Ο καγκελάριος Όλαφ Σολτς ηγείται αντιπροσωπείας υψηλού επιπέδου στο Νέο Δελχί αυτή την εβδομάδα, στοιχηματίζοντας ότι η μεγαλύτερη πρόσβαση στην τεράστια ινδική αγορά μπορεί να μειώσει την εξάρτηση της Γερμανίας από το Πεκίνο.
Από τα αυτοκίνητα μέχρι τα logistics, οι γερμανικές εταιρείες είναι σε μεγάλο βαθμό αισιόδοξες για τις δυνατότητες ανάπτυξης της Ινδίας, αξιοποιώντας έναν πλούτο εξειδικευμένων νέων εργαζομένων, μια φθηνότερη βάση κόστους και μια οικονομική ανάπτυξη που κινείται γύρω στο 7%. Η επίσκεψη πραγματοποιείται σε μια ευαίσθητη στιγμή για τη Γερμανία, της οποίας η οικονομία που είναι προσανατολισμένη στις εξαγωγές αντιμετωπίζει ένα δεύτερο έτος συρρίκνωσης και ανησυχίες για μια εμπορική διαμάχη μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Κίνας που θα μπορούσε να επηρεάσει τις γερμανικές εταιρείες.
Πληγωμένη από την εξάρτησή της από το φθηνό ρωσικό φυσικό αέριο πριν από τον πόλεμο στην Ουκρανία το 2022, η Γερμανία ακολουθεί μια στρατηγική «απεξάρτησης» από το Πεκίνο ή μείωσης της έκθεσής της σε αυτό. Οι γερμανικές άμεσες επενδύσεις στην Ινδία ήταν περίπου 25 δισεκατομμύρια ευρώ (27 δισεκατομμύρια δολάρια) το 2022, περίπου το 20% του όγκου των επενδύσεων στην Κίνα, δήλωσε ο Volker Treier, επικεφαλής του τμήματος εξωτερικού εμπορίου του Γερμανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου DIHK. Θεωρεί ότι το μερίδιο αυτό θα μπορούσε να αυξηθεί στο 40% μέχρι το τέλος της δεκαετίας. «Η Κίνα δεν θα εξαφανιστεί, αλλά η Ινδία θα γίνει πιο σημαντική για τις γερμανικές εταιρείες», δήλωσε ο Treier. «Η Ινδία είναι η δοκιμασία για να το πούμε έτσι. Αν πρόκειται να λειτουργήσει η μείωση του ρίσκου στην Κίνα, η Ινδία είναι το κλειδί γι’ αυτό, λόγω του μεγέθους της αγοράς και του οικονομικού δυναμισμού της χώρας».
Ο Σολτς, ο οποίος θα πάρει μαζί του το μεγαλύτερο μέρος του υπουργικού του συμβουλίου, συμπεριλαμβανομένων των υπουργών Εξωτερικών και Άμυνας, θα συναντηθεί με τον Ινδό πρωθυπουργό Ναρέντρα Μόντι την Παρασκευή, πριν προεδρεύσει του έβδομου γύρου ινδο-γερμανικών κυβερνητικών διαβουλεύσεων. Ο υπουργός Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ θα φτάσει μια μέρα νωρίτερα για να ανοίξει τη διετή διάσκεψη των γερμανικών επιχειρήσεων Ασίας-Ειρηνικού. Οι γερμανικές επιχειρήσεις αναφέρουν τη γραφειοκρατία, τη διαφθορά και το φορολογικό σύστημα της Ινδίας ως επενδυτικά εμπόδια, σύμφωνα με μελέτη της εταιρείας συμβούλων KPMG και του Γερμανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου Εξωτερικού (AHK). Παρόλα αυτά, βλέπουν ένα λαμπρό μέλλον στην Ινδία, με το 82% να αναμένει αύξηση των εσόδων τους την επόμενη πενταετία. Περίπου το 59% σχεδιάζει να επεκτείνει τις επενδύσεις του, σε σύγκριση με μόλις 36% το 2021.
Η Volkswagen, η οποία πλήττεται από την πτώση των πωλήσεων στην Κίνα και το υψηλό κόστος παραγωγής στην πατρίδα της, εξετάζει νέες συνεργασίες στην Ινδία για κοινή παραγωγή. Διαθέτει ήδη δύο εργοστάσια και υπέγραψε συμφωνία προμήθειας με τον τοπικό εταίρο Mahindra τον Φεβρουάριο.
Το 2024 το εμπόριο θα σημειώσει νέο ρεκόρ μεταξύ της Γερμανίας και της Ινδίας, η οποία αναμένεται να ξεπεράσει τη Γερμανία και την Ιαπωνία και να γίνει η τρίτη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου μέχρι το τέλος της δεκαετίας. Οι διαπραγματεύσεις για μια συμφωνία ελεύθερου εμπορίου μεταξύ της ΕΕ και της Ινδίας, οι οποίες βρίσκονται σε εξέλιξη εδώ και χρόνια, εξακολουθούν να μην έχουν ορατό τέλος.