Περισσότερους οφειλέτες του Ελληνικού Δημοσίου εντάσσει το υπουργείο Οικονομικών στη νέα ρύθμιση των 240 δόσεων, με τροπολογία που κατατέθηκε στη Βουλή, ενώ δίνονται νέες διευκρινίσεις για όσους δικαιούνται και κούρεμα της οφειλής, που μπορεί να φτάσει ακόμα και το 75%.
Πρόκειται για το μεγάλο στοίχημα της κυβέρνησης, προκειμένου να ρυθμιστούν χρέη που ξεπερνούν τα 3,5 δισ. ευρώ, μέσω του νέου εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών νοικοκυριών και μικρών επιχειρήσεων.
Πλέον, δικαίωμα ένταξης έχουν και οι οφειλέτες δανείων με εγγύηση Ελληνικού Δημοσίου, καθώς και οι εγγυητές των πρωτοφειλετών.
Με την τροπολογία που κατατέθηκε στη Βουλή από το υπουργείο Οικονομικών, δίνεται η δυνατότητα ρύθμισης των δανείων που φέρουν την εγγύηση του Δημοσίου και βρίσκονται σε καθυστέρηση – πρακτικά, προκειμένου για δάνεια που αγγίζουν τα 3,5 δισ. ευρώ, τα οποία οι τράπεζες δεν είχαν εντάξει σε κάποια ρύθμιση, καθώς θεωρούσαν ότι θα έχαναν την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου.
Έτσι, μέχρι σήμερα, τα εν λόγω δάνεια θεωρούνταν «κόκκινα», παρά το γεγονός ότι υπήρχαν αιτήματα (κυρίως από επιχειρήσεις) να ενταχθούν σε ρύθμιση. Πλέον, με την τροποποίηση στον νέο εξωδικαστικό μηχανισμό μπορούν να ρυθμιστούν σε έως και 240 δόσεις.
Μεταβάλλονται οι προϋποθέσεις λήψης της επιδότησης καταβολής δόσεων για την αποπληρωμή δανείων που δικαιούνται όσοι διαθέτουν πρώτη κατοικία. Σύμφωνα με την τροπολογία, στη μείωση των οικογενειακών εισοδημάτων λαμβάνονται υπόψη, εφεξής, οι μέσες μικτές μηνιαίες αποδοχές των οφειλετών αντί του μέσου μικτού μηνιαίου μισθού, που ισχύει σήμερα.
Σε περιπτώσεις που υπάρχει σύμβαση αναδιάρθρωσης μεταξύ του οφειλέτη και του Δημοσίου υπάγονται οφειλές που είναι ήδη βεβαιωμένες κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης, όπως το ποσό αυτό έχει διαμορφωθεί από τον χρόνο καταχώρισης της οφειλής στα βιβλία εισπρακτέων εσόδων έπειτα από τυχόν καταβολές, συμψηφισμό, αναγκαστική είσπραξη ή διαγραφή βάσει νόμιμου τίτλου, με τις προσαυξήσεις ή τόκους εκπρόθεσμης καταβολής, έως την ημερομηνία υποβολής της αίτησης.
Σε διμερή σύμβαση αναδιάρθρωσης μεταξύ οφειλέτη και Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης υπάγονται οι απαιτήσεις, οι οποίες έχουν βεβαιωθεί, συμπεριλαμβανομένων προσαυξήσεων, προστίμων και τόκων εκπρόθεσμης καταβολής κατά τον χρόνο υποβολής της αίτησης.
Η διαγραφή βασικής οφειλής, που ενδεχομένως θα προκύψει κατά τη διαδικασία, δεν δύναται σε καμία περίπτωση να υπερβαίνει ποσοστό 75% επί της βασικής οφειλής, στην οποία δεν περιλαμβάνονται οι βασικές οφειλές από παρακρατούμενους και επιρριπτόμενους φόρους ή ασφαλιστικές εισφορές, που δεν υπόκεινται σε διαγραφή.
Ειδικά στην περίπτωση κατά την οποία η οφειλή προς το Δημόσιο προέρχεται από αυτοτελή πρόστιμα που έχουν επιβληθεί από τη φορολογική διοίκηση, δεν μπορεί να διαγραφεί ποσό που αντιστοιχεί σε ποσοστό μεγαλύτερο από το 75% της βασικής οφειλής.
Οι προϋποθέσεις
Στη διαδικασία δύναται να ενταχθεί οφειλέτης ο οποίος διαπιστώνεται από την ηλεκτρονική πλατφόρμα ότι:
α) έχει οφειλές προς το Δημόσιο ή/και σε Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης και δεν έχει οφειλές σε χρηματοδοτικούς φορείς
β) έχει οφειλές προς το Δημόσιο ή/και σε Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης καθώς και σε χρηματοδοτικούς φορείς. Δεν επιτρέπεται όμως η υποβολή αίτησης, αν το 90% των οφειλών του ανήκει σε έναν μόνο πιστωτή
γ) το σύνολο των οφειλών του προς το Δημόσιο ή και τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης και τις τράπεζες κατά περίπτωση υπερβαίνει το ποσό των 10.000 ευρώ ανά πιστωτή