Μία σειρά από περιορισμούς περιέχει το πακέτο ύψους 500.000.000 ευρώ που ανακοίνωσε η κυβέρνηση, οι οποίοι θα καταστήσουν αδύνατη την αποκατάσταση των ζημιών που έχουν υποστεί οι πυρόπληκτοι.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό για την αναστήλωση των κατοικιών, θα δοθεί επιχορήγηση από το κράτος ύψους 80% και το υπόλοιπο 20% θα το λάβει ο πυρόπληκτος με άτοκο δάνειο, που θα φέρει την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου.
Ωστόσο, το ανώτατο όριο της ενίσχυσης δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 150.000 ευρώ, όταν σε όλες τις κρατικές ενισχύσεις το πλαφόν ήταν έως 250.000 ευρώ για τετραμελή οικογένεια, ενώ το όριο των 150.000 ευρώ αφορά τους άγαμους δικαιούχους.
Στην πράξη η κυβέρνηση ακολούθησε το μοντέλο της παροχής στεγαστικής συνδρομής για ανακατασκευή ή επισκευές κατοικιών που εφαρμόστηκε προσφάτως για τους σεισμούς στη Φωκίδα και βασίζεται στον συνδυασμό δωρεάν κρατικής βοήθειας στο 80% και άτοκου δανείου 20% με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου.
Η απόφαση προβλέπει το ποσό των 1.000 ευρώ ανά τ.μ. με ανώτατο όριο εμβαδού κλειστών χώρων του κτιρίου τα 150 τ.μ., με το πλαφόν της ενίσχυσης να έχεις όριο τα 150.000 ευρώ. Στο προαναφερόμενο ανώτατο όριο εμβαδού κλειστών χώρων προσμετρώνται:
- βοηθητικοί χώροι κατοικίας (οικιακές αποθήκες) που βρίσκονται εντός του κτιρίου
- βοηθητικοί χώροι κατοικίας (χώροι υγιεινής και μαγειρεία) που βρίσκονται εντός
του κτιρίου ή και εκτός αλλά εντός του οικοπέδου - κοινόχρηστοι χώροι που αναλογούν βάσει του ποσοστού της ιδιοκτησίας επί του
οικοπέδου
Ωστόσο, με τις τιμές που επικρατούν στην αγορά το οικονομικό επιτελείο λησμόνησε ότι το κόστος μιας κατοικίας που θα πρέπει να στεγάσει μια τετραμελή οικογένεια ξεπερνά κατά πολύ το ποσό των 150.000 ευρώ, πόσο μάλλον όταν η κατοικία έχει υποστεί ολική καταστροφή, θα πρέπει να γκρεμιστούν τα θεμέλια και να χτιστεί από την αρχή.
Παράλληλα, η κυβέρνηση δεν γνωρίζει ακόμα αν στα νέα προγράμματα στήριξης που θα φέρει για τους αγρότες θα μπορούν να ενταχθούν και όσοι είχαν πάρει πρόσφατα επιδότηση για νέους αγρότες.
Όσοι δεν έχουν απορροφήσει πλήρως το επιδοτούμενο πρόγραμμα ή μόλις προχώρησαν στην επένδυση, αλλά επλήγησαν από τις πυρκαγιές, θεωρείται αβέβαιο ότι θα μπορούν να ενταχθούν εκ νέου σε αντίστοιχο πρόγραμμα.
Επιφυλακτικοί με τα μέτρα οι μικρομεσαίοι
Άμεση και ουσιαστική στήριξη των πυρόπληκτων νοικοκυριών και επιχειρήσεων ζητούν φορείς της αγοράς, τονίζοντας ότι απαιτούνται ταχύτατες διαδικασίες και πιο στοχευμένα μέτρα από αυτά που ανακοίνωσε η κυβέρνηση.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Αθήνας Παύλο Ραβάνη,
οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν με ελπίδα, επιφυλάξεις και ερωτήματα τα μέτρα, αξιολογώντας τα ως θετικά αλλά όχι αρκετά.
Τονίζει πως ο γρήγορος και αποτελεσματικός συντονισμός πολλών κρατικών φορέων αποτελεί δύσκολο στοίχημα και η αρνητική εμπειρία χρόνων σε παρόμοιες καταστροφικές
συνθήκες καθιστά τους επιχειρηματίες ιδιαίτερα επιφυλακτικούς.
Η εντονότερη ανησυχία εδράζεται στην ταχύτητα εκτίμησης των ζημιών και τη δυνατότητα λειτουργίας της επιχείρησης, με τα ελάχιστα ποσά αρωγής των 2.000- 4.000 ευρώ για όσες δεν καταστράφηκαν ολοσχερώς, τη στιγμή μάλιστα που έχει υποστεί ζημιές στον τζίρο της από την πανδημία.
Οι επιχειρηματίες χαρακτηρίζουν «σταγόνα στον ωκεανό» την ανακοίνωση της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών για αναστολή αποπληρωμής των δανείων και των μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης για έξι μήνες.
«Χρειάζεται η λήψη επιπλέον στοχευμένων μέτρων, προσαρμοσμένων στις έκτακτες συνθήκες που καλούνται άλλη μία φορά να αντιμετωπίσουν οι μικρομεσαίοι» προσθέτει ο κ. Ραβάνης.
Την ανάγκη να υπάρξει ολοκληρωμένη και καθολική βοήθεια, με στόχο να μη χαθεί ούτε μία επιχείρηση εξαιτίας των πυρκαγιών και της αδυναμίας του κρατικού μηχανισμού να προστατεύσει μεταξύ άλλων την οικονομική δραστηριότητα, αναδεικνύει η ΓΣΕΒΕΕ, σημειώνοντας πως η διαδικασία αποζημίωσης οφείλει να είναι άμεση, ακόμη κι αν χρειαστεί να προηγηθεί του ελέγχου ζημιών.
Ιδίως για τις επιχειρήσεις που έχουν πληγεί είναι αναγκαία η πλήρης αποζημίωση εξοπλισμού, κτιριακής υποδομής και των κατεστραμμένων προϊόντων.
Παράλληλα, η αναστολή πληρωμής ασφαλιστικών υποχρεώσεων με τη μεταφορά τους ύστερα από ένα εξάμηνο δεν μπορεί να είναι λύση για επιχειρήσεις που θα κάνουν πολύ καιρό να λειτουργήσουν «κανονικά», άρα να βρεθούν σε θέση να ανταποκριθούν σε αυξημένες οφειλές (τρέχουσες εισφορές + εισφορές αναστολής).
Η ΓΣΕΒΕΕ κρίνει απαραίτητη τη δημιουργία μιας κεντρικής συντονιστικής υπηρεσίας εξυπηρέτησης – έκτακτης ανάγκης για επιχειρήσεις για την καταγραφή, σύνταξη και κατάθεση των σχετικών αιτήσεων και την ταχύτερη παροχή της όποιας ενίσχυσης.