικείς».

«Ο εμπορικός πόλεμος δεν ωφελεί κανέναν»

Ο Γάλλος υπουργός Οικονομίας Ερίκ Λομπάρ εκτίμησε ότι οι δασμοί 25% που επέβαλε ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ στα εισαγόμενα στις ΗΠΑ αυτοκίνητα είναι «ένα πολύ κακό νέο», εκτιμώντας ότι τώρα η μόνη λύση είναι να αυξήσει και η ΕΕ τους δασμούς της.

«Η επιθετικότητα αυξάνεται», σχολίασε ο Λομπάρ μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό France Inter. «Η μόνη λύση για την ΕΕ θα είναι να αυξήσει με τη σειρά της τους δασμούς για τα αμερικανικά προϊόντα», πρόσθεσε.

Εξάλλου ο Γάλλος υπουργός εξέφρασε την ελπίδα να μπορέσει να συνομιλήσει σύντομα με τους Αμερικανούς ομολόγους του για τη μείωση των δασμών αυτών, υπογραμμίζοντας ότι «ένας εμπορικός πόλεμος δεν θα οδηγήσει «πουθενά».

Από την πλευρά της η Βρετανίδα υπουργός Οικονομικών Ρέιτσελ Ριβς δήλωσε ότι το Λονδίνο δεν επιδιώκει να κλιμακώσει τον εμπορικό πόλεμο με τις ΗΠΑ και πρόσθεσε ότι εργάζεται εντατικά με την Ουάσινγκτον ώστε να πετύχει μια εξαίρεση από τους δασμούς.

«Αυτή τη στιγμή δεν είμαστε σε θέση που να θέλουμε να κάνουμε οτιδήποτε για να κλιμακώσουμε αυτούς τους εμπορικούς πολέμους», επεσήμανε η Ριβς μιλώντας στο Sky News όταν ρωτήθηκε αν η Βρετανία θα επιβάλει ανταποδοτικούς δασμούς στις ΗΠΑ. «Οι εμπορικοί πόλεμοι δεν είναι καλοί για κανέναν», τόνισε.

Σύμφωνα με τη Ριβς, η αύξηση των δασμών θα είναι κακή για τη Βρετανία, «αλλά θα είναι κακή και για τις ΗΠΑ και γι’ αυτό θα εργαστούμε εντατικά τις επόμενες λίγες ημέρες για να προσπαθήσουμε να πετύχουμε μια καλή συμφωνία για τη Βρετανία».

«Αναγνωρίζω πόσο σημαντικό είναι αυτό», σημείωσε μιλώντας στο BBC.

Εξάλλου και η Κίνα εκτίμησε ότι ένας εμπορικός πόλεμος «δεν έχει νικητή». «Δεν υπάρχει νικητής σε έναν εμπορικό πόλεμο και σε έναν πόλεμο δασμών. Η ανάπτυξη και η ευημερία κάθε χώρας δεν πρέπει να επιτυγχάνονται μέσω της επιβολής δασμών», εκτίμησε ο Γκούο Ζιακούν εκπρόσωπος του κινεζικού υπουργείο Εξωτερικών.

Πανικός στην αυτοκινητοβιομηχανία

Είναι «κρίσιμης σημασίας» για τις μεγάλες αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες οι δασμοί που επέβαλε ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ να μην «αυξήσουν τις τιμές για τους καταναλωτές», προειδοποίησαν σήμερα οι Ford, GM και Stellantis μέσω ανακοίνωσης της Επαγγελματικής Ένωσης Αμερικανών Κατασκευαστών Αυτοκινήτων AAPC.

Οι τρεις μεγάλες αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες «θα συνεχίσουν να εργάζονται» με την κυβέρνηση όσον αφορά «βιώσιμες πολιτικές που βοηθούν τους Αμερικανούς», αλλά ζητούν «να διατηρηθεί η ανταγωνιστικότητα στη βορειοαμερικανική παραγωγή αυτοκινήτων», ενσωματώνοντας ως εκ τούτου τον Καναδά και το Μεξικό.

Οι δασμοί 25% που αποφάσισε να επιβάλει ο Τραμπ στα αυτοκίνητα που κατασκευάζονται εκτός ΗΠΑ θα έχουν «αρνητικό αντίκτυπο στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας σε όλον τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένων των αμερικανικών αυτοκινητοβιομηχανιών», προειδοποίησε παράλληλα η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Οχημάτων.

«Καλούμε επιτακτικά τον πρόεδρο (Ντόναλντ) Τραμπ να λάβει υπόψη τον αρνητικό αντίκτυπο των τελωνειακών δασμών όχι μόνον στους κατασκευαστές αυτοκινήτων παγκοσμίως, αλλά και στην αμερικανική εθνική βιομηχανία», σημείωσε η Σιγκρίντ ντε Bρις, γενική διευθύντρια της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA).

Μετά την «απογοητευτική ανακοίνωση» του προέδρου Τραμπ για την επιβολή επιπρόσθετων δασμών 25% στον τομέα, η Βρετανική Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων κάλεσε το Λονδίνο και την Ουάσινγκτον να καταλήξουν «σε μια συμφωνία για να αποφευχθούν τα χειρότερα» για τη βρετανική βιομηχανία.

«Αντί να επιβάλουμε επιπρόσθετους δασμούς, οφείλουμε να διερευνήσουμε τα μέσα για να δημιουργηθούν ευκαιρίες για τους Βρετανούς και τους Αμερικανούς κατασκευαστές», αντέδρασε ο Μάικ Χόουζ, γενικός διευθυντής της ένωσης του τομέα SMMT, σε ανακοίνωση που εξέδωσε την Τετάρτη το βράδυ.

Η Βρετανία βρίσκεται την τρέχουσα περίοδο σε διαπραγματεύσεις με τις ΗΠΑ σε μια προσπάθεια σύναψης οικονομικής συμφωνίας που θα της επέτρεπε να αποφύγει τους αμερικανικούς δασμούς, που πλήττουν πολλές χώρες εδώ και εβδομάδες.

Η απόφαση αυτή «δεν προκαλεί έκπληξη, είναι ωστόσο απογοητευτική», σύμφωνα με τον Χόουζ, ο οποίος σημείωσε ότι «καλεί τις δύο πλευρές να επικεντρωθούν αμέσως και να συνάψουν μια συμφωνία προς όφελος όλων».

Ο Τραμπ τροφοδότησε τις ελπίδες των Βρετανών τον περασμένο μήνα, στη διάρκεια επίσκεψης του Βρετανού πρωθυπουργού Κιρ Στάρμερ στις ΗΠΑ, βεβαιώνοντας ότι οι ΗΠΑ και η Βρετανία θα συνάψουν «μια πραγματική εμπορική συμφωνία στην οποία οι δασμοί δεν θα είναι απαραίτητοι».

Η Κίνα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δήλωσε την Τετάρτη (26/3) ότι είναι διατεθειμένος να μειώσει τους δασμούς που έχει επιβάλει στην Κίνα προκειμένου η κινεζική μητρική εταιρεία του TikTok να συμφωνήσει να πουλήσει την εφαρμογή αυτή την οποία χρησιμοποιούν 170 εκατ. Αμερικανοί.

Η ByteDance έχει περιθώριο ως τις 5 Απριλίου να βρει αγοραστή για το TikTok που δεν θα είναι Κινέζος προκειμένου να αποφύγει να δει την εφαρμογή να απαγορεύεται στις ΗΠΑ.

Ο νόμος για την απαγόρευση του TikTok -ο οποίος υιοθετήθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση του Τζο Μπάιντεν για λόγους εθνικής ασφάλειας-  τέθηκε σε ισχύ τον Ιανουάριο. Αμέσως μετά την ορκωμοσία του στην προεδρία των ΗΠΑ ο Τραμπ ανέστειλε την εφαρμογή του και έδωσε διορία ως τις 5 Απριλίου στην ByteDance να πουλήσει τη δημοφιλή πλατφόρμα.

Ο Τραμπ δήλωσε τώρα διατεθειμένος να παρατείνει τη διορία πέραν του Απριλίου, αν δεν έχει υπάρξει συμφωνία. Εξάλλου αναγνώρισε τον ρόλο που διαδραματίζει η Κίνα στην επίτευξη οποιασδήποτε συμφωνίας για την πώληση του TikTok, λέγοντας ότι «ίσως θα τους προσφέρω μια μικρή μείωση στους δασμούς ή κάτι τέτοιο για να το κάνουν».

Το υπουργείο Εμπορίου της Κίνας ανακοίνωσε σήμερα (27/3) ότι η θέση του για το θέμα των δασμών δεν αλλάζει και πρόσθεσε ότι το Πεκίνο είναι διατεθειμένο να συνομιλήσει με την Ουάσινγκτον στη βάση του αμοιβαίου σεβασμού, της ισότητας και του αμοιβαίου οφέλους.

Οι δηλώσεις Τραμπ αφήνουν να εννοηθεί ότι η πώληση του TikTok αποτελεί προτεραιότητα για την κυβέρνησή του και είναι αρκετά σημαντική ώστε να χρησιμοποιήσει τους δασμούς ως διαπραγματευτικό εργαλείο.

Τον Φεβρουάριο και ξανά νωρίτερα αυτόν τον μήνα ο Αμερικανός πρόεδρος επέβαλε επιπλέον δασμούς 20% σε όλα τα κινεζικά εισαγόμενα προϊόντα.

Από την πλευρά του ο Αμερικανός αντιπρόεδρος Τζέι Ντι Βανς έχει δηλώσει ότι αναμένει να έχουν παρουσιαστεί ως τις 5 Απριλίου οι γενικοί όροι μιας συμφωνίας που θα επιλύει το ιδιοκτησιακό καθεστώς του TikTok.

Το Πεκίνο προσεγγίζει την Ευρώπη: «Να επιλέξει λογικά»

Η ΕΕ θα πρέπει να περιφρουρήσει τα συμφέροντά της και να κάνει μια «λογική επιλογή» στρεφόμενη περισσότερο προς την Κίνα δεδομένης της αβεβαιότητας που έχει προκαλέσει η νέα κυβέρνηση στις ΗΠΑ, όπως αναφέρει σε άρθρο γνώμης η αγγλόφωνη εφημερίδα της Κίνας Global Times, που τελεί υπό την αιγίδα της εμβληματικής εφημερίδας του Κινεζικού Κομμουνιστικού Κόμματος, της People’s Daily.

Ο Επίτροπος Εμπορίου της ΕΕ Μάρος Σέφκοβιτς πρόκειται να μεταβεί στην Κίνα αυτή την εβδομάδα έχοντας επισκεφθεί τις ΗΠΑ την Τρίτη για να αποκλιμακώσει την ένταση στις σχέσεις που προκλήθηκε αυτό τον μήνα όταν αμφότερες οι πλευρές απείλησαν με την επιβολή δασμών σε προϊόντα αξίας δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Ο Σέφκοβιτς αναμένεται να αναφερθεί στις ανησυχίες της ΕΕ για την ανισορροπία στις εμπορικές της σχέσεις με την Κίνα καθώς και στις μακροχρόνιες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι ευρωπαϊκές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Κίνα, περιλαμβανομένης της έλλειψης αμοιβαίας πρόσβασης σε ευκαιρίες προμηθειών, στα εμπόδια για πρόσβαση στην αγορά και σε ζητήματα που συνδέονται με τη διασυνοριακή μεταφορά δεδομένων, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού Επιμελητηρίου της ΕΕ στην Κίνα Γενς Εσκελουντ.

Ωστόσο, σύμφωνα με τον ίδιο, ο Σέφκοβιτς πρόκειται να τονίσει «την αυξανόμενη σημασία της ενίσχυσης των δεσμών ΕΕ-Κίνας, κυρίως στο πλαίσιο της ενιαίας αγοράς της ΕΕ ως βασικού προορισμού εξαγωγών για τα κινεζικά αγαθά».

Ο Σέφκοβιτς είναι ένας από τους πολλούς υψηλόβαθμους Ευρωπαίους αξιωματούχους που επισκέπτονται την Κίνα αυτή την εβδομάδα, περιλαμβανομένων των υπουργών Εξωτερικών Γαλλίας και Πορτογαλίας.

Η Κίνα έχει πληγεί από τους σαρωτικούς αμερικανικούς δασμούς και έχει ανακοινώσει αντίμετρα. «Αντιμέτωπη με ένα ραγδαία μεταβαλλόμενο διεθνές σκηνικό, η Ευρώπη θα πρέπει να υιοθετήσει μια πραγματιστική προσέγγιση και να αναπτύξει τις σχέσεις της με την Κίνα με έναν πιο ισορροπημένο τρόπο κάνοντας τη λογική επιλογή να στραφεί περισσότερο προς την Κίνα», καταλήγουν οι Global Times.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις τελευταίες & σημαντικές ειδήσεις.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο YouTube για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο Viber για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο newsbreak.gr

Κάθε σχόλιο δημοσιεύεται αυτόματα. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να αφαιρέσουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

εισάγετε το σχόλιό σας!
Πληκτρολογήστε το όνομα σας

Περισσότερα Βίντεο

spot_img
spot_img

Διαβάζονται τώρα

spot_img

More Articles Like This