Φωτιά έχουν πάρει οι τιμές στα τρόφιμα, με τους Ελληνες καταναλωτές να αναγκάζονται να βγάλουν από την τσέπη τους σχεδόν 2 δισ. ευρώ περισσότερα μέσα σε μόλις 24 μήνες ή 1 δισ. ευρώ επιπλέον των προγραμματισμένων εξόδων τους κάθε χρονιά. Κάτι που, φυσικά, έχει εκτοξεύσει τα κέρδη των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, η Ελλάδα εμφανίζει τον υψηλότερο ρυθμό αύξησης στις τιμές τροφίμων συγκριτικά με τον μέσο όρο της ευρωζώνης. Ειδικότερα, ο πληθωρισμός στα τρόφιμα στην Ελλάδα τον Ιανουάριο έφτασε το 7,1%, την ώρα που ο μέσος όρος της Ε.Ε. είναι 5,7%. Πάνω από ένας στους δύο καταναλωτές (55%) δηλώνει πως έχει περιορίσει τις αγορές σε τρόφιμα και είδη παντοπωλείου, ενώ στη συντριπτική πλειονότητά τους, όπως προκύπτει από τις έρευνες αγοράς, οι καταναλωτές αναζητούν διέξοδο σε φθηνότερα προϊόντα και προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Ωστόσο και πάλι οι τιμές προκαλούν ασφυξία στα νοικοκυριά. Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρίας ερευνών Circana (πρώην IRI), πέρυσι η αξία των πωλήσεων των σούπερ μάρκετ ξεπέρασε τα 11,794 δισ. ευρώ, από 10,717 δισ. ευρώ που ήταν το 2022 και 9,934 δισ. ευρώ το 2021. Σε βάθος διετίας το επιπλέον κόστος άγγιξε το 1,86 δισ. ευρώ. Από τα στοιχεία της Circana, οι πωλήσεις snacks ενισχύθηκαν 13,1% σε αξία και 4,7% σε όγκο, των γαλακτοκομικών 10,4% σε αξία και 3,4% σε όγκο, των αναψυκτικών 11,5% σε αξία και 4,9% σε όγκο, ενώ κατά 4,8% αυξήθηκε η κατανάλωση αλκοολούχων ποτών, η αξία πωλήσεων της οποίας ενισχύθηκε κατά 8,2%.
Το ενδεκάμηνο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2023 οι τιμές στα σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν κατά 7,2%, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2022. Οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις καταγράφονται στα καθαριστικά (9,1%), ενώ στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και φροντίδας η αύξηση μεσοσταθμικά ήταν 7,2% και στα τρόφιμα 7,1%.
Αξίζει να σημειωθεί πως ανατιμήσεις καταγράφονται και στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, στα οποία στρέφονται ολοένα και περισσότερο οι καταναλωτές.