Ο θάνατος του Νίκου Ξανθόπουλου, του ηθοποιού με τον οποίο οι Ελληνες της γενιάς του ’60 και του ’70 ταυτίστηκαν όσο με κανέναν άλλον ηθοποιό, έχει προκαλέσει πανελλήνια συγκίνηση. Τα social media εδώ και δύο 24ωρα έχουν κατακλυστεί από αναφορές στο όνομα και στην πορεία του πιο αυθεντικού λαϊκού ηθοποιού που πέρασε ποτέ από το σανίδι, το πανί αλλά και το πάλκο.
- Από τον Νίκο Νικόλιζα
Η «Espresso» και χθες, άλλη μια φορά, απέδειξε ότι είναι μπροστά από τα γεγονότα και ενημέρωνε το αναγνωστικό κοινό της ότι ένα από τα σενάρια που εξετάζεται από την οικογένεια για το τελευταίο «αντίο» στον μεγάλο ηθοποιό ήταν και αυτό της αποτέφρωσης. Και επιβεβαιώθηκε πλήρως το ρεπορτάζ μας. Χθες η εκπομπή «Αλήθειες με τη Ζήνα» και ο υπογράφων, συνομιλώντας με την κόρη του μεγάλου ηθοποιού Μαρία Ξανθοπούλου, επιβεβαίωσαν το γεγονός ότι ο πατέρας της τελικά θα αποτεφρωθεί. Για πολλούς υπήρξε και δυσπιστία ως προς την ορθότητα της είδησης, καθώς ο Νίκος Ξανθόπουλος υπήρξε βαθιά θρησκευόμενο άτομο, ενώ ο ίδιος είχε δώσει εντολή να ταφεί στο παρεκκλήσι της Αγίας Παρασκευής που είχε φτιάξει στο κτήμα του, στην Παιανία. Ολο αυτό δημιούργησε έναν άλυτο γρίφο για την πολυμελή οικογένεια του τελευταίου λαϊκού ινδάλματος της Ελλάδας.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της «Espresso», η οικογένεια του Νίκου Ξανθόπουλου εδώ και αρκετές εβδομάδες, όταν ο ίδιος εισήχθη επειγόντως στη Μονάδα Εντατικής Θεραπείας της «Βουγιουκλάκειου Κλινικής», άρχισε να εξετάζει όλα τα σενάρια ως προς την ταφή του πολυαγαπημένου τους πατέρα και παππού σε περίπτωση που συμβεί το μοιραίο. Ηθελαν πάση θυσία να εκπληρώσουν κατά γράμμα όλες τις επιθυμίες του. Αλλωστε, ο ίδιος δεν τους είχε χαλάσει ποτέ χατίρι, ούτε στα παιδιά ούτε στα εγγόνια του, που τα είχε κορόνα στο κεφάλι του. Ετσι, η πρώτη κίνηση που έκαναν ήταν να απευθυνθούν σε νομικούς κύκλους προκειμένου να διαπιστώσουν αν ο νόμος ή κάποιο παραθυράκι του νόμου τούς επιτρέπει να γίνει ταφή σε ιδιωτικό χώρο. Ωστόσο, το άρθρο 6 του νόμου περί ταφής νεκρών είναι σαφέστατο: «Ο ενταφιασμός των νεκρών ενεργείται μόνο στον χώρο των κοιμητηρίων. Απαγορεύεται η ταφή σε άλλους χώρους, σύμφωνα με την παράγραφο 1 του άρθρου 2 του ΑΝ 445/68 “Περί νεκροταφείων και ενταφιασμού νεκρών” (ΦΕΚ 130/Α)». Επίσης, η παράγραφος 3 του άρθρου 2 του ΑΝ 582/68, όπως συμπληρώθηκε με την παρ. 3 του άρθρου 52 του Ν. 1416/84 (ΦΕΚ 18/Α), απαγορεύει την ταφή εκτός της περιοχής των κοιμητηρίων και σε ιδιωτικούς χώρους, εκτός των μοναστηριών και των ησυχαστηρίων καθώς και των περιβόλων ιδρυμάτων, προκειμένου για τον ενταφιασμό προσωπικοτήτων που προσέφεραν σημαντικές υπηρεσίες στο ίδρυμα. Επομένως, ο ενταφιασμός νεκρών σε χώρο εκτός του δημοτικού κοιμητηρίου απαγορεύεται από την ισχύουσα νομοθεσία (Γνωμ. ΝΣΚ 639/1971, 316/1995) και συνιστά παράνομη πράξη τιμωρούμενη από το άρθρο 426 του Ποινικού Κώδικα (ΕισΑΠ 11/1962, Γνωμ. ΝΣΚ 316/95).
Ετσι, τα τέσσερα παιδιά του πήραν την απόφαση να γίνει σήμερα η αποτέφρωση μετά την πολιτική κηδεία στο Α’ Νεκροταφείο. Στη συνέχεια, η τέφρα του μεγάλου ηθοποιού θα τοποθετηθεί σε ειδικό δοχείο και εκείνο με τη σειρά του θα τοποθετηθεί στο παρεκκλήσι της Αγίας Παρασκευής, το οποίο βρίσκεται στο εσωτερικό του κτήματος. Εκεί όπου ο Νίκος και η Εριφύλη καθημερινά άναβαν τα καντηλάκια, έκαναν τον σταυρό τους και ξεκινούσαν την καθημερινότητά τους. Χθες, λίγες ώρες μετά το αποκαλυπτικό πρωτοσέλιδο της «Espresso» για το θρίλερ με την ταφή καθώς και την απόφαση της οικογένειας να γίνει πολιτική κηδεία, ο πρωτότοκος γιος του παιδιού του Πόντου, από τον πρώτο γάμο, εξέδωσε δελτίο Τύπου εκ μέρους όλης της οικογένειας του εκλιπόντος που επιβεβαίωνε πλήρως την «Espresso»: «Η οικογένεια του ηθοποιού Νίκου Ξανθόπουλου ενημερώνει ότι η κηδεία του θα είναι πολιτική. Στο πλαίσιο της τελετής θα διεξαχθεί τρισάγιο την Τρίτη 24 Ιανουαρίου και ώρα 13.00 στο Α’ Νεκροταφείο Αθηνών, επιθυμία της δε είναι αντί στεφάνων να κατατεθούν χρήματα στο “Σπίτι του Ηθοποιού” (Alpha Bank GR 45 0140 2280 2280 0200 2002 719 – Εις μνήμην Νίκου Ξανθόπουλου)».
Και ενώ ο σπουδαίος πρωταγωνιστής από την Κυριακή τα ξημερώματα έχει ήδη πάρει τον δρόμο για το μακρύ ταξίδι στους ουρανούς, κάνοντας χιλιάδες Ελληνες να δακρύσουν για τον χαμό του, μυστήριο καλύπτει το μέλλον της τεράστιας βιβλιοθήκης που είχε στο σπίτι του στην Παιανία. Ηταν τόσο περήφανος για αυτό το επίτευγμά του, που σε κάθε συζήτησή που είχε το ανέφερε. Ο ίδιος είχε δώσει σαφή εντολή, τόσο στην οικογένειά του όσο και σε φίλους, τα βιβλία αυτά που είχε συγκεντρώσει και κάλυπταν το ευρύ φάσμα δύο και πλέον αιώνων να δωρηθούν στη Νέα Ιωνία. Στον τόπο όπου γεννήθηκε, μεγάλωσε και γαλουχήθηκε με μοναδικές αρχές, με την προϋπόθεση να φέρει το όνομά του! Σύμφωνα με όσα είχε αναφέρει και στον υπογράφοντα, πρόκειται για μία από τις μεγαλύτερες ιδιωτικές συλλογές βιβλίων που υπάρχουν στην Ελλάδα.
Καΐλας, Βούρτση και Ζήλεια δεν μπορούν να τον αποχαιρετήσουν
Και ενώ εδώ και δύο 24ωρα τόσο το διαδίκτυο όσο και στα ΜΜΕ με εκτενείς αναφορές μιλάνε για τον θρύλο πλέον Νίκο Ξανθόπουλο και τα διαδικαστικά της κηδείας, σύμφωνα με το ρεπορτάζ της «Espresso» στο σημερινό τελευταίο «αντίο» φέρεται ότι δεν παρευρίσκονται τρεις από τους πιο βασικούς εν ζωή συμπρωταγωνιστές στην κινηματογραφική ιστορία του Νίκου Ξανθόπουλου: Η Μάρθα Βούρτση, η Αντζελα Ζήλεια και ο Βασίλης Καΐλας. Οι δύο βασικές συμπρωταγωνίστριες του Νίκου Ξανθόπουλου, λόγω προβλημάτων υγείας αλλά και μεγάλης συγκινησιακής φόρτισης, αποφεύγουν κάθε δημόσια εμφάνιση εδώ και πολλά χρόνια. Η Αντζελα Ζήλεια μάλιστα, όπως ανέφερε στην «Espresso», λόγω βαρύτατων κινητικών προβλημάτων καθώς και μειωμένης όρασης είναι αδύνατον να πει το τελευταίο «αντίο» στον Νίκο της! Τέλος, ο Βασίλης Καΐλας, όπως μας τόνισε το περιβάλλον του ηθοποιού, αποφεύγει εδώ και πολλά χρόνια να παρευρίσκεται σε κηδείες και είναι μια στάση ζωής να θρηνεί απομονωμένος τους ανθρώπους που έχει μέσα στην καρδιά του. Αλλωστε, ο ίδιος σε κάθε δημόσια εμφάνισή του αποκαλούσε τον Νίκο Ξανθόπουλο «δεύτερο πατέρα».
«Tα προφητικά λόγια του»
Και ενώ όλα είναι έτοιμα σήμερα για το τελευταίο «αντίο» στον μεγάλο ηθοποιό και πρωταγωνιστή, ψάχνοντας κανείς στο προφίλ του στο facebook διαπιστώνει πως όλη η ζωή του ήταν ένα ανοιχτό βιβλίο. Μιλούσε για όλα τα θέματα ανοιχτά στους χιλιάδες διαδικτυακούς φίλους toy. Μόνο που τους τελευταίους τρεις μήνες οι αναρτήσεις του προκαλούν ανατριχίλα. Λες και προμήνυαν το τέλος του. Μία από αυτές είναι στις 16 Νοεμβρίου του 2022, στην οποία μιλούσε για την απόφαση του εγγονού του να γίνει και εκείνος ηθοποιός. Διαβάστε τον αποκαλυπτικό διάλογο που είχε αναρτήσει τότε ο ίδιος, λες και ήξερε ότι πλησιάζει το τέλος του:
«Εν τέλει ο μικρός μου ο εγγονός το αποφάσισε, θα γίνει ηθοποιός.
– Βρε, διάβολε, ξέρεις τι πας να κάνεις; Ξέρεις τι φουρτούνες έχεις να παλέψεις;
– Ξέρω, παππού, αλλά θέλω να γίνω ηθοποιός.
– Βρε, θα πεινάσεις. Πώς θα ζήσεις την οικογένειά σου; Είναι δύσκολα τα πράματα, ξεπερνάνε τις αντοχές του ανθρώπου.
Τίποτα, αυτός από το ένα αυτί μπαίνουν αυτά που του λέω, από το άλλο βγαίνουν.
– Εγώ θα γίνω ηθοποιός…
– Σύνθετη η αποστολή του ηθοποιού. Εκτός απ’ τη διδαχή, απ’ το πνευματικό μέρος, είναι και βιοποριστικό επάγγελμα, πρέπει να ζήσεις, να συντηρήσεις την οικογένειά σου. Ακόμα κι οι μαθητές του Χριστού λέγεται ότι είχαν κι ένα επάγγελμα.
Ο Κατράκης, θυμάμαι, μας έλεγε πως το θέατρο είναι δουλειά για πλούσιους ανθρώπους, να δημιουργούν απερίσπαστοι. Και ο Κουν ότι ο ηθοποιός πρέπει να ‘ναι ασκητής…
Δεν θα ζω να τον δω να θαλασσοδέρνεται, αλλά από τώρα μου ‘βαλε μια ακόμη έγνοια… Αντε κι ο Θεός βοηθός».
Οταν ο Ξανθόπουλος συνεργάστηκε με τη Βουγιουκλάκη
Οι πτυχές της καριέρας του Νίκου Ξανθόπουλου, πολλές και τεράστιες. Κάποιες εξ αυτών λουσμένες στο φως της δημοσιότητας και κάποιες άλλες όχι. Οπως αυτή της συνεργασίας του με την Αλίκη Βουγιουκλάκη! Βρισκόμαστε στο 1957. Είναι η χρονιά που ο Νίκος Ξανθόπουλος έχει αποφοιτήσει από τη δραματική σχολή. Στην ίδια τάξη του Εθνικού Θεάτρου συμμαθήτρια έχει, μεταξύ πολλών άλλων σπουδαίων ηθοποιών, και την Αλίκη Βουγιουκλάκη. Το «παιδί του λαού» δεν έχει εμπειρίες στο ελεύθερο θέατρο, ούτε στα θεάματα γενικότερα. Αλλωστε, είναι μόλις 23 χρόνων, παιδαρέλι. Είναι πολύ σοβαρός, με όμορφο παρουσιαστικό που κεντρίζει το ενδιαφέρον των μεγάλων θιασαρχών, σαν κάτι το καινούργιο. Είναι η ίδια εποχή που κάνει την εμφάνισή της και η «μουσίτσα» Αλίκη Βουγιουκλάκη, η οποία φαινόταν από την αρχή πως θα κυριαρχήσει στο θεατρικό σανίδι και το πανί. Η διορατικότητα της μεγάλης θιασάρχισσας Κατερίνας Ανδρεάδη (της λεγόμενης «κυρίας Κατερίνας», από την οποία βγήκαν όλοι οι μετέπειτα μεγάλοι πρωταγωνιστές) προσλαμβάνει και τους δύο νέους απόφοιτους ηθοποιούς στον θίασό της. Αλλωστε κάθε παράσταση της κυρίας Κατερίνας είναι και μια βέβαιη επιτυχία για τα θεατρικά δρώμενα την εποχή εκείνη. Το έργο ήταν της Αγκαθα Κρίστι, είχε τίτλο «Το δίχτυ της αράχνης» και παίχτηκε με μεγάλη επιτυχία την περίοδο 1957-1958 στο θέατρο Ιντεαλ.
Η πρεμιέρα αυτής της ιστορικής παράστασης έγινε στις 24 Νοεμβρίου 1957 με πρωταγωνιστές την κυρία Κατερίνα, τον Λάμπρο Κωνσταντάρα, τον Χρίστο Τσαγανέα, την Αλίκη Βουγιουκλάκη, την Παμφίλη Σαντοριναίου, τον Τίτο Φαρμάκη, τον Δημήτρη Κούκη, τον Νίκο Ξανθόπουλο και άλλους νέους ηθοποιούς. Υστερα από αυτή τη θεατρική επιτυχία, οι Ξανθόπουλος και Αλίκη δεν συνεργάστηκαν ποτέ ξανά. Η Αλίκη ακολούθησε τον δικό της κινηματογραφικό και θεατρικό δρόμο, κάνοντας αμέσως μεγάλη επιτυχία. Ωστόσο, ο Νίκος Ξανθόπουλος χρειάστηκε να περιμένει έως το 1963 για να εκτιναχθεί η δημοφιλία του, χάρη στην ταινία «Αγάπησα και πόνεσα». Η ταινία αυτή αγοράστηκε από τον Απόστολο Τεγόπουλο και την Κλακ Φιλμ, όμως τη χρονιά που προβλήθηκε (’63-’64) ήρθε 39η σε εισιτήρια, με πρώτη ταινία το «Κάτι να καίει», σύμφωνα με την ανάρτηση του Αντώνη Καρατζιόκου. Ο Τεγόπουλος ήξερε ότι η ταινία θα είχε μεγαλύτερη επιτυχία στην περιφέρεια και σκέφτηκε πως ίσως ένα άνοιγμα στην αγορά της Αυστραλίας με τους χιλιάδες ομογενείς να άλλαζε την τύχη της. Με σύμμαχο τον Παναγιώτη Γιαννούδη, συνιδρυτή και διευθυντή της Cosmopolitan Motion Pictures, που συνεργαζόταν με όλες τις ελληνικές κινηματογραφικές εταιρίες, η ταινία προβάλλεται στην Αυστραλία στις 4 Φεβρουαρίου του 1964. Ο θρίαμβος ήταν μοναδικός. Η ταινία έσπασε ταμεία και ο Ξανθόπουλος στέφεται το «παιδί του λαού». Ο Τεγόπουλος του κάνει το ένα αποκλειστικό συμβόλαιο πίσω από το άλλο, με απολαβές που ξεπερνούν ακόμα και αυτές της Αλίκης. Η παμπόνηρη Αλίκη, βλέποντας το εκτόπισμα και την τεράστια δημοφιλία του συμμαθητή της, του κάνει πρόταση να πρωταγωνιστήσει μαζί της, με την προϋπόθεση να υπογράψει αποκλειστικό συμβόλαιο με τον Φίνο, προκειμένου η Φίνος Φιλμ να μην έχει αντίπαλο.
Σύμφωνα με τον Απόστολο Τεγόπουλο, ο Νίκος Ξανθόπουλος δεν δέχτηκε να φύγει από την Κλακ Φιλμ μέχρι και το τέλος της χρυσής εποχής του ελληνικού κινηματογράφου.
Και ενώ οι ταινίες του μεγάλου ηθοποιού κατάφεραν να κόψουν χιλιάδες εισιτήρια από τη μικρή κινηματογραφική εταιρία Κλακ Φιλμ του Τεγόπουλου, ο ερχομός της ιδιωτικής τηλεόρασης άρχισε να φθίνει την προβολή των ταινιών του. Αποκορύφωμα είναι ότι εδώ και περίπου 10 χρόνια οι ταινίες του Νίκου Ξανθόπουλου δεν προβάλλονται σχεδόν ποτέ. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, και το μεγάλο παράπονο που εξέφραζε ο ίδιος σε φίλους και γνωστούς, ότι «το σύστημα τρώει τους καθαρούς».