Εδώ και δώδεκα χρόνια η χώρα βρίσκεται υπό διαρκή οικονομική κρίση. Τα Μνημόνια, ο κορονοϊός, ο πόλεμος στην Ουκρανία, οι φυσικές καταστροφές στη χώρα μας έχουν φέρει τα πάνω κάτω στη ζωή μας. Κι ενώ λογικά θα έπρεπε οι Ελληνες να επιβραβεύουν με υψηλά ποσοστά τηλεθέασης τα δελτία ειδήσεων, φαίνεται ότι γυρίζουν την πλάτη στην ενημέρωση.
Η σχέση κοινού και τηλεοπτικών δελτίων ειδήσεων περνάει αναμφισβήτητα κρίση, έχει υποστεί μετάλλαξη και επικρατεί έντονη δυσπιστία. Οι τηλεθεατές φαίνεται να μειώνονται, ενώ υπάρχει έντονη κόπωση για τα κεντρικά δελτία ειδήσεων. Κάτι δεν πάει καλά. Με μια γρήγορη ματιά μπορούμε δούμε στο τηλεβαρόμετρο της εταιρείας Nilsen ότι φέτος τα περισσότερα δελτία ειδήσεων φλερτάρουν με μονοψήφια ποσοστά τηλεθέασης.
Εχει περάσει σχεδόν ένας μήνας από την προβολή τους, με τους κεντρικούς star newscastrers και τα νούμερα τηλεθέασης είναι πολύ πεσμένα συνολικά σε όλα τα κανάλια πανελλαδικής εμβέλειας. Να σημειωθεί ότι πλέον τα περισσότερα δελτία ειδήσεων δεν προβάλλονται στις 20.00, αλλά σε διαφορετικές ώρες, τουτέστιν δεν είναι ανταγωνιστικά μεταξύ τους.
Με μια γρήγορη ματιά βλέπουμε ότι το δελτίο ειδήσεων του Alpha με τον Αντώνη Σρόιτερ καταγράφει 9,7% στο δυναμικό κοινό και 10,7% στο σύνολο, ο ΑΝΤ1 με τον Νίκο Χατζηνικολάου 9,2% στο δυναμικό κοινό και 9,5% στο σύνολο, το Star με τη Μάρα Ζαχαρέα 9,1% στο δυναμικό κοινό και 9% στο σύνολο, το Open με την Εύα Αντωνοπούλου 5,7% στο δυναμικό κοινό και 10% στο σύνολο, η ΕΡΤ1 με τον Γιώργο Κουβαρά 5% στο δυναμικό κοινό και 7,1% στο σύνολο. Ο Σκάι με τη Σία Κοσιώνη συγκεντρώνει 12% στο δυναμικό κοινό και 10% στο σύνολο, ενώ το Μega αγγίζει το 15% στο δυναμικό κοινό και το 12% στο σύνολο.
Μπορεί πριν από μια πενταετία τα κεντρικά δελτία ειδήσεων να έπιαναν και 20% σε δυναμικό κοινό και σύνολο, αλλά αυτά είναι πλέον νούμερα που δεν εμφανίζονται σε αυτήν την τυπολογία προγράμματος, τις ειδήσεις. Γιατί όμως δεν είναι το ίδιο δημοφιλή τα τηλεοπτικά δελτία ειδήσεων στις νέες γενιές; Ποιοι πλέον τα παρακολουθούν, όταν υπάρχουν αρκετές πλέον εναλλακτικές πηγές πληροφόρησης, κυρίως στο διαδίκτυο; Κακά τα ψέματα, οι νέοι πια δεν εμπιστεύονται την τηλεόραση. Σήμερα η νέα γενιά δύσκολα μπορεί να πιστέψει ότι τα media μένουν μακριά από επιχειρηματικά και πολιτικά συμφέροντα και δεν παίζουν παιχνίδια με την εξουσία. Γι’ αυτό στρέφονται στα σάιτ.
Social media
Είναι αποδεδειγμένο πλέον ότι οι νέοι επιχειρούν να βρουν στα social media τις ειδήσεις που δεν μπορούν να βρουν στα τηλεοπτικά κανάλια και στα άλλα παραδοσιακά media. Το Χ, το facebook, το Instagram, το TikTok σχολιάζουν την επικαιρότητα αλλιώς. Από την άλλη, οι μεσήλικοι και ηλικιωμένοι εξακολουθούν να εμπιστεύονται για την ενημέρωσή τους τα δελτία ειδήσεων.
Ειδικά στον κορονοϊό, οι μεγαλύτεροι σε ηλικία τηλεθεατές παρουσίασαν πολύ μεγάλη δίψα για ενημέρωση. Τότε τα παραδοσιακά media παρουσίασαν τεράστια αύξηση της θεαματικότητας. Τα πράγματα πλέον έχουν αλλάξει και αυτό φάνηκε και τα βράδια των εθνικών και των αυτοδιοικητικών εκλογών… Το ενδιαφέρον των τηλεθεατών ήταν ελάχιστο, η δε θεαματικότητα στο ναδίρ.