Να ξυπνήσουν από το λήθαργο αρκετά υπουργεία προσπαθούν στο Μέγαρο Μαξίμου καθώς μέσα στην επόμενη διετία δεν πρέπει απλώς να προκηρύξουν τα έργα που θα ενταχθούν στο Ταμείο Ανάκαμψης.
Με βάση τους κανόνες του Ταμείου πρέπει μέχρι τις 31/12/2022 να έχει συμβασιοποιηθεί, να έχουν δηλαδή υπογραφεί συμβάσεις, για το 70% των 32 δισ. ευρώ που υπολογίζεται πως θα λάβει η Ελλάδα.
Όπως εξηγούν στελέχη που παρακολουθούν την κυβερνητική προετοιμασία, «το Ταμείο Ανάκαμψης δεν είναι όπως με τα ΕΣΠΑ όπου οι υπουργοί Υποδομών και άλλοι μετέφεραν τα έργα από τη μία εξαετία στην επόμενη! Τώρα αν δεν έχουν συμβασιοποιηθεί το 70% των πόρων που θα λάβει ένα υπουργείο τότε τα χρήματα χάνονται».
Τώρα διαπιστώνουν οι ηγεσίες αρκετών υπουργείων πως δεν έχουν επαρκή αριθμό ώριμων διαγωνισμών, που έχουν δηλαδή επαρκείς τεχνικές ή άλλες μελέτες ή έχουν επιλυθεί πολεοδομικά και άλλα ζητήματα.
Μέσα στις επόμενες εβδομάδες θα ολοκληρωθεί η άσκηση με τη λίστα των έργων ή άλλων προγραμμάτων που θα ενταχθούν αρχικά στο Ταμείο Ανάκαμψης αφού το προσχέδιο πρέπει να είναι έτοιμο μέχρι τις 15 Οκτωβρίου.
Το τελικό σχέδιο πρέπει να κατατεθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέχρι τα τέλη Απριλίου 2021 αλλά η προετοιμασία των έργων αρχίζει από τώρα γιατί δεν υπάρχει χρόνος. Ειδικά όταν η ελληνική εμπειρία δείχνει πως από την έναρξη του σχεδιασμού ενός έργου μέχρι την ανάθεσή του, δηλαδή την υπογραφή της σύμβασης, μεσολαβούν κατά μέσο όρο εξήντα μήνες, πέντε ολόκληρα χρόνια!
Πρωταθλητής των καθυστερήσεων, στην προετοιμασία των έργων και στις διαγωνιστικές διαδικασίες είναι το υπουργείο Υποδομών, χωρίς αυτό να σημαίνει πως έχει και την αποκλειστική ευθύνη. Αρκετές φορές τα έργα καθυστερούν λόγω τοπικών αντιδράσεων, προβλημάτων με τα αρχαία, εμπλοκής σε ιδιοκτησιακά ή χωροταξικά θέματα, καθυστερήσεις στην έκδοση δικαστικών αποφάσεων, κ.α. Το υπουργείο Υποδομών τρώει, όμως, «τη ρετσινιά» κυρίως γιατί στις περισσότερες των περιπτώσεις απουσιάζει η σωστή προετοιμασία, δηλαδή οι επαρκείς μελέτες.
Γι’ αυτό τώρα στο υπουργείο Υποδομών προσπαθούν να βάλουν στο Ταμείο Ανάκαμψης είτε έργα που έχουν ξεκινήσει οι σχετικοί διαγωνισμοί, είτε έργα που προετοιμάζονται επί χρόνια και επιτέλους έχουν σχεδόν ολοκληρωμένες μελέτες, όπως η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης. Μάλλον ψάχνουν επειγόντως έργα να εντάξουν στο Ταμείο Ανάκαμψης και δεν βρίσκουν…