Τι αποκαλύπτουν κορυφαία κυβερνητικά στελέχη σε άτυπες ενημερώσεις ΜΜΕ – Tέλος στις αναστολές συμβάσεων μετά το έλλειμμα μαμούθ των 18,2 δις ευρώ!
Το σταδιακό τέλος των αναστολών συμβάσεων εργασίας φέρνει η επαναλειτουργία της αγοράς, τα περιορισμένα δημοσιονομικά περιθώρια για μέτρα στήριξης αλλά και η ανησυχία να μην ξεπεράσει το έλλειμμα το 3,8% του ΑΕΠ όπως προβλέπει ο προϋπολογισμός, την ώρα που το 2020 έκλεισε με έλλειμμα μαμούθ 18,2 δις ευρώ.
Ανάλογα με την επαναφορά της αγοράς θα αξιολογηθεί και η παράταση μέτρων τύπου αποζημιώσεων ειδικού σκοπού τον επόμενο μήνα, αναφέρουν πηγές του οικονομικού επιτελείου αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο από τον Φεβρουάριο οι αναστολές συμβάσεων να αφορούν αποκλειστικά τις κλειστές επιχειρήσεις και όχι τους πληττόμενους κλάδους της οικονομίας. Στην ίδια λογική κινείται και η απόφαση να μην υπάρξει «πάγωμα» στην πληρωμή του ΦΠΑ για το μήνα Ιανουάριο όπως συνέβη τον περασμένο Noέμβριο και όπως ανέμενε η αγορά.
Δεν αποκλείεται να επανέλθει το μοντέλο που ίσχυε πριν από το δεύτερο lockdown, ήτοι να αφορά αποκλειστικά τους εργαζόμενους σε επιχειρήσεις – εργοδότες του ιδιωτικού τομέα, των οποίων συνεχίζεται η αναστολή λειτουργίας τους με εντολή δημόσιας αρχής και προέρχονται από τους κλάδους του τουρισμού, εποχικής ή μη λειτουργίας, των αεροπορικών και ακτοπλοϊκών μεταφορών, των χερσαίων μεταφορών επιβατών, του επισιτισμού, του πολιτισμού και του αθλητισμού καθώς και κάθε άλλου κλάδου που πλήττεται σημαντικά, βάσει ΚΑΔ, όπως θα καθοριστούν με νέα απόφαση από το Υπουργείο Οικονομικών.
Το μόνο βέβαιο είναι, ότι παρά το γεγονός ότι το οικονομικό επιτελείο επισημαίνει ότι θα υπάρχει στήριξη τριών ή τεσσάρων μηνών στην οικονομία αναλόγως προς την πορεία των εμβολιασμών, οι παρεμβάσεις θα είναι πιο στοχευμένες, δεν θα έχουν οριζόντιο χαρακτήρα και θα αφορούν εκείνους που βρίσκονται σε δυσμενέστερη θέση συγκριτικά με τους υπολοίπους.
Η νέα κυβερνητική στρατηγική
Το σχέδιο των μέτρων στήριξης δεν έχει οριστικοποιηθεί και θα εξαρτηθεί από τις εξελίξεις στην υγειονομική κρίση, την πορεία της οικονομίας και τις ανάγκες που υπάρχουν. Βασικότερος λόγος είναι εάν υπάρξει ένα τρίτο lockdown, ενώ κάθε κίνηση πρέπει να γίνεται την κατάλληλη χρονική στιγμή.
Το στίγμα της νέας κυβερνητικής στρατηγικής όσον αφορά στην διαχείριση των παρενεργειών της πανδημίας έδωσε ανώτατος παράγοντας του Υπουργείου Οικονομικών τονίζοντας ότι «φέτος θα είναι καλύτερη χρονιά από ό,τι το 2020, θα είναι μία χρονιά που χρειάζεται μέτρο για να μπορέσουμε να διαχειριστούμε τη μετάβαση από μία περίοδο που το κράτος έπρεπε να στηρίξει τη δραστηριότητα των επιχειρήσεων και να κρατήσει τις θέσεις εργασίας ζωντανές σε μία περίοδο που το κράτος θα πρέπει να περάσει στη στήριξη της ανάκαμψης της οικονομίας». Και πρόσθεσε: «Είναι μία φάση που απαιτεί πολύ μεγάλη αυτοσυγκράτηση και μία αλλαγή οπτικής γωνίας» .
Όσον αφορά τα δημοσιονομικά περιθώρια παρεμβάσεων και στήριξης των επιχειρήσεων και των θέσεων εργασίας για το 2021, εκτίμησαν πηγές του ΥΠΟΙΚ πως τα 7,5 δισ. ευρώ που έχουν προϋπολογιστεί «μαζί με κάποια ελευθερία που μας δίνουν τα φορολογικά έσοδα είναι πιθανό να επαρκούν» για το 2021. Επισήμαναν πως «θα δούμε τι θα γίνει στην πορεία» και εξήγησαν πως υπάρχουν μέτρα που είναι φορολογικού χαρακτήρα και μπορούν να αντισταθμιστούν με φορολογικά έσοδα τα οποία θα έρθουν αν η οικονομία εξελιχθεί καλύτερα.
Τα δημοσιονομικά νούμερα
Οι δημοσιονομικές επιδόσεις της χώρας το 2020 ήταν καλύτερες των προβλέψεων κατά 1,5 δις. ευρώ. Μπορεί η χρονιά να έκλεισε με πρωτογενές έλλειμμα 18,198 δις. ευρώ, αλλά ο αναθεωρημένος στόχος προέβλεπε πρωτογενές έλλειμμα 19,624 δις. ευρώ.
Η θετικότερη του αναμενομένου επίδοση οφείλεται πρώτον στο γεγονός ότι οι φορολογούμενοι φέρονται να έχουν πληρώσει τις υποχρεώσεις τους τον Δεκέμβριο ενώ εισπράχθηκαν και 644 εκατ. ευρώ από τα ANFAs και τα SMPs, ποσό που δεν είχε προϋπολογιστεί αρχικά. Η θετική απόκλιση των 1,5 δις ευρώ έναντι του αναθεωρημένου στόχου προήλθε τόσο από το σκέλος των δαπανών όσο και από το σκέλος των εσόδων.
Τα καθαρά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθαν στα 47,361 δις. ευρώ έναντι στόχου 46,454 δις. ευρώ με θετική απόκλιση 906 εκατ. ευρώ ενώ οι δαπάνες περιορίστηκαν στα 70,169 δις. ευρώ έναντι στόχου 70,774 δις. ευρώ με συγκράτηση 605 εκατ. ευρώ.
Ακόμη και τα φορολογικά έσοδα κινήθηκαν σε υψηλότερα έναντι του αναθεωρημένου στόχου και διαμορφώθηκαν στα 43,254 δις. ευρώ έναντι στόχου 42,781 δις. ευρώ. Τα φορολογικά έσοδα του Δεκεμβρίου ανήλθαν στα 4,119 δις. ευρώ και ήταν μειωμένα κατά μόλις 43 εκατ. ευρώ έναντι του αρχικού στόχου κάτι που συνιστά θετική έκπληξη καθώς μόνο από την παράταση των τελών κυκλοφορίας, είχαν δημιουργηθεί ν οι προϋποθέσεις για σημαντική υστέρηση εσόδων.
Σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών «το καλύτερο του αναμενομένου αποτέλεσμα διευκολύνει την άσκηση της δημοσιονομικής πολιτικής το 2021, επιβεβαιώνοντας έμπρακτα την εμπιστοσύνη για την ασκούμενη δημοσιονομική πολιτική που απολαμβάνει η χώρα μας στις διεθνείς αγορές και σε σχέση με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς. Εμπιστοσύνη που αντανακλάται και στα συγκριτικά χαμηλά επιτόκια δανεισμού που απολαμβάνουν στις διεθνείς αγορές τα ελληνικά ομόλογα».
Πάντως πριν από την αναθεώρηση του στόχου, το δεκάμηνο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου, το έλλειμμα είχε διαμορφωθεί σε 13,442 δισ. ευρώ, δηλαδή ήταν σχεδόν 14 φορές υψηλότερο από το στόχο για έλλειμμα 987 εκατ. ευρώ….