Στο ύψος των 5,058 δισ. είναι τα κεφάλαια που εισέπραξε το Ελληνικό Δημόσιο από την αρχή της χρονιάς για την ολοκλήρωση πέντε αποκρατικοποιήσεων. Πρόκειται για τους διαγωνισμούς του 49% του ΔΕΔΔΗΕ (2,1 δισ. ευρώ), της ΔΕΠΑ Υποδομών (730.000.000 ευρώ), της Εγνατίας Οδού (1,5 δισ. ευρώ), της έναρξης της επένδυσης στο Ελληνικό (300.000.000 ευρώ ως πρώτη δόση του συνολικού τιμήματος των 915.000.000 ευρώ, καθώς και 347.000.000 ως εγγυητική επιστολή) και των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά (37.300.000 ευρώ για το ακίνητο, ενώ στα περίπου 25.000.000 ευρώ ήταν το τίμημα για τον διαγωνισμό των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά).
ΔΕΔΔΗΕ
Πανηγυρίζει η κυβέρνηση για την πώληση του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας σε αυστραλέζικο fund, δίνοντας σε ξένους επενδυτές ένα από τα πιο κομβικά κομμάτια της χώρας. Ουσιαστικά, η κυβέρνηση παραχωρεί σε πολυεθνική το πιο πολύτιμο περιουσιακό στοιχείο της χώρας, αφού η ηλεκτροδότηση των νοικοκυριών είναι το παρόν και το μέλλον της χώρας.
Αποκρύπτει ξεκάθαρα η κυβέρνηση το δυσβάστακτο χρέος του 1,4 δισ. ευρώ που έχει ο ΔΕΔΔΗΕ και μάλιστα έχοντας μπροστά του ένα γιγαντιαίο πρόγραμμα ανανέωσης του δικτύου, με κύριο στόχο να υπογειοποιήσει τα καλώδια που ηλεκτροδοτούν τα ελληνικά νοικοκυριά.
To αυστραλιανό fund Macquarie, που διαχειρίζεται κεφάλαια 500 δισ. δολαρίων παγκοσμίως στον κλάδο των υποδομών, είναι ο αγοραστής του 49% του ΔΕΔΔΗΕ, καταβάλλοντας το ποσό των 2,1 δισ. ευρώ. H συνολική αξία του ΔΕΔΔΗΕ αποτιμήθηκε από το αυστραλέζικο fund στο υψηλό όριο του εύρους, δηλαδή στα 4 δισ. ευρώ, όταν οι εκτιμήσεις των αναλυτών αποτιμούσαν τον ΔΕΔΔΗΕ από 3 έως 4,5 δισ. ευρώ. Η ΔΕΗ λαμβάνει στο ταμείο της ένα πολύ υψηλό τίμημα, της τάξεως του 1,3 δισ. ευρώ, εάν υπολογίσουμε ότι τα υπόλοιπα 804.000.000 ευρώ αντιστοιχούν στο 49% των συνολικών δανείων του ΔΕΔΔΗΕ, που είναι σήμερα 1,4 δισ. ευρώ.
Στον διαγωνισμό υπήρξε από την αρχή πολύ μεγάλο διεθνές ενδιαφέρον από εννέα επενδυτές και οδήγησε στην κατάθεση δεσμευτικών προσφορών από ακόμα τρεις επενδυτικούς κολοσσούς (CVC Capital Partners, First Sender και KKR), με συνολικά υπό διαχείριση κεφάλαια ύψους 1 τρισ. δολαρίων.
Με το ποσό των 2,1 δισ. ευρώ η ΔΕΗ θα μειώσει σημαντικά τον δανεισμό της και θα χρηματοδοτήσει το επενδυτικό της πλάνο σε ΑΠΕ, που θα οδηγήσουν ακόμα γρηγορότερα σε απεξάρτηση από εισαγόμενες και ρυπογόνες μορφές ενέργειας.
ΔΕΠΑ Υποδομών
Η ιταλική Italgas, με μια προσφορά που έφθασε τα 730.00.000 ευρώ, απέκτησε το 100% της ΔΕΠΑ Υποδομών. Η ελληνική εταιρία είναι ο διαχειριστής δικτύων διανομής φυσικού αερίου της χώρας. Οι Ιταλοί αγοραστές ποντάρουν στις τεράστιες προοπτικές ανάπτυξης της αγοράς φυσικού αερίου στην Ελλάδα και στον σχεδιασμό για ένα μεγάλο επενδυτικό πλάνο, με στόχο την αυξημένη διείσδυση στην ελληνική επικράτεια.
Η Italgas είναι ο μεγαλύτερος διανομέας φυσικού αερίου στην Ιταλία, με μερίδιο αγοράς 34%, και είναι ο τρίτος μεγαλύτερος διαχειριστής δικτύων στην Ευρώπη, μετά την απόσχισή της από τη Snam το 2016. Διαχειρίζεται 70.000 χιλιόμετρα δικτύων, εξυπηρετώντας περισσότερους από 1.800 δήμους. Η δεύτερη προσφορά ήταν από την EPH, η οποία είναι ένας καθετοποιημένος όμιλος ενεργειακών επενδύσεων, με δραστηριότητες στην παραγωγή ενέργειας, στη μεταφορά, στην αποθήκευση και τη διανομή φυσικού αερίου, θερμότητας και ηλεκτρικής ενέργειας, ο οποίος κατέχει και εκμεταλλεύεται περιουσιακά στοιχεία στην Τσεχία, στη Σλοβακία, στη Γερμανία, στην Ιταλία, στο Ηνωμένο Βασίλειο, στη Γαλλία, στην Ουγγαρία και την Πολωνία.
Εγνατία Οδός
Η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis Projects, καταβάλλοντας 1,49 δισ. ευρώ, αναδείχτηκε παραχωρησιούχος του δικαιώματος χρήσης και εκμετάλλευσης του αυτοκινητόδρομου της Εγνατίας Οδού και των τριών κάθετων οδικών αξόνων της για 35 χρόνια. Οι ελάχιστες επενδύσεις που ο ανάδοχος υποχρεούται να χρηματοδοτήσει και να υλοποιήσει σε χρονικό ορίζοντα πέντε ετών ανέρχονται σε περίπου 420.000.000 ευρώ.
Ετσι, η συνολική αξία της συμφωνίας παραχώρησης της Εγνατίας εκτιμάται στα 2,76 δισ., καθώς περιλαμβάνει το εφάπαξ τίμημα, τις υποχρεωτικές επενδύσεις και τα αναμενόμενα έσοδα του Δημοσίου.
Ο από μηχανής θεός για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά
Για τα μαραζωμένα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, που είχαν οδηγηθεί σε απαξίωση, βρέθηκε ένας σοβαρός εφοπλιστής, ο Γιώργος Προκοπίου, να εμφανιστεί ως από μηχανής θεός και να διασώσει τις θέσεις εργασίας σε μία από τις πιο υποβαθμισμένες περιοχές της χώρας, που τη σαρώνει η πολυετής ανεργία.
Ο Ελληνας πλοιοκτήτης κέρδισε τον διαγωνισμό της ΕΤΑΔ για τη Δεξαμενή 5 και τις Προβλήτες 3 και 4, κάνοντας προσφορά ύψους 37.300.000 ευρώ, υψηλότερη κατά 21,5% από την τιμή εκκίνησης του διαγωνισμού των 30.700.000 ευρώ. Για το στρατιωτικό κομμάτι του Σκαραμαγκά (ΕΝΑΕ) έδωσε 25.200.000 ευρώ, υπερθεματίζοντας της Pyletech, συμφερόντων του Θεόφιλου Πριόβολου, που κατέθεσε πρόταση 22.100.000 ευρώ.
Ο κ. Προκοπίου βρίσκεται στη 13η θέση της Lloyd’s List με τις 100 κορυφαίες προσωπικότητες της ναυτιλιακής βιομηχανίας. Με τις τρεις εταιρίες του (Dynacom, Dynagas, Sea Traders) διαθέτει στόλο που φτάνει τα 121 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 15.801.000 τόνων. Από αυτά, 38 είναι φορτηγά, 66 μεταφοράς υγρού φορτίου, δύο containerships και 15 LNG. Από το 2002 έχει ναυπηγήσει περισσότερα από 100 πλοία, σε συνολικά 12 διαφορετικά ναυπηγεία, σε Κορέα, Ιαπωνία και Κίνα, συνολικής αξίας άνω των 8 δισ. δολαρίων.