Οι ΗΠΑ αποκάλυψαν τα σχέδιά τους για την επιβολή νέων λιμενικών τελών στα κινεζικά πλοία, λέγοντας ότι στοχεύουν στην αναζωογόνηση της αμερικανικής ναυπηγικής ενάντια στην κυριαρχία της Κίνας στον κλάδο.
Ο Πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ έχει ξεκινήσει έναν σαρωτικό εμπορικό πόλεμο με την Κίνα, μια κίνηση που η κυβέρνησή του απεικονίζει ως προσπάθεια να επαναφέρει τη μεταποίηση στις ΗΠΑ, αλλά οι επικριτές και πολλοί οικονομολόγοι φοβούνται ότι μπορεί να προκαλέσει παγκόσμια ύφεση και αύξηση των τιμών για τους καταναλωτές.
USTR took responsive and targeted action to restore American shipbuilding and eliminate China’s unreasonable acts, policies, and practices to dominate the maritime, logistics, and shipbuilding sectors.
This decision is based on the Section 301 investigation which included a…
— United States Trade Representative (@USTradeRep) April 17, 2025
Η ανακοίνωση του Ομοσπονδιακού Μητρώου που δημοσιεύτηκε από τον Εμπορικό Αντιπρόσωπο των ΗΠΑ (USTR) την Μεγάλη Πέμπτη ανέφερε ότι οι ΗΠΑ σχεδιάζουν να χρεώσουν τέλη σε όλα τα κινεζικής κατασκευής και ιδιοκτησίας πλοία που ελλιμενίζονται σε λιμάνια των ΗΠΑ, με βάση την καθαρή χωρητικότητα ή τα εμπορεύματα που μεταφέρονται σε κάθε ταξίδι.
Τα νέα τέλη θα επιβληθούν σε 180 ημέρες και θα κυκλοφορήσουν σταδιακά και ενδέχεται να αυξηθούν τα επόμενα χρόνια, σύμφωνα με την ανακοίνωση τον USTR. Η θαλάσσια ναυτιλία μεταφέρει περίπου το 80% του παγκόσμιου εμπορίου – από τρόφιμα και έπιπλα μέχρι τσιμέντο και άνθρακα.
«Τα πλοία και η ναυτιλία είναι ζωτικής σημασίας για την αμερικανική οικονομική ασφάλεια και την ελεύθερη ροή του εμπορίου», δήλωσε ο Εμπορικός Αντιπρόσωπος των ΗΠΑ Τζέιμισον Γκριρ.
«Οι ενέργειες της κυβέρνησης Τραμπ θα αρχίσουν να αντιστρέφουν την κινεζική κυριαρχία, να αντιμετωπίζουν απειλές για την αλυσίδα εφοδιασμού των ΗΠΑ και να στείλουν ένα μήνυμα ζήτησης για πλοία αμερικανικής κατασκευής».
China controls nearly a fifth of the world’s commercial shipping fleet, allowing them to influence the pricing and availability of ships used to conduct international trade.
The Trump administration’s actions will address the threat to our economic and national security posed by… pic.twitter.com/yoj6NiF9Tv
— United States Trade Representative (@USTradeRep) April 17, 2025
Από τις 14 Οκτωβρίου, τα πλοία κινεζικής κατασκευής και ιδιοκτησίας θα χρεώνονται με 50 δολάρια τον καθαρό τόνο, ποσοστό που θα αυξάνεται κατά 30 δολάρια ετησίως τα επόμενα τρία χρόνια, ανέφερε το Reuters.
Αυτό θα ισχύει εάν το τέλος είναι υψηλότερο από μια εναλλακτική μέθοδο υπολογισμού που χρεώνει 120 $ για κάθε κοντέινερ που εκφορτώνεται, αυξάνοντας στα 250 $ μετά από τρία χρόνια.
Τα πλοία κινεζικής ναυπήγησης που ανήκουν σε μη κινεζικές εταιρείες θα χρεώνονται με 18 δολάρια τον καθαρό τόνο, με ετήσια αύξηση των τελών κατά 5 δολάρια την ίδια περίοδο, πρόσθεσε το Reuters.
Αντί για ένα πάγιο ατομικό τέλος για μεγάλα πλοία, το USTR επέλεξε να επιβάλλει τέλη με βάση την καθαρή χωρητικότητα ή κάθε εμπορευματοκιβώτιο που εκφορτώνεται, όπως ζητούσαν οι χειριστές μικρών πλοίων και οι μεταφορείς βαρέων εμπορευμάτων όπως το σιδηρομετάλλευμα.
Η εισφορά στα κινεζικά φορτηγά πλοία προσθέτει στην κλιμάκωση των εμπορικών εντάσεων μεταξύ των δύο μεγαλύτερων οικονομιών του κόσμου.
Ο Τραμπ έχει ήδη αυξήσει τους δασμούς στο συνδυασμένο 145% σε προϊόντα κινεζικής κατασκευής, ενώ το Πεκίνο έχει ανταπαντήσει με δασμούς 125% στα αμερικανικά προϊόντα.
(ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΑΡΧΕΙΟΥ)