Απλήρωτος παραμένει ένας στους δύο λογαριασμούς ρεύματος από νοικοκυριά και επιχειρήσεις, που έχουν σηκώσει τα χέρια ψηλά μπροστά στις υπέρογκες αυξήσεις, ενώ ένα στα τρία νοικοκυριά ζητάει διακανονισμό πολλών δόσεων για να αποπληρωθούν τα οφειλόμενα.
Μόνο το τελευταίο δίμηνο, Μαΐου – Απριλίου, παρατηρείται τετραπλασιασμός των διακανονισμών, καθώς οι καταναλωτές αδυνατούν να πληρώσουν τους φουσκωμένους λογαριασμούς που παραλαμβάνουν, με το μεγαλύτερο πρόβλημα να εντοπίζεται σε ληξιπρόθεσμες οφειλές από 1,5 έως 2,5 μήνες.
Μόνο έως τον Απρίλιο στην Αττική είχαμε 1.000 εντολές διακοπής ρεύματος καθημερινά, ενώ από πέρυσι τον Αύγουστο, όταν η ΔΕΗ που κατέχει το μεγαλύτερο μερίδιο της λιανικής εισήγαγε τη ρήτρα αναπροσαρμογής, υπάρχει μία αύξηση των διακανονισμών κατά 70% και μία αυξητική τάση στις εντολές διακοπής αλλά και στις αποκοπές. Επίσης στη ΔΕΗ το πρώτο τρίμηνο του 2022 καταγράφηκε αύξηση των προβλέψεων για επισφαλείς απαιτήσεις πελατών ύψους 45.900.000 ευρώ, αντί 2.100.000 ευρώ το πρώτο τρίμηνο του 2021.
Οι πάροχοι ενέργειας υποστηρίζουν πως η απόφαση να αλλάξει ο τρόπος τιμολόγησης, με τη φορολόγηση των υπερκερδών να γίνεται στην «πηγή», τους αφαιρεί τη ρευστότητα που χρησιμοποιούσαν για τη χάραξη της εμπορικής πολιτικής τους, και αναμένουν τη ρύθμιση αλλά και τα όρια που θα μπουν ανά τεχνολογία για να καθορίσουν τα επόμενα βήματα.
Λόγω της ασφυξίας της αγοράς οι εταιρίες προμήθειας έχουν καταφύγει σε ανορθόδοξες πρακτικές τους τελευταίους μήνες, είτε καταργώντας απροειδοποίητα τα σταθερά τιμολόγια είτε παρακρατώντας δημοτικά τέλη καθαριότητας και φόρους ηλεκτροδοτούμενων χώρων και ακίνητης περιουσίας. Δεκάδες δήμοι σε όλη τη χώρα ζητούν πλέον με εξώδικα την είσπραξη αυτών των τελών, ωστόσο υπάρχουν ακόμα αρκετές περιπτώσεις εταιριών που δεν έχουν εξοφλήσει τις υποχρεώσεις τους.
Οι πάροχοι ενέργειας εκτιμούν ότι η συνέχιση των υψηλών τιμών και κατά τους επόμενους μήνες θα αναθεωρήσει τα σχέδια όχι μόνο των μικρών παικτών του κλάδου, αλλά και των μεγάλων.