Τη διαδικασία και τις προδιαγραφές κάτω από τις οποίες θα τεθεί σε λειτουργία η ηλεκτρονική πλατφόρμα για τον νέο πτωχευτικό νόμο καθορίζει απόφαση του υπουργού Οικονομικών, Χρήστου Σταϊκούρα, η οποία αφορά τη διεξαγωγή της ηλεκτρονικής ψηφοφορίας μεταξύ των πιστωτών για την έγκριση σχεδίου συμφωνίας εξυγίανσης.
Με την εν λόγω διαδικασία οι επιχειρήσεις καθώς και τα φυσικά πρόσωπα που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα (δηλαδή ελεύθεροι επαγγελματίες – επιτηδευματίες) έχουν τη δυνατότητα, ακολουθώντας συγκεκριμένα βήματα, να ρυθμίσουν τις οφειλές τους και να συνεχίσουν την επιχειρηματική δραστηριότητά τους. Σημειώνεται πως ο κύκλος εργασιών θα πρέπει να ξεπερνά τα 700.000 ευρώ, η περιουσία να υπερβαίνει τα 350.000 ευρώ, ενώ οι επιχειρήσεις θα πρέπει να απασχολούν τουλάχιστον 10 εργαζομένους.
Το νέο πλαίσιο για την αφερεγγυότητα των φυσικών και νομικών προσώπων προβλέπει τη συνολική διευθέτηση του ιδιωτικού χρέους προς την Εφορία, τον ΕΦΚΑ, τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τις τράπεζες και λοιπούς ιδιώτες. Οι οφειλέτες, μέσω του πτωχευτικού κώδικα, έχουν τη δυνατότητα να ρυθμίσουν και να αναδιαρθρώσουν τα χρέη τους, διασώζοντας την περιουσία τους.
Πρόκειται για ένα από τα μεγάλα «αγκάθια» που εκκρεμούσαν για να τεθεί και τυπικά σε εφαρμογή ο νέος πτωχευτικός νόμος, αρχικά για τις μεγάλες επιχειρήσεις και τα φυσικά πρόσωπα με μεγάλες περιουσίες, μια διαδικασία που έχει αρχίσει από την 1η Μαρτίου.
Βήμα βήμα η διαδικασία
Ειδικότερα, τα βήματα που προβλέπονται στη διαδικασία είναι τα εξής:
- Κατάρτιση Σχεδίου Συμφωνίας Αναδιάρθρωσης Οφειλών. Η συγκεκριμένη έκθεση θα πρέπει να περιέχει, μεταξύ άλλων, το προφίλ του οφειλέτη, την υφιστάμενη οικονομική κατάσταση της επιχείρησης, τις οφειλές ανά κατηγορία πιστωτή, την επισκόπηση επιχειρηματικού σχεδίου, την οικονομική ανάλυση βιωσιμότητας, τη διενέργεια ελέγχων – εξακριβώσεων, τις εναλλακτικές λύσεις ρύθμισης των οφειλών της επιχείρησης και τις βασικές αρχές προτεινόμενης συμφωνίας εξυγίανσης.
- Αξιολόγηση της έκθεσης από εμπειρογνώμονα και έγκριση από τους πιστωτές. Οι πιστωτές αξιολογούν την έκθεση του εμπειρογνώμονα και ψηφίζουν υπέρ ή κατά του Σχεδίου Συμφωνίας Εξυγίανσης. Η ψηφοφορία διενεργείται ηλεκτρονικά, μέσω της Ηλεκτρονικής Πλατφόρμας Εξυγίανσης, και με την ολοκλήρωση της ψηφοφορίας η πλατφόρμα παράγει βεβαίωση αποτελεσμάτων. Η διαδικασία θεωρείται επιτυχής εφόσον υπερψηφίσει η πλειοψηφία των πιστωτών.
- Επικύρωση της συμφωνίας. Στην περίπτωση υπερψήφισης της Συμφωνίας Εξυγίανσης από την πλειοψηφία των πιστωτών, ο οφειλέτης ή οι πιστωτές υποβάλλουν αίτηση στο δικαστήριο προς επικύρωσή της. Επισημαίνεται ότι με την υποβολή της αίτησης στο δικαστήριο παρέχεται αυτοδικαίως αναστολή κατασχέσεων και πλειστηριασμών από όλους τους πιστωτές. Η δικαστική επικύρωση της συμφωνίας την καθιστά δεσμευτική προς όλους τους πιστωτές, ακόμη και αυτούς που την καταψήφισαν.
Λειτουργίες πλατφόρμας
Η πλατφόρμα για την έγκριση των σχεδίων εξυγίανσης των επιχειρήσεων θα πιστοποιεί:
- αν ο ΑΦΜ είναι απενεργοποιημένος,
- αν ο ΑΦΜ ανήκει σε αποθανόντα (σε περίπτωση φυσικών προσώπων)
- αν ο ΑΦΜ έχει δηλωθεί ως εκπρόσωπος πιστωτή (μόνο για θεσμικούς πιστωτές)
Σε περίπτωση που ο ΑΦΜ είναι απενεργοποιημένος, η πλατφόρμα εμφανίζει το μήνυμα «Σύμφωνα με τα στοιχεία της Φορολογικής Διοίκησης ο ΑΦΜ είναι απενεργοποιημένος. Δεν μπορείτε να εισέλθετε στην πλατφόρμα».
Αν ο ΑΦΜ ανήκει σε αποθανόντα, εμφανίζει το μήνυμα «Σύμφωνα με τα στοιχεία της Φορολογικής Διοίκησης, ο ΑΦΜ ανήκει σε αποθανόντα. Δεν μπορείτε να εισέλθετε στην πλατφόρμα».
Αν ο ΑΦΜ δεν έχει δηλωθεί ως εκπρόσωπος πιστωτή, εμφανίζει το μήνυμα «Σύμφωνα με τα στοιχεία της Φορολογικής Διοίκησης, ο ΑΦΜ δεν έχει δηλωθεί ως εκπρόσωπος πιστωτή. Δεν μπορείτε να εισέλθετε στην πλατφόρμα».
Σε περίπτωση που τη διαδικασία εκκινεί ο οφειλέτης που αποτελεί φυσικό πρόσωπο, θα κληθεί να συμπληρώσει μια σειρά από στοιχεία, όπως ο ΑΦΜ του οφειλέτη, το ονοματεπώνυμό του, το πατρώνυμο, η διεύθυνση, η αρμόδια ΔΟΥ, η διεύθυνση του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, καθώς θα πρέπει να δηλωθεί και ένα τηλέφωνο επικοινωνίας. Σε περίπτωση που τη διαδικασία εκκινεί ο πιστωτής, το ηλεκτρονικό σύστημα θα ζητήσει τον ΑΦΜ, την επωνυμία της επιχείρησης, τη διεύθυνση της έδρας της επιχείρησης, την αρμόδια ΔΟΥ, τη διεύθυνση του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και ένα τηλέφωνο επικοινωνίας.
Βusiness plan
Στην ουσία, κάθε επιχείρηση που θέλει να εξυγιανθεί θα πρέπει να καταθέσει ένα business plan στους πιστωτές της, με το οποία θα μπορεί να ζητά:
- επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής των οφειλών
- «κούρεμα» χρέους
- μείωση επιτοκίου
- πώληση ακινήτων
- αλλαγή των όρων της σύμβασης
Για να συζητηθεί το σχέδιο εξυγίανσης θα πρέπει πρώτα να έχει συμφωνήσει το 50% των πιστωτών της επιχείρησης. Η διαδικασία πραγματοποιείται ηλεκτρονικά με ψηφοφορία των πιστωτών και, εφόσον δώσουν την έγκρισή τους, ξεκινούν οι διαδικασίες εξυγίανσης είτε με πρωτοβουλία του οφειλέτη είτε του πιστωτή, ο οποίος κατέχει απαιτήσεις έναντι του οφειλέτη. Τη διαδικασία μπορεί να εκκινήσει και εκπρόσωπος του πιστωτή.
Η «2η ευκαιρία» και ο εξωδικαστικός μηχανισμός
Αξίζει να σημειωθεί ότι, αν μία επιχείρηση αντιμετωπίζει μη αναστρέψιμα προβλήματα βιωσιμότητας και δεν μπορεί να ενταχθεί στις διαδικασίες της εξυγίανσης, τότε από την 1η Μαρτίου 2021 έχει τεθεί σε ισχύ και η δυνατότητα να ακολουθήσει τη διαδικασία της «2ης ευκαιρίας», μέσω της οποίας παρέχεται η πλήρης διαγραφή όλων των οφειλών, με ταυτόχρονη ρευστοποίηση της περιουσίας της. Θα πρέπει να τονιστεί ότι οι επιχειρήσεις θα λάβουν απαλλαγή από τις οφειλές τους μόνο εφόσον αποδειχθεί πως δεν έδρασαν με δόλο.
Τονίζεται ότι, εφόσον οι επιχειρήσεις δεν ακολουθήσουν τη διαδικασία της εξυγίανσης, τότε δύνανται να ρυθμίσουν τα χρέη τους μέσω του εξωδικαστικού μηχανισμού, ο οποίος θα ενεργοποιηθεί την 1η Ιουνίου του 2021.