Η ακρίβεια και ο υψηλός πληθωρισμός «ψαλιδίζουν» τις διακοπές των Ελλήνων. Λίγες ημέρες μετά την έρευνα του ΙΕΛΚΑ, που υπογράμμιζε ότι ένας στους δύο πολίτες θα πάει φέτος το καλοκαίρι διακοπές, μία ακόμα μελέτη έρχεται να επιβεβαιώσει τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα νοικοκυριά στον προγραμματισμό των θερινών τους αποδράσεων.
Σύμφωνα με την 8η μελέτη καταγραφής των καταναλωτικών τάσεων στο λιανεμπόριο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος, η δαπάνη για τις φετινές διακοπές εκτιμάται ότι θα είναι μειωμένη κατά 15%. Βασικότερη αιτία για επτά στους δέκα ερωτηθέντες είναι το μειωμένο εισόδημα λόγω των ανατιμήσεων των προϊόντων, ακολουθεί το κόστος μεταφορικών (για το 43% των ερωτηθέντων), το αυξημένο κόστος διαμονής (για το 38%) και το μειωμένο εισόδημα λόγω κόστους (για το 37%). Σύμφωνα με τους συντάκτες των συμπερασμάτων της έρευνας, τα στοιχεία δείχνουν ότι παρά τα προβλήματα λόγω των πληθωριστικών πιέσεων, ένα σημαντικό κομμάτι του πληθυσμού θα κάνει διακοπές, αλλά με μειωμένη δαπάνη. Οι περισσότεροι προσπαθούν να περιορίσουν το κόστος τόσο της διαμονής, επιλέγοντας την εξοχική κατοικία (δική τους ή συγγενούς τους), όσο και της διατροφής, μαγειρεύοντας αντί να τρώνε σε ταβέρνες και εστιατόρια.
Ειδικότερα, η πλειοψηφία του κοινού επιλέγει τις εξοχικές κατοικίες, είτε φιλοξενία (26%) είτε διαμονή (22%). Το 20% επιλέγει διαμονή σε ενοικιαζόμενα δωμάτια και μόνο το 9% διαμονή σε ξενοδοχεία (7% χωρίς διατροφή και 2% με πλήρη διατροφή). Τέλος, το 6% επιλέγει camping και το 6% επιλέγει ταξίδι στο εξωτερικό. Σε γενικές γραμμές καταγράφεται πρόθεση για οικονομικότερες λύσεις διακοπών, προκειμένου να εξοικονομηθούν χρήματα για κάποιο ταξίδι ή για να επεκταθεί η χρονική διάρκειά του. Χαρακτηριστικό είναι ότι το 45% των ερωτηθέντων απαντάει ότι κατά τη διάρκεια των διακοπών μαγειρεύει συχνά, κάτι που σημαίνει ότι προσπαθεί να μειώσει τη δαπάνη της εστίασης. Παράλληλα, το 66% δηλώνει ότι επισκέπτεται συχνά καταστήματα τροφίμων όπως σούπερ μάρκετ, κάτι που δείχνει και πάλι μία τάση εξοικονόμησης χρημάτων, ενώ το 53% αγοράζει τοπικά προϊόντα. Το 16% αγοράζει προϊόντα άλλων τύπων στις διακοπές του, είτε αναμνηστικά είδη είτε λοιπά προϊόντα όπως ρούχα, παπούτσια, κοσμήματα, παιχνίδια κ.λπ. Η μέση δαπάνη για αγορές προϊόντων στις διακοπές εκτιμάται στα 230 ευρώ, εκ των οποίων τα μισά αφορούν αγορές τροφίμων εκτός εστίασης, όπως π.χ. αγορές από το σούπερ μάρκετ, για μαγειρική στο κατάλυμα ή για απευθείας κατανάλωση, π.χ. στην παραλία.