Αναμφισβήτητα σε αυτή την περίοδο της επιδημίας μεγάλος κερδισμένος, εκτός από τις φαρμακευτικές εταιρείες, είναι τα σούπερ μάρκετ. Σύμφωνα με το «Πανόραμα των Ελληνικών Σούπερ Μάρκετ 2021», από τους ισολογισμούς 34 αλυσίδων (το δείγμα ανάλυσης), προκύπτει ότι το 2020 τα σούπερ μάρκετ εισέπραξαν 900 εκατ. ευρώ επιπλέον σε σχέση με το 2019.
Το 2020, οι 34 υπό μελέτη επιχειρήσεις κατέγραψαν πωλήσεις αξίας 9,98 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 868,77 εκατ. ευρώ ή 9,54% σε σχέση με τα 9,11 δισ. ευρώ του 2019. Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτή είναι η τέταρτη συνεχόμενη χρονιά σημαντικής αύξησης.
Συνολικά αυτή την τετραετία η αύξηση ξεπερνά το 28% και αντιπροσωπεύει επιπλέον ποσό ύψους 2,19 δισ. ευρώ, κάτι που αποδίδεται σε τρεις παράγοντες:
- στην πανδημία COVID-19 και τα επακόλουθα lockdown,
- την ολοκλήρωση της επαναλειτουργίας του δικτύου καταστημάτων της Μαρινόπουλος, αλλά και
- την οργανική ανάπτυξη του κλάδου.
Σε κάθε περίπτωση, ωστόσο, δεν πρέπει να υποβαθμίζεται η επίδραση της πανδημίας.
Η καταγραφόμενη συνολική αύξηση της δαπάνης των νοικοκυριών σε είδη παντοπωλείου για το 2020 (3,70%, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ) οφείλεται κυρίως στα lockdown της εξεταζόμενης χρονιάς, τις «αγορές πανικού» της άνοιξης του 2020 και το κλείσιμο της εστίασης για μεγάλα χρονικά διαστήματα.
Θα πρέπει τέλος να σημειωθεί και η αλματώδης αύξηση των online πωλήσεων του κλάδου, η οποία, σύμφωνα με τα στοιχεία της Convert Group, ήταν 260% σε σχέση με το 2019, διαμορφώνοντας τζίρο ύψους 163,30 εκατ. ευρώ.
Οι… πρωταθλητές
Στην ανάλυση όπου εξετάζονται τα βασικά οικονομικά μεγέθη των 10 μεγαλύτερων σε πωλήσεις εταιρειών του κλάδου, λαμβάνοντας υπόψη και τους ενοποιημένους ισολογισμούς όσων εξ αυτών δημοσιεύουν, τις υψηλότερες πωλήσεις -αλλά και τη μεγαλύτερη αύξηση στον κλάδο-, καταγράφει ο όμιλος Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης, με 3,79 δισ. ευρώ, με αύξηση κατά 15,59% και επιπλέον 511,46 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2019. Πρόκειται για ένα πραγματικά τεράστιο ποσό, που αντιστοιχεί σε πωλήσεις υψηλότερες της 5ης επιχείρησης του δείγματος.
Στη δεύτερη θέση βάσει κύκλου εργασιών βρίσκεται ο όμιλος ΑΒ Βασιλόπουλος με 2,02 δισ. ευρώ και αύξηση κατά 3,76% σε σχέση με το 2019 (μετά από 2 έτη μικρών μειώσεων), προσθέτοντας στον συνολικό του τζίρο 70,20 εκατ. ευρώ.
Στην τρίτη θέση βρίσκεται η Μετρό, με σημαντική αύξηση πωλήσεων κατά 6,00%, φτάνοντας τα 1,36 δισ. ευρώ. Ακολουθεί η Δ. Μασούτης με 882,47 εκατ. ευρώ και μεγάλη αύξηση κατά 6,34%.