Ο Γιάννης Τσεκλένης υπήρξε ο μοναδικός Έλληνας σχεδιαστής που κατάφερε και έκανε τη δεκαετία του ’70 την ελληνική μόδα διεθνή υπόθεση.
- Από τον
Δημήτρη Λυμπερόπουλο
Art director και νικητής της ζωής, χτυπήθηκε από τον καρκίνο στα 39 του χρόνια, στο peak της καριέρας του, αλλά χάρη στο πείσμα, στη θέληση και στην πίστη του κατάφερε και τον νίκησε και με ακρωτηριασμένο το ένα του χέρι συνέχισε για δεκαετίες να δημιουργεί πάνω σε μεταξωτά υφάσματα, μαντίλια αλλά και σε σχολικές ποδιές.
Αργότερα ο πολυτάλαντος σχεδιαστής έδωσε τα φώτα του πάνω σε δημιουργίες που περιλαμβάνουν από αεροπλάνα, τρένα, βαπόρια, ξενοδοχεία, τρόλεϊ, αυτοκίνητα, αξεσουάρ μέχρι οικισμούς και νεοκλασικά (όπως αυτό στο Μεταξουργείο το οποίο βγήκε πρόσφατα στον πλειστηριασμό) με την υπογραφή By Tseklenis. Τραγική ειρωνεία, ο άνθρωπος που νίκησε τον καρκίνο σε εποχές που ήταν ανίκητος έφυγε ξαφνικά από τη ζωή χτυπημένος από τον Covid-19 στις 29 Ιανουαρίου 2020 και παρά τα 82 του χρόνια ήταν ακμαιότατος και δημιουργικότατος, κάνοντας μάλιστα remake τα μεταξωτά του μαντίλια και παραδίδοντας μαθήματα ζωής μέσα από τα social media.
«Βουβό» αντίο
Ήταν ίσως από τα πρώτα θύματα της πανδημίας στην Ελλάδα, τον οποίο αποχαιρέτησαν ελάχιστοι, όπως η συντετριμμένη σύζυγός του Έφη Μελά, top model και μούσα του στα 70s, και ο μοναχογιός του, γνωστός φωτογράφος, Κωνσταντίνος, τον οποίο απέκτησε από τον πρώτο του γάμο με την Ασπα Πεσμαζόγλου -της γνωστής, παλιάς οικογένειας των Αθηνών-, οι οποίοι ήταν και οι κληρονόμοι του. Πολύ πρόσφατα, δύο σχεδόν χρόνια μετά τον θάνατό του, ετοιμαζόταν να βγει στο σφυρί το αγαπημένο του νεοκλασικό ακίνητο στο
Μεταξουργείο, το οποίο ο Τσεκλένης είχε μεταμορφώσει σε μικρό έργο τέχνης, με πρώτη τιμή προσφοράς τα 368.600 ευρώ. Αν και εμφανιζόταν σπάνια σε κοινωνικές και κοσμικές εκδηλώσεις, όπως και η γυναίκα του Εφη Μελά, έχοντας επιλέξει μια ήρεμη και ευτυχισμένη ζωή στο ντιζαϊνάτο σπίτι τους -επίσης έργο τέχνης- στην Κηφισιά, ο Τσεκλένης λάτρευε το κέντρο, έχοντας στήσει μάλιστα για πολλά χρόνια το «στρατηγείο», γραφείο, εργαστήριό του, στην περιοχή της πλατείας Κουμουνδούρου. Παλιοί του φίλοι και συνεργάτες λένε σήμερα στην «Espresso» ότι το δεύτερο σπίτι του ήταν το γραφείο τύπου λοφτ στην οδό Κολωνού. Σε μια τυχαία βόλτα του στο Μεταξουργείο είδε, ερωτεύτηκε και αγόρασε το ερειπωμένο νεοκλασικό στολίδι της οδού Γερμανικού στο Μεταξουργείο, την αναπαλαίωση του οποίου ολοκλήρωσε σε δικά του σχέδια το 2009, ύστερα από πολλές δυσκολίες και προβλήματα, αλλά και το Αρχείο Νεοτέρων Μνημείων. Έβαψε το σπίτι στο χρώμα του φύλλου της ελιάς!
Πίστευε ότι «πρέπει να σώσουμε ό,τι έχει ονομαστεί διατηρητέο. Πρέπει όλοι να δώσουμε σημασία να φτιαχτεί ένα κομμάτι της αρχιτεκτονικής της πόλης σε όσα νεοκλασικά κτίρια σώθηκαν» και ακόμη ότι «τα νεοκλασικά, αν σωθούν, θέλουν χρώμα. Το Μεταξουργείο, αν είχε αναπλαστεί 20 χρόνια νωρίτερα, θα ήταν το ωραιότερο μέρος της Ευρώπης».
Βιομηχανικός σχεδιασμός
Το διατηρητέο του 1900 επί της οδού Γερμανικού πήρε σάρκα και οστά από τον Γιάννη Τσεκλένη, καθώς διαμορφώθηκε με βάση την αισθητική του προσέγγιση για την περιοχή, η οποία πλέον θεωρείται από τις πιο καλλιτεχνικές και ακριβές της Αθήνας, καθώς έχουν ανοίξει πολλές διάσημες γκαλερί, όπως της Ρεβέκκας Καμχή και των The Breeder. Από το 2009, όμως, ο πρωτοπόρος Τσεκλένης ονόμασε το όραμά του «Germanicus Estate» και αποτέλεσε κατά κάποιον τρόπο ένα ζωντανό εργαστήριο για το πώς ο Τσεκλένης έβλεπε τη δέουσα εξέλιξη των εναπομεινάντων παλιών κτιρίων στο Μεταξουργείο. Αγόρασε ουσιαστικά ένα ερείπιο και σεβόμενος την αρχιτεκτονική μορφολογία του παρελθόντος συνδύασε με επιτυχία τα ιστορικά στοιχεία του κτιρίου με σύγχρονες αισθητικές παρεμβάσεις που στο εσωτερικό παραπέμπουν σε βιομηχανικό σχεδιασμό με minimal αναφορές. Το ακίνητο καλύπτει 146 τ.μ. και αποτελείται από δύο ισομεγέθη επίπεδα και ένα δώμα το οποίο μετατράπηκε σε ένα πλήρως εξοπλισμένο στούντιο. Ολοι οι χώροι είναι ενιαίοι, εκτός των μπάνιων και ορισμένων χώρων προσωπικού, ενώ στο εσωτερικό διασφαλίζεται ο άπλετος φυσικός φωτισμός μέσα από τον φεγγίτη της ξύλινης στέγης. Επίσης, το δάπεδο του κάτω ορόφου και οι τοίχοι έχουν καλυφθεί με χυτό υλικό γκριζοπράσινης τσιμεντοκονίας, ενώ στον επάνω όροφο επικρατεί το ξύλο. Εκεί σκόπευε να δημιουργήσει έναν ναό τέχνης, αλλά δυστυχώς δεν πρόλαβε, καθώς ελάχιστες εκθέσεις και εκδηλώσεις συνέβησαν στο νεοκλασικό.
Το μοναδικό ακίνητο του Μεταξουργείου με την υπογραφή του αείμνηστου Γιάννη Τσεκλένη, σύμφωνα με το newmoney, έχει προγραμματιστεί να βγει στο σφυρί στις 4 Μαΐου. Ο πλειστηριασμός στρέφεται κατά του Κωνσταντίνου Τσεκλένη «υπό την ιδιότητά του ως εκ διαθήκης κληρονόμου του αποθανόντος Ιωάννη Τσεκλένη δυνάμει της από 363/14.09.2020 αποδοχής κληρονομιάς διαθήκης», όπως αναφέρεται. Περιήλθε δε σε αυτόν κατά πλήρη κυριότητα τον Ιούνιο του 2021. Στα «βάρη» του ακινήτου καταγράφεται προσημείωση υπέρ της Εθνικής Τράπεζας για ποσό 520.000 ευρώ, εγγραφείσα στις 7/12/2007, αναγκαστική κατάσχεση υπέρ της ΔΟΥ Αθηνών για ποσό 13.972,68 ευρώ, εγγραφείσα στις 29/06/2018 και αναγκαστική κατάσχεση κατά του Κωνσταντίνου Τσεκλένη, «υπό την ιδιότητά του ως εκ διαθήκης κληρονόμου του αποθανόντος Ιωάννη Τσεκλένη» υπέρ της εταιρίας ειδικού σκοπού Symbol Investment NPLCo Designated Activity Company, ως ειδικής διαδόχου της Εθνικής Τράπεζας, για ποσό 100.000 ευρώ (μέρος της συνολικής απαίτησης), εγγραφείσα στις 30/09/2021. Επισπεύδουσα είναι η Cepal ως διαχειρίστρια απαιτήσεων και εντολοδόχος της Symbol, ενώ η τιμή πρώτης προσφοράς έχει οριστεί στις 368.600 ευρώ, που είναι η εμπορική αξία του ακινήτου όπως αυτή προσδιορίζεται κατά την κατάσχεση, σύμφωνα με την έκθεση εκτίμησης.