Την ώρα που η ακρίβεια έχει μετατραπεί σε μάστιγα για τα ελληνικά νοικοκυριά κι ενώ οι αγορές στο σούπερ μάρκετ έχουν μετατραπεί σε εφιάλτη για τους καταναλωτές, το ελαιόλαδο, το ψάρι και τα αναψυκτικά δείχνουν να βρίσκονται στην κορυφή της πυραμίδας των ανατιμήσεων, σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή, ενώ ακολουθούν ένδυση, υπόδηση και το «πακέτο» των διακοπών.
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία που φέρνει στο «φως» η ΕΛΣΤΑΤ, σε ένα έτος υπήρξαν νέες ανατιμήσεις σε κρέατα (1,9%), ψάρια νωπά (12,5%), ελαιόλαδο (56,8%), φρούτα (1,7%), λαχανικά (1,2%), ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά (2,3%), μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμούς φρούτων (7,7%) και αλκοολούχα ποτά- μη σερβιριζόμενα (3,5%).
Ακόμη, καταγράφηκαν αυξήσεις τιμών στην ένδυση και υπόδηση (6,4%), στα ενοίκια κατοικιών (4,4%), στην επισκευή και συντήρηση κατοικίας (2,2%), στο πετρέλαιο θέρμανσης (6,3%), στις οικιακές υπηρεσίες (2,7%), στα φαρμακευτικά προϊόντα (1,3%), στις ιατρικές- οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες (2,3%), στη νοσοκομειακή περίθαλψη (3,4%).
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ άνοδο στις τιμές είδαν και τα καινούργια αυτοκίνητα (1,2%), αλλά και τα μεταχειρισμένα (0,7%), όπως επίσης και τα ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου (3,1%), τα καύσιμα και λιπαντικά (5,3%), η συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς (4,1%). Στο ίδιο μύκος κύματος και η μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (7,7%), ο εξοπλισμός επεξεργασίας πληροφοριών (5,6%), τα μικρά είδη αναψυχής- άνθη- κατοικίδια ζώα (2,2%), οι κινηματογράφοι- θέατρα (5%), οι εφημερίδες- βιβλία και χαρτικά είδη (2,1%).
Τέλος, αυξήσεις σημείωσαν το πακέτο διακοπών (10,9%), η προσχολική και πρωτοβάθμια εκπαίδευση (4%), η δευτεροβάθμια εκπαίδευση (3,6%), η τριτοβάθμια εκπαίδευση (2,8%), τα εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία (5,1%), τα κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας (3,5%), όπως και άλλα προσωπικά είδη (3,9%), αλλά και ασφάλιστρα υγείας (14%) και ασφάλιστρα οχημάτων (5,6%).
Όπως ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ, η αύξηση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή τον Μάιο, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
*3,1% στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κρέατα (γενικά), νωπά ψάρια, ελαιόλαδο, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά, μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, γαλακτοκομικά και αυγά, άλλα βρώσιμα έλαια.
*1,6% στην ομάδα «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
*6,4% στην ομάδα «Ένδυση και υπόδηση», λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
*2,2% στην ομάδα «Υγεία», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές- οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
*4% στην ομάδα «Μεταφορές», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
*2,2% στην ομάδα «Αναψυχή- Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εξοπλισμό επεξεργασίας πληροφοριών, μικρά είδη αναψυχής- άνθη- κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους- θέατρα, εφημερίδες- βιβλία και χαρτικά είδη, πακέτο διακοπών.
*3,5% στην ομάδα «Εκπαίδευση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
*5% στην ομάδα «Ξενοδοχεία- Καφέ- Εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία.
*1,1% στην ομάδα «’Αλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.